Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Batterier - Eie vs Leie?

Startet av Elbil fundamentalist, mandag 03. september 2012, klokken 16:26

« forrige - neste »

Elbil fundamentalist

Ser ut til at motivasjonen har fått seg en knekk i PSA konsernet (igjen)  :-[

"Nå melder PSA og Mitsubishi at produksjonen av de to franske utgavene av bilen stoppes. I første halvår i år ble det solgt 935 C-Zero og 852 iOns i hele Europa."

http://www.side3.no/article3448446.ece
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

hkaspenberg

Kan jo skrive det samme her som jeg kommenterte på Nettavisen:

"Har en iOn jeg. Fin bil. Bringer meg til og fra jobb hver dag uten de minste problemer... Om artikkelen er ikke den så veldig etterrettelig. Det har ikke vært produsert CZero/iOn siden oktober 2011 (s.k. 2012 modell som er teknisk lik iMiev 2011). De som selges i Norge nå er overskuddslagre fra resten av Europa hvor elbiler generelt selger dårlig siden de ikke har de samme incentivene som i Norge. Produksjon av iOn/CZero 2013 starter i september for levering i oktober/november."

Kilde: BOS Skøyen

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Stjerneglis

2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

Catalyzator

Min første tanke er at dette er positivt  8)
FORDI: Salget er ikke null og det eksisterende salget vil derfor gå til iMIEV isteden
med økt omsetning som resultat og da kanskje også reduksjon i kostnadene med
prisreduksjon for oss forbrukere ? 

Kanskje en "Happy Ending" for oss som drømmer om en helt egen El-Bil ved trappa ?
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

Thomas Parsli

På kort sikt betyr det mindre konkurranse og det er jo ikke så bra.
Uten konkurransen fra Leaf ville nok fortsatt trillingene kostet 250.000,-

Problemet frem til 2014 (når flere merker kommer på markedet), er at Nissan og Mitsubishi får et duopol (i-Miev til ~200.000,- og Leaf til ~280.000,-).
Prisene i USA indikerer at Nissan har bedre marginer i Norge enn antatt, men jeg tror ikke vi ser en prisreduksjon før tidligst 2014 på Leaf.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

hkaspenberg

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 10. august 2012, klokken 13:33
På kort sikt betyr det mindre konkurranse og det er jo ikke så bra.
Uten konkurransen fra Leaf ville nok fortsatt trillingene kostet 250.000,-
Thomas
Les det jeg skriver i mitt første innlegg. iMiev/iOn/CZero produseres ved den samme linja, men ikke samtidig. iMiev har prioritet. Ifølge BOS Skøyen får de ikke nye iOn'er av 2013 modell før i oktober/november. Disse skal produseres etter at Mitsu er ferdig med sin kvote for året. De de selger nå er "rester" som har stått usolgt rundt om i Europa. Derfor de gode prisene.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Lars C. Krogenæs

Det triste er jo at elbiler ikke blir kjøpt i Europa. En elbilprodusent kan ikke basere seg på et salg i anderledeslandet Norge alene. De krever volum i produksjonen og salget.

Dette gjelder jo ikke bare trillingbilene, men også LEAF, som omtrent ikke blir solgt utenfor lille Norge. Når salget går så tregt i dag, hvordan kan de satse på fremtidige elbiler? Det er skremmende og trist å tenke hvilken fremtid elbilen kanskje har...

Avgiftsnivået er det lite å gjøre med, men hva med de andre godene på elbiler vi har i Norge? Kollektivfelt og gratis parkering burde jo være mulig som gulrot i endel byer/land... Dessuten kan man innføre krav om et visst antall % av bilene skal være nullutslipp, men da kommer jo både fagforening og bilprodusentene til å steile...


Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

leafster

Det som også er trist er at Europa bare er en dott på globusen. Men får vi opp salget i europa hjelper det jo på "lokalmiljøet"

Sånn apropos: Når kommer det utslippskrav til biler som beveger seg i sentrumsområder i Norge? Dette er vanlig i i Europa er det ikke?

jkirkebo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 10. august 2012, klokken 15:24
Dette gjelder jo ikke bare trillingbilene, men også LEAF, som omtrent ikke blir solgt utenfor lille Norge. Når salget går så tregt i dag, hvordan kan de satse på fremtidige elbiler? Det er skremmende og trist å tenke hvilken fremtid elbilen kanskje har...

Hvordan kan du si det, Nissan selger jo alle de klarer å produsere (20k i året) ? Når fabrikkene i USA og UK er operative så får vi bedre se hvor stor etterspørselen er. Men da går nok prisene også ned.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emagic

Sitat fra: hkaspenberg på fredag 10. august 2012, klokken 12:25
De som selges i Norge nå er overskuddslagre fra resten av Europa hvor elbiler generelt selger dårlig siden de ikke har de samme incentivene som i Norge.

Det er ikke slik at det mangler incentiver for elbiler i andre land, det er vel rett og slett slik at avgiftssystemet på fossilbiler i de fleste andre land ikke er så spinnvill som i Norge og Danmark.

Til sammenligning, brukte Ford Mondeo fordi svensk web veldig lik norsk:

Billigste Mondeo:

Norge:  1.6TSCD 115HK   302.000 inkl avgift på 80'
                Pris i Sverige:   227.000 (omregnet 201.000NOK)

Dyr Mondeo:
2.0SCTI Titanium 200HK:   460.000 inkl avgift på 226' (!)
                Pris i Sverige:    273.000 (omregnet 242.000NOK)

Og da blir det litt "hvem i alle dager vil kjøpe en Leaf eller Trilling..

Leaf koster 292.000 NOK i sverige, I.Miev merkverdig nok 322.000NOK

Du skal være over snittet interessert i miljø for å betale 50.000 MER for en trilling i forhold til en 200HK mondeo med automat...

De andre fordelene da:

Kjøre i kollektivfeltet?
tja, hvilke andre byer har både kollektivfelt OG tilnærmet samme køproblematikk som Oslo?   Det er ikke mange!

Andre goder som billig årsavgift og gratis parkering er strengt tatt bare en "pølse i slaktetiden" og er helt uinteressant - gud vet om en gang det ER årsavgift i frankrike...?


Merkverdig nok så ser det ut som om den særnorske avgiftspolitikken kommer brått på alle verdens bilprodusenter som skal lage elbil..?  Men, det kan være at fabrikkene spør på feil måte: "Hvilke incentiver er det for elbiler i ditt land".  Trolig har veldig mange land "no taxes".   Så glemmer de å sjekke "hva skulle avgiftsnivået vært om denne hadde hatt 150HK diesel" i forhold?"


emagic



Rio

Sitat fra: emagic på fredag 10. august 2012, klokken 19:11
Kjøre i kollektivfeltet?
tja, hvilke andre byer har både kollektivfelt OG tilnærmet samme køproblematikk som Oslo?   Det er ikke mange!

Andre goder som billig årsavgift og gratis parkering er strengt tatt bare en "pølse i slaktetiden" og er helt uinteressant - gud vet om en gang det ER årsavgift i frankrike...?


Merkverdig nok så ser det ut som om den særnorske avgiftspolitikken kommer brått på alle verdens bilprodusenter som skal lage elbil..?  Men, det kan være at fabrikkene spør på feil måte: "Hvilke incentiver er det for elbiler i ditt land".  Trolig har veldig mange land "no taxes".   Så glemmer de å sjekke "hva skulle avgiftsnivået vært om denne hadde hatt 150HK diesel" i forhold?"


emagic




Jeg vil tippe at mange byer i Europa har minst like stor køproblematikk som Oslo, og har kollektivfelt. London, Edinburgh, Paris, osv.

Årsavgift i Storbritannia er opptil GBP 475, som er over NOK 4000, som er dyrere enn i Norge.

Og hvis du sjekker hva du må betale for gateparkering i London og Paris så tipper jeg at gratis parkering er et kjempeinitiativ!
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kris

Sitat fra: emagic på fredag 10. august 2012, klokken 19:11
Sitat fra: hkaspenberg på fredag 10. august 2012, klokken 12:25
De som selges i Norge nå er overskuddslagre fra resten av Europa hvor elbiler generelt selger dårlig siden de ikke har de samme incentivene som i Norge.

Det er ikke slik at det mangler incentiver for elbiler i andre land, det er vel rett og slett slik at avgiftssystemet på fossilbiler i de fleste andre land ikke er så spinnvill som i Norge og Danmark.

Til sammenligning, brukte Ford Mondeo fordi svensk web veldig lik norsk:

Billigste Mondeo:

Norge:  1.6TSCD 115HK   302.000 inkl avgift på 80'
                Pris i Sverige:   227.000 (omregnet 201.000NOK)

Dyr Mondeo:
2.0SCTI Titanium 200HK:   460.000 inkl avgift på 226' (!)
                Pris i Sverige:    273.000 (omregnet 242.000NOK)

Og da blir det litt "hvem i alle dager vil kjøpe en Leaf eller Trilling..

Leaf koster 292.000 NOK i sverige, I.Miev merkverdig nok 322.000NOK

Du skal være over snittet interessert i miljø for å betale 50.000 MER for en trilling i forhold til en 200HK mondeo med automat...

Så... det du sier er at det ER slik at det mangler incentiver for elbil i andre land.  Det er i hvertfall de du forklarer her.
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

emagic

Sitat fra: Kris på fredag 10. august 2012, klokken 21:34

Så... det du sier er at det ER slik at det mangler incentiver for elbil i andre land.  Det er i hvertfall de du forklarer her.

Nix, det står på websidene til Nissan.se at den svenske stat subsidierer bilen med 40.000

Problemet er nok at produksjonskosten på en Leaf er vesentlig høyere enn 'på en tilsvarende bensinbil, og i eksempelvis sverige så er det så vidt jeg erindrer bare moms på nye biler, lite andre avgifter.  Dette gjør at en dyrprodusert elbil kommer veldig skjevt ut i sverige i forhold til i norge, der avgiftene ofte dobler prisen fra kaia til kunden. 

Hva skulle vært elbilincentivet i sverige?

emagic





emagic

Sitat fra: Rio på fredag 10. august 2012, klokken 19:24
Sitat fra: emagic på fredag 10. august 2012, klokken 19:11
Kjøre i kollektivfeltet?
tja, hvilke andre byer har både kollektivfelt OG tilnærmet samme køproblematikk som Oslo?   Det er ikke mange!

Andre goder som billig årsavgift og gratis parkering er strengt tatt bare en "pølse i slaktetiden" og er helt uinteressant - gud vet om en gang det ER årsavgift i frankrike...?


Merkverdig nok så ser det ut som om den særnorske avgiftspolitikken kommer brått på alle verdens bilprodusenter som skal lage elbil..?  Men, det kan være at fabrikkene spør på feil måte: "Hvilke incentiver er det for elbiler i ditt land".  Trolig har veldig mange land "no taxes".   Så glemmer de å sjekke "hva skulle avgiftsnivået vært om denne hadde hatt 150HK diesel" i forhold?"


emagic




Jeg vil tippe at mange byer i Europa har minst like stor køproblematikk som Oslo, og har kollektivfelt. London, Edinburgh, Paris, osv.

Årsavgift i Storbritannia er opptil GBP 475, som er over NOK 4000, som er dyrere enn i Norge.

Og hvis du sjekker hva du må betale for gateparkering i London og Paris så tipper jeg at gratis parkering er et kjempeinitiativ!

Nå har jeg ikke vært i Edinburgh, men både London og Paris har ekstremt velfungerende "masse-kollektivtransport".

Denne var artig!!

http://legacy.london.gov.uk/electricvehicles/docs/Electric%20Vehicles%20in%20Bus%20Lanes.pdf

En sammenligning mellom London og Oslo!!!

"London's bus fleet is 13 times larger than Oslo's.  The bus lane network in Oslo is
more continuous than London and lanes are mostly located on intercity freeways and
managed by the equivalent of the UK highways agency.  The purpose of bus lanes in
Oslo is to provide access from neighbouring regions into Oslo whereas in London bus
priority measures are implemented on urban roads to facilitate reliable services into
busy areas.  Figures 2 & 3 provide a strategic comparison of the bus priority networks.   "

fant den nå nettopp, må leses i morgen :-)


emagic


tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA