Hovedmeny

Oppdaterte rekkeviddetall

Startet av snakkesalig, fredag 12. november 2021, klokken 21:35

« forrige - neste »

snakkesalig

Ser på bestillingssiden at man nå får oppgitt estimert rekkevidde avhengig av hjulkonfig.

LR har 614 km om man velger 19"-hjul, mens standard 18" gir 638 km.
491/510 for RWD.

Dvs WLTP de oppgir ser ut til å være med største hjulkonfigurasjon...

OlaM

'21 3LR

tornaldo

Trolig er de offisielle WLTP tallene basert på 19" felg for Model 3. Dermed har de i tillegg estimert hva det blir med mindre felg. Samme opplegg for TMY.

Tvilsomt om det har noe med batteri å gjøre. For SR+ kommer det også i tillegg til den nye rekkevidden på 491 km/60 kWh batteriet.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Handyman

Sitat fra: OlaM på fredag 12. november 2021, klokken 22:11
Muligens det nye LG-batteriet?
Neppe. 507km er sertifisert WLTP med 20". Det er jo det som er standard i flere andre markeder. Det har antakelig alltid vært dette tallet de har brukt, vel vitende om at den har lengre rekkevidde med 19". Det nye er bare at de nå viser ESTIMERT rekkevidde med 19"
Det stemmer ganske bra med min erfaring av rekkevidden sammenliknet med min TM3 med 560 WLTP.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

OlaM

Ok, det gir mening siden tallet står ved hjulvalget.
'21 3LR

magnetic

Vaduz

Stakkars etron, det var ganske elendig!

JorEl

2021 Porsche Taycan Turbo Cross Turismo, kjører like langt som E-tron..(204 EPA)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

pst

Morsomt at Tesla har hyggelig forbruk  :)
Taycan med opptil + 32% margin på EPA-tallet ;
ellers er både Audi e-tron og Porsche Taycan fantastiske biler, ikke sant ?  ;)
2021 Porsche Taycan Turbo
2021 Opel Corsa-e
2021 Porsche Taycan 4S solgt
2020 Audi e-tron 55 Excl. solgt
2019 Audi RS5 Coupé solgt

RJK

Nå har de jo ikke testet EPA-rekkevidden, da den består av flere deltester. Å kjøre i snitt 70 miles/h eller nesten 112 km. Ser heller ikke om de har skilt på EPA-testene for man kan oppgi den på 3 måter, City, Highway og Combined. Om de sammenligner EPA med Combined, vil det helt klart bli en god forskjell. Selv om de sammenligner med Highway-resultatet, så kan det skille pga hastigheten som benyttes.

Selvsagt betyr dette at den eller de som får bedre tall enn EPA nok har underrapportert, og for Porsche-sjåfører så virker det som det har sin naturlige forklaring at de oppgir rekkevidden etter normal landeveisfart + tillegg, sånn at den ikke skal tape seg for mye på Autobahn. En ren bonus der, siden de forventer at eierne er noe hardere på pedalen, så de med lett pedal når de skal på langtur, får langt bedre rekkevidde enn opgitt.

Så kan man selvsagt stille spørsmålstegn på om fabrikantene burde få lov å sette rekkevidden selv, eller man må sette dette bort til en ekstern partner, slik de gjør med kollisjonstester, for at dette skal bli så likt som overhode mulig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

filtvet

Hvem kjøper egentlig e-tron? De som ikke leser på nettet før de handler?

Burger

Sitat fra: filtvet på onsdag 24. november 2021, klokken 09:34
Jeg har insett at med en gang man nevner "premium" så kan man like så godt bare godta argument. Da er det individuelt hva man setter pris på. Det kan være motorlyd, seter, ratt, finnish, instrumenter, hvordan lyden er på dørene når man lukker, opplevd image, hvordan man blir behandlet av selger osv.

Personelig så kjøper jeg det billigste som oppfyller kravspekken min. TM3 SR+ ble da ett naturlig valg da jeg ville ha tesla opplevelse på lading og og nyskapende bil som er strømgjerrig.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

No-name

Jeg kjøpte en.. Leser stortsett alle testene, og prøvekjører aktuelle biler selv, selvfølgelig..

OlaM

Sitat fra: Burger på onsdag 24. november 2021, klokken 18:10
Jeg har insett at med en gang man nevner "premium" så kan man like så godt bare godta argument. Da er det individuelt hva man setter pris på. Det kan være motorlyd, seter, ratt, finnish, instrumenter, hvordan lyden er på dørene når man lukker, opplevd image, hvordan man blir behandlet av selger osv.

Personelig så kjøper jeg det billigste som oppfyller kravspekken min. TM3 SR+ ble da ett naturlig valg da jeg ville ha tesla opplevelse på lading og og nyskapende bil som er strømgjerrig.

Jeg er stort sett med på hva du nevner. Jeg har mislikt det fjollete ordet "premium" helt siden Hansa kom ut med sin tynne øl-variant en gang sent på 90-tallet. Men når du sier "kravspekken min", inneholder den ingen følelser? Jeg har droppet Bildeleringen som dekket behovet mitt helt greit til fordel for bilkjøp som er overprovisjonering av dimensjoner, men det er jo fordi jeg vil plukke en fristende frukt som vil gi meg gode opplevelser, ikke fordi jeg leverte et strengt anbud til markedet og markedet svarte tilbake med en splitter ny Tesla.
'21 3LR

filtvet

Smak og behag :)

Har lest om noen dårlige opplevelser med tesla (spes. X), men mest positive når det gjelder 3.

e-tron vet jeg ikke mye om men har hørt mye negativt om Vw generelt, og spesielt fra bilmekanikere. Vw har også elendig rykte i usa og nesten uten salg der.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA