Hovedmeny

Rustbeskyttelse?

Startet av trondhla, torsdag 14. oktober 2021, klokken 12:00

« forrige - neste »

Radial

Kan ta mitt tilfelle:
Bobler i lakken på bakluka (innsiden), mercasol behandlet.
Undersøkte litt og noen andre hadde dog like bobler, uten behandling.

Fikset av Tesla uten diskusjon, var produksjonsfeiln(ikke rust).
Men jeg sa ikke noe om at bilen var behandlet, det fikk de mene noe om selv om det var tema... Men var forberedt.

Så man kan kanskje si at det er "litt styr" med en behandling, fordi man må ha en del kunnskap til å eventuelt motbevise verkstedet.
Men på en annen side har de fleste seriøse verksteder for understellsbehandling en forsikring om det ender opp med en tvist eller skader.

Men fluid film hadde jeg ikke brukt på en ny bil, blir så jekla mye gris av det... Stinker blaut sau i flere uker, drypper hele sommeren, kryper ut av alle glipper og åpninger (selv på lakken) og MÅ etterbehandles ganske hyppig (mye demontering på Y for dette).
Hissig på visse gummiprodukter er det også, typisk dørpakninger etc.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

førategangtesla

Ja, fluidfilm kryper jo endel på godt og vondt. På godt så kryper det videre inn i trange sprekker/skjøter og får man en ytre påvirkning så kryper fluidfilm over området igjen og skal gi beskyttelse igjen. På vondt så lukter det jo i en uke eller to og ja, det drypper jo en stund.

Funderud antirust har jeg hatt kontakt med og de gir livstid garanti hvis bilen følger deres rust program, det vil si en hovedbehandling og etterbehandling hvert 2.år. Hvis det skulle vise seg at fluidfilm har skadet noe så sier de at funderud skal dekke det.

Jeg har hatt biler oppigjennom som har vært tectylert, sikkert veldig bra mot ytre påvirkning en god stund men det kryper ikke og hvis fuktighet får lov til å slippe inn bak tectylen så er jo det omtrent verre enn å kjøre ubehandlet. Tesla har jo ikke noe slitebelegg i hjulkasser etc så de områdene som er åpne for elementene er jo bare grunnet/lakkert og over en stund eller ved en uheldig steinsprut så kan det jo utvikle seg til noe. Jeg er jo ikke noe ekspert på dette, men føler noe er lurt å ha her vi ikke kjører i samme klima som i California.

Jeg har brukt fluidfilm selv på gamlebilen til min kone som allerede hadde litt brunt her og der, jeg ser at det ikke holder allverdens lenge så vet hjulbytte på høsten tar jeg ut sprayen og gir litt her og der og det ser tilsynelatende ut til å holde det passe i sjakk.

Jeg er mest bekymret for den eventuelle problematikken jeg vil få i tilfelle jeg vil måtte reklamere på noe. Alternativet er jo ingenting og heller spyle godt under hele året, men her er jo litt kroker man aldri kommer til, det kan jo gå bra det men det føles liksom bedre å ivareta investeringen som tross alt koster over 600 tusen kroner.

Radial

Ja jeg har behandlet 2 biler med fluid film selv, som har vært godt krydret med jernoksid(rust). Aldri i livet om jeg gjør det selv igjen 😂😂 Men samtidig så jeg hvor viktig det er å bruke tid på å gjøre en god jobb, spesielt innvendig i rør/kanaler/strukturer... Der hadde tectyl-verkstedet bomma på ene bilen, for den var bare utvendig tectylert.. helt tørr innvendig i alle hulrom ,og masse kjeks over alt. Ble en vanvittig sveisejobb før den kom på veien.
Disse som derfor tilbyr fiks ferdig behandlet bil på 45minutter etc blir jeg svært skeptisk til...

Den andre bilen vår var hulromsbehandlet og tectylert, og var for å være en 2006 Subaru, helt "strøken" under bilen. Valgte dog å behandle den med fluid film fremfor tectyl igjen.
Fluid film virker etter hensikten så fort den har noe å "henge i".
Men på lakkerte flater skylles den svært raskt av.

Nå er Y besudlet med mye mer plast i hjulbuer og kanaler enn model 3, så dette er egentlig ikke ett stort problem.

Jeg valgte mercasol på begge våre nye biler, fordi det kunne kombineres med støydemping og lokalt verksted er kjent for høy kvalitet på utførelsen. 6mnd ventetid 😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

filtvet

Har kjøpt Funderud settet og montert på min "3". Regner med at det er samme settet. Tok litt tid å sette på men ingen vanskelig jobb. Sprayet også fluid-film nede i alle hulrom jeg fant, feks nedrest i dører. Planen vår er å beholde bilen (så lenge Tesla overlever da...) lenge.

førategangtesla

Sitat fra: filtvet på mandag 21. november 2022, klokken 09:49
Har kjøpt Funderud settet og montert på min "3". Regner med at det er samme settet. Tok litt tid å sette på men ingen vanskelig jobb. Sprayet også fluid-film nede i alle hulrom jeg fant, feks nedrest i dører. Planen vår er å beholde bilen (så lenge Tesla overlever da...) lenge.

Det er det samme settet. Funderud sier at de holder på å utvikle eget sett til model y nå, dette settet til model 3 brukes i mellomtiden. Når jeg skal ha etterbehandling om 2 år så monterer de det nye settet til model y kostnadsfritt.

Grunnen til at jeg ønsker å behandle bilen med en gang er for at det ikke skal utvikle seg noe, egentlig slik at jeg kan kjøre mer bekymringsfritt, bare det er jo verd endel. Den eneste bekymring jeg har er eventuelt om tesla skulle bli vanskelige med tanke på eventuelle reklamasjoner.

LiamPope

Jeg får en M3 snart og har de samme tankene som diskusjonen her. Aksepterer jeg at Teslas korrosjonsgaranti sannsynligvis er verdiløs og tar kontrollen selv, eller stoler jeg på Elon Musk fra California at alt blir bra?

Når jeg forsker på dette kommer selskapet Funderud mest opp, men de er i Oslo og jeg i Stavanger! Er det noen som vet et bra sted for behandling i Stavanger-området? Det ser ut til at det er mange selskaper og ulike behandlinger å velge mellom. Jeg tok kontakt med Sandnes Dinitrol Center men de sa at de aldri har forholdt seg til en M3 og aldri hørt om Teslas holdning til rustbehandling, så de er kanskje ikke de beste?

Tusen takk!

e-h

Dinitrol har sprøyteskjema for Tesla og de tar jo over rustgaranti og blir ansvarlige om de sprøyter der de ikke skal (f.eks membraner). Er derfor usikker på hvor stort problem det egentlig er. Ville tatt en telefon til Dinitrol Institutt på Mosterøy som er importør hvis du er usikker.

Radial

Sprøyte en Tesla krever ikke at man er rakettforsker, men man må ha trening i å behandle batteribiler riktig.

Det er ventilasjonshull i batteripakker, og visse kabler/kontakter man ikke skal sprøyte.
Dette må behandleren ha kontroll på, ellers kan vedkommende lage litt skader på bilen.

At en behandler ikke har kunnskap om model 3, som har vært i Norge i nå 4år(?) Og er godt over 30 000 av, Vitner om at man bør vurdere kompetansen deres.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

LiamPope

Kanskje det var den nye lærlingen som svarte meg? Det er en merkelig respons. Han sa at de behandlet noen X som også overrasket meg fordi de er aluminium.

Funderud anbefalte Jæren Antirust, og jeg fikk også et sikkert svar fra Antirust1 Stavanger, så jeg har noen gode alternativer.

Radial

Sitat fra: LiamPope på fredag 06. januar 2023, klokken 11:14
Kanskje det var den nye lærlingen som svarte meg? Det er en merkelig respons. Han sa at de behandlet noen X som også overrasket meg fordi de er aluminium.

Funderud anbefalte Jæren Antirust, og jeg fikk også et sikkert svar fra Antirust1 Stavanger, så jeg har noen gode alternativer.

Ja da svarer ihvertfall ikke en person med særlig erfaring på Tesla, så styr unna er mitt råd.

Man skal jo forsåvidt løfte disse bilene riktig på 2-søyleren også, ellers er batteriet en saga blott.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

arv

Ikke behandle Tesla. Jeg gjorde det og fikk ikke rettet kabelfeil på garanti. Kostet meg kr 13000.🥵
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

snakkesalig

Sitat fra: arv på torsdag 12. januar 2023, klokken 09:49
Ikke behandle Tesla. Jeg gjorde det og fikk ikke rettet kabelfeil på garanti. Kostet meg kr 13000.🥵

Såpass. Og hvor langt opp i rettssystemet tok du den saken?

Radial

Sitat fra: arv på torsdag 12. januar 2023, klokken 09:49

Benyttet du ikke garantien til behandler?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

arv

NAF nådde ikke fram, heller ikke Funderud. Jeg har nå Tesla Y 2023 og den skal ikke behandles.
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

Radial

Sitat fra: arv på torsdag 12. januar 2023, klokken 17:57
NAF nådde ikke fram, heller ikke Funderud. Jeg har nå Tesla Y 2023 og den skal ikke behandles.

Så Funderud har ikke forsikring altså? Herlig.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA