Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Mini på strøm

Startet av danielwe, lørdag 08. september 2012, klokken 22:29

« forrige - neste »

danielwe

Hei! Som forklart denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5801.0.html, er jeg på utkikk etter en billig og driftssikker elbil, og har skjønt at en Reva kanskje kan være et godt valg. Mer presist, av de fire modellene som selges i det billigste prissjiktet på bruktmarkedet (dvs. Reva; Buddy/Kewet eldre enn 5 år; gamle Think; og Peugeot/Citröen), er Reva slik jeg forstår både den mest driftssikre bilen og den med best vinteregenskaper.

Så nå har jeg vært og prøvekjørt bil nr. 1 under. Det var en særdeles morsom opplevelse, selv om bilen jo er så primitiv som man overhodet kan tenke seg (det er kanskje derfor den er såpass driftssikker). Nå har jeg bortimot bestemt meg for å kjøpe Reva dersom jeg finner en i god stand til den rette prisen. Jeg ser mest på følgende to på finn.no:

1. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=35765382 2009-modell, ca. 7450 km, kr. 49900
Dette er bilen jeg prøvekjørte. Batteriene er originale, men forhandleren hevdet at de var svært godt ivaretatt og uten merkbar slitasje ennå. Jeg kjørte den omtrent 20 km i by, litt kupert hele veien, og la inn en bratt stigning hvor jeg fikk testet Boost på slutten. Batterimåleren rikket seg ikke fra maks de første 13-14 km, men raste fort da jeg begynte den bratte stigningen, og var dreid kanskje 30 grader (dvs. en knapp tredel mot gult) da jeg parkerte. Ble igrunn imponert av de tre år gamle batteriene, men jeg aner jo ikke hvordan utviklingen ville fortsatt om jeg hadde kjørt lenger. Synes dere med erfaring at dette høres bra ut? De bør kunne holde til mitt bruk i et års tid.

Samme forhandler selger forøvrig en identisk bil med 1500 km mer og splitter nye batterier, til kr. 56757 (http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=35762183). Er ikke kr. 7000 ganske liten prisforskjell for nye vs. 3 år gamle batterier? Jeg ser heller for meg en forskjell på 12000-14000, uansett hvor godt batteriene har blitt ivaretatt. Har jeg rett - bør jeg kunne bruke dette til å prute nr. 1 betydelig ned?

2. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=36365641 2008-modell, ca. 14000 km, kr. 21788
Jeg har ikke sett eller prøvd denne bilen. Den er 1 år eldre og har gått nesten dobbelt så langt. Den krever ifølge selger bytting av batterier før den tas ibruk. Da blir den imidlertid det billigste alternativet: jeg får batteribytte for 20000 i Trondheim, så det blir drøyt kr. 40000 for en Reva med helt nye batterier. Det sies imidlertid ingenting om servicehistorikk - er det shady business å kjøpe Reva fra distriktet, når autoriserte servicemuligheter bare finnes i storbyene?

Hvordan sammenligner dere disse to bilene? Betyr årsmodell, km-stand og servicehistorikk nok til å legge kr. 8000-9000 mer i bil nr. 1 med tre år gamle batterier, mot bil nr. 2 med splitter nye batterier?

Jeg setter pris på alle innspill og anbefalinger! Jeg kommer nok til å kontakte eieren av nr. 2 og innhente mer presis informasjon, men vil gjerne ha uavhengige svar på de generelle spørsmålene, og er svært interessert i magefølelsen til forumet overfor disse annonsene.
Trondheim
REVAi 2009, kjøpt okt. 2012

sven erik

jeg ville kjøpt den en vet en må bytte batterier  da vet du hva du får  det er stort sett det som er  dyrt med denne bilen  ellers går å går den  har selv en jeg fikk beskjed om at det hvar bra batterier  men det holt 2 måneder da kom jeg ikke mer en 1,2 mil med den å jeg bytta men kjøpte dyrere batterier å komer nå 11 mil
men du hvet når du får bytta   bateriene selv
å en ting til på de fleste forsikringselskap går den under motor sykkel ikke bil så forsikringen blir billigere å

danielwe

Takk for svar! Jeg har tenkt mye det samme, det er jo ganske stor forskjell på nye og 3 år gamle batterier, og når jeg i tillegg sparer nesten 10000 burde det være en no-brainer. De eneste potensielle argumentene for nr. 1 er vel
a) Hvis det er store forskjeller på 2008- og 2009-modell. Såvidt jeg har lest kom den største oppgraderingen mellom 2007 og 2008, så dersom ingen her sier noe annet, velger jeg å tro at 2008- og 2009-modeller er like gode.
b) Den mekaniske tilstanden til en bil som i flere år har holdt til langt fra verksteder som kjenner Reva. Her må jeg vel bare ringe og slå av en prat med eieren om servicehistorikk.
Trondheim
REVAi 2009, kjøpt okt. 2012

sven erik

ja slå av en prat å så tror jeg du får han til å slå litt av på pris å  men det er ikke mye som må holdes i orden på en sån bil / mc

Kito76

Solgte nettopp vår for kr 53000,-. Reva 2010 Deluxe utgave, 6000 km.

sven erik

Det aller beste er å få taki den med litium  da kann en kjøpe med brukte bateriet å men om det er en deling eller vanlig i er ett fett

edyrli

3 år gamle batterier er mye selv om de er godt tatt vare på. Det er ikke mye forskjell på 2008 og 2009 så vidt jeg vet. De forskjellene som er er vel om det er aluminiumsfelger, skinn interiør og hvilken radio.
Jeg hadde nok også kjøpt den rimeligste bilen og satt i helt nye batterier hvis det viser seg at den er bra holdt ellers.
Jeg gav 50000 for min. Da var den rett over 2 år og hadde gått 4000km. Batteriene viste seg å være slitne så de byttet jeg etter ca 2 måneder.
Største forskjell med nye og gamle batterier var at bilen ble mye sprekere etterpå. Etter byttet gikk den bedre på F enn den gjorde på B med gamle batterier.
Grunnen var at pakkespenningen ble veldig lav under høy belastning.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

sven erik

Batteriene kann å knekken på litt for det er mer vordan en har kjørt å  om en fyller batteriene før batteri lampa lyser venter man slites batteriene masse

Olemann

#8
Hei,

Reva er en morsom bil.  Jeg har nå kjørt snart 5000 km på under ett år, med min 2008 modell og nesten ikke hatt problemer.  
Bilen har en mengde fortrinn, ikke bare er den billig, men den er veldig smal (noe Buddy ikke er) så jeg parkerer den inntil garasjen min der det ellers bare er plass til en stabel ved.
Kjøp ikke den første modellen med flat frontrute (før 2008)  Kun modell i har tilstrekkelig sikkerhet, men det er ingen Hummer likevel. Jeg kjører like passivt som jeg kjører MC.

Batterier er billige ift. andre elbiler (f.eks. de med NiCad) og de holder noen år om dy følger opp og passer på å fylle vann og ALDRI kjører den helt tom, det er drepen for blybatterier.  Er du litt fingernem (og har sterk rygg) kan du bytte alle 8 selv, de koster ca kr. 10.000 om du handler inn fra de beste butikker i Europa og henter selv.   Har sette priser på fra 17.500 til 27.000.- for bytte hos forhandlere, den siste prisen er umoralsk høy mener jeg.  Om du bytter selv så må du kjøpe en time etterpå hos forhandler for kalibrering.
Kjøper du en bil med "nesten nye" batterier så er det et sjansespill, ettersom det går an å drepe mye av gnisten i dem på få måneder ved feil bruk.
Mine batterier er nå 9 måneder gamle, og gått 5000 km, men 100% som de var mht. kjørelengde fortsatt. 
Eneste kostnaden har vært 4 kanner batterivann fra Biltema (50 lapp pr kanne) og en lyspære og strøm selvsagt. 

Lykke til!

Ole

Olemann


Lite tillegg:  Har også byttet olje på differensialen, men det var mer et eksperiment om det ga mindre trikkelyd og mindre friksjon.

Har også byttet hornet da de sluttet virke.  Igjen; Biltema gjør susen, det kostet meg under en hundrings og 30 minutters arbeide.  Bilen er veldig lett å fikse på for enklere feil.

Jeg kjører uten det store batterilokket da det gir meg mulighet til hyppig inspeksjon av alt, og slipper ta ut seter etc. for å ta av lokket om noen skulle skje.
Minus er at varmen rundt batteriene ikke så lett tas vare på, men det får heller være.

Parkering i smale sluser er en drøm med denne bilen, den eneste jeg tror er så smal.

Det største minus er at man må ha tålmod i de bratteste bakker, det er ingen Ducati, men klarer du leve med det så tror jeg du får en ypperlig studentbil.

Min sønn på 14 klarer ikke leve med at det går i 40 oppover, så på siste tur bøyde han seg fram og dukket under dashbordet så ingen skulle kjenne han igjen.  Jeg sa:  Det er farlig, du kan dø om vi kolliderer.  Han: Jeg dør av flauhet likevel, så det er ett fett!

Lykke til!

Ole

danielwe

Tusen takk for alle innspill, særlig til de grundige betraktningene til Olemann. Reva høres igrunn ut som en ypperlig bil til mine behov!

Gikk på en smell med bilen jeg linket til som nr. 2, og som jeg bortimot hadde bestemt meg for at skulle bli min - den ble solgt før jeg fikk summet meg til å ta kontakt. Da er det bare å lade opp til en skikkelig runde pruting i håp om å få en av de andre som ligger ute ned i budsjettvennlig prisklasse.
Trondheim
REVAi 2009, kjøpt okt. 2012

danielwe

Hei igjen! Jeg følger stadig med på Reva-markedet, selv om det ikke har blitt noe kjøp ennå.

Jeg har nå en 2009-modell i kikkerten. Forhandleren som håndterer salget insisterer på at den skal selges med helt nye såkalte Global-batterier (byttet er ikke gjennomført ennå). Denne batteripakken er slik jeg forstår endel dyrere enn de ordinære, så det slår jo ut på salgssummen. Lurer derfor på om noen her vet om det er stor forskjell på denne batteritypen kontra de ordinære? Er det vesentlig bedre rekkevidde eller levetid på Global-batteriene? Nok til å forsvare den ekstra investeringen? Så ikke at dette var besvart i særlig grad i Global vs Dynex-tråden under.

Vanligvis vil man jo overhodet ikke klage når selger ønsker å utføre vedlikehold i forkant av transaksjonen, kliss nye batterier inkludert i prisen høres unektelig ut som en god deal. Spørsmålet er om han bruker dette Global-navnet til å presse prisen opp mer enn han egentlig kan rettferdiggjøre?
Trondheim
REVAi 2009, kjøpt okt. 2012

Kito76

Såvidt jeg vet så selges ikke Dynex batteri lenger, kun Global.

edyrli

Jeg trodde Dynex var relativt kostbare kvalitetsbatterier. Kjenner best til trojan kontra global. global er en litt rimeligere ekvivalent for Trojan T-125. Det skal yte omtrent likt. Sist jeg sjekket priser så kom Global på 17000 ink. Arbeid. Trojan lå da på 25000.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

danielwe

Nå blir jeg forvirret... forhandleren har nettopp solgt en lignende Reva, samme årsmodell, som fikk nye batterier for to måneder siden. Men denne fikk ikke Global-batterier, og dette bruker han som argument for å prise bilen han selger nå høyere - selv om den har dobbelt så høy kilometerstand.

...?
Trondheim
REVAi 2009, kjøpt okt. 2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA