Priser på hurtiglading

Startet av hELgenen, mandag 01. november 2021, klokken 13:14

« forrige - neste »

RJK

Ja, det har vært en uting at AC-lading er tilnærmet like dyrt eller endog dyrere enn å hurtiglade og/eller lynlade. Trodde effekt skulle ha noe å si for prising, pga høyere kostnader ved høy effekt, men det ser ikke ut som det betyr så mye for leverandørene...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

overskyet

Det er ikke effekt/strøm som er knappheten. Det knapt det som er produktet. Det du betaler for er muligheten til å plugge inn bilen og det er antallet ladere/tilgjengelighet som er den begrensende faktoren.

RJK

Jeg skjønner selvsagt at det blir dyrere enn hjemmelading, men jeg mener det burde gjenspeile seg i prisene at effekt og ladeutstyr øker leverandørens kostnader.

Det er ikke sammenheng når de snakker om hvor dyre laderne er når det gjelder lynladere, og hvor dyrt effektavgiften gjør det, når vi snakker ladebokser til 10K eller mindre, og effekt som er inntil1/20-del av hva en 350 kW lynlader koster.

Med høy effekt så reduseres tiden de raskest ladende bilene trenger å stå. På en AC-lader blir du derimot fort stående flere timer mens du gjør andre ting. Jeg er ihvertfall ikke helt med på at disse skal prises bortimot likt. Klart at billigere utstyr og lavere effekt bør gjenspeile seg i en noe lavere pris per kWh
Bosted Oslo

Radiobil1

https://www.tv2.no/broom/14670914/

Hvorfor i all verden tenker de at nasjonal gjennomsnittspris er smart?
Kan i alle fall ikke være for å bedre priskonkurransen - Skjerpings!
Jeg trenger å vite hvilket firma som leverer, og pris pr kw <> 50kwt i ladehastighet.

RJK

Absolutt. Jeg vil vite faktisk pris i kWh, ikke tåkeinfo som bare forvirrer og underslår faktumet man opplever ved "pumpa".
Bosted Oslo

knute

Endring fra Eviny / Bilkraft.

SitatPrisendring på hurtiglading
I tråd med økende etterspørsel, høyere kostnader og behov for raskere utbygging av flere ladestasjoner justerer også Eviny og Lyse prisene på lading. De nye prisene gjelder f.o.m. 1. april 2022.

For å gi kundene en rettferdig og enkel prismodell har vi valgt å legge hovedfokus på hvor mye bilen faktisk får ladet (kWh) og mindre fokus på hvor lenge man benytter laderne. Vi fortsetter med denne prismodellen og justerer kun prisen per kWh.

Vi bygger ut en solid ladeinfrastruktur som våre kunder kan stole på. Vi er den aktøren som har flest lokasjoner med lynladere installert, og bygger kontinuerlig ut nye lokasjoner i hele landet.

Nå kan du bruke Vipps på alle Eviny ladestasjoner. (Dette kommer også på Lyse sine ladestasjoner i Rogaland etter hvert). Velg den betalingsløsningen som passer deg. Det er samme pris enten du bruker appen Bilkraft, ladebrikke eller Vipps.

Priser på Eviny og Lyse ladestasjoner f.o.m. 1. april 2022:

Hurtiglading/lynlading: NOK 1,25 per minutt + NOK 4,20 per kWh

Normallading: NOK 0,10 per minutt + NOK 3,25 per kWh

Alle priser er inkl. MVA.

Som vanlig med slike meldinger er det ikke med før-priser, så her er de:

Hurtiglading/lynlading: 1,25 kr/min + 3,65 kr/kWh
Normallading: 0,10 kr/min + 2,90 kr/kWh
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

Dede

Jeg har kjørt i ca  3800-3500km på sommerferie 2 år på rad.  I 2020 brukte jeg 1360kr på hurtiglading og gjennomsnittspris på 4,27NOK/kwh (pris pr mil ble 3,78 kr siden en del nattlading etc).  I 2021 ble tilsvarende beløp 1191kr total, gjennomsnitt 4,42NOK og pris per mil 3,48 NOK - litt rimeligere siden mer nattlading.  Begge turer var Stavanger - Harstad t/r (+lokalkjøring etc)

Har nå kopiert data fra 2021 ladeøkter og oppdatert med 2022 priser.  Total kost for hurtiglading er da sånn ca 1545NOK - noe som ville gi en totalpris per kwh på 5,73NOK/kwh og 4,32 NOK/Mil gitt at jeg får nattladet akkurat like mye.

For 2022 har jeg regnet gjennomsnitt av alle priser av store aktører og forutsatt både hurtig og lynlading. (Litt komplisert å forklare men jeg har lagt inn alle ladinger jeg har gjort hos alle leverandører og regnet gjennomsnitt - det er altå ikke pris på aktuelle laderen som jo er tilfelle for historisk informasjon).  Jeg har relativt liten bil og må jo dermed lade ganske ofte+ at jeg også tilpasser litt for å slippe å lade der jeg vet det er veldig travelt. Var 16 hurtigladinger i 2021. Det høyeste jeg stoppet lading var ca 90% siden bilen min har god fart til i alle fall 87%.  Nattlading selvsagt til 100% om nok tid.

Prisstigning hurtig/lynlading pr kwh fra 2021 til 2022 (4,42 til 5,73 NOK/kwh) blir altså i dette eksempelet nær 30%.

Er fortsatt relativt rimelig + at jeg jo også sparer både bompenger og fergekostnader med elbil så oppsummert er det ok - men er ikke umulig å få flybillett til samme pris om man er en person..

Edit; Har ikke tatt noe hensyn til rabatter som kommer utenom (COOP, Eviny etter 10 ladinger, Lyserabatt, NAF etc)

knute

Kople endrer også til "ren" kWh-prising
https://elbil.no/kople-gar-over-til-kwt-prising/
https://www.kople.no/veiledning/ladepris

Ny priser som gjelder fra i dag (07.04.22):

Lynlading: 5,90 kr/kWh (etter 45 min: 1 kr/min)
Hurtiglading: 5,70 kr/kWh (etter 60 min: 1 kr/min)
Normallading: 3,30 kr/kWh (etter 8 timer: 0,5 kr/min)

Jeg har litt sansen for denne modellen, med minuttprising etter en viss tid.
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

RJK

Sitat fra: knute på torsdag 07. april 2022, klokken 21:39
Kople endrer også til "ren" kWh-prising
https://elbil.no/kople-gar-over-til-kwt-prising/
https://www.kople.no/veiledning/ladepris

Ny priser som gjelder fra i dag (07.04.22):

Lynlading: 5,90 kr/kWh (etter 45 min: 1 kr/min)
Hurtiglading: 5,70 kr/kWh (etter 60 min: 1 kr/min)
Normallading: 3,30 kr/kWh (etter 8 timer: 0,5 kr/min)

Jeg har litt sansen for denne modellen, med minuttprising etter en viss tid.
Er enig i at minuttprising etter en relativt romslig tid, eller helst etter oppnådde 80/90 % av SoC, er langt bedre. Da slipper man å "straffes" for å all ladingen, men kun når hastigheten går så lavt at man burde komme seg videre. Og det er gitt et incentiv for å fortsette turen eller flytte bilen.

45 minutter fører til at jeg må/bør flytte bilen ved rundt 70 % SoC, mens andre biler som lader raskere, faktisk kan stå etter at de har nådd 90 % og noen kanskje 100 % og. Det er et uheldig utslag av å sette grensen ved tid.

Dessverre så har Kople samtidig benyttet muligheten til en kraftig prisjustering. Spesielt for de som lader raskt, og slapp billigere unna før.  For å ta eksempel fra 2 biler med hhv 30 og 60 minutter for å lade 50 kWt med strøm:

Gammel pris 1,25 per minutt + 4,25 (i følge https://nye.naf.no/elbil/lading/dette-koster-hurtiglading-og-lynlading):
30 min: 37,50 for tid stått, 212,50 for strøm = totalt 250,-
60 min: 75,00 for tid stått, 162,50 for strøm = totalt 287,50

Ny pris 1,- per minutt etter 45 min + 5,90 per kWh
30 min: 0,- for tid stått, 295,- for strøm = totalt 295,-
30 min: 15,- for tid stått, 295,- for strøm = totalt 310,-

Altså har ladeøkten med et knips blitt hhv 45,- og 22,50 dyrere, og da som sagt dyrest for de som raskt blir ferdige. Men det blir ikke kommentert, fordi man lar seg blende av at man nå kun trenger regne på kWh-prisen, og eventuelt pris for "tidsstraff".
Bosted Oslo

elektro

Sitat fra: RJK på torsdag 07. april 2022, klokken 22:25
Altså har ladeøkten med et knips blitt hhv 45,- og 22,50 dyrere, og da som sagt dyrest for de som raskt blir ferdige. Men det blir ikke kommentert, fordi man lar seg blende av at man nå kun trenger regne på kWh-prisen, og eventuelt pris for "tidsstraff".

Er det så farlig da? Hvor mye hurtiglader gjennomsnittsbilisten egentlig? Er det ikke viktigere at laderne er enkle å bruke og har en prisstruktur som motvirker kø på utsatte tider?
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

RJK

Sitat fra: elektro på mandag 18. april 2022, klokken 00:48

Er det så farlig da? Hvor mye hurtiglader gjennomsnittsbilisten egentlig? Er det ikke viktigere at laderne er enkle å bruke og har en prisstruktur som motvirker kø på utsatte tider?
Hurtig/lynlader du 2x i året, så betyr det lite i praksis, men likefult irriterer det når det begynner å nærme seg og endog passerer prisen for fossilt drivstoff. Da er det lite trøst i at snittet uansett blir mye lavere enn for ice-biler.  For hva skjer om man får endrede forutsetninger, og plutselig må begynne å lade ofte?

Betyr nok endel mer for de som lader en del på de vanlige utfartsperiodene, og de som lader generelt mye. Ser og for meg at det betyr mer for de som har kort og mellomlang rekkevidde, som på en langtur må lade flere ganger for å komme frem, enn de som klarer seg med ett stopp, og ikke engang trenger å lade "fullt" (opp til 80 % SoC.

For den som klarer seg med å lade på destinasjon og da gjerne på tilnærmet lokal takst (strømkostnaden), så blir likevel andelen så liten at det kanskje ikke betyr noe.

Greit de skal dekke inn kostnadene sine for ladestrukturen og alle de ansatte som må til, men de har nå et ganske heftig påslag, siden jeg går ut fra at de fleste har langtidsavtaler som gjør at de ikke betaler spotpris lik alle og en hver.
Bosted Oslo

elektro

Sitat fra: RJK på mandag 18. april 2022, klokken 02:26
Sitat fra: elektro på mandag 18. april 2022, klokken 00:48

Hurtig/lynlader du 2x i året, så betyr det lite i praksis, men likefult irriterer det når det begynner å nærme seg og endog passerer prisen for fossilt drivstoff. Da er det lite trøst i at snittet uansett blir mye lavere enn for ice-biler.  For hva skjer om man får endrede forutsetninger, og plutselig må begynne å lade ofte?

Betyr nok endel mer for de som lader en del på de vanlige utfartsperiodene, og de som lader generelt mye. Ser og for meg at det betyr mer for de som har kort og mellomlang rekkevidde, som på en langtur må lade flere ganger for å komme frem, enn de som klarer seg med ett stopp, og ikke engang trenger å lade "fullt" (opp til 80 % SoC.

Jeg tror man en gang for alle må komme seg ut av bensinpumpe-tankegangen. Selv om man kjører 25.000 km/år, lader 25% på hurtigladere (som er mye, mye mer enn gjennomsnittet) og bilen bruker 2,2 kWt/mil, utgjør en prisøkning på én krone per kWt en drøy hundrelapp per måned. Det er vel ikke noe å miste nattesøvnen av?

Videre må man komme seg vekk fra kWt-fokuset. For boligen din er en prisøkning på én krone per kWt mildt sagt betydelig. Jeg tror mange tar med seg denne tankegangen til hurtigladeren. Jeg våger imidlertid påstanden; Prisen på hurtiglading spiller ingen rolle.

Det folk trenger er enkel lading, ladere som fungerer og minst mulig fare for ladekø. Det Elbilforeningen og andre burde kjempe for er roaming, sånn at folk klarer seg med ett kundeforhold, enten det er med RFID, app eller Plug & Charge. Ikke bankterminaler. Og sist men ikke minst, prising som en tjeneste. Ikke en vare. Altså per minutt.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: elektro på tirsdag 19. april 2022, klokken 01:44
Jeg tror man en gang for alle må komme seg ut av bensinpumpe-tankegangen. Selv om man kjører 25.000 km/år, lader 25% på hurtigladere (som er mye, mye mer enn gjennomsnittet) og bilen bruker 2,2 kWt/mil, utgjør en prisøkning på én krone per kWt en drøy hundrelapp per måned. Det er vel ikke noe å miste nattesøvnen av?

Videre må man komme seg vekk fra kWt-fokuset. For boligen din er en prisøkning på én krone per kWt mildt sagt betydelig. Jeg tror mange tar med seg denne tankegangen til hurtigladeren. Jeg våger imidlertid påstanden; Prisen på hurtiglading spiller ingen rolle.
Tja, sannheten er jo at de med dårligst råd gjerne er de som må hurtiglade mest og betaler mest. F.eks en med brukt Nissan Leaf 30KWh som skal kjøre Oslo-Bergen må hurtiglade mye mere og har ikke tilgang til samme avtaler som en med en ny BMW iX.

Forskjellen på å betale 8,40 og 1,80 på Ionity er ganske drastisk. 100 mil på hurtiglading for påska til Ionity priser koster da fort ett par tusen kroner. T.o.m på de andre er nå prisene så høye at det faktisk blir dyrt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: elektro på tirsdag 19. april 2022, klokken 01:44
Og sist men ikke minst, prising som en tjeneste. Ikke en vare. Altså per minutt.

Å prise pr. minutt gir en ufordelaktig dyr ladning på de med de eldste og billigste elbilene.
Videre gir det intensiver for folk med biler med høy effekt til faktisk å bruke den aktivt ved f.eks
å brenne av noe energi til forvarming. Videre vet vi jo at jo høyere effekt en lader på - jo hurtigere
degraderes batteriene - mao. de som kjøper brukt vil da kanskje oppleve å kjøpe en bil der en større andel av levetiden er brukt opp av første eier sett opp mot en situasjon der første eier kanskje ikke brukte lynladning,
men kun hurtiglading.

Så sett i en fordelingsperspektivt og et miljøperspektiv - så er det ikke heldig med minuttprising.

Jeg er mer tilhenger av enhetskostnad - enn minuttprising - da det gir intensiver som trekker mot god fordelingspolitikk og miljøpolitikk.  Utviklingen av ladere går videre - og dersom årets påske ikke skapte noen ladekaos som fortjente en forside i VG - så er vi kanskje forbi det stadiet der folk må bruke unødvendig mye tid på å vente på en lader. Ja - det skjer sikkert at det oppstår køer, men problemet er tydeligvis ikke så ekstremt lenger....

sjokomelk

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 19. april 2022, klokken 09:39
Jeg er mer tilhenger av enhetskostnad - enn minuttprising - da det gir intensiver som trekker mot god fordelingspolitikk og miljøpolitikk.
Tror ikke du skal prøve å gjøre det samme med snekkeren/rørleggeren/elektrikeren, og si at du kun vil betale for materialene han bruker og ikke tiden hans. Da vil han måtte få inn timeprisen sin i materialprisen på et vis for å kunne leve av det.
På en hurtiglader kjøper du en tjeneste i tillegg til strømmen. Derfor mener jeg det bør/må være en tidskostnad inne i bildet i tillegg som insentiv for å bruke minst mulig tid. Og for å dekke opp investeringen på ladestasjonen.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA