Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Prius, største miljøvitsen til nå, eller?

Startet av Griffel, fredag 07. september 2012, klokken 14:28

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: Haahov på torsdag 16. august 2012, klokken 04:32

Sitat
500kWh/kg har jeg sett i flere artikler, men det har så langt alltid vært en skrivefeil for 500Wh/kg.
500kWh/kg er et usansynlig høyt tall uansett, men 500Wh/kg høres lite ut som teoretisk øvre grense.

Sjekket opp orginalartikkelen og det står vitterlig 500 kWh. http://www.electricvehiclesresearch.com/articles/big-disagreement-on-where-lithium-ion-batteries-are-headed-00004598.asp

That has an echo in supercapacitors and the half-way house of the supercabattery (Asymmetric Electrochemical Double Layer Capacitor), notably the "lithium capacitor" which has one lithium-ion battery electrode. The developers of these, which now outnumber the number of developers of rechargeable lithium/lithium metal batteries, sometimes point to a theoretical 500-1000 kWh per kg if the wonder drug graphene is employed.
Siden dette har lite å gjøre med med ulikheter mellom trillingene kan vi fortsette diskusjonen her.

EEstor som vel har vært i første rekke når det gjelder å hevde stor forbedring med sine super-kondensatorer i forhold til batterier, og som faktisk stadig eksisterer selv om de er vesentlig forsinket med sin utvikling opererte med 650Wh/kg.  Originalrapporten det refereres til må kjøpes og det gidder jeg ikke siden jeg føler meg rimelig trygg på at den lille "k-en" i kWh har kommet med i avisartikkelen fordi det kWh er det "vanlige begrepet" og at journalister er journalister (og prisen er noen tusend $).

500-1000Wh/kg er jo uansett en vesentlig forbedring.

(Men dersom det hadde vært mulig med 500kWh/kg kunne en få et års kjøring i et 4-5 kg batterie og dessuten eliminere behovet for hurtigladere. Desverre er det nok utopisk)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

El rayo

#1
Til sammenligning inneholder NiCd batteriet i Th!nk classic ca 0,046 kWh/kg dersom jeg har regnet riktig...
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA