Hovedmeny

Vurderer å bestille Model Y

Startet av Ladeangst, mandag 25. oktober 2021, klokken 22:46

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: nosi1202 på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 22:08
110-vei første 15 mil, 80/90 deretter og 1,5 mil med 700 høydemeter på slutten.

Snitt på 98-99 km/t nå. Blir høyere når det på sikt dukker opp 5-6 mil til med 110-vei

Kan jo selvsagt ligge i 95 sammen med e-tron og eqc, men det er jeg ikke så gira på.
Klarer du å starte fulladet har jeg vanskelig for å tro at det er et problem, men har du allerede brukt 15-20% på jobbkjøring osv. så endrer det seg litt. Høres allikevel veldig høyt ut. Vedlagt bilde er fra Tolvsrød i Tønsberg til Kjerlingland/Lillesand, i ti grader. Lå i 125 i 110, 113 i 100, og rett over 100 i 90en. 2t10m. Litt trafikkbegrensninger i 70 og 80-sonene, pluss at dette var fra Tolsvrød (småkjøring gjennom hele Tønsberg) og helt inn til laderne, allikevel snittfart på 96 km/t. Forøvrig fullpakket bil med fem personer i, og 20". Startet med 463km/92%.

Øyvind.h

Sitat fra: nosi1202 på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 22:08
110-vei første 15 mil, 80/90 deretter og 1,5 mil med 700 høydemeter på slutten.

Snitt på 98-99 km/t nå. Blir høyere når det på sikt dukker opp 5-6 mil til med 110-vei

Kan jo selvsagt ligge i 95 sammen med e-tron og eqc, men det er jeg ikke så gira på.

Høres ut som rimelig lik rute som jeg kjører ofte. Fra hjemmet i Oslo til Moelv er det 159km, hvorav ca 136km med 100/110 sone. Der flyter trafikken gjerne i 120-130, noen strekninger høyere enn andre.
Så følger 51km med stort sett 80-90 sone hvor trafikken normalt flyter rundt fartsgrensen.
Tilslutt 9km med stigning opp til 800 meter over havet.

Èn gang kom jeg til kort med EQC`en. Da var det 15-20 minus, lå i godt driv og hadde takstativ med største Thule Snowpack på. Da holdt det ikke med strøm hele veien opp og snittet var vel noe sånt som 35-36kWh/100km på det verste. Bortsett fra den ene turen var det aldri behov for å lade, selv om en skulle finne på å ligge i 125-135.

Men ser at du har ytterligere 2 mil til å kjøre, og når det kommer 4 felt fra Moelv til Øyer om 3-4 år blir forbruket høyere. Snittet pt kan fint være 100km/t dør til dør, men skulle jeg kjørt noe raskere begynner det å bli grisekjøring med for stor hastighetsforskell ift annen trafikk, så det er ikke aktuelt. 4-felt fra Moelv vil sikkert dra opp snittet noen km/t, men det får bli en bekymring om noen år når veien er åpen. Siste jeg hørte var at Nye Veier har sagt opp noen avtaler med leverandører, så litt spent på om det prosjektet skyves videre i tid.

Slik du beskriver det tipper jeg Model Y vil levere på denne strekningen med glans. Rett nok kan du ikke påregne samme komfort og støyfrie opplevelse i 130 som i EQC, E-tron m.fl, men forbruk og rekkevidde er garantert bedre. Samt haugevis av ladestolper å velge mellom den ene turen i året du trenger et par minutters påfyll.
Jeg ville ikke gått for bensinbil for å spare noen minutter en gang eller to i året. Til det er ulempene alt for store de andre 363-364 dagene. 
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

nosi1202

Takk til to siste for utfyllende og ærlige svar. Det er ikke noe alternativ å gå for ny bensinbil, det blir i tilfellet å beholde den jeg har litt lenger. Men på sikt er ønsket å gå for en større elbil og ikke "hybridvarianten" vi har nå med en fossil og en elektrisk.

Jeg er klar over utfordringene med tanke på støy. Det var helt ok, men ikke mer i 120+ på vinterdekk. Da er det neppe særlig bra med 20" sommerdekk.
2023 - Model Y P
2021 - Fiat 500e Cab

Jeronan

Sitat fra: nosi1202 på torsdag 28. oktober 2021, klokken 10:14
Takk til to siste for utfyllende og ærlige svar. Det er ikke noe alternativ å gå for ny bensinbil, det blir i tilfellet å beholde den jeg har litt lenger. Men på sikt er ønsket å gå for en større elbil og ikke "hybridvarianten" vi har nå med en fossil og en elektrisk.

Jeg er klar over utfordringene med tanke på støy. Det var helt ok, men ikke mer i 120+ på vinterdekk. Da er det neppe særlig bra med 20" sommerdekk.

I have read through your posts and try to understand your concern?`

Is it 230km from Home to your cabin and you have charge capability at your cabin? Or is 230km t/r (so 115km one way) even?  Several people have asked you this, but you refuse to give a straight answer?

Either way. If so, then the current Model Y LR can make that without any issues. Even in extreme conditions, as long as you pre-condition the car on very cold days when plugged in at home before departure, so both cabin and battery pack are at temperature when you start driving for maximum efficiency.

Like others have already mentioned, when conditions are very extreme (like snow storm, osv) you cannot drive really fast anyway.

We have had a late 2017 Model S75D ( 385km at 100% when new ) and have driven it over Strynefjellet many times during 4 winters, including -15 degrees, snow storms and "kolonnekjøring", without breaking a sweat about range nor came I anywhere near 300Wh/km in those extreme conditions.
The Model Y is even more efficient than our prevous Model S 75D. The LG batterypack is supposed to perform better in winter conditions as well compared to the Panasonic pack.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

nosi1202

230 km en vei. Lademuligheter på hytta. Grunnen til at jeg lurer er at jeg har kjørt model 3 LR 2019 på samme strekning. Da måtte jeg lade på veien. 

Spørsmålet er derfor om Y er så mye mer effektiv at det går likevel. Kompromisser med lav fart, kaldt inni bilen etc. er ikke interessant. Jeg vet også at det da går helt uten problemer, men jeg gidder ikke kjøpe en ny bil som gjør oppgaven dårligere enn den jeg har. Derfor spør jeg.   
2023 - Model Y P
2021 - Fiat 500e Cab

TheNicelander

Hei.

Har selv hytte ca. 200 km fra hjemme, samt stigning på ca. 800 m. Det meste er 80 km sone på veien.

Dette er ikke noe problem med å kjøre Model Y en vei, masse margin der. Men nødvendig å lade før en drar hjem, eller lade på veien hjem.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: nosi1202 på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 21:00
Prøvekjørte model Y i dag. Må si jeg ble positivt overrasket over byggekvaliteten. Ikke helt oppe hos de beste tyske, men etter mitt skjønn, fullt på høyde med f.eks. Ford og VW. Det var ikke akkurat tilfellet da jeg prøvde model 3 i 2019.

Litt skeptisk til lastesikring, som mange har nevnt tidligere, forhåpentligvis kommer det en løsning på det på sikt. Støynivået var helt akseptabelt, men det skulle bare mangle med piggfrie dekk. Jeg tipper det er merkbart høyere med 20" sommerdekk.

Det var ekstremt mye pling og plong ifbm cruise. Både filskifte og ved en kvart km/t over fartsgrensa. Jeg fant ingen muligheter for å skru av dette i demobilen, men det går forhåpentligvis an på egen bil.

Ideelt sett skulle jeg hatt ørlitegrann mer rekkevidde. Sånn det er nå, basert på forbruket på testrunden går den neppe 23 mil til hytta på skikkelige vinterdager. Greit nok at det går lett å lade, men digg å slippe om man ikke må.

Ser også at noen klager på at bilen er stiv. Det synes jeg absolutt ikke den er. Såpass bør det være med tanke på vekt og effekt. Den Touranen jeg har nå med originalt senket sportsunderstell er i alle fall ikke mykere.

Effektmessig var det helt ok, jeg ser ikke behovet for noe mer enn LR. Men ender muligens oppe er likevel av visuelle årsaker. Særlig på 19" vinterdekk var den et trist skue. Fryktelig mye luft mellom hjul skjermbue. Litt sånn 80-talls-følelse. 1,5 cm lavere bil og 21" ser unektelig bedre ut. Om det er verdt det for litt mer effekt og kortere rekkevidde? Usikker. Prisforskjellen er ikke så stor, så sånn sett er det ikke så farlig. Og så vidt jeg kunne se der jeg sjekket ga det heller ingen utslag på forsikring. Da står man igjen med de tingene som alltid er dyrere på alle sånne biler.

Angående pling og plong så skal det vel være en Joe Mode, som demper dette. I USA er det forøvrig mange som kjøper senkesett (coil overs) for å få vekk litt luft over hjulene, samt å få bedre og justerbar demping.
Tesla Model Y                         2021-

nosi1202

Sikkert bare en vanesak, men det var i overkant mye lyder for ting som det etter mitt skjønn ikke er nødvendig å plinge for, i alle fall ikke hver eneste gang.
2023 - Model Y P
2021 - Fiat 500e Cab

Jeronan

Sitat fra: nosi1202 på torsdag 28. oktober 2021, klokken 11:13
230 km en vei. Lademuligheter på hytta. Grunnen til at jeg lurer er at jeg har kjørt model 3 LR 2019 på samme strekning. Da måtte jeg lade på veien. 

Spørsmålet er derfor om Y er så mye mer effektiv at det går likevel. Kompromisser med lav fart, kaldt inni bilen etc. er ikke interessant. Jeg vet også at det da går helt uten problemer, men jeg gidder ikke kjøpe en ny bil som gjør oppgaven dårligere enn den jeg har. Derfor spør jeg.

The 2019 Model 3 LR did not have a heat pump (warmepumpe), so it was notoriously inefficient on cold winter days.
This was one of the major complaints with the Model 3, hence why Tesla added the heat pump (warmepumpe) to the Model 3 (and Y) produced from winter of 2020/2021 onwards.

So yes, compared to 2019 Model 3 LR, the 2021 Model 3 and Y are a lot more efficient.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

nosi1202

Sitat fra: TheNicelander på torsdag 28. oktober 2021, klokken 11:24
Hei.

Har selv hytte ca. 200 km fra hjemme, samt stigning på ca. 800 m. Det meste er 80 km sone på veien.

Dette er ikke noe problem med å kjøre Model Y en vei, masse margin der. Men nødvendig å lade før en drar hjem, eller lade på veien hjem.

Ja, men dette er E6 langs Mjøsa. 110+moms 15 av milene.
2023 - Model Y P
2021 - Fiat 500e Cab

nosi1202

Sitat fra: Jeronan på torsdag 28. oktober 2021, klokken 11:38

The 2019 Model 3 LR did not have a heat pump (warmepumpe), so it was notoriously inefficient on cold winter days.
This was one of the major complaints with the Model 3, hence why Tesla added the heat pump (warmepumpe) to the Model 3 produced from winter of 2020/2021 onwards.

So yes, compared to 2019 Model 3 LR, the 2021 Model Y is a lot more efficient.

Takk for nyttig svar. Det er nettopp betydningen av disse forskjellene jeg lurer på. Ikke svar av typen det går hvis du har 15 grader inni bilen og kjører i 90 på 110-vei. Det overlater jeg til folk med første generasjon Leaf og sånne biler ;-)
2023 - Model Y P
2021 - Fiat 500e Cab

ToWalkOrDrive

Hadde selv 2019 TM3, dog Performance, og Model Y har mye bedre rekkevidde er min erfaring. Tipper det har med varmepumpe og dekk/felger å gjøre, (19"/45-profil aero på Y vs 20"/35-profil på TM3P, samt en del andre små forbedringer.
Men dersom du ikke kom frem 230km med TM3 med 100% batteri ved start så tror jeg det må ha vært noe feil med det batteriet, om du ikke hadde takboks eller sykler bakpå osv...hvis det ikke var veldig motvind og slaps...
Det gjelder å starte med ca 100% på slike utfartsdager...

Jeronan

Sitat fra: nosi1202 på torsdag 28. oktober 2021, klokken 11:41

Takk for nyttig svar. Det er nettopp betydningen av disse forskjellene jeg lurer på. Ikke svar av typen det går hvis du har 15 grader inni bilen og kjører i 90 på 110-vei. Det overlater jeg til folk med første generasjon Leaf og sånne biler ;-)

Since you have charging at your cabin, you will have zero issues getting there with the Model Y nor trouble getting back home.  Especially if you precondition the car before departure on the most extreme of days.  :+1:

I would not even sweat doing it with our previous Model S 75D and the Model Y has 100+ km more range even.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

ToWalkOrDrive

Hvis du er usikker på rekkevidde om du kjører i 140km/t i 15 mil så er det sikkert en god idè å leie en Model Y for en helg...og kjøre helt opp til hytta...da får du jo svar på den hele og fulle opplevelsen som rekkevidde, seter, svingstabilitet, akselerasjon, demping osv... Eneste er at det koster veldig mye å leie....
https://nabobil.no/browse?stopDate=28.10.2021&stopTime=23%3A00&locationQuery=Oslo&freeTextQuery=model+y&listingCategoryIds%5B%5D=small&listingCategoryIds%5B%5D=medium&listingCategoryIds%5B%5D=large&listingCategoryIds%5B%5D=suv&listingCategoryIds%5B%5D=luxus&lat=59.9138688&lng=10.7522454&specificity=1&perPage=100&kmOverride=80&expandFilters=true&page=1&purpose=regular

nosi1202

2023 - Model Y P
2021 - Fiat 500e Cab

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA