Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 2. service (40 000km) på I-mieven

Startet av Magge, torsdag 06. september 2012, klokken 15:15

« forrige - neste »

Magge

Hej,

jeg har set mange indlæg rundt rekkevidde, men jeg forsøger mig alligevel for at se om jeg kan høste af andres erfaringer på samme rute. Jeg pendler mellem Trondheim og Stjørdal, 31 km hver vej og en ekstra krølle på 5 km til barnehagen. Altså 67km. Jeg har prøvet en Nissan Leaf hos forhandler og liker bilen og følelsen, men rekkevidden nager mig. Jeg er ikke idealist, og er ikke interesseret i at køre uden varme på om vinteren og frygte at jeg skal gå de sidste 5km hjem. Det må være behageligt, altså varme på, parkeringsvarme før hjemturen, brøle med på Steppenwolves på radioen, etc.. Det er trods alt et apparat til 300k down payment, der accepterer jeg ikke mange kompromiser på funktionalitet.

Så spørgsmålet er: Har nogen af dere erfaring på strekningen, på kaldeste vinteren, hvor bilen ikke blir ladet mens du er på jobb og står på en kald parkeringsplads?

eivisa

Har ikke erfaring med den strekningen. Men jeg har ikke problemer med rekkevidde om vinteren, selv ved full varme (22 grader) og bruk av oppvarming av bilen uten at den er koblet til strøm. 100km bør gå kjempefint ved kjøring selv i -15 grader og farten ikke er over 80km/t.  ;)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

tomrh

Sitat fra: Magge på onsdag 15. august 2012, klokken 08:11
Så spørgsmålet er: Har nogen af dere erfaring på strekningen, på kaldeste vinteren, hvor bilen ikke blir ladet mens du er på jobb og står på en kald parkeringsplads?

Jeg pendler Skatval-Trondheim (10 km lengre vei enn deg). Foreløbig har jeg ikke testet vinteren siden vi kjøpte elbilen i mai, men det er rikelig med strøm begge veier nå på sommeren i hvertfall. Jeg kjører iMiev, og tur-retur uten lading i byen bruker jeg opp ca. 2/3 av kapasiteten. Leaf har jo 20% lengre rekkevidde, og du har endel kortere vei, så jeg tror dette skulle gå veldig bra! Det finnes dessuten 4 hurtigladestasjoner i Trondheim og 1 på Værnes. Så løp og kjøp Leaf! :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Trond Arve

Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Aspiranten

Det er først ved 90-110 km du må slå av varmeapparatet. På min faste rute her oppe har jeg 4 batteriprikker (av 12) igjen etter en kjøretur på 70km i kuperte Møre og Romsdal, ca. 10 minus. Kos deg med forvarmet bil i vinterkulden, i en av de beste vinterbilene med tohjulsdrift  ;)
Nissan Leaf

arnejorg1

Jeg opplever at min Leaf vil klare 13-14 mil på flat vei nå på sommeren, uten bruk av varmeapparat. Jeg regner da med at den vil klare 11 mil på vinteren uten bruk av varmeapparat, og 9-10 mil med bruk av varmeapparat. Så jeg vil tro at du har 20-30% batterikapasitet igjen etter og ha kjørt 67 km. Altså ikke noe problem, selv ikke i 90-100 km/t.

Så da får du ha lykke til med Leaf handel ;)
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

dragmore

Alt kommer an på distanse og fart over denne distansen.

Jeg pendlet Kristiansand  - Grimstad i vinter i 4mndr.. 4,8Mil hver vei, med lading på jobb.
100% når jeg dro hjemmenifra og ca 4,4mil med motorvei 100km/t ++ ;)
På vinteren med full varme, snittfart på ca 100km/t, drittføre etc.. hadde jeg noen ganger ikke mer en 3-4bars igjen.. når jeg kom frem til Grimstad.. M.a.o, jeg ville ikke kommet hjem da jeg brukte ca 70% av strømmen på turen bort.
Så etter min erfaring, kjører man hardt på vinteren, så går det MYE strøm.. 7-8Mils rekkevidde..

Solgt(Nissan Leaf 2012
Solgt(Tesla Model S 85D 2015)
Venter i spenning på : Tesla Model 3: Kansellert
Tesla Model S75D - (med FSD) ;)

Saxo

Jeg har kjørt trondheim - stjørdal siden november i fjor. Ingen problemer. Lader kun hjemme og dette gikk helt fint i vinter også med normal varme i bilen. Flere kollegaer av meg har også skaffet seg leaf. Løp og kjøp ! Du kommer ikke til å angre !

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

Magge

Godt, da går vi for det. Mange tak for hjælpen!

tomrh

Ble det en Leaf og hvordan går det med pendlingen?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA