Hovedmeny

2021.40

Startet av OhmPaPa, tirsdag 02. november 2021, klokken 20:04

« forrige - neste »

Apache

Jeg er ikke den som får oppdateringer kjapt men nå laster jeg ned 2021.40 på min TMS75d.
Snodig ...

Trond Strømberg

Mener du at man får bedre lyd ved å logge inn med egen Spotifykonto JorEl?

Sitat fra: JorEl på onsdag 03. november 2021, klokken 12:00
Det er populært å være krenket :P
Tror dette er eneste SWoppdateringen jeg har fått, uten release-notes. Kanskje like greit :-X
APPen Tidal, er kommet. Men hvordan er det med super-lyd fra Tidal, om BT i Teslaen er skral? Eller er det bare gratisversjonen vi har av Spotify som ikke har så god båndbredde/BT?
TMX75D - 5 seter, premium, MCU2 og HW3.0 og Pearl White Multi-Coat Lakk.

JorEl

Tror ikke det Trond Strømberg. Men lyden kan heller ikke bli bedre enn kilden.
Men jeg synes lyden er bedre på Youtube enn Spotify..
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Motorwatt

Tidal:

TIDAL HiFi provides uncompressed lossless sound quality, streaming at 1411kbps or 16-Bit / 44.1 kHz. Master Quality audio reflects the original source and can stream up to 9216 kbps or 24-Bit / 192 kHz (typically 96 kHz / 24 bit).
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

glx-rider

Sitat fra: Motorwatt på mandag 15. november 2021, klokken 09:02
Spotify:

Hvor er denne infoen fra? Såvidt jeg ser så forklarer den ikke noe om hvilken kvalitet Tesla benytter, kun hva Spotify kan levere?

Tror forresten at "gratisversjonen" av spotify gjennom Tesla premium ikke er det som menes med "Free" i det bildet, men heller spotify sin egen gratisversjon der man er begrenset på spillelister.

glx-rider

Sitat fra: JorEl på mandag 15. november 2021, klokken 08:57

Får du til Youtube mens du kjører a? (how isåfall?)

For meg så ødelegger lyden på spotify så mye av opplevelsen at det neste ikke er morsomt engang. Mangler så mye dynamikk i musikken. :( Men å gå over til FLAC og styre med nedlasting og overføring frister virkelig ikke.

JorEl

Nei, kun Youtube når bilen er i ro. :)

Lastet ned Flac på en Samsung T5 og synes heller ikke det er verdt bryet. Hadde vært fint om noen/Tesla
hadde fortalt hvordan lydfiler blir prossesert i anlegget.

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Motorwatt

Fikk dere med .40 Live Sentry?
Tesla S75D - 09/2018

OlaM

Sitat fra: glx-rider på mandag 15. november 2021, klokken 10:49
Sitat fra: JorEl på mandag 15. november 2021, klokken 08:57

Får du til Youtube mens du kjører a? (how isåfall?)

For meg så ødelegger lyden på spotify så mye av opplevelsen at det neste ikke er morsomt engang. Mangler så mye dynamikk i musikken. :( Men å gå over til FLAC og styre med nedlasting og overføring frister virkelig ikke.

Jeg orker det bryet. Kjøper FLAC album på https://bandcamp.com/ bl.a. Artistene får bedre betalt, jeg får bedre lyd. Plass til mange plater på en liten minnepinne så det er ikke så veldig mye stress. Hvis jeg skal ha topp lyd på et album jeg bryr meg om må jeg jobbe litt, men ellers går det greit med litt bakgrunnsmoro i lavere kvalitet. En historisk sammenligning, vil du ha gromlyd må du velge noe fra CD-veksleren, ellers så går det greit med FM radio.  ;D

Du kan jo også streame spillelister i max kvalitet fra telefonen, gjerne i offline modus. Usikker på hvilken Bluetooth-versjon Tesla har, men det er nok ikke den som er flaskehalsen uansett. Dette er jo penger rett ut av bunnlinja for dem, så jeg tipper de har en hardkodet begrensning på bitrate selv om du betaler for både Premium Connectivity og Spotify Premium.
'21 3LR

Vaduz

Lyd i bil er så dårlig uansett med dekk og vindstøy, at lydkvaliteten klarer ingen å høre forskjell på om det er Spotify, lossless, tidal, DAB eller annet. Det er de samme som kjøper gullkabler fra hi-fi klubben og liker vinyl selv om det fullstendig mangler bass. Selv proffe musikere med perfekt gehør klarer ikke høre forskjell på 128 og 256kb/s.

RonnyØ

Sitat fra: Vaduz på tirsdag 16. november 2021, klokken 20:01
Lyd i bil er så dårlig uansett med dekk og vindstøy, at lydkvaliteten klarer ingen å høre forskjell på om det er Spotify, lossless, tidal, DAB eller annet. Det er de samme som kjøper gullkabler fra hi-fi klubben og liker vinyl selv om det fullstendig mangler bass. Selv proffe musikere med perfekt gehør klarer ikke høre forskjell på 128 og 256kb/s.

Jeg hører betydelig forskjell når jeg hører en sang på DAB, og finner den samme i Spotify umiddelbart.

sjokomelk

Siden vi har sporet av - Det er nesten ingen DAB-stasjoner som sender med høy kvalitet lenger. De aller fleste sender vel nå med 64kbit/s og joint stereo? Det er ikke mye å rope hurra for.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

glx-rider

Sitat fra: Vaduz på tirsdag 16. november 2021, klokken 20:01

Tja, ikke enig. (hilsen en med rimelige kabler på middels dyrt hjemmeanlegg og lite kjærlighet for vinyl ;) )

Har vært så heldig å komme fra en bil med fantastisk anlegg (nyere Volvo med B&W) og kildemulighetene her var blant annet:
- DAB
- Bluetooth
- Carplay
- Spotify i app (low, normal, extreme bandwith)

Ingen tvil om at når man satt stille så var det lett å høre forskjell på alle de nevnt over, hvor spotify extreme var en tydelig vinner på de fleste sanger.
Noen sanger var tydelig at ikke lå ute i spotify med høy kvalitet og da skilte det lite mellom alternativene, spesielt når man hadde kalibrert inn lyden. Det morsomme er at det kom veldig tydelig frem på sanger dette gjaldt. :)

Så skal jeg ikke påstå at lyden var så fantastisk at jeg kunne de aller minste detaljene mens jeg kjørte på motorveien i 120, men det som jeg har merket veldig er at i Tesla så oppleves lyden flat og hard uavhengig av innstillinger. Ved litt høy lyd så blir man rett og slett sliten i både hode og kropp. Dette har også venner som har sittet på en del i begge biler nevnt uoppfordret slik at jeg vet det ikke bare er jeg.
De første turene så måtte jeg rett og slett skru ned og slappe av etter få sanger, nå klarer jeg litt mer så kroppen venner seg vel... (opplevelse jeg aldri hadde i volvoen)

Høyttalerene er sikkert bra de, men med elendige alternativer på kildesiden så er vi på shit in-shit out prinsippet.

Unntaket har er vel FLAC som er det jeg har forstått er eneste vei å få virkelig utnyttet høyttalerene, men det blir kun for bruk i bilen som igjen er for mye pes og vi er tilbake i tidlig 2000 med å laste ned før man kjører tur :)

Synd man ikke kan få i pose og sekk! Selve UI på spotify i Tesla er jo så bra!

Motorwatt

SitatUnntaket har er vel FLAC som er det jeg har forstått er eneste vei å få virkelig utnyttet høyttalerene, men det blir kun for bruk i bilen som igjen er for mye pes og vi er tilbake i tidlig 2000 med å laste ned før man kjører tur :)

Er det egentlig så mye "styr" når Tesla har en Tidal-løsning integrert? Etter det jeg forstår består "styret" av å trykke på "Download" på skjermen når bilen er koblet til WiFi. Regner med at dette virker selv om man har forlatt bilen?
Tesla S75D - 09/2018

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA