Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lader til TMY med smartfunksjonslitet?

Startet av Gullars, søndag 21. november 2021, klokken 08:29

« forrige - neste »

automat

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

o.b.lix

Sitat fra: Rosstopher på søndag 28. november 2021, klokken 19:03
Der har du jo nøyaktig 20% billigere strøm til lading enn snittet ellers. Men får du vite noe sted hva strømmen til lading egentlig skulle ha kostet?
Hva mener du? 121,26 øre koster jo strøm i snitt for meg i november oktober?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Rosstopher

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 30. november 2021, klokken 17:14
Der har du jo nøyaktig 20% billigere strøm til lading enn snittet ellers. Men får du vite noe sted hva strømmen til lading egentlig skulle ha kostet?
Hva mener du? 121,26 øre koster jo strøm i snitt for meg i november?

I oktober ja. Ja, og 97,01 øre som du betalte for lading er jo nøyaktig 20% billigere, slik som Tibber garanterer. Da antar jeg at prisgarantien har slått inn og prisen på lading er rabattert. Derfor lurte jeg på om man kunne se noe sted hva strømmen til lading hadde kostet om den ikke var rabattert. Altså det hadde jo ikke vært 121,26 øre, med mindre forbruket ditt til lading følger nøyaktig samme mønster som øvrig forbruk.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Handyman

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 30. november 2021, klokken 17:47
Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 30. november 2021, klokken 17:14
Hva mener du? 121,26 øre koster jo strøm i snitt for meg i november?
...Altså det hadde jo ikke vært 121,26 øre, med mindre forbruket ditt til lading følger nøyaktig samme mønster som øvrig forbruk.
Man må vel kunne anta at Tibber ikke lar forbruket til lading påvirke snittprisen for forbruk ellers?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

o.b.lix

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 30. november 2021, klokken 17:47
I oktober ja. Ja, og 97,01 øre som du betalte for lading er jo nøyaktig 20% billigere, slik som Tibber garanterer. Da antar jeg at prisgarantien har slått inn og prisen på lading er rabattert. Derfor lurte jeg på om man kunne se noe sted hva strømmen til lading hadde kostet om den ikke var rabattert. Altså det hadde jo ikke vært 121,26 øre, med mindre forbruket ditt til lading følger nøyaktig samme mønster som øvrig forbruk.

Det er sannsynligvis ikke så forskjellig, ved hjelp av smarthus brukes det minst mulig strøm i høye perioder. Legg merke til snittpris for vårt område i oktober er ca 119 på spotmarkedet. Så tror aldri i verden det er mulig å smartlade til 97 øre i oktober.

Men når jeg kjøpte Easee-boksen hos Tibber, sa de at grunnen til at prisen var 20% rimeligere, var at den gikk på "uproritert kraft", dvs at statkraft kunne slå den av ved strømbrudd og de måtte bruke alternative linjetraseer. Virker logisk, næringseiendom gjør det samme med oppvarming og har f.eks. fyrkjeler som backup.

Men har ikke sett dette nevnt i nyere tid.

https://www.statnett.no/om-statnett/nyheter-og-pressemeldinger/nyhetsarkiv-2019/mer-fleksibel-kraft-til-ostlandet-i-vinter/

https://www.tu.no/artikler/brukte-hundrevis-av-panelovner-til-a-regulere-stromnettet/507237

Rosstopher

Kan jeg anta at svaret å spørsmålet mitt er "Nei, man får ikke vite hva prisen ville ha vært uten rabatt"? Altså man får ikke vite hvor mye man sparer?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Handyman

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 30. november 2021, klokken 19:09
.... var at den gikk på "uproritert kraft", dvs at statkraft kunne slå den av ved strømbrudd og de måtte bruke alternative linjetraseer.....
Her har personen tatt seg noen kunstneriske friheter i gjenfortellingen. Hjelpes!
Jo det er noe som heter uprioritert kraft, men det fungerer ikke slik.
Og hvis det er slik at de har rett til å koble ut ladingen uavhengig av huset ellers, så må de informere om dette i vilkårene.

o.b.lix

Handyman

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 01. desember 2021, klokken 09:10
Ok handyman, hvordan fungerer det da?
Det er et langt "lerret å bleke".
Men for å kommentere teksten jeg uthevet: Alternative linjetrasser er ikke noe som angår husholdningsforbrukere. Det ligger mye lengre opp i nettet.
Uprioritert kraft er for store forbrukere, eksempelvis store varmeanlegg som e-verket kan koble ut (fjernstyrt) i høylastperioder. Dersom Tibber skrur av laderen din så det ikke blir mulig å lade i høylastperioder mener jeg at dette må stå i vilkårene. Jeg lader i lavlastperioder, men vil også ha muligheten til å lade når som helst i døgnet.

o.b.lix

Sitat fra: Handyman på onsdag 01. desember 2021, klokken 10:03
Uprioritert kraft er for store forbrukere, eksempelvis store varmeanlegg som e-verket kan koble ut (fjernstyrt) i høylastperioder.

Ja det er jo det Tibber har leflet litt med, og Easee-boksen skulle kunne fjernstyres av statkraft til dette.
Så har det kanskje bare vært et testprosjekt og kanskje ikke suksess?

Handyman

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 02. desember 2021, klokken 12:01
Sitat fra: Handyman på onsdag 01. desember 2021, klokken 10:03
Uprioritert kraft er for store forbrukere, eksempelvis store varmeanlegg som e-verket kan koble ut (fjernstyrt) i høylastperioder.
Ja det er jo det Tibber har leflet litt med, og Easee-boksen skulle kunne fjernstyres av statkraft til dette.
Så har det kanskje bare vært et testprosjekt og kanskje ikke suksess?
Ja, jeg skjønner at dette lar seg gjennomføre teknisk og kanskje også avtalemessig mellom Statkraft og Tibber. Det som ikke henger på greip er at kundene da ikke vil kunne lade bilen via Easee-boksen dersom Statkraft "slår den av". Kjedelig om du faktisk må lade og boksen er sperret. Frem med nødladeren liksom? Manuell overstyring virker heller ikke logisk om det da ikke koster skjorta.
Det står ingenting om dette i markedsføringen etter det jeg kan se.

Amoss

Sitat fra: Handyman på torsdag 02. desember 2021, klokken 13:41

Dersom man slår på "smart-lading" så har du alt sagt "ja" til at ladingen kan slåes av eller på etter belastning/pris. Ser ikke helt problemet med om det er Tibber eller Statskraft som faktisk slår den av eller på?

I tillegg vil du ihht markedsføringen ALTID kunne velge å "lade nå" om du ønsker det - eller du kan velge ett minimumsnivå på batteriet før smartlading begynner. Hvordan dette er løst mellom Tibber og Statskraft vet jeg ikke. Men prisgarantien gjelder så vidt jeg ser kun dersom "smartlading" er på.
Model S 85D

jlan

Sitat fra: Amoss på torsdag 02. desember 2021, klokken 15:39
Dersom man slår på "smart-lading" så har du alt sagt "ja" til at ladingen kan slåes av eller på etter belastning/pris. Ser ikke helt problemet med om det er Tibber eller Statskraft som faktisk slår den av eller på?
Det er ikke helt det samme, for Tibber beregner jo at bilen skal være ferdig ladet til en gitt tid.  Men at Statskraft skal stoppe lading hele natten er vel ikke veldig sannsynlig. Dessuten klarer vel de fleste en ekstra dag uten å lade, sånn til hverdags. Det er litt forskjell på kraftbegrensning og nettbegrensning. I noen tilfeller kan være snakk om frekvensstabilisering i noen sekunder mens de kjører i gang en ny turbin.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Sitat fra: Amoss på torsdag 02. desember 2021, klokken 15:39

Dersom man slår på "smart-lading" så har du alt sagt "ja" til at ladingen kan slåes av eller på etter belastning/pris. Ser ikke helt problemet med om det er Tibber eller Statskraft som faktisk slår den av eller på?

I tillegg vil du ihht markedsføringen ALTID kunne velge å "lade nå" om du ønsker det - eller du kan velge ett minimumsnivå på batteriet før smartlading begynner. Hvordan dette er løst mellom Tibber og Statskraft vet jeg ikke. Men prisgarantien gjelder så vidt jeg ser kun dersom "smartlading" er på.
Jeg har ikke Tibber, og har heller ikke funnet denne infoen. Men når det er slik du beskriver, så kan man selv styre dette. Man kan lade når man vil, men til en høyere pris, og da er det jo greit.
Men å si at ladingen er uprioritert kraft, mener jeg blir feil likevel. Har man en avtale om at deler av et anlegg skal forsynes med uprioritert kraft, så kan ikke kunden legge dette over på prioritert kraft når han selv ønsker. Da er jo mye av poenget med uprioritert kraft borte.

o.b.lix

Sitat fra: Handyman på torsdag 02. desember 2021, klokken 18:03
Men når det er slik du beskriver, så kan man selv styre dette. Man kan lade når man vil, men til en høyere pris, og da er det jo greit.
Men å si at ladingen er uprioritert kraft, mener jeg blir feil likevel. Har man en avtale om at deler av et anlegg skal forsynes med uprioritert kraft, så kan ikke kunden legge dette over på prioritert kraft når han selv ønsker. Da er jo mye av poenget med uprioritert kraft borte.
Man får 20% rabatt selv om man slår av smartlading. Men med smartlading er prisen sannsynligvis lavere før rabatt, og så kommer rabatten tillegg.

Hvis det er slik at Tibber kjøper inn uprioritert kraft med rabatt, så kan de helt sikkert dokumentere at det totale forbruket blant sine kunder er lavere i pressperioder selv om noen slår av smartlading, så gjør de fleste det ikke. Og hos mange kunder styrer Tibber ovnene også, husk det.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA