Hovedmeny

lading på 3 fas 230v anlegg

Startet av LASOL, fredag 29. oktober 2021, klokken 15:31

« forrige - neste »

LASOL

Vi har i dag to Tesla ladere i garasjen hvor den ene har 32A sikring og ble benyttet på en Tesla S jeg hadde tidligere. Den brukes nå på en Polestar 2 som også ser ut til å klare å utnytte 3 fas på 230v.

Jeg prøvde å få svar fra min BMW forhandler på om det er OK å lade en iX50 på dette oppsettet eller ikke. Jeg fikk ikke noe klart svar av min kontaktperson. Selv har jeg ikke noe kompetanse på dette området og leser at det er (svært) delte meninger om det er lurt/lov å bruke dette oppsettet ihht standarder og regelverk. Er det noen som har fått noen klare svar fra BMW om dette er mulig eller om garantien ikke vil gjelde da?
Bmw iX50 bestilt 17. mars 2021
Polestar 2 PP august 2020
S 85d ap1 oktober 2015(Solgt august 2020)

LMOR

Er kanskje avhengig av hvilken boks du har. Jeg bruker Easee, og tror den sjekker hva bilen liker og så får den det. Fungerer fint på i3, som da velger to-fase.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LASOL

Den boksen jeg har i dag er en Tesla wallbox installert for Tesla S men fungere bra på Polestar 2 i dag.
Det jeg ser diskutert i ulike fora er om bilfabrikkene godtar det særnorske 230v 3 fas oppsettet. Jeg mener jeg så en oversikt hvor bilforhandlere/importører var spurt og da var vel Tesla den eneste som sa klokkeklart OK, Polestar mener jeg sa tja mens mange andre sa nei da bortfaller garant på bil. Det er det jeg ikke fikk klart svar fra BMW på nå.
Bmw iX50 bestilt 17. mars 2021
Polestar 2 PP august 2020
S 85d ap1 oktober 2015(Solgt august 2020)

LMOR

Leste det samme, og vet ikke hvordan Tesla sin virker. Men Easee gir 3x32A til de som kan ta imot, og 2x32 til de andre. Så derfor bør ikke det skape problem for noen. Tesla pleier å lage lure ting, så de bør vel klare det samme?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

daktari

Tesla wallbox på 3-fas IT funker ikke på ID.4 eller etron hvertfall. Ha lave forventninger!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tesla88

3-fas på IT-nett støttes kun av Tesla. Lader du med andre merker gjør du dette på eget ansvar.

SitatEtter en rundspørring er det kun ett av bilmerkene på markedet i dag som sier at de støtter trefaselading på IT og TT. Resten fraråder det i større eller mindre grad.

https://www.tu.no/artikler/dsb-trefaselading-pa-it-nett-har-medfort-skader/510771
https://www.tu.no/artikler/dette-sier-bilmerkene-om-trefaselading/510542

Jan E-28

Kjedelig når Tesla er så flinke til å pushe laderobotter, og åpner for alle. Så når en kommer frem ditt en ønsker å smålade litt, så kan en ikke bruke den  :(
Er det kommet et klart svar om iX enda?

Finnes det en adapter etc en kan koble mellom plugg og bilen for å kun bruke den ene fasen, og ivertfall kunne lade litt?
Bimmers: Ix50 ila 2022? (erstatter de to bruksbilene Ford/320si), 320si -06, 528i -85, 535i -87, 535dcoe300 -82,  E21 Hartge 335 og annet E28 evighetsprosjekter.

Beemers: K100LT -85, K100LT -87 & K1100RS -96.

F-Kart 200 gateregistrert.
Ford GranConnect 7-seter.

Trond.m

Det er vel lite aktuelt å lade med AC ladere hos Tesla. Er det ikke bare DC ladere de åpner opp ?

Jan E-28

#8
Det er Tesla sin små AC ladere som blir plassert ut hos veldig mange butikker, hoteller osv. og er da også åpne for andre biler som har type2.

Min kjepphest i denne sammenheng er egentlig at alle wallbox bør merkes med hva slags nett de er koblet opp i mot, og hva slags arkitektur.
Bimmers: Ix50 ila 2022? (erstatter de to bruksbilene Ford/320si), 320si -06, 528i -85, 535i -87, 535dcoe300 -82,  E21 Hartge 335 og annet E28 evighetsprosjekter.

Beemers: K100LT -85, K100LT -87 & K1100RS -96.

F-Kart 200 gateregistrert.
Ford GranConnect 7-seter.

Svolar

#9
God nyhet: ix registrerer > 3 fase IT nett. 😊. Men lade på det vil den ikke...

Jan E-28

Registrerer, og setter opp rett konfigurasjon? Eller som i3 der den tar lading, men samtidig gir økt fare for brann/skade siden et rele står å slår hele tiden?
Bimmers: Ix50 ila 2022? (erstatter de to bruksbilene Ford/320si), 320si -06, 528i -85, 535i -87, 535dcoe300 -82,  E21 Hartge 335 og annet E28 evighetsprosjekter.

Beemers: K100LT -85, K100LT -87 & K1100RS -96.

F-Kart 200 gateregistrert.
Ford GranConnect 7-seter.

msater

Hvilken kabel leveres bilen med? Hørt både 20A 3-fas og 32A.

Jeg har en tre-faskoblet Ecolite-boks nå, vurderer å bestille opp en 32A 1-fas kabel til bruk hjemme før bilen blir levert.
BMW iX50 - levert 17.01.2022
Blå X90D - levert 22.09.2017
e-Golf - levert 24.05.2016

Svolar

Sitat fra: Jan E-28 på lørdag 25. desember 2021, klokken 23:37
Registrerer, og setter opp rett konfigurasjon? Eller som i3 der den tar lading, men samtidig gir økt fare for brann/skade siden et rele står å slår hele tiden?


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA