Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forskriftsendring om ombygginger av elbiler

Startet av Smaug, mandag 03. september 2012, klokken 20:40

« forrige - neste »

elektrolux

Tankene går mer i retning Lancia Delta Integrale, enn en Go-cart.

Fast, men perfekt avstemt fjøring. Ikke mye skrangling heller i nye Think.

Di-dion fjøringen til trillingene stammer vel fra sent 1800 /tidlig 1900 tallet, og gikk vel av moten på 60 tallet, i motsettning til torsjonsfjøringen som Think og millioner av andre biler fremdeles bruker. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Stjerneglis

Sitat fra: elektrolux på søndag 09. desember 2012, klokken 08:59
Tankene går mer i retning Lancia Delta Integrale, enn en Go-cart.

ROTFL! Jeg tror jeg dauer haha!
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

elektrolux

Tøyser ikke. Har eid begge, og sammenligningen er reell.

Lancia'en får sjåføren ubevist til å gi gass før svinger forde det føles så godt.

Think'en gir faktisk litt av samme lysten, noe jeg ikke får spesielt lyst til i andre biler jeg kjører.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Stjerneglis

Elektrolux, jeg tror vi bør stoppe her. Vet at du er veldig begeistret for Think og gjør mye bra for å holde disse bilene på veien, og det setter vi andre stor pris på. Men vi må ikke dra dette så langt at det hele blir en parodi av sammenligninger. Jeg har selv kjørt mye Think City og lot meg dessverre ikke bli overbevisst til å komme ned fra gjerdet før trillingene og Leaf kom på markedet.
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

tomrh

Vi kan vel konkludere med at kjøreopplevelse i høyeste grad er subjektiv. ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Lunde

#35
Hehe i høyeste grad, men kjøreglede og faktiske kjøreegenskaper er ikke to sider av samme sak for mange. Noen skal ha komfort for alle penga andre er på jakt etter det stikk motsatte. Kjørt de fleste elbilene i markedet og alle har sin sjarm, men når stoppeklokka går å det skal kjøres fort er det TH!NK som gjelder. De som har fulgt med i timen vet at selv rallyproffene i Tesla Roadster sliter med å følge amatører i en TH!NK Det kan dokumenteres  ;D

Jeg har kjørt ca 300 000Km i TH!NK og forelsket meg i formatet rett å slett. Liten, men stor for meg som stort sett alltid kjører alene med alskens skit i bagasjen. Kjører 25-30 000 i året å må vel bare minne om at en elbil på vel et tonn og 28kWh rekker lenger enn alt annet på markedet om de ser bort fra Tesla. LEAF med sine 1,6 tonn  og 22kWh og "trillingene" med tilnærmet samme vekt og 16kWh kommer til kort på rekkevidde like selvfølgelig som TH!NK med sine (oftest) to seter kommer til kort om du trenger mer. Kjører du kortere distanser og klarer deg med rekkevidden de gir er valget ikke så vrient tross alt  8) 
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

PK

Hei.

Jeg gjorde samme vurderin selv, og gikk for Leaf?
Min menig;
- bedre rekkevidde
- mye bedre plass
- bedre sikkerhet
- mer som en "vanlig bil" (snakker om min personlige mening, med tanke på plass og størrelse, dvs "golf str" og utseende)
- går ut ifra at den blir lettere å reselge, da den er mer populær (ref. Salgstall)
- 5 seter, god plass til 4 voksene (vi er 4 som pendler sammen)
- mer utstyr

Valget ble ganske lett for min del, for jeg har bruk for 5 seter og stort bagasjerom.
Og sikkerheten...som igrunnen er den viktigste...
Uansert om Ion har nesten like stor skår, er det en mye mindre bil, og dermed er det rein fysikk som tilsier hvilen bil jeg ville vært i ved en eventuell kollisjon... (vi har endel motorvei og 80 soner på vei til jobb)

Lykke til med valget...du blir nok fornøyd uansett :-)
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

jkirkebo

Sitat fra: Lunde på søndag 09. desember 2012, klokken 14:12
LEAF med sine 1,6 tonn  og 22kWh og "trillingene" med tilnærmet samme vekt og 16kWh kommer til kort på rekkevidde like selvfølgelig som TH!NK med sine (oftest) to seter kommer til kort om du trenger mer.

Ulempen med Thinken her er da mangel på hurtiglading. Jeg har ingen problemer med å kjøre Leafen på hytta mens en Think hadde ikke hatt sjans til å klare de 30 milene på mindre enn en dag vinterstid :) Så for min del teller hurtiglading mye mer enn litt ekstra rekkevidde, så lenge vi ikke snakker rekkevidde som holder helt til hytta om vinteren. Det er det vel bare Model S 85kW som klarer i overskuelig fremtid. Glad jeg har bestilt en ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Og så skal vi ikke neglisjere eier-psykologi her. Som kjøper er man jo kritisk og skeptisk til alt, men når man har gjort sitt kjøp så forsvarer man valget med nebb og klør - slik som oss her inne. Man søker å finne fordeler i etterkant som bekrefter sitt valg, og tilpasser bruk og rutiner slik at det ufordelaktige blir uvesentlig. Det som kanskje var utrolig viktig før man kjøpte, blir til filleting. Piggdekk var f.eks. utrolig viktig da vi var i vurderingsfasen, men hvem trenger dem nå når bilen viser seg å ha god framkommelighet?

Think-eiere sier at hurtiglading er oppskrytt. Mon tro om det ikke er farget av at man eier en Think uten den muligheten? ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Lene Jensen

Hvor lang tid bruker Think på å lade, da?

La oss si at jeg kjøper Think. Tar den fulladet ut av garasjen, kjører 7 mil på jobb i kulda i 100 km på E18. Er 7,5 timer på jobb før jeg skal hjem igjen og kanskje ha noen ærend hit og dit på hjemveien.

Er det noen vesentlig forskjell på Think 2008, 2009, 2010, 2011 og 2012?
Hvilken km stand skal man være på vakt for når det gjelder gjenværende batterikapasitet?
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

Lunde

TH!NKen har et større batteri enn LEAF og iMiev og har i tillegg lavere effekt så det kan ta opptil et haølvt døgn. Derfor er det som enkelte hevder ikke et alternativ for de som skal lenger enn TH!NKen kan klare og at de har hurtigladere de kan benytte.

I mitt tilfelle hadde LEAF eller iMiev kommet til kort på flere av de rundene jeg ofte tar i jobbsammenheng. Skyldes nok at det enn så lenge ikke er hurtiglademuligheter der jeg kjører mine lengste turer. TH!NKen klarer distansen uten hurtiglading .

Om jeg får ladet på jobb og hjemme selvsagt kan jeg klare ca 80-100Km hver vei hver dag vinterstid og sikkert 20-30+ hver vei sommerstid. Et annet poeng er at LEAFen er for "fin" i interiøret til at jeg ville føle det OK å bruke den slik jeg bruker TH!NKen pr i dag  :o
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Lene Jensen

Og hurtigladeledning til Think er det noe man kan skaffe selv på samme måte som hos Leaf, eller er det bare hurtigladestasjoner som gjelder?
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

elektrolux

Jeg holder på å utvikle hurtiglading til egen Think City, men det vil kun fungere på Litium versjonen da Zebra batteriet rett og slett ikke skal hurtiglades.

Det er snakk om en slavestyrt 3 fase ekstralader tilkoblet motorledningene på bilen, og et vanlig 3 fase stikk i andre enden. Med andre ord et stikk en finner på hvilken som helst bensinstasjon eller industrianlegg/kjøpesenter.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lunde

Definisjon på hurtiglading ? Er det hurtig å lade en LEAF på en time? (i kulda) Eller kan man kalle alt annet enn normallading for hurtigere lading? Om du dobler effekten til 6Kw halveres ladetiden. 12kW en firedel. Hva slkal man kalle onboardladingen på en Renault med 20-25kW eller en Tesla for den sakens skyld?

ZEBRA har modeller med litt større kjølevifte som kan klare en time eller 20-25kW lading. Standard takler de to timer og 12kW. Uansett er ikke TH!NK forberedt på hurtiglading så det er et hypotetisk spørsmål, MEN ZEBRA tåler som sagt hurtigere lading om ditt "kit" lader med ca 12kW. Var på nære nippet til å få det fra fabrikk i sin tid for utprøving og erfaring  ;)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

elektrolux

Hurtigladeren min blir på ca 9 kW, så hvis Zebra tåler det snakker vi 2 timers ladetid, og 160 km rekkevidde. M.a.o. 80 km/t lading.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA