Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vanlig cruise-kontroll

Startet av ViktorS, lørdag 30. oktober 2021, klokken 10:12

« forrige - neste »

ViktorS

Prøvde å søke litt men fant ikke noe om dette.

Ser at det er litt rusk med autopiloten hos Tesla, som gir phantom breaking. Jeg er egentlig ikke interessert i noen form for autopilot, men en helt enkle cruisekontroll der jeg selv smeller inn hvor kjapt jeg vil kjøre. Går dette an? Og vil bilen da følge farta jeg har satt, helt til jeg enten øker farta eller bremser?
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

Otkristo

Sitat fra: ViktorS på lørdag 30. oktober 2021, klokken 10:12
Prøvde å søke litt men fant ikke noe om dette.

Ser at det er litt rusk med autopiloten hos Tesla, som gir phantom breaking. Jeg er egentlig ikke interessert i noen form for autopilot, men en helt enkle cruisekontroll der jeg selv smeller inn hvor kjapt jeg vil kjøre. Går dette an? Og vil bilen da følge farta jeg har satt, helt til jeg enten øker farta eller bremser?
Ja, adaptiv cruise controll.

model3pw

Alle bilene kommer med AutoPilot hvor du kan velge å slå på auto-steer eller kun vanlig adaptive cruise control.

Du kan slå av/på ulike assistanser. Om phantom breaking (skjer fortsatt på siste versjoner) kan unngås helt ved å slå av noen av disse (feks automatic emergency breaking) har jeg ikke testet, men står vel isåfall sikkert mye om det på ulike forum.

lars667

Selv om du slår av alt som heter fartsgrenseholding og bla la, så vil adaptiv cruise fortsatt bremse ned hvis den får det for seg at en sidevei med 40 er veien du kjører på. Veldig frustrerende. Skulle gjerne hatt en adaptiv cruise som du satte og som bare fulgte trafikken.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

ViktorS

Sitat fra: lars667 på onsdag 03. november 2021, klokken 10:18
Selv om du slår av alt som heter fartsgrenseholding og bla la, så vil adaptiv cruise fortsatt bremse ned hvis den får det for seg at en sidevei med 40 er veien du kjører på. Veldig frustrerende. Skulle gjerne hatt en adaptiv cruise som du satte og som bare fulgte trafikken.

Trenger bare at bilen kjører i 50/80/90 når jeg ber den om det. Ikke noe mere. Det klarer gammelhondaen helt fint  :o
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

turfsurf

Sitat fra: lars667 på onsdag 03. november 2021, klokken 10:18
Selv om du slår av alt som heter fartsgrenseholding og bla la, så vil adaptiv cruise fortsatt bremse ned hvis den får det for seg at en sidevei med 40 er veien du kjører på.
Farten justeres ikke automatisk hvis man kjører kun på ACC. Ihvertfall gjør ikke min det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

E_S

Jeg savner muligheten til å kunne skru adaptiv-funksjonen av og på også - slik at man kan velge "dum" cruisecontrol om ønskelig. Kjører jeg på motorveien vil jeg kunne sette farten på f.eks. 120 km/h og selv skifte felt for å kunne holde denne hastigheten jevnt - uten at ACC slakker av når jeg er 300 meter bak lastebilen foran meg i høyrefeltet eller panikkbremser fordi den har fått for seg at jeg kjører på parallellveien med 40 km/h-grense.
:)

ViktorS

Sitat fra: E_S på onsdag 03. november 2021, klokken 10:38
Jeg savner muligheten til å kunne skru adaptiv-funksjonen av og på også - slik at man kan velge "dum" cruisecontrol om ønskelig. Kjører jeg på motorveien vil jeg kunne sette farten på f.eks. 120 km/h og selv skifte felt for å kunne holde denne hastigheten jevnt - uten at ACC slakker av når jeg er 300 meter bak lastebilen foran meg i høyrefeltet eller panikkbremser fordi den har fått for seg at jeg kjører på parallellveien med 40 km/h-grense.

Enig! Adaptiv CC er ikke noe jeg ønsker å bruke hele tiden. Men bruker den dumme versjonen en del, rett og slett for å holde meg innafor fartsgrena en del plasser hvor det er lett å ha tung høyrefot.
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

lars667

Sitat fra: turfsurf på onsdag 03. november 2021, klokken 10:37
Sitat fra: lars667 på onsdag 03. november 2021, klokken 10:18
Selv om du slår av alt som heter fartsgrenseholding og bla la, så vil adaptiv cruise fortsatt bremse ned hvis den får det for seg at en sidevei med 40 er veien du kjører på.
Farten justeres ikke automatisk hvis man kjører kun på ACC. Ihvertfall gjør ikke min det.

Slik heter det seg i menyene ja. Men likevel, når den plutselig tror det er en fartsgrense som er mye lavere enn gjeldende, skrur min seg ned til den. Har hatt dette både på TM3 og TMY.  Den ignorerer fartsgrensene ellers, og har da ikke den begrensningen på 10% over gjeldende fartsgrense som autopilot har. Må naturligvis i tillegg skru av foroverlent kollisjonsvarsel/nødbrems for å unngå nedbremsinger i 110-soner.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

turfsurf

Sitat fra: lars667 på onsdag 03. november 2021, klokken 11:01
Men likevel, når den plutselig tror det er en fartsgrense som er mye lavere enn gjeldende, skrur min seg ned til den. Har hatt dette både på TM3 og TMY.
Merkelig. Min har aldri justert etter fartsgrensen kun på ACC. Den bremser ned for andre biler dog. Det står forsåvidt i manualen og, den vil ikke suse forbi andre biler i venstrefil.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

filtvet

I liket med verdens undergang ligger nok AI laaang frem i tid.

Kunne de ikke laget en "dum" cc - hadde holdt for de fleste. Min 2007 har en slik og den fungerer utmerket.

bloxx

Sitat fra: filtvet på onsdag 03. november 2021, klokken 11:40
I liket med verdens undergang ligger nok AI laaang frem i tid.

Kunne de ikke laget en "dum" cc - hadde holdt for de fleste. Min 2007 har en slik og den fungerer utmerket.

Word! Cruisecontrollen min 2011-fossil gruser Teslas ACC i brukervennlighet

mr_frodo

Sitat fra: turfsurf på onsdag 03. november 2021, klokken 11:06
Sitat fra: lars667 på onsdag 03. november 2021, klokken 11:01
Men likevel, når den plutselig tror det er en fartsgrense som er mye lavere enn gjeldende, skrur min seg ned til den. Har hatt dette både på TM3 og TMY.
Merkelig. Min har aldri justert etter fartsgrensen kun på ACC. Den bremser ned for andre biler dog. Det står forsåvidt i manualen og, den vil ikke suse forbi andre biler i venstrefil.

Samme her min har heller aldri justert etter fartsgrensen når jeg kun kjører på ACC, kun på AP

ViktorS

Sitat fra: mr_frodo på torsdag 04. november 2021, klokken 12:59
Sitat fra: turfsurf på onsdag 03. november 2021, klokken 11:06
Sitat fra: lars667 på onsdag 03. november 2021, klokken 11:01
Men likevel, når den plutselig tror det er en fartsgrense som er mye lavere enn gjeldende, skrur min seg ned til den. Har hatt dette både på TM3 og TMY.
Merkelig. Min har aldri justert etter fartsgrensen kun på ACC. Den bremser ned for andre biler dog. Det står forsåvidt i manualen og, den vil ikke suse forbi andre biler i venstrefil.

Samme her min har heller aldri justert etter fartsgrensen når jeg kun kjører på ACC, kun på AP

Så, en "dum" autopilot finnes altså? :)
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

OlaM

Sitat fra: ViktorS på torsdag 04. november 2021, klokken 15:20
Sitat fra: mr_frodo på torsdag 04. november 2021, klokken 12:59
Sitat fra: turfsurf på onsdag 03. november 2021, klokken 11:06
Sitat fra: lars667 på onsdag 03. november 2021, klokken 11:01
Men likevel, når den plutselig tror det er en fartsgrense som er mye lavere enn gjeldende, skrur min seg ned til den. Har hatt dette både på TM3 og TMY.
Merkelig. Min har aldri justert etter fartsgrensen kun på ACC. Den bremser ned for andre biler dog. Det står forsåvidt i manualen og, den vil ikke suse forbi andre biler i venstrefil.

Samme her min har heller aldri justert etter fartsgrensen når jeg kun kjører på ACC, kun på AP

Så, en "dum" autopilot finnes altså? :)

Nei den er ikke helt dum. Den bremser for biler foran, av og til ser den spøkelser og i motsetning til en helt dum cruisekontroll så vil den ikke funke hvis radaren er blokkert av slaps og is.
'21 3LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA