Dundret rett inn i veisperringene: – Skremmende

Startet av Motorwatt, lørdag 13. november 2021, klokken 09:45

« forrige - neste »

Motorwatt

Tror nok ikke disse har kjørt inn i sperringene. Så den ene, og det var i en kø som oppstod som følge av innsnevret veibane.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Det er endel vanskeligere å få med seg en bråstopp kø enn å se enn blinkende gul/oransj refleks-sperring, spesielt hvis man ligger for tett og har lengre bremselengde enn bilen foran.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

THE

Sitat fra: Storg på mandag 15. november 2021, klokken 17:06
Sitat fra: Hideyowife på mandag 15. november 2021, klokken 16:34
Er ikke sjokkert lenger over slikt som dette. Ikke så skremmende heller for bilene er særdeles trygge når uhellet er ute. Idioter bak rattet er idioter uansett hvilken bil de kjører rundt i dessverre. Å klare å få til noe som dette på så oversiktlige og fine veier forstår jeg ikke. Eneste "unnskyldningen" er hvis fører får ett illebefinnende av noe slag.
Hjelper ikke at bilene er trygge, hvis du meier ned en person som står og jobber i veibanen.
Tiltakene med innsnevring, støtputer og sluser er jo til for å få ned farten og for å beskytte de som jobber i og ved veien. Dette viser jo at det fungerer som det skal. Heldigvis er det som oftest utelukkende de som ikke følger med som pådrar seg skade, og da i hovedsak materielle skader på bil.

Langs andre hovedveier der det bare er er skiltet ned til 30 eller 50 km/t i vegarbeidsområder uten slike fysiske hindringer er det et stort problem at mange bilister ikke overholder arbeidsvarslingsfartsgrenser og durer på i 70-90 km/t gjennom arbeidsområdet. Jeg har en jobb der jeg av til er ute i vegbanen når trafikken går, og det er ikke direkte trivelig når biler og vogntog passerer en meter fra deg i 80 km. Skulle ønske Politiet prioriterte fartskontroller i Vegarbeidsområder. Kanskje folk tenker seg om når det kommer nyhetsoppslag om at 30 førerkort er beslaglagt etter en times kontroll... Min oppfordring til alle her på forumet er å respektere fartsgrenser, og spesielt fartsgrenseskilt med gul bakgrunn, og å være særlig oppmerksomme når de kjører gjennom arbeidsområder.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Ellemelle

Sitat fra: Jeronan på mandag 15. november 2021, klokken 16:20
The camera only detects the type of object in front. Person, car, osv.
They still rely on the radar to determine the distance and the radar ignores static objects per default.
Dette er jo bare tull. Det er softwaren som bestemmer hva som skal detekteres, ikke hardwaren. 

Jeg foreslår at du søker på FSD beta på youtube, så vil du se i dashboardet at når en Tesla kjører gjennom en gate med biler og annet som står helt stille, så blir alle disse detektert, identifisert og korrekt plassert, uten bruk av radar.

Motorwatt

VO-biler ser vel bare den bilen som er rett foran, mens radarbiler som oftest ser flere på skjermen. Faktisk noen ganger flere enn det som kan sees. Ser at nyere biler har både kameraer, radar, og lidar, så de har vel fått orden på fusion-problemet Tesla sier de ikke kunne løse.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Ellemelle

FSD Beta som er ute nå er vision only. Den viser alt, inkludert søppelkasser langs veien.

Motorwatt

VO=Vision Only. Ser fremdeles bare bilen rett foran. Forøvrig ser også min bil postkasser, søppelkasser, brøytepinner, kjegler, etc. Det gjør faktisk jeg også....
Skal legge til at jeg ikke ser noen av de nevnte som en direkte trussel.
Tesla S75D - 09/2018

Storg

Sitat fra: THE på tirsdag 16. november 2021, klokken 08:15
Sitat fra: Storg på mandag 15. november 2021, klokken 17:06
Sitat fra: Hideyowife på mandag 15. november 2021, klokken 16:34
Er ikke sjokkert lenger over slikt som dette. Ikke så skremmende heller for bilene er særdeles trygge når uhellet er ute. Idioter bak rattet er idioter uansett hvilken bil de kjører rundt i dessverre. Å klare å få til noe som dette på så oversiktlige og fine veier forstår jeg ikke. Eneste "unnskyldningen" er hvis fører får ett illebefinnende av noe slag.
Hjelper ikke at bilene er trygge, hvis du meier ned en person som står og jobber i veibanen.
Tiltakene med innsnevring, støtputer og sluser er jo til for å få ned farten og for å beskytte de som jobber i og ved veien. Dette viser jo at det fungerer som det skal. Heldigvis er det som oftest utelukkende de som ikke følger med som pådrar seg skade, og da i hovedsak materielle skader på bil.

Langs andre hovedveier der det bare er er skiltet ned til 30 eller 50 km/t i vegarbeidsområder uten slike fysiske hindringer er det et stort problem at mange bilister ikke overholder arbeidsvarslingsfartsgrenser og durer på i 70-90 km/t gjennom arbeidsområdet. Jeg har en jobb der jeg av til er ute i vegbanen når trafikken går, og det er ikke direkte trivelig når biler og vogntog passerer en meter fra deg i 80 km. Skulle ønske Politiet prioriterte fartskontroller i Vegarbeidsområder. Kanskje folk tenker seg om når det kommer nyhetsoppslag om at 30 førerkort er beslaglagt etter en times kontroll... Min oppfordring til alle her på forumet er å respektere fartsgrenser, og spesielt fartsgrenseskilt med gul bakgrunn, og å være særlig oppmerksomme når de kjører gjennom arbeidsområder.
For slik et det alltid? Ingen som får motorstopp?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ellemelle

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 16. november 2021, klokken 10:13
VO=Vision Only. Ser fremdeles bare bilen rett foran. Forøvrig ser også min bil postkasser, søppelkasser, brøytepinner, kjegler, etc. Det gjør faktisk jeg også....
Nå forstår jeg ikke hva du snakker om? Som jeg skrev: FSD Beta som er ute nå er vision only, ingen radar.
Ja kameraene vender for det meste fremover som våre øyner også gjør, men det betyr ikke at den bare ser bilen rett foran.

Her er et eksempel på FSD Beta v 10.4 - pure vision, no radar.
Her ser du stillestående mennesker, og generelt absolutt alt som skjer rundt bilen:

https://youtu.be/GjH9mHURLUA?t=1088

SurSnasen

Motorwatt

Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 16. november 2021, klokken 10:20
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 16. november 2021, klokken 10:13
Nå forstår jeg ikke hva du snakker om? Som jeg skrev: FSD Beta som er ute nå er vision only, ingen radar.
Ja kameraene vender for det meste fremover som våre øyner også gjør, men det betyr ikke at den bare ser bilen rett foran.
Begrensningen med VO er at i den veibanen man kjører i, kun ser bilen rett foran. Radar kan i mange tilfeller oppdage opptil 7-8 biler foran, og faktisk i flere tilfeller reagere på disses fart. At FSD-beta biler ikke har, eller har fått radar utkoblet. har da vært kjent lenge.
Tesla S75D - 09/2018

Ellemelle

Jeronan: Biler uten radar klarer ikke å plassere stillestående objekter.
Jeg: Selvsagt kan de det [legger frem bevis].
Du: Sier noe helt irrelevant.
Jeg: Prøver å finne ut hva du snakker om før jeg skjønner at det er helt irrelevant.

OlaM

Det er ikke helt riktig at VO kun ser bilen rett foran, men doppler radar er mye bedre på akkurat det. Pga frekvensendringen til doppler-effekten kan den si noe om den tingen som reflekterte signalet holder lik fart, drar unna eller nærmer seg. Og den trenger ikke se tingen direkte, fordi signalet med frekvensinformasjonen reflekteres av veien under bilen foran f.eks.

Vi mennesker kan jo se og agere på indirekte lys på lignende vis, du kan se refleksen av bremselysene til bilene foran i asfalten, selv om en stor lastebil blokkerer det direkte lyset. Og hvis det er litt sånn lysorgel-effekt så skjønner du at nå er det mange som bremser og det er på tide å våkne.

Det er teorien i alle fall, hvor godt radaren er implementert per bilmodell er opp til produsenten. Og doppler-radar har et berømt problem med ting som står stille. Er det bare retur fra omgivelsene, eller er det noe relevant? Å gjemme seg i "doppler notch" bruker jagerflypiloter som en bevisst taktikk mot fiendtlige radarer. Der kan godt en hindring gjemme seg også. Av de Teslaene som har kræsjet på E18 så er det jo ingen som er VO.
'21 3LR

jlan

Sitat fra: OlaM på tirsdag 16. november 2021, klokken 12:20
Det er ikke helt riktig at VO kun ser bilen rett foran, men doppler radar er mye bedre på akkurat det. Pga frekvensendringen til doppler-effekten kan den si noe om den tingen som reflekterte signalet holder lik fart, drar unna eller nærmer seg.
Nettopp. Og når objektet står stille i forhold til omgivelsene, så er det vanskelig å skille ut for en dopplerradar.

Et kamerabasert system har tre muligheter for å bestemme avstand:
1)Å være så nær at det blir en markert vinkelendring mellom to etterfølgende bilder når kameraet flytter seg i forhold til objektet (stereoskop-teknikk i tid).
2) Benytte flere kameraer så langt fra hverandre som mulig(stereoskop-teknikk i rom)
3) Gjenkjenne objektet. Da kan det gjøre en antagelse om hvor stort objektet er og dermed beregne avstand ut fra hvor stort det fremstår i bildet (minner om boermetoden).

For å unngå kollisjon med en stillestående barriere er det derfor viktig at objektet kan gjenkjennes. Det var derfor jeg foreslo bevegelige dukker i veibanen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Jeronan

Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 16. november 2021, klokken 09:37
Sitat fra: Jeronan på mandag 15. november 2021, klokken 16:20
The camera only detects the type of object in front. Person, car, osv.
They still rely on the radar to determine the distance and the radar ignores static objects per default.
Dette er jo bare tull. Det er softwaren som bestemmer hva som skal detekteres, ikke hardwaren. 

Jeg foreslår at du søker på FSD beta på youtube, så vil du se i dashboardet at når en Tesla kjører gjennom en gate med biler og annet som står helt stille, så blir alle disse detektert, identifisert og korrekt plassert, uten bruk av radar.

1. We do not have that Beta in Europe and people that have now access to the beta in US are far from impressed and actually quite dissapointed in the little progress Tesla actually has made so far.

2. Tesla's in Europe still have the radar onboard, as its a safety requirement within EU due to existing systems relying on it. So Tesla is not allowed to disable the radar (yet).
Tesla will have to prove+recertify that their cameras can reliably replace the radar in existing safety systems.

So people need to stop clinging on what they see in US youtube videos.
US tesla owners have also more advanced Summon and Autopark features for years for example, which here in Europe both features have been neutered to the point of being close to useless.

Right now with our Model Y, I have FSD visualisation enabled since day 1 and the visualisation is everything but reliable and displaying things correctly in what they are. Sorry.
People either not displayed at all, when standing still or seen as a pole or traffic sign, while in other situations certain Poles/traffic signs are displayed as people. Traffic/speed signs not detected, because they are positioned along the road outside the range of the cameras (either too high or too far out), etc.

3. These same accidents happen in US too, where Tesla's AP has slammed into the rear of Firetrucks/Emergency vehicles parked on the highway at incident sites.  Tesla's AP has slammed into barriers, etc.

4. I have owned a late 2017 Model S 75D with Enhanced Autopilot package for over 4 years and in those years AP has actually regressed, not progressed. My best AP experience was back in 2018. After that AP has only gone downhill.
Hence, why I kept the money in my pocket with the Model Y and went with Basic AP only. It's good enough to get me through traffic jams, which is pretty much the only times I bother to use AP these days.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA