Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: første kommersielle flyging med biodrivstoff

Startet av jojo, tirsdag 15. januar 2008, klokken 18:46

« forrige - neste »

jojo

I fjor spurte jeg Enviro hva jeg måtte legge tilside til det øyeblikket batteripakken til min Peugeot 106 fra 99 måtte skiftes ut. Da fikk jeg høre en estimert makspris på 70.000. Nå har bilen kjørt 100.000 km og bateriene er dårlige, så jeg bestilte time for å få byttet ut dårlige batterier. Denne gangen, kun noen få måneder senere, fikk jeg høre at de koster kr 6000, så hvis alle 20 batterier må byttes ut blir det 120.000. Prisen har altså økt med 50.000 på et par måneder.
Jeg lurer på om det finnes alternativer. Jeg kan ingenting om elbilteknikk selv, er avhengig av verksteder og mekanikere. Finnes det billigere batterier jeg kan kjøpe selv? Finnes det verksteder i Sverige som er billigere? Har noen et bedre forslag??

Thomas Parsli

Prisen du har fått er vel omtrent det samme som Citroen tar for batteriene.
Du kan kjøpe de andre steder, men de koster så vidt jeg vet like mye der. Peugeot tar vel enda mer...

Jeg antar du ikke kjøpte bilen av Enviro?

Disse batteriene er billigere i utlandet så det kan være verdt å ta bilen til f.eks Frankriket, uten at jeg kjenner prisene pt. Hvis du importerer batteriene selv mener jeg det tilkommer mva.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

PLUTO

Ett billigere alternativ kan være å snakke med Elektrolux. Han har i hvertfall tidligere solgt nooen brukte blokker (batterier) og tilbyr seg å gjøre jobben. Han bor i Stavanger. hvor bor du?
Det er neppe alle blokkene dine som er dårlige, men de må nok tas ut og testes indidviduelt, for å finne ut hvor mange som må skiftes. Har bilen stoppelt helt?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Boogie

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 08. januar 2008, klokken 18:04
Prisen du har fått er vel omtrent det samme som Citroen tar for batteriene.
Du kan kjøpe de andre steder, men de koster så vidt jeg vet like mye der. Peugeot tar vel enda mer...

Disse batteriene er billigere i utlandet så det kan være verdt å ta bilen til f.eks Frankriket, uten at jeg kjenner prisene pt. Hvis du importerer batteriene selv mener jeg det tilkommer mva.

Citroen og Peugeot tar ca 9200 pr blokk, men selger dem kun ferdig i kasser.
Jeg har fått priser fra Saft som distributør, og da er prisen som hos Enviro (eller litt under, ligger på 5900,- inkl mva).

Jeg tviler på om Enviro leverer nye blokker selv om han påstår at han gjør det. Du burde be om å få se stempelet på blokken. Enviro har ingen avtale med Saft, og så vidt jeg vet får han heller ikke kjøpt gjennom andre. Han har bare overtatt gamle lager av ubrukte eller lite brukte blokker rundt omkring...

På samme måte som Elektrolux har jeg også brukte blokker og utstyr til å sjekke dette, men har funnet det altfor krevende tidsmessig å sjekke ut blokker og sette de sammen så de fungerer best mulig for andre en meg selv. Det kan fort gå to til tre måneder før jeg føler meg trygg på at en bil satt sammen av brukte blokker faktisk fungerer greit sammen. Det kan fungere greit sammen på flatmark, men når man begynner å bruke bilen i bakker/tunneler viser det seg at det allikevel er en eller to blokker som ikke er helt OK....

Prisen er nok i utgangsmessig den samme i frankrike minus norsk moms, men den franske kommer i tillegg (ca 16-17%). Det kan også være et problem at blokkene ikke er hyllevare lenger. De produseres kun etter bestilling i batcher. Jeg har nå ventet i 10 uker på to paller med nye blokker.
De burde være her ganske snart....
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Griffel

Da jeg kjøpet bilen for noen år siden trodde jeg nok at det ville finnes gode alternative batterier om en 3 års tid, men nå har det snart gått 5 år, og situasjonen er omtrent den samme.

Enviro kjørte jo et forsøk med Litium sammen med noen Finner, men det ble tydelig ikke noen suksess. Buddy er heller ikke helt i mål med sin Litium satsing.

Ellers har jo «Bly» bygget om sin Saxo til blybatterier se:

http://elbil.no/forum/index.php?topic=70.0

Om det er en god ide vil jeg ikke uttale meg om, det er vell noe med lavere pris og kortere levetid som må vurderes.

Ellers ser jo Go-green for seg en retrofit løsning se på siden:

http://www.go-green.no/

Klikk på retrofit. Hvor langt de har kommet på denne vegen vet jeg ikke, men dersom de kommer med en god løsning ligger det jo et marked der.

Ellers er vel løsningen å holde bilen i live med å bytte defekte enheter.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

PLUTO

LiIon alternativ finnes på
http://www.euromatic.no/Batteripakke_think.pdf  det er et tilbud for Think, men man kan jo høre med dem om en løsning for din bil. Dt er jo litt dyrt (122.500 +mva), men skal gi bilen en kjørelengde på ca 15 mil og ingen vannfylling. Sammenlignet med 120 000 fra Enviro så er det jo ikke så verst siden det her er snakk om mer en bare batterier.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Boogie

Sitat fra: Griffel på tirsdag 08. januar 2008, klokken 19:04
Ellers ser jo Go-green for seg en retrofit løsning se på siden:

http://www.go-green.no/

Klikk på retrofit. Hvor langt de har kommet på denne vegen vet jeg ikke, men dersom de kommer med en god løsning ligger det jo et marked der.

Jeg har jobbet ganske tett med Go-Green, og jeg tror nok ikke de kommer med noen retrofit løsning for oss, selv om det var der det startet. Nå er de for tungt inne i andre prosjekter til å tid til å se på våre gamle biler -desverre.   :(
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Boogie

Sitat fra: PLUTO på tirsdag 08. januar 2008, klokken 20:14
LiIon alternativ finnes på
http://www.euromatic.no/Batteripakke_think.pdf  det er et tilbud for Think, men man kan jo høre med dem om en løsning for din bil. Dt er jo litt dyrt (122.500 +mva), men skal gi bilen en kjørelengde på ca 15 mil og ingen vannfylling. Sammenlignet med 120 000 fra Enviro så er det jo ikke så verst siden det her er snakk om mer en bare batterier.

Her finnes det kansje en mulighet. Euromatic har planer om å gjøre en tilsvarende jobb på sin egen P106, så da regner jeg med at vi kan få et tilbud på PSA bilene etter hvert.  :-X
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

jojo

Jeg tror jammen jeg har berørt et fellesproblem, når jeg ser hvor mange som har lest mitt innlegg...

Noen svar:  jeg bor i Asker, så Stavanger er et godt stykke unna. Jeg kjøpte bilen fra Miljøbil Grenland, før Enviro eksisterte, derfor må jeg betale 6000 per batteri hos Enviro. Hadde jeg kjøpt hos Enviro, ville det bare kosten halvparten. Bilen ruller fortsatt, men lyser ved 40% nå, så jeg regner med at en del batterier har gått, om ikke alle etter 100.000 km. Lite sannsynlig at det er noen brukbare igjen der, eller?

Hvem eller hva er Electrolux? Et firmanavn? Et medlemsnavn? Hvordan får jeg tak i ham/henne/dem?


Lars C. Krogenæs

#9
Sitat fra: jojo på onsdag 09. januar 2008, klokken 10:03
Jeg tror jammen jeg har berørt et fellesproblem, når jeg ser hvor mange som har lest mitt innlegg...

Hvem eller hva er Electrolux? Et firmanavn? Et medlemsnavn? Hvordan får jeg tak i ham/henne/dem?

Electrolux er et "nic" for den personen som har lagt inn flest poster her på her på forumet, med 545 innlegg per 9.1.08. Søk på elektrolux som bruker, og send han en melding. Tipper han også kommer til å svare deg her i forumet også.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

elektrolux

Stemmer det Lars

Har vært på ferie til Alpene, så derfor stille i en drøy uke.

Kan hjelpe jojo med komplett pakke 2001/2002 blokker ev. testing og bytting av dårlige blokker med testede gode brukte blokker tatt ut av Partner Elbiler.

Dersverre er prisen min 3000 NOK pr blokk, men da er det som sagt testede blokker med 3 mnd garanti for å eliminere de problemene Boogie har hatt.

Send meg en mail så finner vi beste løsning for deg.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no


El rayo

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

#13
De også har noe deler til salgs til Clio, Saxo osv. zubehor. Ikke lett å finne fram.

http://shop.nullemission.de/&Fahrzeug=Elektroautos&htxx=/solarroller/shop/startetzbh_html&Baugruppe=Antriebsstrang
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

EL CAR LØS

Sitat fra: Boogie på tirsdag 08. januar 2008, klokken 18:44
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 08. januar 2008, klokken 18:04

Jeg tviler på om Enviro leverer nye blokker selv om han påstår at han gjør det. Du burde be om å få se stempelet på blokken. Enviro har ingen avtale med Saft, og så vidt jeg vet får han heller ikke kjøpt gjennom andre. Han har bare overtatt gamle lager av ubrukte eller lite brukte blokker rundt omkring...


Sitat fra: jojo på onsdag 09. januar 2008, klokken 10:03
Jeg tror jammen jeg har berørt et fellesproblem, når jeg ser hvor mange som har lest mitt innlegg...

Noen svar:  jeg bor i Asker, så Stavanger er et godt stykke unna. Jeg kjøpte bilen fra Miljøbil Grenland, før Enviro eksisterte, derfor må jeg betale 6000 per batteri hos Enviro. Hadde jeg kjøpt hos Enviro, ville det bare kosten halvparten. Bilen ruller fortsatt, men lyser ved 40% nå, så jeg regner med at en del batterier har gått, om ikke alle etter 100.000 km. Lite sannsynlig at det er noen brukbare igjen der, eller?

Hvem eller hva er Electrolux? Et firmanavn? Et medlemsnavn? Hvordan får jeg tak i ham/henne/dem?


Jeg syns alle burde påser seg for Enviro, at han operere med pris forskjel er vel ikke noe nytt men at han ikke bruke "ofte" nye blokker ved bytting er vel ikke mange som vet om det. Tom. trofaste kundene er i fare for å bli lurt, når han sier 50 tusen for bytting av alle batterier burde det ringer en bjelle oppe i nøtteskåle ;) det fins ikke gratis lunsj uansett hva han sier. Det han gjør ofte er å bytte de dårlige blokkene med en annen og oftest brukt. Det har vært eksempler uten å gå i detalj her, hvor han har krevd 50 tusen for hele pakke og byttet kun 2 eller 3 batterier. Så krev bevis, men igjen gjør det om du tør  >:( da blir man bare henvist til en annen reparatør noe som oftest er umulig for mange.
Ta kontakt med Robort i Stavanger, han vil hjelper sikkert kunne hjelpe deg.

Mvh.
EL CAR LØS

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA