Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ioniq 5 med større batteripakke.

Startet av E-Trond, søndag 07. november 2021, klokken 16:26

« forrige - neste »

Moas

Lurt å vente med ioniq5 kjøp til disse kommer på lager.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

RJK

Kan det være at det er samme bruttokapasitet, men at de bare låser opp mer av nettoen, eller er det snakk om faktisk økning av antall celler, eller fintunet kjemi som står for økningen?

Må si jeg har relativt liten tiltro til at det er fysiske endringer, så heller veldig til at Hyundai har fått testet bedre, og ser at de kan låse opp mere av nettoen til bilen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Så langt har det sett ut til at I5 er levert med 2 moduler færre enn EV6, noe som kan stemme ift differansen i oppgitt kapasitet.

På den annen side ser jeg at BMS oppgir ca 97% når bilen viser 100%, og ca 5% når bilen viser 0. Så det er teoretisk at differansen mellom 72 og 77kWh kun er software hvor Hyundai har reservert mer i både topp og bunn enn EV6. Bilen regenererer selv om den er ladet til 100%, og har i tester vist seg å kunne kjøres et stykke etter 0.

Får se hva Hyundai sier selv etter hvert, men med 8 måneder + ventetid for awd blir det fort en evig ventelek om en skal vente på nye justeringer.

For vår del er dagens I5 mer enn god nok. Testet første gang til hytta forrige helg med 20% igjen på tross av avstikker, småkjøring og overnatting på veien.
Så tipper rundt 30%+ igjen på sommeren, og i underkant av 20% i streng kulde på vinteren. Da er det ikke så nøye med en justering på 8% i kapasitet rett og slett :) Mer spent på eventuell prisjustering og om Hyundai etter hvert begynner å produsere mer enn etterspørselen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

Uansett årsak, jeg har helt litt mot Kia EV6 nettopp pga større batteri og at jeg liker utseendet bedre. Digger egentlig Ioniq 5, men når utseendet går utover forbruket, og den knapt har lengre rekkevidde enn Kona, så blir man skeptisk. Spesielt om en tenker å bruke til bilturer.

Har forhåpninger om at EV6 er bedre når man kommer på motorvei, og med litt mere å ta av, så gir det akkurat den lille bufferen jeg ser at jeg i noen tilfeller hadde behøvd, for å hoppe over ene laderen og lande på neste. Dette selv om ladetiden nå vil være betydelig kortere enn på Kona/E-Niro/E-Soul, som sammen med noe begrenset plass, er mine største grunner for å lukte på å bytte bil. Det siste er krok, men det er jo løst på Ioniq 5/EV 6.

Men klart, med bedre plass, så ser jeg ikke behov for å bruke takboks lengre, så det hjelper nok veldig på mitt behov. Dog, småting irriterer fremdeles på 2 av markedets beste alternativer. En liten detalj som fremdeles ikke trådløs AA, som gjør at trådløs ladeplate blir mer en gimmick enn praktisk brukbart.

At taklasten ikke er blitt 100 kg på noen av de, slik E-Niro og E-Soul har, er en annen detalj. Med 80 kg på Kona, kunne jeg fått taktelt OG markise på taket lovlig. Ser de er oppgitt noen steder med 75 kg og noen steder med 80 kg taklast, kan føre til at noen taktelt kan bli vanskelig å få på lovlig, når man og må beregne vekt på takstativet inn her.

Ser og det er noen som melder om problem med 12V-batteriet som går tomt, noe jeg finner sært, siden dette er løst elegant på Kona. Tenker meg det bare er noe innkjøringsproblemer, men det er ihvertfall med på å skape litt usikkerhet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 08. november 2021, klokken 12:47
Så langt har det sett ut til at I5 er levert med 2 moduler færre enn EV6, noe som kan stemme ift differansen i oppgitt kapasitet.

På den annen side ser jeg at BMS oppgir ca 97% når bilen viser 100%, og ca 5% når bilen viser 0. Så det er teoretisk at differansen mellom 72 og 77kWh kun er software hvor Hyundai har reservert mer i både topp og bunn enn EV6. Bilen regenererer selv om den er ladet til 100%, og har i tester vist seg å kunne kjøres et stykke etter 0.

Får se hva Hyundai sier selv etter hvert, men med 8 måneder + ventetid for awd blir det fort en evig ventelek om en skal vente på nye justeringer.

For vår del er dagens I5 mer enn god nok. Testet første gang til hytta forrige helg med 20% igjen på tross av avstikker, småkjøring og overnatting på veien.
Så tipper rundt 30%+ igjen på sommeren, og i underkant av 20% i streng kulde på vinteren. Da er det ikke så nøye med en justering på 8% i kapasitet rett og slett :) Mer spent på eventuell prisjustering og om Hyundai etter hvert begynner å produsere mer enn etterspørselen.

Det finnes en video på youtube som viser at batteriet i HI5 har ledig plass til 2 moduler. Det er nok dette tomrommet som fylles med batterimoduler.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

Øyvind.h

Ja virker mest sannsynlig at det kommer en fysisk økning i kapasitet. Forrige helg tok vi en tur på hytta igjen, uten avstikkere og overnatting. Kom frem med 30%, så behovet for ekstra kWh er rett og slett ikke tilstede. Veldig god rekkevidde og ladehastighet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

LAD

De som har fått bilen allerede, kan man sette inn de 2 siste modulene?

lars667

Jeg så på en video laget om plattformen Kia og Hyundai bruker på EV6/IONIQ5, E-GMP. Det gikk fram at plattformen var tilrettelagt for flere batteristørrelser, pga modulær design, men det ble samtidig understreket at batteristørrelse var noe som måtte bestemmes før/under produksjon, en kunne ikke bare legge til moduler etterpå. Finner ikke videoen i farta, men søk litt rundt på Youtube om e-gmp. Det var intervju/presentasjon med design-teamet.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Mateusz

Hei, er dette bekreftet? Når kommer ioniq5 med 77kwt?
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Christian Borchgrevink-Vigeland

Fikk dette svaret i dag. Blir ikke klok på dette. Folk i Sverige får jo for eksempel bekreftet 77,4 nå.

hELgenen

Da blir det jo flott å importere fra Sverige da...

batterimannen

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 08. februar 2022, klokken 11:12
Da blir det jo flott å importere fra Sverige da...

Tror ikke Hyundai fabrikken har en egen produksjonslinje med mindre batteri. De går nok over på en bestemt dato, og alt som produseres etter det blir på større batteri. Kanskje Hyundai Norge ikke ønsker å gå ut med info så tidlig, siden de har mange biler på vei/i bestilling og info om et nytt batteri vil skape mer støy for dem. Kan også hende at Hyundai i Sverige og Tyskland har gått ut med informasjon tidligere enn de har fått lov til.

Personlig ville jeg satt mer pris på vindusvisker bak, skiluke, takskinner og svart kan rundt skjerm enn større batteri  ::)
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

moby666

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA