Hovedmeny

Vurderer å bestille Model Y

Startet av Ladeangst, mandag 25. oktober 2021, klokken 22:46

« forrige - neste »

Ladeangst

Vi har bestilt en Skoda Enyaq 80x, men Skoda sliter med å levere. Vi ser derfor etter alternativer og Model Y ser flott ut. Vi skal prøvekjøre den på lørdag! Dere som har fått bilen, er dere fornøyd? Og hvordan opplever dere bagasjerommet? Det ser stort ut. Er det så stort at man kan få plass til en vaskemaskin?

Rosstopher

Bakluka er veldig skrå, så man må ned med setene om man skal ha med seg hvitevarer.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Radial

Plassmessig er Model Y "større" ,  pga alle de rommene under gulvet og panseret.
Men en firkantet vaskemaskin krever at setene legges ned.
Bonus er jo at bilen faktisk kan trekke hengeren til Elkjøp, i motsetning til en del andre i klassen.

Vær dog klar over at dette er en go-cart sammenlignet med Enyaq. Går sinnsykt mye bedre (bare prøvd rwd Enyaq), og er på godt og vondt veldig stiv i fjæringen.
Støynivå er ett par hakk dårligere enn Enyaq på sommerdekkene ihvertfall.

Men dette mye bil for pengene. Bakseteplassen er bedre enn Enyaq, infotainment/lyd/navigasjon er i en annen liga.
Rett og slett en veldig annerledes bil. Prøv og se hva dere syns.

Ps: ikke heng dere opp i skjerm i midten/mangel på skjerm forran fører, dette blir du vandt med innen 5minutter.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Hen9ng

Sitat fra: Radial på mandag 25. oktober 2021, klokken 23:22
Bonus er jo at bilen faktisk kan trekke hengeren til Elkjøp, i motsetning til en del andre i klassen.

Minuset er at du må ha med deg tilhengeren om du skal kjøpe hvitevarer eller en helgetur til fjells med familien på grunn av lav nyttelast/tillat totalvekt..
(Ja vet at det ikke er fullt så ille, men greit å ha vurdert i kjøpe av ny bil!
Utover det er jeg storfornøyd som de fleste andre. Støy og stiv fjæring fyller ut topp tre irritasjoner, uten at jeg bruker veldig mye energi på det.

Radial

Sitat fra: Hen9ng på mandag 25. oktober 2021, klokken 23:35
Sitat fra: Radial på mandag 25. oktober 2021, klokken 23:22

Minuset er at du må ha med deg tilhengeren om du skal kjøpe hvitevarer eller en helgetur til fjells med familien på grunn av lav nyttelast/tillat totalvekt..
(Ja vet at det ikke er fullt så ille, men greit å ha vurdert i kjøpe av ny bil!
Utover det er jeg storfornøyd som de fleste andre. Støy og stiv fjæring fyller ut topp tre irritasjoner, uten at jeg bruker veldig mye energi på det.

Ja, det er litt dumt dette med tillatt totalvekt.
Dog lyver konkurrentene ganske mye om faktisk egenvekt, slik at nyttelasta er betydelig mindre enn oppgitt hos de fleste der også.

Krysser fingrene for at den lokale Mercasol høvdingen får ned støynivået litt på vår i slutten av November. Bestillte demping i tillegg.
18" felger gjorde komforten bedre, men den er veldig stiv for en familiebil uansett hvordan man vender på det.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Sitat fra: Radial på mandag 25. oktober 2021, klokken 23:51
Ja, det er litt dumt dette med tillatt totalvekt.
Beste unnskyldningen for lettvektsfelger og karbondeler dette... "Ja, du skjønner, nyttelasten er så lav, så vi bare må ha disse lettvekts karbonfelgene" :D
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Dog lyver konkurrentene ganske mye om faktisk egenvekt, slik at nyttelasta er betydelig mindre enn oppgitt hos de fleste der også.

Nei - det er ingen som lyver. Bilene sertifiseres med enkelt utstyrsnivå og det er ingen prinsipiell forskjell mellom merkene her. TMY har f.eks ikke lagt inn vekten av hengerfeste og de største felgene. 

Og du får visstnok plass til enkel vaskemaskin bak i en model Y dersom dette er kriteriet ditt
Du kan derimot ikke feste den via kroker og annet som en normalt finner på alle andre merker - så her må du bruke fantasien litt. Men dersom frakt av vaskemaskin er viktig og en hyppig aktivitet vil jeg foreslå hengerfeste og henger.

Forøvrig mye rykter om at Berlin utgaven skal fikse på nyttelast problemet til TMY - det kan nok få innvirkning på bruktprisene da folk fort kan begynne å sile modeller på akkurat det.

RuneW

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 07:37
Forøvrig mye rykter om at Berlin utgaven skal fikse på nyttelast problemet til TMY - det kan nok få innvirkning på bruktprisene da folk fort kan begynne å sile modeller på akkurat det.

Hvor leser du disse ryktene?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Radial

Nei - det er ingen som lyver. Bilene sertifiseres med enkelt utstyrsnivå og det er ingen prinsipiell forskjell mellom merkene her. TMY har f.eks ikke lagt inn vekten av hengerfeste og de største felgene.

Det er selvfølgelig helt innafor reglelverket å bruke vekta på en minimalt utstyrt bil.
Men kjøper skal derfor være veldig bevisst på at nyttelasta er IKKE den som står i vognkortet, uansett produsent.
Tesla Y har bare ~40kg avvik på teoretisk nyttelast med største hjula og HF. Avviket på en fullt utstyrt IV80X vil trolig være langt over 200kg, men selv da har den nok høyere nyttelast enn TMY.

Men, TMY er mye bil for pengene - uten tvil.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Hallgrim86

Sitat fra: snakkesalig på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 09:22
Kan vi være så snille å ikke gjøre også denne tråden om til en nyttelasttråd?
Hilsen onkel P.

Vennligst ikke nevn den ekstremt lave nyttasten i en "bør jeg kjøpe denne" tråd. Ekkooooooo

Jeronan

Sitat fra: RuneW på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 09:08

Hvor leser du disse ryktene?

Nowhere. Just hopeful fantasy. Tesla has been consistently lowering its max load weight (nyttelast) over the last couple years on pretty much all their cars. They only increased it on the Model Y in US early this year due to introduction of 7seat version over there (it was so ridiculously low, they had to).

So there is zero guarantee that the Berlin Model Y will have a higher load weight (nyttelast). They most likely use the lower weight to increase performance and range, as that is and always has been Tesla's primary focus.

PS. Very happy with the car so far though! We have driven our Model Y over 4000km already. Zero issues. I am also not too bothered with the noise levels. Better than with our previous 2017 Model S.  Its actually much quieter now with the winter tires as well. Energy efficiency is also excellent, even on the few below zero mornings I have driven so far.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

thebadger

Sitat fra: Ladeangst på mandag 25. oktober 2021, klokken 22:46
Vi har bestilt en Skoda Enyaq 80x, men Skoda sliter med å levere. Vi ser derfor etter alternativer og Model Y ser flott ut. Vi skal prøvekjøre den på lørdag! Dere som har fått bilen, er dere fornøyd? Og hvordan opplever dere bagasjerommet? Det ser stort ut. Er det så stort at man kan få plass til en vaskemaskin?
Den er stor nok til vaskemaskin, men da ville jeg lagt noe i den dype brønnen sånn at du fikk det jevnt.
Var veldig fornøyd med bilen, men ble ikke kvitt vår TMX så da gikk Y i retur.
Verdt pengene? Ja.
Hadde jeg vært fornøyd over tid? Ja.
Ville jeg valgt den igjen? Nei.
Jeg er ikke avhengig av rekkevidden, så jeg ville heller kjøpt en brukt TMX fra 2019. Hvis jeg skulle solgt den i løpet av 5 år ville jeg valgt 6- eller 7-seter

hELgenen

Sitat fra: thebadger på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 10:05
Den er stor nok til vaskemaskin, men da ville jeg lagt noe i den dype brønnen sånn at du fikk det jevnt.
Var veldig fornøyd med bilen, men ble ikke kvitt vår TMX så da gikk Y i retur.

Ble ikke kvitt TMX?
Er ikke dette en lett bil å omsette da?

thebadger

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 10:56
Ble ikke kvitt TMX?
Er ikke dette en lett bil å omsette da?
5-seter fra 2017 som er gått 91kkm, med uoriginale seter.
Har nettopp kjøpt fra Grønvold, fra en kondemnert X som ikke var kollisjonsskadet.
Skal få satt de inn og se om det blir litt lettere da.

geear

Sitat fra: andy99 på mandag 25. oktober 2021, klokken 23:39
Samt at en må leve med meget dårlig serviceapparat.
Altså... dette med serviceapparat er i så fall høyst variabelt avhengig av person og/eller sted. Tesla her i Sandnes har gitt meg blant den beste servicen jeg har fått hos noen forhandler ever (og dessverre ga forrige bil meg mye mer erfaring med dette enn jeg skulle ønske). BOS, Møller og Bavaria har vært mye dårligere. Skulle jeg kjøpe en hvilken som helst bil i dag, og kunne velge hvem som skulle følge den opp, så hadde jeg valgt Tesla. I mine øyne har de særdeles ufortjent dårlig rykte, sannsynligvis på grunn av et dårlig servicesenter i Bergen og et par i Oslo-området.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA