Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forskriftsendring om ombygginger av elbiler

Startet av Smaug, mandag 03. september 2012, klokken 20:40

« forrige - neste »

Lene Jensen

Nå har jeg vært hos Acar og sett på C-Zero og etter litt prat fram og tilbake så anbefaler Svein Henning meg Leaf istedet.

Argumenter:
Bedre rekkevidde, han sier at jeg kommer til å få batteriangst ved å skulle kjøre 7 mil (pluss kanskje litt ekstra for ærend) med vinterdekk, god bruk av varmeapparat, god fart på E18 og forsere Lierbakkene med C-Zero. Leaf har bedre rekkevidde.

Dieselvarmer, Leaf har bedre varmeapparat som ikke tærer så mye på batteriet, så dieselvarmer er unødvendig

Bedre bil å kjøre, sier at vi kommer til å bli så glad i Leaf at det blir bil nr 1 og Vitaraen bil nr 2 samt for langturer/trekkbil.

Bedre kollisjonssikkerhet, med tanke på at vi har et barn og ofte kjører flere barn, se punktet over om hvilken bil som blir nr 1 ;-)

Bedre kvalitet som i kanskje mindre reparasjoner i framtiden.

Fullfinansiert til 3250/mnd høres jo ikke gæli ut. Akkurat nå kjører vi Vitara som eneste bil og det blir fort 5000 i mnd bare i diesel. Pluss 700-800 kr i bompenger.
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

tomrh

#16
Hehe, joda! Hvis gårdsveien din ikke veier så tungt på vektskåla likevel. ;)

7 mil i sprengkulda kan bli drøyt for en umodifisert trilling, skal være helt enig i det. Så alternativet er å få den levert med eber.

Jeg forstår at selgeren er ivrig, og Leaf er jo en bra elbil! Men må balansere utsagnene hans litt her. De som har trilling med eber forteller om enda bedre vinter-rekkevidde enn en umodifisert Leaf da (jfr. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6646.msg70314.html#msg70314), og 10 mil i sprengkulda bør jo holde. For jammen sliter Leaf-eiere også med kraftig redusert vinter-rekkevidde, og 7 mil kan oppleves drøyt iflg. tråder her inne.

Så hvis du har råd til å betale 80.000 ekstra for en Leaf, så koster jo eberen mye mindre enn det. ;)

"Bedre kvalitet" er selgersnakk uten rot i virkeligheten, trillingene har færre ting som kan feile og Leaf-eiere forteller om småfeil som trøbbel med carwings-app, trøbbel med å starte etter forvarming uten å lade etc. "Bedre å kjøre" også - det er subjektivt. Trillingene har vesentlig billigere service har jeg sett av trådene her inne, det er jo det selgeren lever av og vil neppe si så veldig mye om. Sikkerheten er litt bedre i Leaf (5 av 5 stjerner), men trillingene har da 4 av 5 stjerner og kollisjonsputer overalt. (Vi har tre barn og ingen og miste, men tar sjansen på å kjøre imiev'en likevel.. :P )  Men ett sete ekstra kan være helt avgjørende som du sier, samt at Leaf har mer luksus. :) Men med 7 mil å kjøre på jobb i kombinasjon med mine vinter-erfaringer hittil, ville eber veid svært tungt på vektskåla uansett bilvalg.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Lene Jensen

Mange gode poenger der, Skatvalsbygg.

Var det så at Eber koster 25000 ferdig montert?

Da blir billigste trilling 175000. Billigste Leaf (uten Eber) koster 205000. 30000 i diff som gjør lite utslag på lånekostnad per mnd over x antall år.

Men du mener at Leaf også bør ha Eber?
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

tomrh

#18
Sitat fra: Lene Jensen på fredag 07. desember 2012, klokken 16:14
Mange gode poenger der, Skatvalsbygg.

Var det så at Eber koster 25000 ferdig montert?

Da blir billigste trilling 175000. Billigste Leaf (uten Eber) koster 205000. 30000 i diff som gjør lite utslag på lånekostnad per mnd over x antall år.

Men du mener at Leaf også bør ha Eber?
Prisen for eber har jeg ikke helt oversikt over, men den er nok omtrent riktig. Foxy og andre med eber her kan nok sikkert hjelpe deg bedre.

Billigste brukte Leaf på finn.no koster 205.000 ja, det er en 2011-mod. Mener å ha lest i en annen tråd her at 2011-modellene er USA-importerte og er uten vinterpakke. Garantien kan også settes et spørsmålstegn ved pga. importen. Så prisen er deretter og det er kanskje ikke den rette å sammenligne med, og det er en 2012-modell du vil ha tror jeg. Den billigste på østlandet koster 229.000. En grunn til at prisene er lave kan f.eks. være at servicene ikke er overholdt og garantien derfor er usikker eller i verste fall ugyldig? Husk å sjekke dette uansett hva du kjøper. ;)

Har ikke hørt om noen Leaf med innmontert eber/webasto enda.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Lene Jensen

Ladetid, leser i denne artikkelen: http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=39030
"Har du bare 10 A til rådighet trenger Leaf 12 timer for å "fylle tanken."

Betyr det at å lade en vanlig 7,5 timers arbeidsdag blir for snaut???


Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

elektrolux

Litt usikker her om du trenger 4 seter eller ikke, men om du kun trenger 2 seter knuser Nye Think begge disse bilene på kjøreegenskaper, rekkevidde og ikke minst pris. ;)

Tror også den knuser dem på framkommelighet. Har i alle fall aldri stått fast med en Think.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: Lene Jensen på fredag 07. desember 2012, klokken 17:14
Ladetid, leser i denne artikkelen: http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=39030
"Har du bare 10 A til rådighet trenger Leaf 12 timer for å "fylle tanken."

Betyr det at å lade en vanlig 7,5 timers arbeidsdag blir for snaut???

Bare om du kjører den nesten tom og trenger fullt batteri for å komme hjem igjen. Kjører du den ned til f.eks 25% og kun trenger å lade til 80% holder 10A lenge i løpet av arbeidsdagen.

For min del ble 10A for snaut, da jeg ofte ankommer jobben med kun 10-20% igjen etter å ha ladet til 100% på forhånd.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

#22
Sitat fra: skatvalsbygg på fredag 07. desember 2012, klokken 16:50
Har ikke hørt om noen Leaf med innmontert eber/webasto enda.

Har lest et annet sted på forumet at en Leaf Taxi i Bærum har montert Wabasto.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Lene Jensen

Jeg leste i en av annonsene "Det medfølger også en 16Amp hjemmelader (portabel), denne lader bilen på 5 til 6 timer fra helt tomt batteri."

Kan man putte den inn i en vanlig 220 volt kontakt?
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

tomrh

Sitat fra: Lene Jensen på fredag 07. desember 2012, klokken 17:14
Ladetid, leser i denne artikkelen: http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=39030
"Har du bare 10 A til rådighet trenger Leaf 12 timer for å "fylle tanken."

Betyr det at å lade en vanlig 7,5 timers arbeidsdag blir for snaut???
Her vil en trilling ha en fordel. For selv om den har et mindre batteri, bare 16 kWh mot Leaf sitt 24 kWh, så bruker Leaf noe mer strøm pr. mil. For selv med 50% større batteri har den ikke mer enn ca. 20% lengre rekkevidde. Forklaringen er at det er en større og tyngre bil rett og slett. Med 16A ladekabel vil en trilling lades helt opp fra null på bare 5 timer. Og kjører du ned til 25% og trenger 80%, så er det gjort på litt over 2,5 timer. Kjøper du en Ion eller C-zero så følger det 16A kabel med. En Leaf, som absolutt bør ha 16A kabel, leveres kun med 10A. Så da må man ut å handle, og kablene er dyre og koster typisk 4500 - 7000 kroner avhengig av hva man kjøper og hvor man kjøper den.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Griffel

#25
Sitat fra: Lene Jensen på fredag 07. desember 2012, klokken 20:53
Jeg leste i en av annonsene "Det medfølger også en 16Amp hjemmelader (portabel), denne lader bilen på 5 til 6 timer fra helt tomt batteri."

Kan man putte den inn i en vanlig 220 volt kontakt?
Ja. forutsatt at den er sikret 16 A.

Sitat fra: Lene Jensen på fredag 07. desember 2012, klokken 17:14
Ladetid, leser i denne artikkelen: http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=39030
"Har du bare 10 A til rådighet trenger Leaf 12 timer for å "fylle tanken."

Betyr det at å lade en vanlig 7,5 timers arbeidsdag blir for snaut???
Hvor lang tid det tar er avhengig av hvor mye energi du trenger. 10A gir deg energi for noe over 1 mil på en time.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Stjerneglis

Sitat fra: elektrolux på fredag 07. desember 2012, klokken 17:29
Litt usikker her om du trenger 4 seter eller ikke, men om du kun trenger 2 seter knuser Nye Think begge disse bilene på kjøreegenskaper, rekkevidde og ikke minst pris. ;)

Tror også den knuser dem på framkommelighet. Har i alle fall aldri stått fast med en Think.

Haha! Morsom du... Det eneste Think knuser de nye elbilene på er rekkevidde og pris (bruktbil), vel å merke hvis den har zebrabatteri.
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

elektrolux

Om du mener det utfordrer jeg deg til neste banetreff, eller en tur på en smal svinget vei med telehiv. Eller omtrent slik standarden er på en vanlig vestlansk fylkesvei.

Trillingen hadde hoppet ut av veien med sin stive bakaksel. Kjente svakheter der allerede på en vanlig motorveis avkjørsel.

Leaf med sine 1,5 T og amerikanske fjøring ville kjørt ut på en mye mer behagelig måte, og omtrent uten at du ville merket steingjærde den raserte i forsøket på å rette ut svingen. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Stjerneglis

Nei takk, det får så være at Leaf og trillinger ikke er bygd som skranglete gokart med hjuloppheng med opprinnelse fra en billig froskebil fra 90-tallet (eller?), men det har heller aldri vært meningen. Jeg vil påstå at det er færre Leaf og trillinger i veigrøfta enn Thinker som står og venter på elektronikkdeler som nesten ikke er å få tak i rundt om på verkstedene...
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA