Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde i-MiEV

Startet av Eblogg, fredag 31. august 2012, klokken 10:34

« forrige - neste »

Eblogg

#15
Har aldri vært i mot å hjelpe yrkessjåfører på veien og jeg er en av de som slipper busser frem i rundkjøringer f.eks. Men råttne epler finnes overalt og når bussen timer deg er dette tegn på at sjåføren burde vært luket ut av trafikken. Det er i slike tilfeller det er greit å vite jussen i dette. Så får vi håpe jeg aldri får bruk for den.
i-MiEV 2012 Red/Frost White
http://eblogg.org
http://elbilplassen.no

hens

Jeg har vært i en situasjon der bussjåføren bevisst kjørte ut samtidig med at blinklyset ble tent, gang på gang!
En telefon til busselskapet med forklaring på det inntrufne, med tid, sted og rutenummer, og busselskapet takket for opplysningen!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

hkaspenberg

Sitat fra: hens på onsdag 15. august 2012, klokken 08:30
... og busselskapet takket for opplysningen!
Og puttet den i skuffen? Jeg opplever stadig tilsvarende situasjoner og synes generelt at sjåfører av busser og andre tyngre kjøretøyer blir stadig mer aggressive i trafikken. (Eller er det jeg som er i ferd med å bli en gammel gubbe?  ::) )

;- Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Thomas Parsli

På E18 mellom Asker og Oslo har det ihverfall blitt riktig så sivilisert.

Før var både busser og taxier ganske aggresive, nå er det heller enkelte elbilister som utpeker seg.
(kjører slalom mellom kollektivfeltet og høyrefelt, kjører forbi andre elbiler på høyresiden ved påkjøringsfelt ol.)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

hens

Gubbefaktoren er nok tilstede, selv begynner jeg å synes fartsgrensene er akseptable.
Men som tidligere ansatt i det samme selskap ble nok min melding tatt alvorlig.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

hkaspenberg

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 15. august 2012, klokken 08:54
På E18 mellom Asker og Oslo har det ihverfall blitt riktig så sivilisert.

Før var både busser og taxier ganske aggresive, nå er det heller enkelte elbilister som utpeker seg.
(kjører slalom mellom kollektivfeltet og høyrefelt, kjører forbi andre elbiler på høyresiden ved påkjøringsfelt ol.)
Jeg kjører på E18 ved Lysaker for å kjøre mot sentrum. Her opphører kollektivfeltet for noen hundre meter og blir vanlig høyrefelt. Her opplever jeg litt av hvert, men i det siste har jeg også opplevd Leaf'er som kommer innover i høyre felt i hva som må være langt over fartsgrensen som skaper vanskelige og tildelt farlige situasjoner når man prøver å flette inn i trafikken. Men disse dustene leser sannsynligvis ikke dette forumet allikevel...

;-D Hans

Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Thomas Parsli

Kollektivfeltet opphører jo ved avkjøringen til fornebu og begynner ikke før etter avkjøringen til vækerø -det er vel rundt en km?

Mener du tullingene som kaster seg over sperrelingen ved påkjøringen (under lysakerlokket), så de kan kjøre uforsvarlig fort forbi bussholdeplassen? Det er ikke mange av de, men de er veldig tydlige...

Jeg kjører i eller under fartsgrensen ved denne påkjøringen men sliter alikevel med at de som kommer på fra lysaker skal inn i midterste felt med en gang, selv om de kjører i 50-60km/t.

Thomas


2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

hkaspenberg

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 15. august 2012, klokken 09:57
Mener du tullingene som kaster seg over sperrelingen ved påkjøringen (under lysakerlokket), så de kan kjøre uforsvarlig fort forbi bussholdeplassen? Det er ikke mange av de, men de er veldig tydlige...
Jepp. Akkurat de jeg tenker på. De er ikke mange, men noen av dem kommer uforsvarlig fort.

Jeg sliter også med disse som skal krysse to felt her (og rett inn i køen) fordi de holder igjen det høyre feltet som fortsetter som kollektivfelt etter Sollerud.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA