Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer med dekkskift på verksted

Startet av ABVX_TMY, mandag 11. oktober 2021, klokken 12:51

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Hoftefest på onsdag 13. oktober 2021, klokken 12:00
Ser det henvises til å sette bilen i «Jack mode» på eldre forumposter til andre Teslamodeller. Finner ikke dette på Y'en min. Ingen innstillinger må gjøres før jeg jekker opp?
Jack-mode er for å stive av luftfjæringen. Model Y har jo ikke luftfjæring ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

sjokomelk

Ser det henvises til å sette bilen i «Jack mode» på eldre forumposter til andre Teslamodeller. Finner ikke dette på Y'en min. Ingen innstillinger må gjøres før jeg jekker opp?
Les side 182 i PDF-versjonen av manualen: https://www.tesla.com/sites/default/files/model_y_owners_manual_europe_no.pdf
Evt. i nettutgaven her: https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-9E6DD5CB-40BA-4A29-B20D-457303555037.html
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Hoftefest

Sitat fra: Handyman på onsdag 13. oktober 2021, klokken 12:43
Jack-mode er for å stive av luftfjæringen. Model Y har jo ikke luftfjæring ;-)

Takk. Aha, da ga det litt mer mening hvorfor jeg ikke fant funksjonen  :). Trodde det kanskje låste forhjulene, er jo bare bakhjulene som låses i park.

jlan

Sitat fra: Hoftefest på onsdag 13. oktober 2021, klokken 15:47
er jo bare bakhjulene som låses i park.
For å frikoble bakhjulene også, f.eks. for sjekk/vedlikehold av bremser, så kan Transportmodus velges (med god rullesikring).
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Erlends

Noen som har link til en god momentnøkkel til dekkskift på min Y? Har aldri brukt noe sånt på min gode gamle 940.

Silkefot

Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

ABVX_TMY

Hei, kan rapportere at Vianor Lillestrøm gjorde en utmerket jobb.
De ba meg sette bilen i 'jack mode', men som nevnt over eksisterer ikke dette på en Y.
De bruke momentnøkkel for tildragning. Korrekt kjøreretning på alle dekk.
Lufttrykket ble også sjekket for meg. 2.8/2.9 bar. Jeg dro uansett og fylte i 3 bar etterpå.

Nokian-dekkene har lager en tydelig dure-lyd. Tydelig i lav fart. Bilen føles noe mykere med disse dekkene på.

Jeg har satt på hjulkapslene. Hva gjør dere andre?

Klykken

Hjulkapslene vil med tiden lage stygge sår i felgen og etter hvert korrosjon. Grus og skitt samler seg i festepunkter mot felg og gnisser. Det vil bli synlig etter kort tid.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

tmn

Jeg la om til vinterdekk selv hjemme, og kjører 2.9 bar for komfort. Vurderer lavere. Kjører med kapsel. De har vokst på meg. Syns ikke de er så altfor fine uten kapsel :) la de stygge merkene komme :)
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

leafster

De evt. stygge merkene skjules jo av kapslene 🤷‍♂️

Klykken

Ja, skjules selvsagt. Blir deilig med saltsuppe i sårene etter hver også.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Yamakazi

Hei! Hva tar Tesla servicesenter for å montere vinterdekk kjøpt hos dem?

sjokomelk

Antageligvis gjør de det ikke, og ber deg kontakte et dekkverksted. Her i Rogaland er det Dekkstra som leverer ut vinterhjul og som er samarbeidspartner på ekstra hjulsett.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

thattestguy

Sitat fra: sjokomelk på torsdag 17. august 2023, klokken 09:01Antageligvis gjør de det ikke, og ber deg kontakte et dekkverksted. Her i Rogaland er det Dekkstra som leverer ut vinterhjul og som er samarbeidspartner på ekstra hjulsett.
Har aldri brukt dekkhotell og ønsker å bytte dekk selv.
Fikk en sms fra dekkstra om forhåndsbookete time og lurer på om tjenesten (dekk skift) er inkkludert i prisen (første gangen) ?

RJK

Sitat fra: thattestguy på mandag 18. mars 2024, klokken 10:48
Sitat fra: sjokomelk på torsdag 17. august 2023, klokken 09:01Antageligvis gjør de det ikke, og ber deg kontakte et dekkverksted. Her i Rogaland er det Dekkstra som leverer ut vinterhjul og som er samarbeidspartner på ekstra hjulsett.
Har aldri brukt dekkhotell og ønsker å bytte dekk selv.
Fikk en sms fra dekkstra om forhåndsbookete time og lurer på om tjenesten (dekk skift) er inkkludert i prisen (første gangen) ?
Det er vel bare å kontakte stedet og si du vil ha dekk ut og bytte selv.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA