Norstart – norsk elbilforening

Startet av tom, tirsdag 08. januar 2008, klokken 23:22

« forrige - neste »

tom

En eller annen må jo en gang stille dette spørsmålet.

Norstart – norsk elbilforening, "NORSTART" virker for meg ikke som det naturlige første valget som navne på en elbilforening.   
Hvorfor navnet NORSTART ?
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

PLUTO

Artig at du stilte det spørsmålet idag, jeg satt i elbilen min i går på vei til jobb og tenkte på det samme spørsmålet. gleder meg til å få stillet min nysgjerrighet samtidig med din
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

hens

Kanskje fordi California's offisielle elbilklubb heter Calstart.
Uansett er det jo en norsk start på noe nytt, så hvorfor ikke.

H.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Lars C. Krogenæs

Norstart er helt håløst å kommunisere med journalister etc. På årsmøtet i 2006 skulle vi vedta nytt navn, men det vi fant ikke et felles navn som kunne få 2/3 flertall, som må til. Dermed endte vi med det dårligste alternativet, nemmlig å beholde norstart  >:(

Jeg synes "Elbilerforeningen i Norge", eller kortversjonen: elbilforeningen var det beste alternativet, mens hvis man ville beholde noe av "Norstart", ville jeg endret til "Elstart -norsk elbilforening", som et pussig ordspill.

Når det gjelder hvorfor det heter Norstart, har Hens helt rett. På begynnelsen av 90-tallet var elbilforeningen i California, Calstart den toneangivende elbilforeningen, med stor slagkraft. De utvidet til hele vest-kysten og ble til Weststart.  Vi i Norge valgte dermed Norstart som en morsom likhet (rundt 1993 så vidt jeg vet).

Hva med kald-start?

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

cra

En ting jeg synes er litt "viktig" når man velger navn er at de ikke blir for lange, og hvis de er litt lange må de kunne kokes ned til noe lett uttalbart (og huskbart).

Elbileierforeningen i Norge, f.eks. blir alt for langt (etter min smak), men det kompenseres ved at det kan forkortes til EiNo. Lett å huske, lett å si. :)  Det er selvfølgelig mulig å komme med erandre varianter som ElbiN, EBN osv.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: cra på torsdag 10. januar 2008, klokken 08:18
En ting jeg synes er litt "viktig" når man velger navn er at de ikke blir for lange, og hvis de er litt lange må de kunne kokes ned til noe lett uttalbart (og huskbart).

Elbileierforeningen i Norge, f.eks. blir alt for langt (etter min smak), men det kompenseres ved at det kan forkortes til EiNo. Lett å huske, lett å si. :)  Det er selvfølgelig mulig å komme med erandre varianter som ElbiN, EBN osv.

Med EiNo er man inne på et spor der man får et navn som ikke sier noen ting.
Hva mener man med EiNo ? Ikke No?

Hadde man hatt noen millioner til merkevarebygging, hadde det vært greit, men navnet bør være slik at man med en gang forstår hva det er. Elbilforeningen er kort nok, og beskriver alt det vi står for, spør du meg. Det er da ingen som synes "Skiforeningen" er for langt? (De heter forøvrig Foreningen til skiidrettens fremme" i langversjon.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

hens

Ålreit,
eller "all right",  nå er vi i gang med brainstormingen før neste møte.

Hva med "Battmen", "battmenn" " Battmen's club", Freerider
"Økokjør", Sparebluss", "CO2fri",  "Elektrans", Ex-os".

Bør det startes en ny tråd?

Henning.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

hens

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

tom

Jeg synes Elbilforeningen med kortform ELBIL er enkelt, greit og forståelig 

I profilen til en eller annen står det: Vi følger ikke strømmen vi leder den. Dette slagordet synes jeg passer inn sammen med Elbilforeningen .

Elbilforeningen, Vi følger ikke strømmen vi leder den
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

espen

Kjært barn har mange navn  :)

Det viktigste er ikke hva vi heter, men at vi er lette å finne og huske. I så måte er det aller viktigste at vi fortsetter å styrke domenet elbil.no med innhold og struktur og markedsfører denne adressen så ofte vi kan. Det er en enkel og intuitiv adresse som alltid skal følge med trykt materiell eller brev fra foreningen. (Man kunne evnt. valgt "elbil.no" som navn på foreningen men det er vel litt for 90-talls  ;) ).

SitatDet er da ingen som synes "Skiforeningen" er for langt? (De heter forøvrig Foreningen til skiidrettens fremme" i langversjon.

Analogt med dette er vi populært kalt "Elbilforeningen" med det fulle navn ifølge statuttene som er "Norstart - norsk elbilforening".
En liten epistel om hva navnet Norstart signaliserer og inneholder av historie kunne forøvrig passe godt inn på nettsiden vår.

ilmarw

Sitat fra: tom på torsdag 10. januar 2008, klokken 15:06
I profilen til en eller annen står det: Vi følger ikke strømmen vi leder den. Dette slagordet synes jeg passer inn sammen med Elbilforeningen .
Hehe, det høres bare ut som om det er vi som leder an i strømmen (køen) og at den er der pga. oss (det hender vel det ikke er helt feil).

ilmar
Polestar i bestilling

PLUTO

tja. hva med å si at vi følger strømmen da?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Sitat fra: tom på torsdag 10. januar 2008, klokken 15:06

Elbilforeningen, Vi følger ikke strømmen vi leder den

Kunne ikke holde meg;     Vi følger ikke køen, vi leder den
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Boogie

Vi har ikke for vane å bruke EV som betegnelse på elbiler i norge selv om brukerne av dette forumet nok forstår hva vi snakker om.

Norstart ble brukt siden Calstart og Weststart så ut til å slå ann.

Men jeg tror nok at EV er et begrep som vil kunne tas opp også av nordmenn flest.

Har derfor et forslag om EV-NOR eller NOR-EV som kortform, og "Norsk Elbil Forening" som langform.

ELBIL-NORGE kan også brukes, men vil ikke oppfattes utenfor norden.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA