Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen erfaringer fra Tesla Service Skøyen

Startet av Løytnanten, onsdag 03. november 2021, klokken 21:43

« forrige - neste »

Løytnanten

7. oktober var vår Tesla Model 3 fra juni 2019 på verkstedet på Skøyen for å få utført noen reklamasjonsjobber. Blant annet ble Upper Control Arm på begge sider i forstillingen skiftet etter vedvarende knirkelyder.

10 dager senere skifter vi til vinterhjul og oppdager da betydelig skjevslitasje på de fremre sommerdekkene vi avmonterer. Spesielt høyre fordekk er slitt så mye på innsiden at dekk-corden er godt synlig rundt hele dekket. Vi har tydeligvis lenge kjørt rundt med eksplosjonsfarlige forhjul.

Hvorfor varslet ikke Tesla Skøyen oss om dette som de må ha sett i forbindelse med jobben de gjorde med forstillingen 10 dager tidligere?

Vi bor i Drammen og henvendte oss til Tesla-verkstedet der og viste frem de skjevslitte dekkene. Der fikk vi opplyst at forstillingskontroll er obligatorisk etter slike forstillingsjobber. De rådet oss til å kontakte Skøyen for å forsikre oss om at hjulstillingskontroll var utført slik at vi ikke risikerte at vinterhjulene nå led samme skjebne.

Jeg kjørte til Skøyen med de to skjevslitte hjulene i bagasjen. Vel fremme får jeg kundemottager med ut for å se på hjulene, og jeg forklarer ham situasjonen. Han konfererer med sin overordnede og forteller meg at verksmesteren forlanger å få se også de normalslitte bakhjulene for at han skal kunne avgjøre hva som skal gjøres. Jeg spør med vantro om de virkelig mener at jeg skal kjøre til Drammen og hente de normalslitte bakhjulene? Kundemottager bekrefter at det må jeg hvis jeg ønsker at Tesla Skøyen skal se nærmere på saken min.

På grunn av en barnevakt-situasjon er det umulig for meg å gjøre dette samme dag, men to dager senere laster jeg opp alle fire sommerhjulene, stiller meg i i den vanlige køen mellom Drammen og Oslo og kommer etter hvert frem til Skøyen.

Vel fremme henter kundemottager en verkstedformann denne gangen. Han inspiserer de skjevslitte fordekkene, men har som ventet null interesse for de ny-rekvirerte, normalslitte bakhjulene. Jeg konfronterer formannen med min bekymring for at Tesla ikke fant grunn til å varsle oss om at vi kjører rundt med eksplosjonsfarlige forhjul. Formannen ber om å få konferere med sin verksmester og kommer etter en stund tilbake med «dommen». Vi skal få en hjulstillingskontroll på «goodwill» fordi man ikke varslet om de farlige forhjulene, men det er ikke aktuelt å gi oss nye dekk, da skjevslitasjen kan være forårsaket av ublide møter med for eksempel kantsteiner. Jeg aksepterer tilbudet, og får time til hjulstillingskontroll tre dager senere kl. 11.45.

Kl. 11.20 er jeg på plass på Skøyen etter en ikke alt for kø-fylt tur fra Drammen. Kl. 11.45 registrerer jeg både ved selvsyn og på Tesla-appen at bilen er kjørt inn på verkstedet, og satt i service-modus i appen. Jeg har forstått at en slik hjulstillingskontroll normalt skal ta en snau times tid.

Da det har gått to timer på venteværelset regner jeg med at det er en tilleggsjobb som må gjøres for å få forstillingen i orden. Etter ytterligere en time kontakter jeg kundemottager og ber om en statusoppdatering. Han går ut på verkstedet og sjekker. Kommer så tilbake og forteller at de enda ikke har begynt å jobbe på bilen vår, da løftebukken for slikt arbeid ikke har vært ledig.

Vi hadde time kl. 11.45, nå er den 15.00.

Kl. 17.30 får jeg beskjed om at bilen er klar og hjulstillingen kontrollert. God tur hjem!

Jeg er selvfølgelig klar over at en rapport som dette ikke endrer noen verdens ting. Jeg ser imidlertid ikke bort fra at det å sette disse erfaringene ned «på papiret» reduserer min egen risiko for diagnosen PTSD – Posttraumatisk stresslidelse.

Når alt dette er sagt – jeg har stor respekt for produktene Tesla har skapt. Vår Modell 3 kjører fantastisk og jeg nyter hver tur! Elon du har virkelig gitt bilverdenen et velrettet og nødvendig spark i baken. Men service-nivået på Skøyen er jeg altså ikke like imponert over.

OlaM

Det var dumt at de ikke sa fra om trafikkfarlige dekk. Men Tesla er ikke pappaen din. Det er ditt ansvar som fører å ha kontroll på mønsterdybden i dekkene. Minimum 1,6 mm på sommerdekk.
'21 3LR

Løytnanten

Sitat fra: OlaM på onsdag 03. november 2021, klokken 23:27
Det var dumt at de ikke sa fra om trafikkfarlige dekk. Men Tesla er ikke pappaen din. Det er ditt ansvar som fører å ha kontroll på mønsterdybden i dekkene. Minimum 1,6 mm på sommerdekk.

Og det synes du altså frifinner et autorisert merkeverksted fra å rapportere til eier de trafikk- og livsfarlige dekkene OlaM?

OlaM

Sitat fra: Løytnanten på onsdag 03. november 2021, klokken 23:44

Og det synes du altså frifinner et autorisert merkeverksted fra å rapportere til eier de trafikk- og livsfarlige dekkene OlaM?

Hvor har du lest det? Jeg har ikke sagt det. Jeg sier at Teslas feil ikke fritar deg fra ditt ansvar. Du kjørte antagelig rundt i trafikken i lang tid på de dekkene du selv kaller trafikk- og livsfarlige, i perioder med styrtregn, før Tesla så på de. Du hadde ikke trengt å bøye deg ned for å sjekke de en gang, du ser det når du står parkert med fullt rattutslag. Hadde du drept noen fordi du fikk vannplaning så hadde du, ikke Tesla, blitt slengt rett i kasjotten, vel fortjent.

Du sier jo selv at de skiftet deler av forstillingen. Feil på forstilling kan føre til skjevslitasje. Det lærer man ikke nødvendigvis når man tar førerkort. Men man lærer å sjekke mønsterdybde og man lærer at det er en selv som har ansvaret for det.
'21 3LR

Ingeniøren

Sitat fra: OlaM på torsdag 04. november 2021, klokken 07:22
Sitat fra: Løytnanten på onsdag 03. november 2021, klokken 23:44

Hvor har du lest det? Jeg har ikke sagt det. Jeg sier at Teslas feil ikke fritar deg fra ditt ansvar. Du kjørte antagelig rundt i trafikken i lang tid på de dekkene du selv kaller trafikk- og livsfarlige, i perioder med styrtregn, før Tesla så på de. Du hadde ikke trengt å bøye deg ned for å sjekke de en gang, du ser det når du står parkert med fullt rattutslag. Hadde du drept noen fordi du fikk vannplaning så hadde du, ikke Tesla, blitt slengt rett i kasjotten, vel fortjent.

Du sier jo selv at de skiftet deler av forstillingen. Feil på forstilling kan føre til skjevslitasje. Det lærer man ikke nødvendigvis når man tar førerkort. Men man lærer å sjekke mønsterdybde og man lærer at det er en selv som har ansvaret for det.

Det er vel ikke dette som er saken men at verkstedet ikke sa i fra om at kunden kjørt rundt på livsfarlig dekk - det plikter de og burde stoppet bilen fra å komme på veien igjen. Folk bruker verksted for fordi de er fagfolk og slett ikke alle som hadde lagt merke til dette - ansvar eller ikke. Ikke alle som parker bilen med fullt utslag på dekk - jeg gjør det aldri da det sliter på belgen rundt tannstanga.

For mange år siden hadde jeg en bil som trengte ny bensintank. Ila av dagen ringte de meg om at tanken var byttet men at jeg ikke kunne få ut bilen da et kuleledd i forstilling av utslitt. Hadde merket noe i svinger men ikke tenkt så mye på det. De hadde ikke lov til å slippe ut bilen på veien før dette var fikset, men måtte ha deler først - fikk bilen dagen etter.  Gjelder vel Tesla og...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Pew

Her syns jeg du er litt urimelig Ola. Skjønner veldig godt at TS reagerer på denne servicen og jobben som ble utført.

OlaM

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 04. november 2021, klokken 07:46
Ikke alle som parker bilen med fullt utslag på dekk - jeg gjør det aldri da det sliter på belgen rundt tannstanga.

Jeg sier ikke at man skal parkere slik og så kaste et tilfeldig blikk på dekket når man tilfeldigvis går forbi, jeg sier at man skal bevisst sjekke dekkene sine med jevne mellomrom og at dette er en lett måte å gjøre det på. Du kan rette opp rattet etterpå, så får heller belgen rundt tannstanga tåle en støyt. Mønsterdybden er faktisk viktigere.

Kan godt hende jeg er urimelig. Og jeg sier ikke at Tesla ikke har gjort feil her, forhandlere har definitivt et ansvar for å si fra og de kan også gi kjøreforbud. Kanskje de skjønte at det var feilen på forstillingen som var årsaken til slitasjen og derfor holdt munn. Kanskje er det en lite kompetent mekaniker som driter i sånt eller hadde kjørt på det selv. Ingen av delene hadde overrasket meg, kundehistoriene fra Tesla har vært noe av de drøyeste fra noen merkeforhandler i norsk bilhistorie.

Men det jeg lar meg provosere enda mer av er alle som nekter å ta ansvar for egen bil og som bare skylder på forhandleren uansett hva. Når man kjøper en bil, selv om den er ny og dyr, så har man ikke kjøpt en ubegrenset transporttjeneste der en butler eller en pappa ordner alt det kjedelige. Hvis det er det man egentlig vil ha, så er det månedskort eller drosjebestilling en heller skulle investert i.

Blir du stoppet med ødelagte dekk så er det kjøreforbud og 750 kr i bot minimum per dekk. Sørgelig lavt. Kanskje man skulle tidoblet den boten så hadde folk giddet å bruke 30 sekunder en gang i måneden på å sjekke. Til sammen 6 minutter per år, det er ikke mye å be om.
'21 3LR

Rosstopher

Vegtrafikklovens paragraf 23 forteller oss alt vi trenger å vite om dette:

Sitat§ 23.Ansvar for kjøretøyets stand m.m.
Før kjøringen begynner, skal føreren forvisse seg om at kjøretøyet er i forsvarlig og forskriftsmessig stand og at det er forsvarlig og forskriftsmessig lastet. Han skal sørge for at kjøretøyet også under bruken er i forsvarlig stand og forsvarlig lastet.

Eier av kjøretøy eller den som på eierens vegne har rådighet over det, plikter å sørge for at kjøretøyet ikke brukes dersom det ikke er i forsvarlig stand.

Før kjøringen begynner. Altså hver eneste gang man skal ut å kjøre, plikter man å sjekke dette. Tesla burde absolutt ha sett dette og sagt fra, men det høres ut som TS har unnlatt å gjøre noe man er lovpålagt mange ganger før Tesla gjorde feil én enkelt gang.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

filtvet

Rolig, ingen sjekker hele bilen hver gang de kjører. Tesla har en fin bil, men service er så-som-så.

OlaM

Sitat fra: filtvet på torsdag 04. november 2021, klokken 09:16
Rolig, ingen sjekker hele bilen hver gang de kjører. Tesla har en fin bil, men service er så-som-så.

Du trenger ikke sjekke mønsterdybden hver gang før du kjører for å forvisse deg om at den er i forskriftsmessig stand. Det er helt rimelig å sjekke nå og da. Det som ikke er rimelig er å tro at service og EU-kontroll har ansvar for sikkerhet og at du kun har ansvar for å snurre på ratt og trykke på pedaler.
'21 3LR

Løytnanten

Denne saken dreier seg om at et autorisert merkeverksted har forsømt seg grovt på et punkt som, om det ble rapportert til Biltilsynet, som er kontrollorgan for bilverkstedene, ville kunnet ført til tap av autorisasjonen.

At jeg som fører av bilen burde oppdaget dette tidligere, er jeg helt enig i, men det fratar ikke Tesla Skøyen det aller minste for ansvaret.

Contango

Tesla service er uforutsigbar, og det er mange historier. Vi har også opplevd hvor ustrukturerte de er, og hvordan de vrir problemstillinger over på kunden. De har hatt ekstreme svingninger i servicegrad som gjør at forventningene spriker voldsomt hos kundene. Bare å se på enkelte FB innlegg (og noen her), hva enkelte mener Tesla skal gjøre for dem. Så de har kuttet ned på servicegrad til et mer «normalt» nivå samtidig som de har vokst voldsomt og hverken klarer volumet eller normal kvalitet - samtidig som de skal «oppdra» kundegruppen. Blir mye tull.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

BE

Sitat fra: Løytnanten på torsdag 04. november 2021, klokken 10:12
Denne saken dreier seg om at et autorisert merkeverksted har forsømt seg grovt på et punkt som, om det ble rapportert til Biltilsynet, som er kontrollorgan for bilverkstedene, ville kunnet ført til tap av autorisasjonen.

At jeg som fører av bilen burde oppdaget dette tidligere, er jeg helt enig i, men det fratar ikke Tesla Skøyen det aller minste for ansvaret.
Helt korrekt!

Det er jo helt ufattelig at et merkeverksted kan levere ut en bil med dekk slitt til korden!

Kan det være at hjulstillingen din ble feil etter første verkstedsbesøk, og at dekkene ble slitt ut i løpet av disse 10 dagene før du byttet til vinterhjul og ble oppmerksom på slittasjen selv?
Det ville i så fall forklart hvorfor du fikk bilen utlevert, samtidig kunne Tesla også fikset opp denne feilen ved å gi deg et par nye dekk som ble slitt ut etter bytte av "Upper Control Arm". Spør du meg hadde dette vært en måte Tesla Service Skøyen kunne reddet seg ut av denne situasjonen, slik det er nå har de virkelig dummet seg ut!
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

filtvet

Min forventing til de fleste andre forhandlere er at når jeg kjøper ny bil er det stort sett ikke noen andre problemer enn service de første 3 årene.

Har kjøpt tom 2 nye citroenger der det har vært tilfellet. Og er det garantidsaker må de løse det kjapt og uten krangling. Om lakken faller av er det aldri kundens feil

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA