Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor leste jeg det?

Startet av Pappaentilelbjørg, tirsdag 15. januar 2008, klokken 20:45

« forrige - neste »

corvette

Enig! Ikke ligg i kollektivet i 50 km/t på trass! Slipp kollektivtrafikken frem, ellers blir det en kort gjestevisitt i kollektivfeltet for elbiler.
Lå bak en rød Peugeot fra Asker i morges, den holdt 45 i motbakker og 60 ellers. I 90sonen! Bussene og drosjene bak meg igjen var rasende, og det med god grunn.
Vi elbilister har en rett, ikke en plikt til å bruke disse kollektivfeltene. Er bilen din av det slaget som ikke engang klarer fartsgrensene på flatmark, så hold deg unna motorveien! Jeg ville ikke kjørt elbilen min på Autobahn selv om det er lov! Det hjelper ikke med "jeg er elbil og går ikke fortere" i bakruten da!!!
Bruk hodet folkens, det dreier seg ikke om dine 3 minutter som noen på forumet tror, det dreier seg om de 3 minuttene til hundrevis (akkumulert tusenvis) av medtrafikanter og busspassasjerer som blir forsinket. Hvilken rett har en enkelt treiging til å bestemme når disse skal komme på jobb?

Mvh John
VW e-Up! kjørt 17100 km

bosonic

Enig med deg corvette.
Problemet er kanskje at de personene dette gjelder ikke er inne her på forumet eller får beskjed på annen måte?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

cra

#32
Du trenger ikke å være inne på forumet her for å skulle"vite dette". Alle som har førerkort skal vite at de ikke skal være til hinder for øvrig trafikk. Dersom trafikken bak ønsker å komme forbi er man smo fakrer av kjøretøy pliktig til å gjøre sitt til at dette kan gjennomføres, og man skal om nødvendig svinge ut og stanse.

Så langt burde folk tenke, i stedet for å ødelegge for alla - både el-bilister, bussere og de i drosjene.  >:(
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

bosonic

#33
Skjønner hva du sier cra og er selvsakt helt enig, problemet er bare at disse sjåførene må tydligvis ha beskjed på en eller annen måte
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

cra

Joda, jeg kjenner til sorten selv. Som regel holder det å blinke med lysene og evt. bruke hornet litt. Hvis ikke kan "regnr AB12345" sms'es til 2282, og deretter sendes navnet man får til 1881 eller tilsvarende tjeneste. Da kan man i de fleste tilfeller ringe sjåføren av bilen direkte, eller sende sms. Jeg anbefaler selvsagt IKKE å sende sms mens man kjører. Har man en pasasjer med er det jobb for denne. En sms i etterkant med beskjed om at man ikke har *plikt* til å kjøre i feltet, og at man mister retten hvis det blir mange sinker burde gjøre susen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Laban

Enig i at man skal ta hensyn til annen trafikk, ihvertfall når vi har fått muligheten til å kjøre i kollektivfelt.

Det begynner jo å bli en del elbiler i Norge etterhvert, og da vil de oppføre seg som en "gjennomsnitts" bilist. Er det en ting mange er dårlige til å huske på er det nettopp å sjekke speilet en gang i ny og ne. På langkjøring med dieselbil tar jeg ofte igjen andre bilister som ligger 5-10 kmt under fartsgrensen med en laang kø bak seg - men å slippe noen forbi - nei det er utelukket :-[. Slike sjåfører skaper mange farlige situasjoner med forbikjøringer som ikke er trygge når adrenalinet har fått bygd seg opp til de som liggger bak.

I Trondheim er ikke dette noe problem da vi stort sett har kollektivfelt i 50 og 60 soner noe de fleste greier å holde. Her er det værre med "ego vintersyklister" som sykler i 10 kmt midt i kollektivfeltet og stopper de fleste >:(.

Frykter at ordningen med elbiler i kollektivfelt ikke varer så mange år uansett. Når det blir mange av oss vil noen av privilegiene vi har forsvinne.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Griffel

Sitat fra: Laban på torsdag 15. januar 2009, klokken 22:15
Enig i at man skal ta hensyn til annen trafikk, ihvertfall når vi har fått muligheten til å kjøre i kollektivfelt.

Frykter at ordningen med elbiler i kollektivfelt ikke varer så mange år uansett. Når det blir mange av oss vil noen av privilegiene vi har forsvinne.

Oppfører vi oss ordentlig kan det nok gå noen år. Husk at det nettop er kastet ut 11000 minibusser av kollektivfeltet så noen doblinger av elbiltallet går nok bra. ;D
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA