Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor leste jeg det?

Startet av Laban, tirsdag 15. januar 2008, klokken 21:17

« forrige - neste »

Laban

Da kom konemor hjem med en søt liten bot på kr. 4.200.- for å ha kjørt Thinken i strid med skilt "påbudt kjøreretning".

Hun lå i høyre felt hvor det var skiltet påbudt sving til høyre, mens kollektivfeltet fortsetter rett frem.

Etter en diskusjon med politiet godtok hun boten (som ihht regelverket var riktig), men var temmelig frustrert over hvor firkantet det går an å bli.

I følge dagens regler må elbiler og motorsykler/mopeder skifte fil før kryss med skilt påbudt sving, for så å legge seg ut igjen etter krysset. Da mange bilister ikke vil slippe inn noen i filen sin før et kryss, kan man oppleve å bli stående som en propp og hindre kollektivtrafikken/taxier i å kjøre videre, for så å skifte tilbake rett etter krysset.

Hun var ikke alene, da både en Buddy og en moped også ble vinket inn mens hun stod der.

Dette burde være en sak for Norstart å få ordnet opp i snarest slik at vi slipper å lage farlige situasjoner og skape irritasjon blandt andre trafikanter.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

ilmarw

Dette er helt på trynet! Og HVORFOR er det riktig? Det står 'Gjelder ikke buss og taxi'. På kollektivfilen står det også 'Buss og taxi', så hvordan er dette annerledes? Jeg kommer ikke til å godta noen bot, og gjør dette ofte nok på Ring 2. Om ikke annet må det da være rimelig tvil som bør komme oss til gode? Nei, dette provoserer meg noe til de grader, og det er absolutt noe som Norstart må prioritere!

ilmar
Polestar i bestilling

Lynet

Hei Laban, dette må du klage inn til Trondheim politikammer.
Den dagen det ble tilatt å kjøre i kollektivfelt (1.6.04 tror jeg) ringte jeg Trondheim politikammer og la frem dette problemet med påbudt sving til høyre. De sa at de kjente til problemet fra MC og at det var en uskreven regel om at (tillatte) brukere av kollektifeltet bare kunne kjøre rett over krysset hvis kollektivfeltet fortsetter på andre siden. Han poengterte at det blir mange filskifter som er trafikkfarlig hvis man skal kjøre "riktig".
Som en liten morsomhet kan det nevnes at utrykningskjøretøy også har lov til å kjøre i kollektivfeltet, men de er heller ikke untatt fra påbudet om å svinge til høyre!!!

Samme dag ble jeg stoppet etter å ha passert Rosendal i kollektivfeltet, poilitimannen som stoppet meg ønsket også å gi meg bot, men uten diskusjon ga han seg når jeg refererte til nevnte telefonsamtale.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Griffel

#3
Dette er dessverre en helt meningsløs praktisering av reglene. her ser ikke politiet forskjell på lovens ånd  og lovens bokstav. Prøv en klage.

Se forøvrig:

http://elbil.no/forum/index.php?topic=305.0

http://elbil.no/forum/index.php?topic=20.0

Lars skrev dette innlegg i den nederste av disse lenker:

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 15. februar 2007, klokken 11:33

Skiltingen med forbudt å svinge til høyre, gjelder ikke buss/taxi, der det er kollektivfelt i høyre felt, er satt opp fordi det er en stor fare for kollisjon, dersom en bil i venstre felt, skal krysse kollektiveltet, for å svinge inn til høyre.

For elbilen, som ligger i høyre felt allerede, er ikke denn faren der, slik den heller ikke er for buss/taxi. Det vil derfor være en naturlig utvidet tolkning av skiltreglene å også la elbilen, som i kraft av å være legal i kollektivfeltet, også får lov til å svinge til høyre, på lik linje med de andre kjøretøyene som også får lov til å svinge til høyre.

Jeg ville ha bestridt ethvert forenklet forelegg, hvis jeg hadde blitt ilagt dette, med begrunnelsen over. Da må overtredelsen vurderes av politiet på nytt, og jeg er sikker på at elbilen ville fått medhold.

Skriv ut innlegget og legg det i bilen. Så har du en argumentasjon å fremføre til politiet ved en eventuell konfrontasjon.

Jeg gir dog ikke noen garanti for utfallet, men det er helt åpenbart at skiltingen skal hindre kryssing av felt, før sving inn til høyre, og ikke svinging til høyre for de som allerede ligger lovlig i høyre felt. 

Lars
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Laban

#4
Skal prøve å klage i morgen. Vet ikke hvordan det er når man først har godtatt et forelegg om hvordan klagemulighetene er  ???

En ting er ihvertfall sikkert: JEG skal aldri godta et slikt forelegg, da blir det heller 7 dager i fengsel  ;D
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

tom

Det er utrolig bra om du har energi og tid til å kjøre en sak på dette, det er behov for en avklaring.  Jeg synes at Norstart bør kjøre en prinsipp sak på dette og ta eventuelle kostnader !
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

ilmarw

Har hørt om folk som har prøvd det. Problemet med å gå i fengsel er at da er det ikke lenger et forenklet forelegg, og du vil få det på rullebladet :-|

ilmar
Polestar i bestilling

Lars C. Krogenæs

Norsk elbilforening har i dag vært i møte med Vegdirektoratet, der blandt annet denne problemstillingen ble diskutert.

Vegdirektoratet ser helt klart at dette er et område hvor elbilene bør få kjøre likt som "buss og taxi", og Norstart og Vegdirektoratet vil sammen jobbe for å endret reglene.

Mitt råd til deg Laban, er å klage på boten. Hvis du skriver et brev, kan du sende meg et utkast først, så kan jeg (som privatperson) kikke på det. Det er helt klart at det vil skape unødige farlige situasjoner hvis elbiler må foreta felt-bytte like før kryss, og bytte tilbake igjen like etter kryss.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

ilmarw

Bra jobbet! Håper det kommer en avklaring snart. I mellomtiden fortsetter jeg å kjøre slik jeg har gjort, og kommer ikke til å vedta noen bot.

ilmar
Polestar i bestilling

Laban

Har nå snakket med politiet og de står hardnakket på at alle utenom buss/taxi må svinge til høyre der dette er skiltet, og vil bøtelegge alle når de har kontroll på slike steder  >:(.

Nå er krysset det er snakk om litt spesielt (i følge politiet) da kollektivfeltet ikke starter før på andre siden av krysset (vanlig høyrefil frem til krysset), men jeg kan ikke forstå at det skal skape problemer da krysset er lysregulert og motgående trafikk som skal krysse vegen har rød pil. Ingen skal dermed kunne krysse høyre kjørefelt så lenge alle kjører på grønt lys.

Han jeg snakket med påstod dessuten at elbiler skaper farlige situasjoner ved å ligge i høyre felt, da annen trafikk regner med at det bare er buss/taxi som kan kjøre rett frem over slike kryss. og dermed skape farlige situasjoner  :o
(han var riktignok "litt" enig i mitt poeng at det skaper farlige situasjoner med hyppig filskifte også)

Skal nå skrive en formell klage, så får vi se hvordan det går.

 
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

ilmarw

Så mente du at det hadde forholdt seg annerledes dersom det var kollektivfelt på begge sider av krysset? Situasjonen du beskriver er vel i grunn den samme overalt? Jeg mener, på ring 2 i Oslo er det også vanlig høyrefelt rett før krysset (derav påbudt høyresving for alle andre), selv om det er kollektivfelt før DET igjen.

Sitat
Han jeg snakket med påstod dessuten at elbiler skaper farlige situasjoner ved å ligge i høyre felt, da annen trafikk regner med at det bare er buss/taxi som kan kjøre rett frem over slike kryss. og dermed skape farlige situasjoner
Det kan man vel si om elbiler i kollektivfelt generelt, men det er nå en gang lov, så det blir litt tullete å bruke som argument.

ilmar
Polestar i bestilling

ilmarw

Ift. til den diskusjonen her, vil folk si at det er lov eller ikke å holde til venstre fra Fornebu inn på E18 på Lysaker? Det står at det er påbudt å holde til høyre, med unntak av buss og taxi. For egentlig blir vel dette det samme som på Ring 2?

Dersom dette underskiltet ikke gjelder elbiler, slik at vi altså må holde til høyre, så finnes det en inkonsekvens i bruken av dette skiltet som jeg mener vi kan påberope oss. På Carl Berner så er det, helt til høyre rett etter krysset når man kommer fra Sinsen, et felt som er skiltet med Buss/ Taxi (vanlig kollektivfeltskilt som indikerer at også elbiler får lov til å kjøre der). MEN, etter noen titalls meter, med sperrelinje på venstre siden, står det påbudt kjøreretning til venstre, men unntak for buss/ taxi (samme som Ring 2). Dette blir helt feil, ettersom det er for sent å følge dette påbudet når man har kjørt inn på kollektivfeltet, som er helt lovlig. Skjønner?

Skal prøve å ta noen bilder her en dag. Men dette tilfellet beviser at skiltingen ikke er tiltenkt elbiler, og at man i det minste er rimelig tvil om reglene.

ilmar
Polestar i bestilling

Griffel

#12
Fra:http://elbil.no/forum/index.php?topic=437

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 28. januar 2008, klokken 12:24

Så du som kjørte ulovelig før lysaker etter avkjøringen til fornebu/slemdal.
Du vet sikkert like godt som meg at det ikke er lov å kjøre der, at andre tullinger også gjør det er ikke et godt argument for at også du kjører der. Det var bra jeg så deg der du kom, det ganske nære på at vi kolliderte -var det ikke?

Thomas

Sitat fra: Pappaentilelbjørg på tirsdag 29. januar 2008, klokken 09:20
Vi må helt klart ta hensyn til hverandre!
Fletting med påkjørende eller ei (litt opp og ned fra sted til sted og ikke minst reaksjonen til den bilisten som skal inn), men den påkjøringen rett før Lysakertunellen er vel lov for el-biler?
Står ingen ting der om at denne påkjøring kun er for buss i rute?

mvh. Petter (EL11444)

Det det snakk om her er vel den påkjøringen til E18 som går fra avkjøringen til fornebu/slemdal, når det er kø på E18 er det mulig for snikere å kjøre av som til Slemdal og inn på E18 igjen her, men da mot skiltet forbudt for alt med motor og med underskilt «gjelder ikke buss i rute». Dette er et av de få stedene hvor unntaket er helt bevist og altså ikke lov for taxi, elbiler, MC, eller busser som ikke er i rute.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ilmarw

#13
Hvordan mener du at det er bevist? Jeg bruker denne påkjørselen til E18 når jeg kommer fra jobb på Fornebu, sparer en del tid på dette når det er kø, og den fører meg jo rett inn i kollektivfeltet. I så måte er dette noe av den samme problematikken som på Ring 2. Og ift. det eksempelet jeg nevnte på Carl Berner, så synes jeg faktisk ikke at det er helt klart at det ikke er lov til å kjøre her. Jeg mener at teksten lyder 'gjelder ikke buss/ taxi', ikke 'gjelder ikke buss i rute' slik du sier.

Det som er helt sikkert er at skiltingen bør tilpasses elbiler, noe den helt klart ikke er i dag.

ilmar
Polestar i bestilling

Griffel

Da snakker vi om to forskjellige påkjøringer, kommer du fra Fornebu kommer du ikke inn på den jeg mener. Sistnevente er en snikkjøringsmulighet som bare buss i rute har lov til.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA