Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Får bil i desember - fra hvilken fabrikk?

Startet av PerSpellemann, torsdag 11. november 2021, klokken 14:00

« forrige - neste »

PerSpellemann

Hei, bestilte en long range i forrige uke med levering i desember. Hvilken fabrikk vil den komme fra?
Tesla Model 3 LR 2021 (des)

SamsonII

Den kommer fra Shanghai. Den var nok allerede på båten før du kjøpte den (som min)
Tesla Model Y LR 2022
Tesla Model Y LR 2021 (solgt)
BMW i3 94 Ah Fully Charged 2018
BMW i3 94 Ah Fully Charged 2017 (solgt)

PerSpellemann

Tesla Model 3 LR 2021 (des)

Heinz


OlaM

Sitat fra: Heinz på torsdag 11. november 2021, klokken 16:00
Hvilket type batteri har den da?

Jeg er ikke sikker på om det er LG eller Panasonic-celler i denne runden med MIC LR. De har 614 km WLTP som skulle tyde på Panasonic, men det kan hende at det er LG-celler og at de har gjort optimeringer på rekkevidde. Vi får se. Min står ombord i Hoegh Kobe som har kommet ut av Suez-kanalen og nærmer seg nå Kreta.  :)
'21 3LR

bholstad

Sitat fra: OlaM på fredag 12. november 2021, klokken 08:32
Sitat fra: Heinz på torsdag 11. november 2021, klokken 16:00
Hvilket type batteri har den da?

Jeg er ikke sikker på om det er LG eller Panasonic-celler i denne runden med MIC LR. De har 614 km WLTP som skulle tyde på Panasonic, men det kan hende at det er LG-celler og at de har gjort optimeringer på rekkevidde. Vi får se. Min står ombord i Hoegh Kobe som har kommet ut av Suez-kanalen og nærmer seg nå Kreta.  :)

Har samme bil på vei og har lurt på det samme. Redd det er LG 82 kWh og ikke Panasonic, kan i hvert fall se slik ut når en ser nøyere på inventory bilene.

Denne MIC Performancen ser ut til å ha Panasonic: https://tesla-info.com/car/NO-LRW3270_fd68b77faa8bfe7f4155d1e97998a5ec

Denne MIC LR spesifiserer bare 82 kWh: https://tesla-info.com/car/NO-LRW3234_d35e1d0a013efa233cfc53242519211c

Mener å ha lest i en annen tråd her at Tyske kunder, som får registreringspapirerer en god stund før utlevering, har fått bekreftet LG 82 kWh og at det er grunnen til at denne runden med MIC LR har WLTP 614 km i stedet for 570 eller hva MIC LR hadde i Q3.

PerSpellemann

Sitat fra: OlaM på fredag 12. november 2021, klokken 08:32
Sitat fra: Heinz på torsdag 11. november 2021, klokken 16:00
Hvilket type batteri har den da?

Jeg er ikke sikker på om det er LG eller Panasonic-celler i denne runden med MIC LR. De har 614 km WLTP som skulle tyde på Panasonic, men det kan hende at det er LG-celler og at de har gjort optimeringer på rekkevidde. Vi får se. Min står ombord i Hoegh Kobe som har kommet ut av Suez-kanalen og nærmer seg nå Kreta.  :)

Hvilket batteri bør man håpe på å få?  Og hvor kan jeg se hvor bilen min er?
Tesla Model 3 LR 2021 (des)

OlaM

Sitat fra: PerSpellemann på fredag 12. november 2021, klokken 10:26

Hvilket batteri bør man håpe på å få?  Og hvor kan jeg se hvor bilen min er?

Jeg har ikke satt meg skikkelig inn i det, men det virker som om det er Panasonic sine nyeste celler: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/master-thread-2021-model-3-charge-data-battery-discussion-etc.214484/page-68#post-5517417

Disse har høyest nettokapasitet, men lader tregere enn tidligere varianter. For min del er det ikke noe problem uansett. På langtur har jeg aldri dårlig tid og kjører sjelden kjempelange etapper (>800 km) så jeg synes selv trege biler som I-Pace lader helt greit. Når du i tillegg kan kjøre så utrolig langt på første etappe så kommer dette til å bli en veldig bra feriebil med tilnærmet null hurtiglading i hverdagen. Dette med ladehastighet har vi uansett sett tidligere er en midlertidig ting med nye celler. De tester dem en periode for å se utvikling og så låser de opp høyere ladehastighet senere.

Følg denne oppskriften for å finne chassisnummer, hvis du ikke har fått det allerede. Søk etter "LRW" i stedet for "5YJ".
https://electrek.co/2021/07/14/how-to-reveal-your-tesla-vin-number-before-its-in-your-account/

Søk med VIN her for å se om den er ombord i en av Höegh sine båter. (Hvis den ikke er det er det andre måter å søke på, men har de ikke i hodet)
https://www.hoeghautoliners.com/my-cargo

Søk opp båten her: https://www.marinetraffic.com/

Husk å sjekke flere ganger om dagen, selv om dette på ingen måte vil få bilen levert raskere.  :D
'21 3LR

jlan

Sitat fra: OlaM på fredag 12. november 2021, klokken 11:15
Jeg har ikke satt meg skikkelig inn i det, men det virker som om det er Panasonic sine nyeste celler: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/master-thread-2021-model-3-charge-data-battery-discussion-etc.214484/page-68#post-5517417
Den informasjonen er jo fra mai. Da var det mest amerikanske TM3LR som ble levert i Norge, med Panasonic 82kWh batteri. Det kom også noen MIC biler, men de hadde det samme batteriet som TMY er levert med.

Det går mange rykter om dette nye LG batteriet med NCMA teknologi og 82kWh, men det er såvidt jeg kan se ennå ikke bekreftet levert i Europa.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

OlaM

Oops, min feil, gikk surr i tabs mens jeg prøvde å få oversikt over tråden. Her er den nyeste oversikten i bildeform: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/master-thread-2021-model-3-charge-data-battery-discussion-etc.214484/page-111#post-6028497

Det er ikke godt å si når bilene ombord i Höegh Kobe ble produsert, så de kan enten ha Panasonic E3LD eller LG E5LD. På side 116 snakker de om at en tysk Model Y har bekreftet E5LD, men det virker ikke helt som om alle biler produsert etter en viss dato er garantert til å ha en viss batteritype. https://tff-forum.de/t/model-3-model-y-batteriewiki-w-i-p/107641/784

'21 3LR

El Rolfo

Sitat fra: OlaM på fredag 12. november 2021, klokken 11:15
Følg denne oppskriften for å finne chassisnummer, hvis du ikke har fått det allerede. Søk etter "LRW" i stedet for "5YJ".
https://electrek.co/2021/07/14/how-to-reveal-your-tesla-vin-number-before-its-in-your-account/
Hva er koden for Preformance? Forsøkte dette, men fikk ikke noe treff på min

OlaM

Sitat fra: El Rolfo på fredag 12. november 2021, klokken 14:54
Sitat fra: OlaM på fredag 12. november 2021, klokken 11:15
Følg denne oppskriften for å finne chassisnummer, hvis du ikke har fått det allerede. Søk etter "LRW" i stedet for "5YJ".
https://electrek.co/2021/07/14/how-to-reveal-your-tesla-vin-number-before-its-in-your-account/
Hva er koden for Preformance? Forsøkte dette, men fikk ikke noe treff på min

Finner du noe på 5YJ? Det er bygd i USA, LRW er bygd i Kina. Gjelder for alle biler. Eventuelt kan du søke på "vin": (ta med hermetegn). Du får treff på et par norske oversettelser, men lenger ned skal understellsnummeret stå. Kan hende du ikke har fått et tildelt ennå.
'21 3LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA