Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Batterier - Eie vs Leie?

Startet av Elbil fundamentalist, mandag 03. september 2012, klokken 16:26

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: emagic på lørdag 11. august 2012, klokken 00:18

Nå har jeg ikke vært i Edinburgh, men både London og Paris har ekstremt velfungerende "masse-kollektivtransport".

Denne var artig!!

http://legacy.london.gov.uk/electricvehicles/docs/Electric%20Vehicles%20in%20Bus%20Lanes.pdf

En sammenligning mellom London og Oslo!!!

"London's bus fleet is 13 times larger than Oslo's.  The bus lane network in Oslo is
more continuous than London and lanes are mostly located on intercity freeways and
managed by the equivalent of the UK highways agency.  The purpose of bus lanes in
Oslo is to provide access from neighbouring regions into Oslo whereas in London bus
priority measures are implemented on urban roads to facilitate reliable services into
busy areas.  Figures 2 & 3 provide a strategic comparison of the bus priority networks.   "

fant den nå nettopp, må leses i morgen :-)


emagic



Ja, den var interessant, og mye god informasjon.

Jeg synes dog den var litt "rask" noen ganger - f. eks. så vil fotgjengere bli vant med elbiler (og de lager jo lyd), samt at London nok kan lage langt flere bussfelt.

Husk også at bompenger for å kjøre inn med ikke-elbiler til London er ca 70 kr (etter det jeg husker) og de vurderte om det skulle være 250 kr per dag!

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Bjornt

Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

tomrh

Synes dette er en agurk-"nyhet". Europa vil helst ikke tilrettelegge for elbil. For trege europeiske bilprodusenter vil ikke tilrettelegge for at erkerivalen Japan skal kunne spasere rett inn og ta elbilmarkedet (chademo, trillingene, Leaf..). Ergo kan man ikke forvente noe salg av elbiler der heller.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

erik e

Les "overskriften",PSA har ikke laget en eneste i-Miev. Det er en "Japan-bil.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

tomrh

Spørsmålet som må stilles er jo egentlig hvorfor Ion og C-Zero i det hele tatt ble lansert? Det er jo en Japanbil med franske logoer, the rest are details. Hvis europeisk bilindustri frykter Japan, hvorfor flørte med fienden?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Lanber

Det er ikke Japan som bilfabrikantene frykter men Korea og sikkert Kina om noen år

Kris

Jeg tror noe av problemet ligger i stylingen på trillingene. De har ikke brukt nok ressurser på å få dem til å skille seg visuelt. Dermed oppfatter de fleste bilene som like, og knytter dem ikke til PSA-merkenavnene. Dette oppfattes som litt utydelig. Fordi Mitsubishi har produsert bilen, til og med som bensinbil i flere år, og helt klart markedsført den mest er det det merke folk knytter til trillingene. Det har rett og slett vært en markedsføringstabbe av PSA, i utgangspunktet gjort for å spare penger. De burde nok gjort som bilindustrien pleier, og utformet karosseri og interiør forskjellig.
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

foxy

hovedproblemet ligger i at ingen andre land har like billig strøm og har lagt både infrastruktur og elbilfordeler tilrette som norge og spesiell rund/i oslo, samt at elbilene er grisedyre fortsatt relativ sett.
I-miev 2011
Asker

Elmo

Sitat fra: Kris på torsdag 16. august 2012, klokken 10:17
Jeg tror noe av problemet ligger i stylingen på trillingene. De har ikke brukt nok ressurser på å få dem til å skille seg visuelt. Dermed oppfatter de fleste bilene som like, og knytter dem ikke til PSA-merkenavnene. Dette oppfattes som litt utydelig. Fordi Mitsubishi har produsert bilen, til og med som bensinbil i flere år, og helt klart markedsført den mest er det det merke folk knytter til trillingene.

Motorforum sentralt ønsker jo også at vi ikke skal si trillingene, men "MiEV og tvillingene" — eller var det tullingene?
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Bjornt

PSA har jo hatt og har samarbeid med Mitsubishi på andre bilmodeller, blant annet Outlander, som heter Peu 4007 og Citroen C Crosser, men der bidrar de med sine egne motorer. PSA taper voldsom med € pga finanskrisen og lavere bilsalg. Må si opp over 8000 var det vel. Da kommer nok elbiler langt nede på prioriteringslista. Enig med at de burde satse mer på egen design og merkenavn. Med et hjemmemarked på over 60 milloner og € 7000 i økobonus burde det være mulig å selge flere biler. Burde elektrifisert en av fossil modellene sine. F.eks en"308 Electric"  burde bli en god konkurent til Leaf.   ;) Enig med Kris, tror han har helt rett.
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

Thomas Parsli

Ikke glem at PSA har lang erfaring med nettopp elektrifiserte fossilbiler (P106, Partner, Saxxo og Berlingo)!
De hadde den gang en omfattende avtale med EDF (alle de blå Saxxoene kommer fra EDF) -og tegnet så sent som 2008 en utviklingsavtale med samme selskap: http://press.edf.com/press-releases/all-press-releases/2008/edf-and-psa-peugeot-citroen-partner-to-support-development-of-electric-vehicles-and-plug-in-hybrids-42979.html

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Hans Håvard Kvisle

Mitsubishi er en dverg på det europeiske bilmarkedet (Norge det beste landet) med promiller av markedsandel.

PSA-gruppa er til sammenligning en betydelig aktør med voldsom markedskraft. Til tross for katastrofale tider for dem, er Peugeot/Citroën fortsatt større en Volkswagen aleine, men solid slått av VW Group da. Likevel suveren sølvmedalje i den europeiske konkurransen om markedsandeler for bilprodusenter.

Mitsubishi trodde, og noe sikkert PSA også var enig i, at nettopp PSA - særlig med hjemmemarkedet Frankrike som skulle bli så elektrisk, ville bane veien for i-MiEV. Derfor den ikke ubeskjedne avtalen om 100.000 elbiler til PSA.

For et par år siden kunne ikke PSA bidra så mye med elektrisk gjennombruddsteknologi, bare bitre erfaringer. Så da ble det teknologene i Mitsubishi som rula etter å ha pusla med i-MiEV og litiumteknologi i et tiår.

Smart avtale synes jeg. Bare så synd at PSA ikke klarer sin del av jobben. For elbilen i-MiEV med søsken er det liten grunn til å klage på!
St.Hanshaugen

Bjornt

Gadd vite om Bertel/Citroen vil fortsette å ta inn 2011(=12) lagerbiler fra EU ? blir vanskelig å selge de som 13 modeller ?  Hvis det finnes flere slike da, det vet jeg ikke.
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA