Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor leste jeg det?

Startet av Laban, tirsdag 15. januar 2008, klokken 21:17

« forrige - neste »

Griffel

Da håper vi at dette var starten på en opprydding av meningsløse skilt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lynet

Hvordan gikk det med klagen din i fjor Laban, fikk du medhold?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Laban

Forelegget ble godtatt, betalt - "case closed".

Det hadde vært lettere å kjøre en sak hvis man ikke har godtatt forelegget, og tolker man regelverket bokstavelig og firkantet hadde vel politiet egentlig rett.

Men når skiltene nå er fjernet er vi ikke "lovbrytere" lenger heller (og vi ville aldri godta et nytt forelegg heller for den saks skyld).
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Laban

Er dette det nye underskiltet som kommer der "gjelder ikke buss og taxi" var? Det går ikke rutebuss på denne veien så derfor er "buss" utelatt.

Ble oppmerksom på skiltet da jeg stod i venstre fil på rødt.

Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

RoadRunner

God observasjon! Kjørte der ihelga men fikk ikke med meg dette underskiltet.
Har ikke sett tilsvarende på "min side" av byen (Trondheim sør).

Er ingen tvil om hvem som kan svinge til venstre ihvertfall  :D.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

ilmarw

Håper inderlig at Oslo klarer å gjøre det samme!

ilmar
Polestar i bestilling

Lars C. Krogenæs

Hvor i Oslo er det slike skilt-feller?
Vet om:
Kongens gt / Tollbugata

Så er det ring2, men vet ikke hvilke nøyaktige hjørner det er...


(Hvis vi kunne samlet spesifikk info om steder, så kunne vi kanskje sendt et brev, sammen med bilde av skiltet i Trondheim, til den lokale skiltmyndighet i Oslo [politiet], for å få vurdert og endret skiltingen her også.)

Lars 
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

svedman

Ring 2 i Oslo, det er i alle fall krysset Kirkeveien / Kierschows gate mot Majorstua. Finnes flere feller langs Ring 2, uten at jeg husker gatenavn i farten.
Oslo: Kewet Buddy Citi-Jet 6 2008-modell, "YOSHI". Elbilfører siden mai 2008.

Lars C. Krogenæs

Det er fint om noen kan komme opp med flere spesifikke navn. Da blir det lettere å forklare problemet, og det virker mer profft.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

svedman

#39
Hadde ikke det enkleste og mest treffende tiltaket vært å tilpasse skiltforskriften og/eller forskrift om trafikkregler, slik at man ikke trengte å:

1) Skifte ut alle underskilt når nye trafikantgrupper får/mister tilgang til kollektivfelt?

2) Presse inn så mye tekst på underskiltet at det blir veldig uoversiktlig (se bildet fra Trondheim over)?

Det er jo allerede beskrevet i forskrift om trafikkregler at elbiler kan benytte kollektivfelt, selv om det ikke er bilde av en elbil på skiltet (http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19860321-0747.html §5, pkt 2).

Samme prinsipp burde kunne overføres til underskiltet "Gjelder ikke buss og taxi", og beskrives i skiltforskriften som et eget underskilt når kombinert med skilt om påbudt kjøreretning (http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20051007-1219.html §18), der trafikanter som har lov til å benytte kollektivfelt etter forskrift om trafikkregler har samme rettigheter som buss og taxi.

Slik unngår vi i alle fall forelegg fra politiet, skjønt uvitende buss- og taxisjåfører vil fortsette å være like uvitende når det ikke fysisk står på skiltet.
Oslo: Kewet Buddy Citi-Jet 6 2008-modell, "YOSHI". Elbilfører siden mai 2008.

Laban

Sitat fra: RoadRunner på onsdag 11. februar 2009, klokken 08:13
God observasjon! Kjørte der ihelga men fikk ikke med meg dette underskiltet.
Har ikke sett tilsvarende på "min side" av byen (Trondheim sør).

Er ingen tvil om hvem som kan svinge til venstre ihvertfall  :D.
Satt å kjedet meg på rødt lys og lurte på hvilket skilt det var med så liten skrift og så mye tekst som jeg ikke hadde sett før. Passerte samme sted til fots på litt senere og måtte bare stoppe og ta et bilde ;).

Håper de kommer opp med noe litt enklere å lese i farten ihvertfall.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Laban

Sitat fra: Laban på tirsdag 27. januar 2009, klokken 09:39
Forelegget ble godtatt, betalt - "case closed".

Undrenes tid er ikke forbi  :o!

Fikk brev fra Politiet i dag (riktig nok er brevet datert 17.06.09 - og 12 dager må man regne med når noe sendes fra et statlig organ pr snail-mail):

"Det vises til deres krav over forenklet forelegg av 31.01.2008.

Den lange saksbehandlingstiden beklages.

Med dette oppheves forelegg xxxx i medhold av straffeprosesslovens § 258.

Med hilsen


xxx
politiadvokat"

Det blir jo en hyggelig liten "sommer-bonus" å få tilbake ;D

Håper det var flere som klagde hvis de fikk forelegg og som også får igjen.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Elmo

Ser ut som der er iferd med å skje noe generellt her, iallefall i Oslo. Jeg kjører ikke så ofte inni Oslo, men idag kjørte jeg Kirkeveien som har vært nevnt tidligere her, og i krysset Sognsveien er jeg 99% sikker på at det tidligere var problemet med påbudt sving til høyre - gjelder ikke buss og taxi.
Nå er det ikke lenger påbudt sving til høyre i høyrefeltet der, så da er problemet for fossilbilister at straks over krysset begynner nytt kollektivfelt, mens vi er home free.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

svedman

Sitat fra: Elmo på fredag 19. juni 2009, klokken 20:00
Jeg kjører ikke så ofte inni Oslo, men idag kjørte jeg Kirkeveien som har vært nevnt tidligere her, og i krysset Sognsveien er jeg 99% sikker på at det tidligere var problemet med påbudt sving til høyre - gjelder ikke buss og taxi.
Nå er det ikke lenger påbudt sving til høyre i høyrefeltet der, så da er problemet for fossilbilister at straks over krysset begynner nytt kollektivfelt, mens vi er home free.

Jeg kjører ikke så ofte her jeg heller, men jeg er 95% sikker på at det har sett sånn ut i akkurat dette krysset lenge, hvertfall over ett år. Det underlige er at dette gjelder kun mot vest. Mot øst er det fortsatt påbudt høyresving!

Problemet med påbudt høyresving gjelder også fortsatt i mange andre kryss, blant annet Griffenfeldts gate X Kierschows gate mot vest, Blindernveien X Kirkeveien mot øst, og Uelands gate X Waldemar Thranes gate mot øst.
Oslo: Kewet Buddy Citi-Jet 6 2008-modell, "YOSHI". Elbilfører siden mai 2008.

Elmo

Tillater meg å kopiere dette innlegget fra det nye forumet, fordi det innholder en del info som er interessant i forhold til historien her.

Sitat fra: Elmar i nye forumet
Sendte nylig epost til Trondheim Politikammer med følgende spørsmål:

Skiltene "Påbudt sving til høyre" eller "Påbudt kjørefelt" med tilleggsskilt "Gjelder ikke buss og taxi" står ofte i forbindelse med kollektivfelt. Disse skaper problem og farlige situasjoner for elbiler og motorsykler da man må skifte kjørefelt til saktegående og tett trafikkert felt (før kryss eller midtrabatt), for deretter å skifte tilbake til kollektivfeltet (etter kryss eller midtrabatt).

Eksempel er veien ned mot Bjørndalsbrua fra Saupstad, hvor elbiler må holde venstre kjørefelt selv om høyre felt i sin helhet er skiltet som kollektivfelt. Det samme gjelder inn mot Midt-by'n sørfra forbi Siemens fram til Lerkendal. Ut i fra informasjon på www.elbil.no sine hjemmesider er problemstillingen godt kjent hos Politiet, og det skrives
"Trondheim Politikammer sier... det var en uskreven regel om at (tillatte) brukere av kollektifeltet bare kunne kjøre rett over krysset hvis kollektivfeltet fortsetter på andre siden."
Kilde: http://parat24.com/forum/index.php?topic=584.0

I Erling Skakkes gate, vestover på vei mot Prinsensgate, er det ryddet opp og nytt tilleggsskilt viser nå teksten "Gjelder ikke buss, taxi, elbil og motorsykkel".

1) Mitt spørsmål er om uttalelsene sittert på www.elbil.no er korrekte? Evt vil Politiet håndheve denne delen av skiltreglementet?
2) Hvordan skal jeg som elbilist forholde meg til dette?
3) Vil det bli foretatt en opprydding av denne type skilting som medfører slike problem/misforståelser?
Sitat fra: Elmar fikk følgende "politiker-svar" i dag:
Hei.

Viser til tilsendt mail ang. problemer for el-bil.

Skal prøve å gi deg noen avklaringer med hensyn til el-bil og kollektivfelt.

Kollektivfelt er skiltet med skilt 508 "Kollektivfelt" (Blå skiltplate med bilde av buss og skrift "Taxi")
Dette oppheves normalt et stykke foran kryss av skilt 510.2 "Slutt på kollektivfelt".
Dette gjøres for at annen trafikk skal kunne svinge til høyre i kryssene.
Skiltingen gjentas deretter etter krysset. Dette er gjennomført inn og ut av sentrum.

Kollektivfelt kan i tillegg til buss og taxi benyttes av el-bil, tohjulte MCér og mopeder,
hydrogenbil, sykkel og uniformerte utrykningskjøretøyer.

Dette medfører at disse gruppene kan ligge i kollektivfeltet over kryss, da det ikke er noe
svingkrav i kollektivfeltene.

Kjørefelt med skilt 402.4 "Påbudt kjøreretning" med underskilt "Gjelder ikke buss og taxi" er ikke
et kollektivfelt, men et såkalt kollektivtiltak for å lette fremkommelighet for bussene i hovedsak.

Dette feltet kan kun benyttes av buss, taxi og de kjøretøyene som skal svinge av i henhold til
skiltet, og kjøring over krysset kan kun foretas av buss og taxi. Dette betyr at all annen trafikk
skal ligge i det andre feltet. Dette gjelder også el-bil, moped m.v.

Det beste eksempelet her er vel Østre Rosten fra Tonstadkrysset mot John Aae´s veg hvor du
sørover med el-bil må ligge i venstre felt hvis du ikke skal svinge av til høyre.

Kjøring i strid med skilt 402 blir håndhevet av politiet, også overfor el-bil og andre lovlige
kollektivfeltbrukere.

Politiet ønsker å benytte kollektivfelt i større grad enn påbudt kjøreretning, og vi har i det siste ryddet
opp på en del strekninger, bl.a. nordover Innherredsvegen. Vi er imidlertid avhengige av kommune
og Statens Vegvesen når det gjelder å rydde opp på disse strekningene og vi kan ikke love at dette
gjennomføres konsekvent.

Med Hilsen
N.N.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA