Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rustbeskyttelse?

Startet av trondhla, torsdag 14. oktober 2021, klokken 12:00

« forrige - neste »

førategangtesla

Sitat fra: arv på torsdag 12. januar 2023, klokken 17:57
NAF nådde ikke fram, heller ikke Funderud. Jeg har nå Tesla Y 2023 og den skal ikke behandles.

Hva sa funderud til deg? Har du noe mer informasjon om denne saken? Er litt nysgjerrig da jeg fikk utført behandling hos funderud i desember, jeg spurte spesifikt om dette med eventuelle problemer med reklamasjon i ettertid og fikk skriftlig svar tilbake på mail hvor de da sier at hvis det skulle vise seg at det er fluidfilm eller funderud sitt arbeid som har vist seg å være årsak til en reklamasjon så skal selvfølgelig de dekke det.

snakkesalig

e-h

Det må være noe mer bak avslagene på garanti fra Tesla. Har selv snakket med Dinitrol importøren og speøyteskjema skal være godkjent av Tesla.
Behandlet vår forrige bil hos dem og da påpekte de at sprøytingen fra Mercasol delvis hadde dekket høyspent kabler, og vi så at det manglet behandling på oppheng og dempere foran. Tipper at Tesla fort blir vanskelige å ha med å gjøre om jobben ikke er gjort i henhold til kravene i sprøyteskjema.

Grenadier

Genrelt er en 'garanti' dessverre sjelden en garanti for at forbrukeren alltid vinner fram med klage. Det vil alltid være mange forbehold. Garantien fra de som utfører rustbehandling er jo ikke «bare send regningen fra Tesla til oss», men som en skriver her inne: En garanti for at produktet (behandlingen) ikke fører til skade. Men hvis Tesla på din side da er uenig, og fakturerer for skade de mener behandlingen har forårsaket, så havner jo fort forbrukeren i skvis. Dette har jeg ikke erfaring med fra dette området, men fra sndre forbrukerområdet. Det er jo mange som lover 'garanti' for så langt.
Det er i hvert fall slik jeg tolker risikoen her også, og jeg for min del har valgt å droppe rustbehandling. Det er også ukjent for meg at Tesla skal ha godkjendt sprøyteskjema fra leverandører av rustbehandling. Er det noen som vet noe om dette?

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

MuskElBil

Sitat fra: arv på torsdag 12. januar 2023, klokken 17:57NAF nådde ikke fram, heller ikke Funderud. Jeg har nå Tesla Y 2023 og den skal ikke behandles.
Må som andre nevner være noe mer som ligger bak avslaget.
Her fra en tidligere sak Funderud var involvert i:

https://www.youtube.com/watch?v=kc9L8SlzDds
2019 TMS 100D Deep Blue Metallic FSD

spruddel

Umulig å bli klok på om man bør ha ekstra rustbeskyttelse eller ikke på model Y. Er det nødvendig/lurt, eller kommer disse bilene til å holde seg bra i den norske saltlaken slik de kommer fra fabrikk?

Radial

Sitat fra: spruddel på søndag 31. mars 2024, klokken 22:26Umulig å bli klok på om man bør ha ekstra rustbeskyttelse eller ikke på model Y. Er det nødvendig/lurt, eller kommer disse bilene til å holde seg bra i den norske saltlaken slik de kommer fra fabrikk?

Det finner du rett og slett ikke ut før om 8-10år, altså må du ta ett valg innen 2 år fra ny,men helst før første vinter.

Sett fra en annen side, du taper ikke annet enn pengene på selve for behandlingen i bytte mot en høyst trolig mye mindre rustskadet bil senere...så kan Tesla mene hva pokker de vil.

Men min lokale Mercasol behandler med 25år i bransjen,pluss de som kjenner til konsekvensene av å blande nettopp stål og aluminium i kombinasjon med saltvann, ser helt klart nytten med en skikkelig behandling.
Å se til Model 3 har ingen hensikt, for model 3 har ikke denne kombinasjonen av alu og stål.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

daktari

Sitat fra: spruddel på søndag 31. mars 2024, klokken 22:26Umulig å bli klok på om man bør ha ekstra rustbeskyttelse eller ikke på model Y. Er det nødvendig/lurt, eller kommer disse bilene til å holde seg bra i den norske saltlaken slik de kommer fra fabrikk?
Det finnes noen tyske videoer du kan se på også. Som det ser ut som for meg er det en del dårlig fuging av skjøter, samt alu+jern-overganger med noe uklar isolering mot galvanisk korrosjon. Litt tynn lakk noen steder.

Tror det er lurt med rustbehandling.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

thimian

Jeg fikk behandlet min 2021 modell 3 med fluidfilm i januar. I mars måtte det byttes bærebruer. Dette ville ikke Tesla dekke pga det var behandling på dem. Jeg angrer og hadde ikke behandlet bilen igjen... om batteri etc går istykker vil de garanter skylde på understellsbehandlingen

kaistian

Sitat fra: thimian på lørdag 27. april 2024, klokken 16:24Jeg fikk behandlet min 2021 modell 3 med fluidfilm i januar. I mars måtte det byttes bærebruer. Dette ville ikke Tesla dekke pga det var behandling på dem. Jeg angrer og hadde ikke behandlet bilen igjen... om batteri etc går istykker vil de garanter skylde på understellsbehandlingen

Da bør du klage overfor Tesla og spørre etter hvilke bevis for at det er Fluidfilm som har ødelagt bærebruene.
Når du ikke fram kan du klage til Forbrukertilsynet https://www.forbrukertilsynet.no/send-sak-til-mekling

Edit: Viktig å bruke ordet reklamasjon, at garantien dems ikke dekker det får så være, for i henhold til Forbrukerkjøpsloven har man uansett 5 års reklamasjon.
Og det er den profesjonelle part som må bevise at du/Fluidfilm har ødelagt bærebruene.

eltex

jeg vet ikke helt hva det heter, men det er rust på det jeg tror er øvre bærearmer på min nå 1,1 år gamle tesla Y. Er dette noe jeg bør rapportere?

Tesla ModelY LR 23

Radial

De foringene blir slitte lenge før rusta tar dem, så det er ikke noe stort problem egentlig.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA