Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Re: Hvor mange av dere bruker You-Nissan data til å sjekke data på kjøringen?

Startet av Trond Arve, lørdag 08. september 2012, klokken 22:18

« forrige - neste »

Trond Arve

Nye hurtiglademidler fra Transnova nevner semihurtiglading:

SitatInstallasjoner som sannsynligvis krever vesentlig lavere investeringer. Farten på semihurtiglading er omtrent det samme som hurtiglading på vinteren med kalde batterier. Det vi si en ladeeffekt på i overkant av 20 kW. Da har du vips fulle batterier i løpet av en time.

Tenker at jeg ville foretrekke f.eks. 3 semihurtigladere framfor 1 hurtiglader dersom det er samme investeringskostnad (ren gjetting, har ikke noe grunnlag for at investeringskostnaden er tre ganger lavere for semihurtiglading). Min erfaring er at når vi først stopper, går det gjerne en liten time uansett (spising, handling osv.). Lav investeringskostand gir lavere terskel for utbygging på kjøpesentre, veikroer osv. I tillegg er vel semihurtiglading hyggeligere mot batteriene. Hva tror folket?
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

hertugen

Folket , hvertfal jeg støtter den.
Lørenskog.
Blå Nissan Leaf.

breitling

Min støtte, selvfølgelig. Jeg tror at semiladere kan ha et liv ved siden av hurtigladere. Bygget i nærheten av kjøpingsentre/spisesteder. I artikel om åpning av hurtiladestasdjon i Sarpsborg nevnes et sted at du ikke blir ferdig med å spise en meny på McDonalds før bilen er ferdig ladet. En semilader er løsning, ikke sant?
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

Rio

Dette har jeg også påpekt flere ganger.

10 kW og 20 kW ladere kan vanligvis bare plugges rett inn i eksisterende elektrisk opplegg (f. eks. 400V 32A gir 20 kW), og da er alt man trenger en "boks på veggen" (eller innenfor veggen, slik at folk ikke stikker av med den).

En full CHAdeMO hurtiglader, derimot, krever over 50 kW, og i de aller fleste tilfeller betyr det eget opplegg, og kabeltrekking fra transformatoren. Kabeltrekkingen er nok ofte dyrere enn hurtigladeren.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Griffel

#5
Sitat fra: skatvalsbygg på onsdag 12. september 2012, klokken 09:33
Her er en semi-hurtiglader modell som selges av ABB. CHAdeMO med maks 20 kW effekt.

http://www.abb.com/product/seitp332/6c62e4f031f72b1d832579cd002b2430.aspx?productLanguage=us&country=NO
Et svært fornuftig produkt som nok kan installeres en rekke steder uten alt for store kostnader på infrastruktur. (400V 32A 3 fas). 10 kWh på en halv time, vil være et ypperlig tilbud for de fleste. I tillegg er dette noe som lar seg montere i en privat garasje (dersom 400V 32A er tilgjengelig), eller som Reodor Felgen ville ha si: "En hendig liten sak som bør finnes i alle møblerte garasjer."

Også egnet for servicebiler til bedrifter som vil vise seg fram som miljøfyrtårn.

Forutsatt en nogenlunde fornuftig pris. Hva koster noe slikt?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Sitat fra: Griffel på onsdag 12. september 2012, klokken 10:04
Forutsatt en nogenlunde fornuftig pris. Hva koster noe slikt?

The Terra Smart Connect (SC) is a break though product that will significantly expand the installation market for electric-vehicle (EV) fast chargers throughout Europe. Available for delivery in the second quarter, the Terra SC starts at the breakthrough price of 9,988 Euros for small volume orders.


Ikke så ille, det, vel? :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Kryten

Ser at de sier for snakk volum, hvilke volum er det snakk om tro
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Hans Håvard Kvisle

Sitat fra: Griffel på onsdag 12. september 2012, klokken 10:04
Forutsatt en nogenlunde fornuftig pris. Hva koster noe slikt?
ABB har oppgitt listepris 150.000 for 44 kW og 75.000 for 22 kW. Så er det nok ekstrautstyr som kommunikasjon, betalingsmulighet osv i tillegg. Så er det helt sikkert prutningsmonn.
I alle fall, de sier halv pris for halv fart. Den største innsparinga er for installasjonen av den.
St.Hanshaugen

jkirkebo

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på onsdag 12. september 2012, klokken 21:02
ABB har oppgitt listepris 150.000 for 44 kW og 75.000 for 22 kW. Så er det nok ekstrautstyr som kommunikasjon, betalingsmulighet osv i tillegg. Så er det helt sikkert prutningsmonn.

150k for ABB 44kW hurtigladestajon må da være et kupp sammenlignet med SGTEs trøblete 50kW enhet ? 44kW vs. 50kW spiller ingen rolle, det er kun de aller første minuttene at Leafen klarer å ta imot mer enn 44kW og da stopper det på 47kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på onsdag 12. september 2012, klokken 21:02
ABB har oppgitt listepris 150.000 for 44 kW og 75.000 for 22 kW.
Finner ikke 44 kW og 22 kW hurtigladere på ABB sine produktsider. Dette er den hurtigladeren de selger:
http://www.abb.com/product/seitp332/a0b7275bea656b16c1257903004abf65.aspx?productLanguage=us&country=NO
Står opp til 50 kW.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

III

#11
Helt enig , semihurtiglading bør promoteres. De kan også være et alternativ ved veiene mot vestlandet og nordover når hurtigladerne er opptatt. På ferie har man ofte litt bedre tid også.
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

hertugen

Hei jeg har en Leaf, vil den nyttiggjøre seg av en 32a hjemme lader eller spiser den bare 16a.




Hertugen
Leaf, Lørenskog.
Lørenskog.
Blå Nissan Leaf.

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hertugen

Lørenskog.
Blå Nissan Leaf.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA