Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forskriftsendring om ombygginger av elbiler

Startet av Smaug, mandag 03. september 2012, klokken 20:40

« forrige - neste »

Smaug

Takk for hjelpsomme innlegg ang. test av disse to bilene, jeg har fått mer forståelser for funksjonalitetene hos begge to, pros & cons. Men nå er det store spm:En Leaf koster idag ca. 100 000 kroner mer enn iOn, er det virkelig verdt pengene å kjøpe Leaf og hvorfor det?

Thomas Parsli

Jeg kan bare svare på hvorfor vi kjøpte Leaf, etter å ha prøvekjørt i-MiEV:

* Bedre benplass (jeg er 191cm og kona rundt 180cm)
* Bedre plass i baksetet (når vi leverte tilbake bilen sa sønnen min uoppfordret at den var litt "liten" bak)
* Plass til bakovervendt barnesete (i i-MiENen var det bare plass til en fakir i forsete...)
* Plass to barn i barneseter og ett barn (i midten) bak
* Litt bedre rekkevidde så vi slipper å kjøre fossilbil når vi henter unger etter jobb (skole og barnehage), kjører til turneringer eller skal til besøke venner.

Hvis i-MiEV var litt større, eller vi var litt kortere (eller færre) ville vi sannsynligvis kjøpt den istedenfor.
For oss var Leaf verd 80-90.000,- ekstra bare pga. plassen. Har man ikke det behovet er det mye annet man kan bruke pengene på...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Smaug

Hei Thomas,

Takk for svaret.

Vi venter vårt første barn i oktober og det å ha betydelig bedre plass bak spesielt er det noe vi absolutt trenger!

hertugen

Det er et meget viktig punkt til som man ikke skal glemme.....sikkerhet ved en kollisjon.
Jeg valgte Leaf. Kommer neste uke.
Lørenskog.
Blå Nissan Leaf.

foxy

#4
Jeg synes det kommer helt an på bruksmønstret ditt.

Jeg kjøpte miev som bil nr.2 til å reise til byen på bare motorvei og alt annet av småkjøring i nærområde. Jeg er selv 187 og har en datter på 179 og plass er ikke noe issue for de korte turene vi tar med denne bilen, selv med alle 4 familiemedlemmene. Sist helg brukte jeg bilen til Gardermoen lastet med 3 karer (inkl. meg) på 183-195 og bagasje - 0 problem.   8)

Andre aspekter som talte miev sin vei var:
- mørk interiør vs det lyse i leaf
- fullt nedfellbare bakseter slik at man får en flat lasterom som tar alt mulig fra båtmotor til hagejordsekker +++
- bakhjulstrekk
- likte ikke ytre leaf design
- mer enn nok rekkevidde for mitt behov
- mulighet for webasto (men som jeg ikke trengde likevel pga nok kapasitet)

Har du behov for 5 seter og/eller skal på lengre turer er nok leaf det bedre valget.

Det beste er å prøve selv!
I-miev 2011
Asker

jkirkebo

Sitat fra: Smaug på fredag 10. august 2012, klokken 16:13
Takk for hjelpsomme innlegg ang. test av disse to bilene, jeg har fått mer forståelser for funksjonalitetene hos begge to, pros & cons. Men nå er det store spm:En Leaf koster idag ca. 100 000 kroner mer enn iOn, er det virkelig verdt pengene å kjøpe Leaf og hvorfor det?

100k var vel litt å ta i, jeg ga 274k for Leaf+ vinterdekk, så fasit er vel 80-90k i forskjell ?

Trillingene vurderte jeg aldri (de kostet mer da men hadde ikke vurdert de i dag heller) av mange grunner: Kortere rekkevidde, ingen fjernstyrt oppvarming fra smartphone, mindre plass, dårligere teknisk løsning med navigasjon/handsfree/bluetooth musikkavspilling, ikke ryggekamera samt at kona ikke liker utseendet på de ;)

Om de ekstra pengene er verdt det får enhver vurdere selv, ut fra egne behov. Nå som Model S nærmer seg levering må man også vurdere om ennå minst 120k til kan være aktuelt ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: foxy på fredag 10. august 2012, klokken 17:47
Andre aspekter som talte miev sin vei var:
- mørk interiør vs det lyse i leaf
- fullt nedfellbare bakseter slik at man får en flat lasterom som tar alt mulig fra båtmotor til hagejordsekker +++
- bakhjulstrekk

Nettopp derfor må man vurdere ut ifra egne preferanser. To av de tre tingene du lister opp talte til Leafs fordel for min del (lyst interiør og forhjulstrekk). Jeg skal ikke ha svart interiør i S'en for å si det slik, mørkt interiør synes jeg virker trangt og depressivt.

Båtmotoren tror jeg ikke jeg hadde lastet inn i hverken iMiEV eller Leaf. ~200kg blir så uhåndterlig og passer bedre på henger ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

#7
Tok også med innsparingspotensiale i vårt valg. Finnes mange fossilbiler å velge i, så det er viktig at elbilen skal lønne seg. Vi pleide å kjøpe eldre bensinmodeller til 60.000-100.000 som typisk varte i ca. 7 år. Vi sparer 32.000 kr/år på elbil med vårt bruksmønster, det er 224.000 spart på 7år. (I regnestykket inngår bl.a. 5000,-/år i ekstra verkstedsutgifter på eldre bensinbil). Alt er regnet i nåverdi kroner, holder inflasjon og renter etc utenfor.

Hvis fossilbilen koster 80.000 og elbilen kostet 214.000 (miev), så har vi spart 80.000 + 224.000 - 214.000 = 90.000.

Med en leaf til 284.000 så blir det kun 20.000 spart etter 7 år.
For begge elbilene sparer vi ytterligere (32.000 + 80.000/7) =  43.400 hvert år på levetid utover 7 år, men jo eldre elbilen blir desto større risiko for at den ikke holder mål.

Da er det minst økonomisk risiko med en trilling når den likevel dekker behovet vårt.

(Opererer med priser på miev og leaf som ligger 10.000 over, for i Trøndelag må vi også dekke frakt fra hovedlageret i Drammen)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Smaug

Takk alle sammen! Jeg er mer sikker på at vi skal ha Leaf med tanken på god plass for barnesete, barnevogn osv. Skal nok bestille den veldig snart.

Ha en fortsatt fin dag.


elektrolux

Testet Renault Fluence i helgen og jeg foreslår du venter litt. Leaf har uten tvil møtt sin overmann.

Bilen var perfekt. Punktum!  ( Selvfølgelig bortsett fra at den er stor )

Lekkert og brukervennlig interiør. Total stillhet og skikkelig sprek. Styringen var en drøm.

Koster ca 180000 + 500 i batterileie/mnd, og kan hurtiglades fra 400V 3 fase.

Har du kjørt en slik lurer du på hvorfor folk fremdeles kjører fossilt!

Til "kona" vil jeg ha Zoe, dersom den er halvparten så bra. Den har rett størrelse, men vet ikke om jeg klarer å svelge den kamelen batterileien tross alt er.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

tomrh

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 14. august 2012, klokken 12:44
Koster ca 180000 + 500 i batterileie/mnd, og kan hurtiglades fra 400V 3 fase.

Uansett hvor fin og flott en elbil er ville jeg ikke satset på en modell som ikke kan hurtiglades av chademo, ihvertfall når vi fremdeles snakker om rekkevidder på ca. 150 km. Det der batteribytte-konseptet til Renault har jeg vanskelig for å tro skal få noen utbredelse her til lands.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 14. august 2012, klokken 12:44
Testet Renault Fluence i helgen og jeg foreslår du venter litt. Leaf har uten tvil møtt sin overmann.

Bilen var perfekt. Punktum!  ( Selvfølgelig bortsett fra at den er stor )

Lekkert og brukervennlig interiør. Total stillhet og skikkelig sprek. Styringen var en drøm.

Koster ca 180000 + 500 i batterileie/mnd, og kan hurtiglades fra 400V 3 fase.

Er ikke Fluence en sedan da ? Bakvinduet åpnes ikke sammen med bakluka ? Slike biler utgår ihvertfall for min del, de blir alt for upraktiske da det ikke lar seg laste inn større ting. Det er en grunn til at slike biler ikke selger i Norge.

Model S ser ut som en sedan, men er heldigvis en hatchback ("kombi" på norsk), ellers hadde jeg ikke bestilt en.

3-faselading må i så fall være noe som "kommer", da den foreløpig har hatt samme lader som Leaf (3.3kW) dog uten CHAdeMO-mulighet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gmagnus

Prøvekjørte og vurderte en Leaf vi også, men kom til at den ikke var vært de 80 000 mer vi måtte ut med. Da jeg spurte selgeren om hvorfor jeg skulle bruke så mye mer penger på hans bil, hadde han ikke noe sikkelig svar. Og når vi fikk 10 års garanti på batteriene på en M-iEV var valget enkelt for oss.

Baksetene skal stå fast med to barneseter og siden vi snart ikke trenger barnevogn uten om en liten tralle, får vi fint plass bak i M-iEV'en. Så en større Leaf trenger ikke vi.

Lykke til med ditt valg.
Ski,
Mitsubishi i-MiVE 2012,  85 000 km.
Citroen Saxo 2002, 63 000 km.

elektrolux

3 fase 400 V går jo inn på Chardemo laderene, og må være den enkleste sak å trekke ut. I tillegg har omtrent hver bensinstasjon dette samt alle nye industriområder. Ville heller hatt det en chardemo.

Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 14. august 2012, klokken 13:18
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 14. august 2012, klokken 12:44
Koster ca 180000 + 500 i batterileie/mnd, og kan hurtiglades fra 400V 3 fase.

Uansett hvor fin og flott en elbil er ville jeg ikke satset på en modell som ikke kan hurtiglades av chademo, ihvertfall når vi fremdeles snakker om rekkevidder på ca. 150 km.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Kryten

Bare synd CHAdeMo laderene koster 200k pluss montering (mulig abb har billigere men men)

Sent from my HTC EVO 3D X515m using Tapatalk 2
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA