Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Når bruker man bremsepedalen?

Startet av Fleur, tirsdag 23. november 2021, klokken 22:18

« forrige - neste »

Fleur

Åssen funker dette med regenerering og bremsing? Slipper man gassen bremser bilen, men når bruker man egentlig bremsepedalen? Hva om man trenger å bråbremse?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

geear

Regen er såpass kraftig på Y at det er svært sjelden at du trenger bremsepedalen. Bare å modulere gasspedalen, og da kan du også styre graden av retardasjon med gasspedalen. Syns det fungerer meget bra.

Fleur

Sitat fra: geear på tirsdag 23. november 2021, klokken 22:21
Regen er såpass kraftig på Y at det er svært sjelden at du trenger bremsepedalen. Bare å modulere gasspedalen, og da kan du også styre graden av retardasjon med gasspedalen. Syns det fungerer meget bra.
Mener å ha lest at dette kan bli et stort problem på snø og is?

Handyman

Sitat fra: Fleur på tirsdag 23. november 2021, klokken 22:22
Mener å ha lest at dette kan bli et stort problem på snø og is?
Det er overdrevet. Det kan føles uvant i starten dersom man regenererer kraftig og bakhjulene begynner å rulle saktere enn underlaget. Systemet griper raskt inn og korrigerer.
Bilen sørger også for å legge på litt bremser uten at det merkes for å holde skivene rene og tørre slik at korrosjon unngås og at bremsene er fungerer godt om man plutselig trenger dem.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Fleur

Men hva er bremsepedalen til da?

Fleur

Sitat fra: snakkesalig på tirsdag 23. november 2021, klokken 22:55
Seriøst?
Ja seriøst. Skjønner ikke når man skal bruke den hvis man uansett styrer all bremsing ved å slippe gasspedalen

Doff

Sitat fra: Fleur på tirsdag 23. november 2021, klokken 22:56
Seriøst?
Ja seriøst. Skjønner ikke når man skal bruke den hvis man uansett styrer all bremsing ved å slippe gasspedalen

Du tenker ikke at det kan være nødvendig å bråbremse når en 3-åring løper ut i veien og bilen ikke legger merke til det?
Tesla Model Y (2021)                   2021-
VW e-Golf (2019)                        2022-

geear

1. Når du skal starte/stoppe (D/P)
2. Når du skal bremse hardere enn bilen kan regenerere, feks med mye last, i bratte bakker eller ved litt hardere kjøring
3. Nødbremsing
4. Når bilen har kaldt og/eller tilnærmet fullt batteri har du svært lite regen og må bruke bremsepedalen mye mer

Doff

Sitat fra: geear på tirsdag 23. november 2021, klokken 23:02
2. Når du skal bremse hardere enn bilen kan regenerere, feks med mye last, i bratte bakker eller ved litt hardere kjøring
3. Nødbremsing
4. Når bilen har kaldt og/eller tilnærmet fullt batteri har du svært lite regen og må bruke bremsepedalen mye mer

Dine (gode) eksempler var litt mindre preget av fryktscenarioer enn det i mitt innlegg. Fleurs innlegg med spørsmål om hvorfor en trenger bremsepedal plasserer jeg i kategorien useriøse spørsmål.
Tesla Model Y (2021)                   2021-
VW e-Golf (2019)                        2022-

Fleur

Sitat fra: geear på tirsdag 23. november 2021, klokken 23:02
3. Nødbremsing
Takk, var usikker på hvor mye og hvor fort den bremser ved regenerering, har null erfaring med det.

DagfinnN

Sitat fra: Fleur på tirsdag 23. november 2021, klokken 22:56
Seriøst?

Her er det noen som burde levere inn sitt førerkort!
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Jeronan

I agree. I seriously hope Fleur is just trolling us here with this topic. He/She can´t be serious I hope.  :o
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Handyman

Vel, Fleur sier jo at hen har null erfaring med regen og på meg så virker det som at hen trodde at man også kunne bråbremse med regen. Vi som har erfaring vet hvordan det funker, men det var jo det Fleur lurte på. Ut fra de første svarene som ble gitt, kunne man få inntrykk av at bremsepedalen var overflødig, men det var jo kun med tanke på normal kjøring.

Fleur

Sitat fra: Handyman på onsdag 24. november 2021, klokken 09:25
Vel, Fleur sier jo at hen har null erfaring med regen og på meg så virker det som at hen trodde at man også kunne bråbremse med regen. Vi som har erfaring vet hvordan det funker, men det var jo det Fleur lurte på. Ut fra de første svarene som ble gitt, kunne man få inntrykk av at bremsepedalen var overflødig, men det var jo kun med tanke på normal kjøring.
Ja det stemmer. Mulig jeg er utrolig dum bare da, men har aldri kjørt bil med regenerering så har ikke anelse om hvordan det funker.

Handyman

Sitat fra: Fleur på onsdag 24. november 2021, klokken 09:36
Sitat fra: Handyman på onsdag 24. november 2021, klokken 09:25
Ja det stemmer. Mulig jeg er utrolig dum bare da, men har aldri kjørt bil med regenerering så har ikke anelse om hvordan det funker.
Det er ingenting å bekymre seg for. Når man har blitt vent seg til det vil man ikke tilbake. Jeg kjørte alltid min TM3 med regen i LOW, men det valget er fjernet i Yen vi har nå. Jeg likte det ikke i starten, men liker det nå. Har ikke kjørt den på glatta enda, men frykter ikke at det blir et problem. Man lærer å ikke slippe watt-pedalen, men regulere den i stedet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA