Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Auto-dimming fungerer ikke

Startet av ABVX_TMY, mandag 08. november 2021, klokken 12:37

« forrige - neste »

ABVX_TMY

Hei, jeg finner det helt umulig å få auto-dimming funksjonen til å fungere på min Y.
Har sjekket brukermanual og YT-videoer. Ikke pokker.

Med innstillingen på i menyen virker bare nærlysene.
Har jeg på langlys når jeg skrur på auto-dimming funksjonen svitsjer den ned til nærlys.

Har forsøkt å kjøre på relativ mørk vei, men langlysene kommer aldri på uansett.

Noen gode råd å få her?  ::)

Radial

Du har ikke bare blandet Auto-kjørelys og Auto langlys?🙂
Er to forskjellige innstillinger rett ved siden av hverandre.

Forøvrig er Auto-langlys alltid for trege.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

glx-rider

Når vi først er inne på teamet om auto-dimming.

Kun hos meg at den fungerer elendig på sidespeil og gjør de ubrukelig på kveldskjøring? Måtte skru det av da jeg ikke kunne se ut av de, i motsetning til andre biler som kun benytter det når du faktisk har noe som blender.

Handyman

Autod-dimming er en funksjon for å redusere blending fra speilene.
Auto-fjernlys (high beam) fungerer ikke i lav hastighet. Tror man må over 30km/t for at de skal gå på (idiotisk).
I tillegg er de for trege til å gå på i det man møter biler. Går flere sekunder for fjernlysene går på.
Funksjonen er derfor ikke brukbar for meg.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ViktorS

Sitat fra: Handyman på mandag 08. november 2021, klokken 15:06
Auto-fjernlys (high beam) fungerer ikke i lav hastighet. Tror man må over 30km/t for at de skal gå på (idiotisk).
I tillegg er de for trege til å gå på i det man møter biler. Går flere sekunder for fjernlysene går på.
Hva mener du med at de er trege til å gå på når du møter biler? Man vil vel gjerne skru av langlysene når man møter biler?

Og det er ofte at jeg har behov for langlys når jeg kjører under 30kmt 👌
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

lars667

De er trege til å skru seg på igjen etter at biler har passert? De fleste husker sikkert fra kjøreskolen at en skal skru på igjen langlys i det motgående bil er rett før å ha passert, slik at lyskjeglene nesten møtes sideveis. Tesla synes du ikke trenger lys igjen før omtrent 2-3 sek etter at bilen har passert.

Jeg kan ikke begripe hvorfor de ikke bare kunne hatt autodim-funksjonen som et ekstra dytt på lys-spaken, slik de fleste andre biler har. Da kunne en også skrudd på langlys igjen med et ekstra dytt eller to, i stedet for å gå inn på skjerm for å skru av autodim og så skru på lys. Helt høl i huet. Her har de komplisert en funksjon, som er det motsatte av hele filosofien til Tesla/Musk.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Handyman

Sitat fra: ViktorS på mandag 08. november 2021, klokken 15:20
Sitat fra: Handyman på mandag 08. november 2021, klokken 15:06
Hva mener du med at de er trege til å gå på når du møter biler? Man vil vel gjerne skru av langlysene når man møter biler?
Og det er ofte at jeg har behov for langlys når jeg kjører under 30kmt 👌
Før man møter andre biler må man ned på nærlys, og det fikser den rimelig bra. Men i det man møter/passerer biler (ca. en billenge før) skal man jo slå på fjernlyset igjen. Da er systemet alt for tregt.
Og ja man vil gjerne også bruke fjernlys i lave hastigheter. Disse svakhetene/manglene gjorde at jeg raskt droppet hele opplegget. Hadde jeg bare hatt muligheten til å slå på fjernlyset manuelt, selv auto, hadde jeg brukt det.

nosi1202

Alle biler jeg har hatt med auto-dimming fungerer sånn (eller ikke fungerer, alt etter som). Det går litt for lang tid før fjernlysene er på igjen.
2023 - Model Y P
2021 - Fiat 500e Cab

geear

Enig i at det er enklere å override/veksle mellom auto og manuelt for eksempel i BMW, men selve autofunksjonaliteten er like dårlig på de jeg har prøvd/eid. Blender ned for skilter som reflekterer lys, og bruker altfor lang tid til å skru på fullt igjen.

Har dere eksempler på biler som faktisk slår på fullt igjen så tidlig som man bør? Matrix blir selvfølgelig litt annen sak, de lyser i grøfta hele tiden.

lars667

Skal ikke si alle andre er perfekte nei. Matrix o.l. er best. På Hyundai og kia kan en i det minste sette med spak.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

OlaM

Synes dette er et godt eksempel på ting som ikke blir bedre av automatisering når datamaskinen kun skal ta over en menneskelig oppgave (slå langlys av/på til riktig tid), men som kan bli enormt mye bedre når man i tillegg forandrer oppgaven (matrix).
'21 3LR

elhansen

Hentet min y i går og fikk 3 gode turer i går kveld. Jeg er superimponert over automatikken til fjernlyset i yen. Funker utrolig mye bedre enn på vår leaf. Det er funksjonen ubrukelig. På y synes jeg den er så god at jeg ikke kommer til å bruke manuell styring lenger.

Handyman

Sitat fra: elhansen på lørdag 27. november 2021, klokken 12:17
Hentet min y i går og fikk 3 gode turer i går kveld. Jeg er superimponert over automatikken til fjernlyset i yen. Funker utrolig mye bedre enn på vår leaf. Det er funksjonen ubrukelig. På y synes jeg den er så god at jeg ikke kommer til å bruke manuell styring lenger.
Syns du ikke den slår på fjernlyset for sent når du passerer møtende biler?

elhansen

Sitat fra: Handyman på lørdag 27. november 2021, klokken 13:03
Nei. Selvfølgelig gjør man det litt kjappere sjøl men må si at jeg er veldig positivt overrasket. Tenker det funker mer enn godt nok.

Handyman

Sitat fra: elhansen på lørdag 27. november 2021, klokken 14:07
Sitat fra: Handyman på lørdag 27. november 2021, klokken 13:03
Nei. Selvfølgelig gjør man det litt kjappere sjøl men må si at jeg er veldig positivt overrasket. Tenker det funker mer enn godt nok.
OK, til nærlys syns jeg funker brukbart, men til fjernlys er den alt for treg for meg. Jeg sår på fjernlys i det jeg møter bilen og ikke mange billengder forbi. For meg hander det om sikkerhet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA