Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde i-MiEV

Startet av Eblogg, fredag 31. august 2012, klokken 10:34

« forrige - neste »

Eblogg

Som fersk elbilist har jeg et par spørsmål til dere litt "eldre"

- Har bussen alltid forkjørsrett når den kjører ut fra bussholdeplassen og ut i buss og taxifila uansett fartsgrense. Er vant til at grensa går ved 60 Kmt normalt.

Kan man kun benytte felt som er merket buss og taxi eller kan man også benytte felt som kun er merket med buss?
i-MiEV 2012 Red/Frost White
http://eblogg.org
http://elbilplassen.no

Phuc

Sitat fra: espfri på onsdag 08. august 2012, klokken 18:46
Som fersk elbilist har jeg et par spørsmål til dere litt "eldre"

- Har bussen alltid forkjørsrett når den kjører ut fra bussholdeplassen og ut i buss og taxifila uansett fartsgrense. Er vant til at grensa går ved 60 Kmt normalt.

Kan man kun benytte felt som er merket buss og taxi eller kan man også benytte felt som kun er merket med buss?
Vil vel anta at 60 km/t grensa gjelder i kollektivfeltet også. Det suser jo Taxi-er og andre kjøretøy forbi der. Men hadde ikke stått så veldig hardt på kravet mitt om å komme meg forbi... buss vs elbil kan bli en stygg sak :P

"Buss i rute" betyr ikke elbil.
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [11200 km @ 03.04.2013]
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)

Eblogg

Det var ikke "stå på krava" mentaliteten jeg var ute etter. Da hadde nok døden inntruffet farlig snart.   :o
Det var heller ikke "buss i rute" skiltene jeg mente. En del steder står det kun "buss" Kan man kjøre el-bil der?  ::)
i-MiEV 2012 Red/Frost White
http://eblogg.org
http://elbilplassen.no

Blip

Det finnes gater med 'innkjøring forbudt' med tekst som 'gjelder ikke buss i rute'. Her kan du ikke kjøre. Tror det står en del om dette på elbil.no-sidene.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Eblogg

#4
Det var filer jeg var ute etter, ikke gater med innkjøring forbudt.  Skal ta noen bilder å legge ut jeg.  :)
i-MiEV 2012 Red/Frost White
http://eblogg.org
http://elbilplassen.no

Carl Anton Stenling

Felt merket "buss" (blått skilt med busstegning) er også åpent for elbil hvis det ikke er annet underskilt/tilleggsskilt som begrenser bruken. Man skal imidlertid være klar over at når det kun er oppgitt "buss" så betyr det kanskje at feltet primært er tiltenkt buss. F.eks. er det et slikt felt ved Aker Brygge i Oslo. Dette feltet er lite egnet for andre enn busser.

Jeg praktiserer at buss har forkjørsrett ut fra holdeplass uansett såfremt det lar seg gjøre trygt. Vi er jo avhengige av et godt forhold til bussene.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Thomas Parsli

2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Griffel

Med tanke på at elbiler for kjøre i kollektivfelt på "bussenes nåde" slapp jeg altid ut bussen fra bussfeltet om det lot seg gjøre. Noen ganger til irritasjon for Taxi som kom bak meg.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Eblogg

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 08. august 2012, klokken 21:11
Gammel tråd her, med bilder og forklaring: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2838.msg23121.html#msg23121

Thomas

Denne var veldig oppklarende i forhold til spørsmålet om hvilke felt man kan bruke. da gjenstår bare 1. spørsmål. Når har man vikeplikt for buss som svinger ut fra bussholdeplass og ut i Buss/Taxi fila.
i-MiEV 2012 Red/Frost White
http://eblogg.org
http://elbilplassen.no

Go-carter

Sitat fra: espfri på onsdag 08. august 2012, klokken 22:09
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 08. august 2012, klokken 21:11
Gammel tråd her, med bilder og forklaring: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2838.msg23121.html#msg23121

Thomas

Denne var veldig oppklarende i forhold til spørsmålet om hvilke felt man kan bruke. da gjenstår bare 1. spørsmål. Når har man vikeplikt for buss som svinger ut fra bussholdeplass og ut i Buss/Taxi fila.

Pr. teori: Når det er 60-sone, eller lavere
Pr. praksis: Når lar seg gjøre(også i 70-sone eller høyere) for å gi oss elbiler et bedre rykte.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

nyttblad

Har vel fortsatt ikke skjedd stort når man leser den gamle tråden når det gjelder skiltingen på ring 2.
I teorien må man vel fortsatt legge seg i venstrefil ved de fleste kryssene idet det er skiltet med sving til høyre i høyrefil med unntak av buss og taxi. I praksis ser jeg nå mange elbiler ligge i høyrefil og fortsette rett over krysset og gjør det også selv med mindre det er lite trafikk.
Nissan Leaf (2012), Tesla S70D (2015)

Elmo

Sitat fra: espfri på onsdag 08. august 2012, klokken 22:09
Når har man vikeplikt for buss som svinger ut fra bussholdeplass og ut i Buss/Taxi fila.
Loven (§7.5) sier:
"På veg med fartsgrense 60 km i timen eller lavere har kjørende vikeplikt for buss når føreren gir tegn om at bussen skal forlate holdeplass. Bussføreren skal unngå fare. "

Men som flere sier, det er vel like greit å hjelpe bussen frem uansett. På lang sikt tror jeg alle elbilsjåfører tjener på det.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Eblogg

Joda. Men enkelte busser ser ut til å time sin utkjøring til akkurat når jeg skal passere dem i 80 sona. Det er helt greit å være ydmyk men ikke for en hver pris. Kommer nok snart til å montere kompressorhorn på El-Nemo  ;)
i-MiEV 2012 Red/Frost White
http://eblogg.org
http://elbilplassen.no

hkaspenberg

Sitat fra: espfri på torsdag 09. august 2012, klokken 17:36
Joda. Men enkelte busser ser ut til å time sin utkjøring til akkurat når jeg skal passere dem i 80 sona. Det er helt greit å være ydmyk men ikke for en hver pris. Kommer nok snart til å montere kompressorhorn på El-Nemo  ;)

F.eks. ved Lysaker stasjon, holdeplassen innover mot sentrum, passerer masse biler hele tiden, og de fleste blåser dessverre i at bussen har på blinklys og vil ut, og på et eller annet tidspunkt må de jo kjøre...

På den annen side hender det jo at bussjåførene heller ikke gidder å bruke blinklys.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Carl Anton Stenling

På E18 har bussjåførene en tøff jobb og vi bør hjelpe dem så godt vi kan. Jeg misunner ikke bussjåførene utfordringene i den tette trafikken med en stor buss. De kan nok også påberope seg hovedregelen om at det skal tas hensyn i trafikken, dvs. at store busser kan bryte mer snevert tolkede regler når situasjonen og kjøretøytypen tilsier det.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA