Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor leste jeg det?

Startet av Laban, tirsdag 15. januar 2008, klokken 21:17

« forrige - neste »

ilmarw

Jeg tror egentlig det er snakk om den samme. Dersom jeg velger å kjøre inn mot Lysaker istedenfor mot Oslo når jeg kommer fra Fornebu (feltet hett til høyre), så kommer jeg inn på den veien som går til Lysaker og som starter ved avkjøringen til Smestad (ikke Slemdal, vel?). Se denne linken: http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&geocode=&q=lysaker+oslo&sll=37.0625,-95.677068&sspn=44.744674,91.142578&ie=UTF8&ll=59.909491,10.628736&spn=0.00695,0.022252&z=16&iwloc=addr&om=0

Jeg mener den gule veien helt til høyre, som går sammen med avkjørselen til Lysaker fra E18.

ilmar
Polestar i bestilling

Griffel

#16
Nei den det er snakk om er ikke engang vist på kartet. Kanskje fordi den egentlig er stengt for all kjøring. Altså med et unntak for buss i rute.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Thomas Parsli

Ilmar snakker om den lille stubben rett før tunnellen begynner, Griffel om den lille biten i svingen der man begynner på broen over E18 (mot Slemdal) -noen hundre meter før tunnelen.

Når det gjelder den lille stubben står det et forbudsskilt der, så der har vi ikke lov å kjøre...
Elbiler har et unntak i trafikkreglenes §5.2 som omhandler kollektivfelt, de har ingen spesielle unntak der det er forbudsskilt.

Se §5.2  på http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19860321-0747-0.html#5 og "508 Kollektivfelt " på
http://www.vegvesen.no/vegskilt/opplysningsskilt/index.stm

Dette er dessverre ganske enkelt, så det er bare å stille seg i kø -eller betale tusenlappene når politiet gjør en kontroll.
Jeg synes vi som gruppe skal oppføre oss pent også på dette punktet (samme hvor feil vi mener skiltingen er), hvis vi blir plagsomme nok for bussen tipper jeg det blir slutt på kjøring i kollektivfeltet.

Thomas



2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

ilmarw

OK, takk for oppklaringen.

På den lille stubben rett før tunellen står det jo ikke et forbudsskilt, men et påbudt kjøreretningsfelt, men unntak for buss og taxi. Eller gjelder det som et forbudsskilt? For når du sier forbudsskilt så tenker jeg på skiltet med innkjøring forbudt med unntak av buss og taxi (skilt 306.1).

Slik jeg tolker skiltene i den siste linken din, kan vi også kjøre der hvor det bare står buss, dvs. at vi kan kjøre der, men ikke taxi (skilt 508.1)?

ilmar
Polestar i bestilling

cra

Om det er PÅbudt å kjøre vei A (untatt buss/taxi) eller FORbudt å kjøre vei B (untatt buss/taxi) er vel hipp som happ, skulle jeg tro. Du gjør deg skyldig i lovbrudd om du ikke kjører vei A, med mindre du kjører buss eller taxi.

Jeg vet ikke hvorfor de skilter sånn eller slik, men det kunne jo være litt artig å vite?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Det er ikke bare elbiler som har problemer med dette, dette kan en lese i MC bladet nr.3 2007.

Sitert fra MC bladet nr.3 2007:
"For å bringe klarhet i hvordan skilting i forbindelse med kollektivfelt skall tolkes tok vi kontakt med politiverbetjent Jan Kristiansen, som er aysnittsleder og sjef for MC-korpset i Oslo. Kristiansen er også motorsyklist privat, og ser dermed saken fra alle sider. ...

.... Kollektivfeltet er nemlig opphevet rett for krysset, både av skilt 510.2 og ev skiltet 402.4 om påbudt kjøreretning. Alle som befinner seg i dette feltet må derfor svinge til høyre. Det eneste unntaket er de kjøretøygruppene som eksplisitt er nevn på underskilt 808, der det som regel står "Gjelder ikke buss og taxi".

Underskilt 808 kan altså ikke tolkes som om det skulle stått "Gjelder ikke brukere av kollektivfeltet". Buss og taxi er de to eneste kjøretøygruppene som ikke MÅ svinge til høyre. ...Det blir altså ikke akseptert at vi motorsyklister kjører som om vi skulle ha vært en buss.... Vi kan likevel se situasjoner der den skiltingen som følger av denne definisjonen både er upraktisk og ikke helt ufarlig.....Men, det er en diskusjon som NMCU må ta med veimyndighetene. Gjeldene regel er krystallklar: Når kollektivfeltet opphører for et kryss, og det kommer et skilt med påbudt kjøreretning til høyre, må motorsyklister som skal rett frem bytte felt."
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ilmarw

Viser igjen til Carl Berner-krysset, hvor skiltingen (kollektivfelt -> påbudt kjøreretning unntatt buss og taxi) medfører at man må krysse sperrelinnjen, noe som er ulovlig. Om ikke annet kan dette brukes som argument for at disse reglene ikke henger sammen, og er veldig forvirrende. Er det selvsagt at påbudt kjøreretning-skilt automatisk medfører at kollektivfeltet blir opphevet?

Håper det skjer noe her snart...

ilmar
Polestar i bestilling

El rayo

Tror vi skal overlate til NMCU å ta denne saken. Blir det oppstyr fra elbilenes side (Norstart) risikerer vi at myndighetene finner ut at det blir så mange unntak for elbil at de (dvs. vi) må oppføre seg som andre bilister.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

ilmarw

#23
Jeg hører hva du sier, men jeg er ikke enig. Spesielt de kryssene på ring 2 medfører ikke bare at det blir nærmest poengløst å kjøre i kollektivfeltene, men i tillegg fører det til farlige situasjoner, noe jeg selv har opplevd mange ganger. Når regelverket i tillegg er om ikke urimelig så ihvertfall vanskelig å forstå, så bør det gjøres noe med det, ettersom det rett og slett ikke er tilpasset elbilen og dermed myndighetenes ønske om at elblen skal ha de fordelene den er tiltenkt. Poenget er at regulerende myndighet må tilpasse skiltingen til politikerens regler.

ilmar
Polestar i bestilling

Griffel

Sitat fra: ilmarw på torsdag 31. januar 2008, klokken 16:38
Er det selvsagt at påbudt kjøreretning-skilt automatisk medfører at kollektivfeltet blir opphevet?

ilmar

Det er ikke selvsagt, men det er ofte slik med regler.

Derimot er det helt klart slik skrevet i regelverket at unntaket kun er for de som er nevnt i unntaket. Så er det en spesial regel som kun kjeller for kollektivskiltet som sier at MCer, Minibusser, og Elbiler også har lov til å kjøre i felt merket med dette skiltet.

Så blir du stoppet er du helt avhengig av om du klarer å få politiet som har stoppet deg til å la nåde gå for rett, ellers blir det bot og da har reglene en tendens til å gå foran sund fornuft. Et av problemene er selvfølgelig at noen få steder er det meningen at det skal være slik at unntaket bare er for kollektivtrafikk, mens det på ring 2 nok er en utilsiktet følge av skiltpraksis.

Men som du ser Norstart, jobber med saken. :

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 09. januar 2008, klokken 16:21
Norsk elbilforening har i dag vært i møte med Vegdirektoratet, der blant annet denne problemstillingen ble diskutert.

Vegdirektoratet ser helt klart at dette er et område hvor elbilene bør få kjøre likt som "buss og taxi", og Norstart og Vegdirektoratet vil sammen jobbe for å endret reglene.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Laban

Hørte av en venn her i Trondheim at trafikkskolene som driver med kurs for moped/mc lappen lærer bort at disse kan kjøre i kollektivfelt også der det er skiltet påbudt sving til høyre  :o

Dette er en sak som bør behandles så fort som mulig før mc/moped sessongen starter for fult. Ikke gøy å være en skoleelev på 16 år og få 4.200.- i bot for noe du lærte/trodde var lovlig.

Har ellers sjekket litt med skilting på de veier jeg bruker her i Trondheim og fasiten blir at det ikke vil være lønsomt å kjøre i kollektivfelt i det hele tatt pga mange filskift (ca. hver 1-300 meter). Da forsvinner jo litt av vitsen med å få lov til å bruke kollektivfelt.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Laban

Her er en link til TV Adressa om hva politiet håndhever i Trondheim:

http://front.xstream.dk/adressa/player/mediamaker_player.php?id=4302

Spol frem til ca. 5:00 min

Hvordan går dialogen med vegdirektoratet?

Jeg kjører konsekvent ulovlig i de fleste kryss som er skiltet slik, og vil nekte å godta neste bot.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Griffel

#27
Reglen slik den er skrevet er forsåvidt hel klar.

Allikevel er det  uforståelig at politiet praktiserer den så konsekvent, i og med at denne konsekvensen av skiltingen ikke var ment slik, og at dette til og med øker faren for MCer og Elbiler, mens minibusser enn så lenge kan kjøre som busser og taxi.

For ikke lenge siden var det en TV reklame hvor en omgåelse av forbud mot piggdekk ble godkjent under parolen: «Det er lov å bruke hue».

Men i dette tilfelle må en velge: «bruke hue, og kjøre fornuftig» eller «bruke hue og slippe bot». For det ser ikke ut til at de som forvalter reglene har låv til "å bruke hue".

I Oslo og antagelig også i Trondheim er det så vidt jeg vet politiet som har skiltmyndighet. Hvorden kan de forsvare denne farlige skiltingen som også er i strid med myndighetense ønske? Det er ingen god begrunnelse de fleste steder dette untaksskilte står for at det bare skal gjelde Buss, Taxi (og minibuss).

Enkelte steder ønskes det nok bare kollektivtrafikk, men der kunne jo stå forbudt for all kjøring med unntak for "buss i rute" og evt. taxi.

Eller kan de ikke i det minste få opp "også El bil" skiltet i disse kryssene hvor påbudt kjøreretning egentlig er feil med tanke på MC og Elbil,
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ilmarw

Fant et eksempel til på Ring 2, fra Carl Berner mot Torshov. Her står det skiltet med kollektivfeltskilt, så midt i feltet, og uten mulighet til å følge skiltingen, står det at det er påbudt å holde til venstre. Noen titalls meter lenger bort står det at kollektivfeltet er opphevet. Her står altså påbudt kjøreretning midt i et skiltet kollektivfelt som er lovlig for elbil. Hvordan i huleste er det meningen at vi skal tolke dette, ettersom det sies at påbudt kjøreretningskiltet opphever kollektivfeltet? Nei, disse to eksemplene ved Carl Berner viser bare at skiltingen er på trynet. Kommer til å fortsette å kjøre der, og kommer til å nekte å vedta en bot.

ilmar
Polestar i bestilling

Laban

I går kveld oppdaget jeg at noen skilt med påbudt sving til høyre var borte. Da jeg kjørte til jobb i morges kikket jeg nøye etter skiltene, men de er nå blitt fjernet ;D.

Det virker som om skilt-myndighetene i Trondheim (ihvertfall på øst-siden) endelig har tatt til vettet og skudd ned påbud-skiltene med underskilt "Gjelder ikke buss og Taxi" slik at det nå bare står et vanlig kollektivskilt på den andre siden av kryssene. Selv et digert påbudskilt som kom opp i fjor høst er fjernet.

Dermed skulle "frykten" ved å kjøre ulovlig, men fornuftig, uten å få bot i slike kryss være borte. All honør til den som fikk fjernet disse så trafikken kan flyte greit ;D.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA