Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny SR+ eller brukt LR

Startet av Grenadier, lørdag 23. oktober 2021, klokken 19:45

« forrige - neste »

Burger

model=m3&view=STUD_3QTR&size=1440&options=APBS,DV2W,IBB1,PPSW,PRM30,SC04,TW01,MDL3,W40B,W3WN8,MT337,CPF0&bkba_opt=1&context=design_studio_2

Ser ut som jeg får gammel. Tror jeg heller mot å hente ut bila alikevel.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Otkristo

Sitat fra: heiho på søndag 24. oktober 2021, klokken 10:48
Sitat fra: Pitmairen på lørdag 23. oktober 2021, klokken 22:05
Nye SR+ produsert etter ca 8. oktober kommer mest sannsynlig med et nytt 5kwh større batteri som vil gi litt mer rekkevidde. Er ikke sikkert kapasiteten blir gjort tilgjengelig med en gang da.
Ikke bekreftet
Kilde?

Burger

2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Kartelaven

Sitat fra: filtvet på søndag 24. oktober 2021, klokken 05:48
Ang levetid så skulle jeg gjerne ha anti-rust behandlet bilen, men ettersom tesla sier at garantien faller bort så dropper jeg det. Sikkert mye sensorgreier/batteri som kan få problemer. Og jeg orker ikke krangle hver gang det er noen småting.

Ellers hadde nok bilen levd ganske mange år lengre. Tror lakk var bedre før, vår Santa Fe fra 2007 har ikke rust i lakk enda.

Ikke la deg skremme av de forbeholdene i garantiteksten. Fluidfilm er godkjent for bruk på elektronikk, Tesla kan glemme å skylde på behandlingen innenfor 5 år med reklamasjonsrett. Har heller ikke vært noen problem å bytte fluidfilm behandlede blinkere for meg personlig.

Rustgarantier med alle tenkelige forbehold er ikke mye verdt. Kun hvis stålet er så dårlig at det ruster fra innsiden, som på visse årsmodeller fra VW. Selv da vil bilprodusenter  gjøre seg vanskelige, når det gjelder rust på steder det er en teoretisk mulighet for ytre påvirkning.

Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

geear

Sitat fra: Kartelaven på søndag 24. oktober 2021, klokken 19:32
Ang levetid så skulle jeg gjerne ha anti-rust behandlet bilen, men ettersom tesla sier at garantien faller bort så dropper jeg det. Sikkert mye sensorgreier/batteri som kan få problemer. Og jeg orker ikke krangle hver gang det er noen småting.

Ellers hadde nok bilen levd ganske mange år lengre. Tror lakk var bedre før, vår Santa Fe fra 2007 har ikke rust i lakk enda.

Ikke la deg skremme av de forbeholdene i garantiteksten. Fluidfilm er godkjent for bruk på elektronikk, Tesla kan glemme å skylde på behandlingen innenfor 5 år med reklamasjonsrett. Har heller ikke vært noen problem å bytte fluidfilm behandlede blinkere for meg personlig.
Hvilke rettigheter får du ift rust når du belager deg på å benytte forbrukerkjøpsloven i stedet for garantien?

Kartelaven

Sitat fra: geear på søndag 24. oktober 2021, klokken 21:16
Sitat fra: Kartelaven på søndag 24. oktober 2021, klokken 19:32

Hvilke rettigheter får du ift rust når du belager deg på å benytte forbrukerkjøpsloven i stedet for garantien?

5 år iht. Forbrukerkjøpsloven, men du kan få livstidsgaranti av Antirust selvskap. https://www.osloantirust.no/post-20/
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

geear

5 år på hva? Synlig overflaterust? Gjennomrusting? Redusert funksjonalitet?

filtvet

Det er nok bare garanti mot rust, så da må du evt krangle med tesla hver gang det er noe galt med en sensor feks, kansje lurt å vente med anti-rust behandling til etter 2-3 år?

OlaM

Sitat fra: geear på mandag 25. oktober 2021, klokken 07:22
5 år på hva? Synlig overflaterust? Gjennomrusting? Redusert funksjonalitet?

Rust innenfra pga feilproduksjon, som er det eneste som er dekket av rustgarantien. Med reklamasjon måtte Tesla bevist at det var behandlingen som var årsaken. På Model S var det mye problemer med galvanisk korrosjon på eksteriørdetaljer, bolter o.l. Det går på vanlig garanti, ikke på rustgarantien. Utvendig rust på karosseri, altså ikke nødvendigvis på sidene av bilen men rust som begynner ytterst mot værpåvirkningen, skal litt til å få på garanti i alle tilfeller. California-design på hjulbuene har de jo tatt litt ansvar for.

Funderud har forresten en video om at Tesla slo seg vrange pga en lykt med feil hadde fått fluid film på seg. Funderud fikk dokumentert at dette ikke var årsaken og dermed snudde Tesla.

https://www.youtube.com/watch?v=kc9L8SlzDds

Jeg kunne tenkt meg å få montert de skjoldene samt sprayet oppe med dempertårnet, men det hadde ikke vært så digg å måtte ta den krangelen. Kommer til å vente noen uker fra levering i alle fall sånn at eventuelle fabrikkfeil kan bli meldt uten noe å krangle på.
'21 3LR

filtvet

Rustbendling ser veldig fornuftig ut ja. Hvorfor må tesla være så vanskelige?

Electric cars in Norway

Electric cars in Norway

Sitat
Hvorfor må tesla være så vanskelige?

filtvet :+1: Fordi de kan tillate seg det!

Nei da.... jo da.... he he :D

OlaM

Sitat fra: filtvet på mandag 25. oktober 2021, klokken 11:38
Rustbendling ser veldig fornuftig ut ja. Hvorfor må tesla være så vanskelige?

Jeg tror det er en amerikansk ting som henger igjen fra gammelt av, det kan godt hende at den opprinnelige grunnen var fornuftig nok. Så når Tesla blir opprettet tar de bare med seg alle forbehold de tror man trenger. Og samme når bilene blir eksportert til Norge så blir det bare oversatt, ikke gjentolket - med mindre de får kjeft for spesifikke ting, som har skjedd flere ganger.
'21 3LR

Electric cars in Norway

SitatSå når Tesla blir opprettet tar de bare med seg alle forbehold de tror man trenger. Og samme når bilene blir eksportert til Norge så blir det bare oversatt, ikke gjentolket - med mindre de får kjeft for spesifikke ting, som har skjedd flere ganger.

OlaM  :+1: Spot on.

Electric cars in Norway

Gamle nyheter men akk så aktuelle.....

Ikke bryt Tesla garantien ved å ta en rustbehandling....sier nå jeg da....da ber du om å få problemer....

Ta vel imot og hør på Tesla Even! :+1:

"Dette sier Even Sandvold Roland som er Senior Communications Manager i Tesla:

– Det er uheldig at en bedrift som ikke har garantiansvar for biler, uavhengig av merke, kommer med tendensiøse påstander som kan skape frykt og bekymring. Det har ingen hensikt å gå inn i en diskusjon om forhold knyttet til én enkelt bil som eies av en selger av rustbeskyttelse.

– Som bilprodusent har Tesla et ansvar for å sørge for at bilene våre fungerer som de skal i den forventede levetiden. Teslas rustgaranti dekker gjennomrusting av karosseriplater fra innsiden og ut som følge av material- og produksjonsfeil i 12 år, og med ubegrenset kjørelengde. Denne garantien kan bortfalle ved understellsbehandling av bilen hos tredjepart, fordi slike produkter kan forårsake skader og følgefeil, sier Sandvold Roland."

https://www.tv2.no/a/11772069/

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA