Styrket norsk krone bør gi lavere bilpriser - når ser vi det?

Startet av JLindberg, torsdag 14. oktober 2021, klokken 15:53

« forrige - neste »

JLindberg

https://e24.no/boers-og-finans/i/8QR9rG/sterkeste-krone-mot-euro-siden-juli-2019

NOK har styrket seg betydelige de seneste måneder. 1 EUR nå er i 9,81 NOK fra å være rundt 10,40 NOK i august.

Hvis dette fortsetter ser vi vel lavere bilpriser i Norge innen lenge?

bmw2002

Usikker. Priser fremforhandles vel lenge før ny pris gjelder. Kronekursen må nok være stabilt lenge først også.

arthur

Faller den ytterligere (euro/dollar mot kroner), og det holder seg over tid så ja, ellers ikke.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

RJK

Nå er jo gjerne unnskyldningen Kovid-19/Koronasituasjonen og mangel på semikonduktører, og det presser prisen opp. All mulig grunn til å tro at den unnskyldningen vil de melke for alt den er verdt, så lenge det argumentet kjøpes av oss kunder.

Beste avhjelp, la selger få vite at dere venter til prisen er valutajustert. Gjør nok mange det, så vil det føre til at de ser at vi ikke "kjøper" argumentet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: JLindberg på torsdag 14. oktober 2021, klokken 15:53
...
NOK har styrket seg betydelige de seneste måneder. 1 EUR nå er i 9,81 NOK fra å være rundt 10,40 NOK i august.

Hvis dette fortsetter ser vi vel lavere bilpriser i Norge innen lenge?
Priser forhandles ofte fram årlig ved import som betyr at man må se på langsiktige trender fremfor kortsiktige endringer.

Dette har jeg fulgt med på i lengre tid her:
Pris i Norge vs Nederland

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil

Eier: Enyaq 85X
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

Trekkoppbil

Akkurat nå kan man få billige bruktbiler her i landet, mens prisene f.eks i USA er flydd oppover på brukte elbiler, og nye biler er det mangel på.
Tradisjonellt sett har elbilprisene i Norge ligget høyt, og den som ville ha en billig elbil kunne kjøpe fra billandet USA som er kjennt for låge bilpriser. Man kunne få 2-3 år gamle Leafer for 100 000kr.
Nå ser det ut til å være omvendt, og jeg trur det er mulig å kjøpe en USA-Leaf i Norge og selge den med fortjeneste i USA. Nylig la jeg inn bud på 2016 Leaf, hvor jeg blei bydd over, og den gikk for 16 000usd.
I vinter snuste jeg litt på 2020 62kwt Leaf. De lå på USD 24 000  på auksjonene. Nå ligger wholesaleprisen for 2020 Leaf SL+ på  USD 33700.

Nå er vi i en volatil tid, hvor priser og økonomi kan svinge fra det ene til det andre.

Vi har varemangler innen ulike bransjer i verden, og det er  usikre forsyningslinjer.

Vi har økonomiske bobler, som føderalt pengeforbruk og føderal gjeld i USA, og boligboble i Kina.
Og vi har poltitiske bobler med ulike typer juks og bedrag.
Parisavtalen er vel en av de største bløffene i vår tid.  Det det går ut på, er at en rekke land i flere verdensdeler, kutter sine utslipp, ved at man i stor grad flytter industriproduksjon til Kina som er untatt avtalen, og som til tider har åpna et kullkraftverk i uka, og man er nesten oppe i 1000 kullkraftverk, for å ta unna industriproduksjonen.

arthur

Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 15. oktober 2021, klokken 21:37
Det det går ut på, er at en rekke land i flere verdensdeler, kutter sine utslipp, ved at man i stor grad flytter industriproduksjon til Kina som er untatt avtalen, og som til tider har åpna et kullkraftverk i uka, og man er nesten oppe i 1000 kullkraftverk, for å ta unna industriproduksjonen.

Har du også sett litt på utviklingen og utbyggingen av fornybar energi i Kina og hvor stor andel denne utgjør der i landet? Du har forøvrig gode poenger som jeg nikker til!

https://forskning.no/energi-kina-miljo/kinesiske-myndigheter-satser-stort-pa-gronn-energi/1630139
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Hideyowife

Det eneste vi vil se i årene som kommer er høyere priser. Inflasjonen er godt i gang, så jeg tror ikke det er noen god ide å sitte å vente i den tro om at nybilpriser skal ned. Jeg tror både bruktbilpriser og nybilpriser vil stige en god del de neste 3 årene.

Hjelper lite med en sterk valuta i ett system hvor penger bare genereres etter en nasjons behov. Noe vi ser resultatet av USA og EU sin pengepresse i 2020 og 2021 av dessverre. Matvarepriser eksploderer, strømpriser og det meste andre av varer vi kjøper.  :angel:
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Xpeng G9 2023 - Avbestilt
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

JLindberg

Sant at prisene kommer til å gå opp generelt med inflasjon mv. Men ny batteriteknologi vil med sikkerhet gjøre denne del av bilen billigere de kommende år og dette burde også gjøre elbilene billigere - sammenlignet med biler med forbrenningsmotor.

Nå har NOK også blitt svakere de seneste uker og tilbake over NOK 10 for EUR 1, så er enig i vi ikke ser faldende bilpriser i den nærmeste fremtid.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA