Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Varmer Think 2011

Startet av oyvind, fredag 31. august 2012, klokken 18:46

« forrige - neste »

oyvind

Hei  jeg har nettopp kjøpt el bil. jeg har set på priser på ferja mortavika- arsvåg jeg lurer på er ikke elbiler gratis på ferjer.for i pris på ferja så koster elbil med fører kr 90
men en voksen person koster bare 37 kr. hvorfor er prisen. høyere hvis du har med bil for etter det jeg forstår så skal du ikke betale for bil.å kun for en voksen person på fergene. er det ikke sånn.

Elmo

Regelen for riksveg-ferger (!) er at elbilen går gratis, men at føreren må betale voksen billett.
Andre ferger kan visst gjøre som de vil, men det skader ikke å spørre hvorfor de har denne "uvanlige" prisingen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

xzornixz

Kan ikke tro annet enn at du kanskje har blingset litt når du så på prisene her? :-P Er ganske ofte over her og har bare betalt for fører, elbilen kommer med på kvitteringen med 0,-... Står også prisliste på billettbuene på hver side med "Elbil — 0 kr." :-)

Sent from my GT-P3100 using Tapatalk 2

BE

Enig med xzornixz, jeg har også tatt den ferga flere ganger, og det står elbil kr 0,- på kvitteringen.

Men selvsagt kan det være at billettøren har slått inn feil på apparaturet.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

cra

Sitat fra: BE på fredag 10. august 2012, klokken 11:50
Men selvsagt kan det være at billettøren har slått inn feil på apparaturet.

Det skjer av og til, og spesielt dersom du kjører en av elbilene som ikke stikker seg ut noe særlig. Opplever innimellom at selv billettører som har sett meg i elbil i årevis ikke alltid oppfatter at jeg sitter i en elbil (selv om jeg sier "elbil" når jeg gir dem kortet) nå som jeg som regel har Leafen over med ferga i stedet for Think'en. Heldigvis har jeg et rabattkort for person som jeg betaler med i stedet for et verdikort, og da klarer de ikke å trekke takst for bil hvis de slår inn feil. Da sier de noe som at "jammen dette er jo et personkort?" hvorpå jeg svarer "Ja, og dette er en elbil!". Da ler de bare og beklager at det ikke lenger er mulig å se forskjell på elbiler og fossilbiler - det var bedre før!  :D

Så, for å gardere seg mot problemet kan du altså kjøpe rabattkort for person. En ekstra fordel med dette er at det bare koster 300kr å fylle på det, mens verdikortet koster nesten 3000 kr i slengen (men det varer lenger da).
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: Elmo på onsdag 08. august 2012, klokken 21:34
Regelen for riksveg-ferger (!) er at elbilen går gratis, men at føreren må betale voksen billett.
Andre ferger kan visst gjøre som de vil, men det skader ikke å spørre hvorfor de har denne "uvanlige" prisingen.

Hvordan vet man om et fergesamband er "riksveiferge"? Nå er jo de fleste riksveier omgjort til fylkesveier...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

xzornixz

All min erfaring tilsier at distinksjonen riksveiferje kontra fylkesveiferje ikke blir fulgt, jeg har aldri blitt belastet for annet enn person på noen av fylkesveiferjene jeg har tatt når jeg sier at jeg kjører elbil :-)

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

jkirkebo

Sitat fra: xzornixz på søndag 31. mars 2013, klokken 13:53
All min erfaring tilsier at distinksjonen riksveiferje kontra fylkesveiferje ikke blir fulgt, jeg har aldri blitt belastet for annet enn person på noen av fylkesveiferjene jeg har tatt når jeg sier at jeg kjører elbil :-)

I så fall gjelder det jo stort sett alle ferger da det er svært få ferger ved kommunale veier? Selv den lille stumpen på Ylvingen har fylkesveinummer ;)

jkirkebo

Sitat fra: xzornixz på søndag 31. mars 2013, klokken 13:53

Fant ut mer om denne saken nå, sto endel her:

http://www.an.no/nyheter/article4153020.ece

Sitater:
"Men Navarsete håper og tror at fylkeskommunene vil gi samme fordeler for elbiler på fylkesveiferjer som på riksveiferjer - det vil si gratis frakt av bilen, men vanlig passasjertakst for bilens fører og passasjerer."

"Navarsete skriver at hun ikke kan kreve at fylkeskommunene skal innføre gratis ferjebillett for elbiler på fylkesveiferjer. Men hun gjør oppmerksom på at fylkeskommunene ofte harmoniserer takstforskriftene med forskriftene for riksveiferjer."

Det er altså opp til fylkeskommunene å innvilge takstfritak. Å finne noen info om hvem som evt. ikke gjør dette er vel bortimot umulig tenker jeg, så da blir det å se på takstoppslagene. F.eks for ferjene langs Fv17 ("Kystriksvegen") fant jeg dette:

http://www.kystriksveien.no/docs/fergepriser.pdf

Og der står ingenting om elbil :(
Har noen tatt ferje langs Rv17 med elbil etter 1/1/2010?

Bjoris

Så en ting jeg ikke hadde tenkt på i regnetstykket, no bigdeal selvsagt, men når du har verdikort får du 50% rabatt også på fører, men med elbil er rabatten "bare" 17%. Jeg så for meg at jeg fikk 50% på passasjerer også, så forskjellen blir ikke så stor som jeg trodde. Skal til med Halhjem-Sandvikvåg i helga og ser at prisen blir kr. 105,- inkl fører med fossilbil og 47 kr med elbilen, men 50 kroner her og 50 kroner der blir fort penger av:)

En fordel er selvsagt at en slipper å putte på 3000 hver gang kortet skal "bunkres opp"... Kjøper meg et personkort så en også er sikker på å unngå at de gjør feil, bra tips! Da har jeg også to kort og slipper at kortet ligger i feil bil:) Det blir lenge til jeg må fylle opp verdikortet fra nå:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA