Tesla Model 3 levering kvartal 4 2021

Startet av Stig-Arne, tirsdag 05. oktober 2021, klokken 13:11

« forrige - neste »

OlaM

Nettavisen har en artikkel om utsettelsene.

https://www.nettavisen.no/nyheter/nils-betalte-for-splitter-ny-tesla-48-timer-for-han-skulle-hente-den-fikk-han-kontrabeskjed/s/5-95-359552

SitatStatens vegvesen forteller derimot gjerne hva som har skjedd. Det hele dreier seg nemlig om en systemfeil når de nye bilene skal typegodkjennes.

– Årsaken til problemene ligger i mottaket fra typegodkjenning av verdier for innpress hvor «35 eller 40 mm» mottas som «35/40». Denne verdien tillates ikke ved registrering. Dette vil bli rettet opp slik at innpress vil bli angitt som 35 eller 40 millimeter og ikke 35/40, skriver Asbjørn Steinar Hagerupsen i en e-post til Nettavisen. Han er sjefingeniør i veivesenet.

Hvis du er usikker på hva innpress er for noe har Hagerupsen svaret på dette også.

– «Innpress» er avstanden mellom senterlinjen på en felg og anleggsflaten på hjulnavet. Innpresset oppgis i millimeter, og omtales ofte under betegnelsen ET. ET betyr innpressing (Einpress Tiefe på tysk) og er et uttrykk for hvor langt inn i skjermen felgen sitter, forklarer han.

Til Nettavisen sier han at en løsning er like rundt hjørnet, men han tør ikke anslå hvor lang tid det vil ta.

– Men inntil den er ordnet korrigerer vi typegodkjenningene manuelt etter henvendelse fra Tesla. Dette kan for øvrig ta 1 til 2 dager på grunn av generell stor arbeidsbelastning, skriver han i en e-post.

Uten at jeg kjenner til denne prosessen så godt så virker det som slurvearbeid eller dårlig opplæring av de som melder inn registreringer til Vegvesenet.

En kan si mye om Nettavisen, men denne var morsom da:

Sitat– Vi har ingen kommentar, og ønsker ikke å bli navngitt i artikkelen. Du kan for eksempel skrive at en talsperson for Tesla Norge ikke ville kommentere saken. Ha en fin dag, svarer Nora Wisløff Egenæs i en e-post. Hun har tittelen «Associate, Content and Programs, Norway and Iceland» og er den som tar seg av pressehenvendelser for Tesla i Norge ut året.
'21 3LR

MrUnreal

RonnyØ

Sitat fra: OlaM på torsdag 16. desember 2021, klokken 21:14
Nettavisen har en artikkel om utsettelsene.

https://www.nettavisen.no/nyheter/nils-betalte-for-splitter-ny-tesla-48-timer-for-han-skulle-hente-den-fikk-han-kontrabeskjed/s/5-95-359552

SitatStatens vegvesen forteller derimot gjerne hva som har skjedd. Det hele dreier seg nemlig om en systemfeil når de nye bilene skal typegodkjennes.

– Årsaken til problemene ligger i mottaket fra typegodkjenning av verdier for innpress hvor «35 eller 40 mm» mottas som «35/40». Denne verdien tillates ikke ved registrering. Dette vil bli rettet opp slik at innpress vil bli angitt som 35 eller 40 millimeter og ikke 35/40, skriver Asbjørn Steinar Hagerupsen i en e-post til Nettavisen. Han er sjefingeniør i veivesenet.

Hvis du er usikker på hva innpress er for noe har Hagerupsen svaret på dette også.

– «Innpress» er avstanden mellom senterlinjen på en felg og anleggsflaten på hjulnavet. Innpresset oppgis i millimeter, og omtales ofte under betegnelsen ET. ET betyr innpressing (Einpress Tiefe på tysk) og er et uttrykk for hvor langt inn i skjermen felgen sitter, forklarer han.

Til Nettavisen sier han at en løsning er like rundt hjørnet, men han tør ikke anslå hvor lang tid det vil ta.

– Men inntil den er ordnet korrigerer vi typegodkjenningene manuelt etter henvendelse fra Tesla. Dette kan for øvrig ta 1 til 2 dager på grunn av generell stor arbeidsbelastning, skriver han i en e-post.

Uten at jeg kjenner til denne prosessen så godt så virker det som slurvearbeid eller dårlig opplæring av de som melder inn registreringer til Vegvesenet.

En kan si mye om Nettavisen, men denne var morsom da:

Sitat– Vi har ingen kommentar, og ønsker ikke å bli navngitt i artikkelen. Du kan for eksempel skrive at en talsperson for Tesla Norge ikke ville kommentere saken. Ha en fin dag, svarer Nora Wisløff Egenæs i en e-post. Hun har tittelen «Associate, Content and Programs, Norway and Iceland» og er den som tar seg av pressehenvendelser for Tesla i Norge ut året.

Er ikke det ordrett kommentaren fra Roland, knyttet til noe annet som noen ønsket kommentar på?

https://www.nettavisen.no/nyheter/nektet-a-levere-ut-teslaen-til-gjermund-fordi-forrige-bileier-skyldte-penger/s/5-95-355600

Smiling when sailing

Den avslutningen av artikkelen var morsom ja. Det betyr at Tesla klarer å feile typegodkjenningen i flere land med forskjellige formelle feil. Håper de får til å levere hengerfestene etter hvert. Det må være flere tusen som må produseres på nytt i tillegg til de som kommer med de nye bilene etter hvert. Spørs hvor lenge det tar å ta igjen etterslepet i disse tider. Jeg har også kjøpt M3 med hengerfeste. Kanskje det er mulig å låne kroken fra noen med eldre Tesla om jeg skulle trenge festen før jeg får den.
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

perterje

Da har jeg hentet min M3LR i Trondheim i dag og alt ser veldig bra ut!
Hadde opprinnelig utleveringsdato 22.12, men plutselig ringte de i går og lurte på om jeg kunne komme allerede i dag.
For min del har altså hele prosessen vært smertefri :)

SR92

Sitat fra: perterje på torsdag 16. desember 2021, klokken 23:04
Hadde opprinnelig utleveringsdato 22.12, men plutselig ringte de i går og lurte på om jeg kunne komme allerede i dag.

Sjekket du om det mangler USB porter og evt. hengerfeste?

fiere91

Dere som skal hente bil nå 21. og 22.12., har dere betalt enda?
Har ikke fått final invoice, og er redd for å drøye dersom jeg går ut i fra at de må ha mottatt pengene innen jeg henter bilen.

perterje

Sitat fra: SR92 på fredag 17. desember 2021, klokken 09:20

Har ikke funnet noen mangler så langt. USB-porter og trådløs lading er på plass. Bestilte ikke tilhengerfeste.

Kgranli

Sitat fra: fiere91 på fredag 17. desember 2021, klokken 09:52
Dere som skal hente bil nå 21. og 22.12., har dere betalt enda?
Har ikke fått final invoice, og er redd for å drøye dersom jeg går ut i fra at de må ha mottatt pengene innen jeg henter bilen.

Jeg har betalt, men jeg kjøpte også bilen uten lån.
Jeg finner ikke vin når jeg søker på vegvesenet.

Er det her du får opp ditt VIN? https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/ 

Håper ikke det blir noe tull rundt typegodkjenningen :)

EDIT: Bilen dukker opp hos vegvesenet nå. Gjorde ikke det i går eller i dag tidlig:) Står 40mm under innpress så da unngikk vi registreringsfeilen forrige parti hadde som førte til utsatte leveringer.  Ref: https://www.nettavisen.no/nyheter/nils-betalte-for-splitter-ny-tesla-48-timer-for-han-skulle-hente-den-fikk-han-kontrabeskjed/s/5-95-359552

FunkyFly

Folkens! Husk å ha forsikring i orden før levering. [emoji4]

filtvet

Sitat fra: perterje på fredag 17. desember 2021, klokken 09:52
Sitat fra: SR92 på fredag 17. desember 2021, klokken 09:20

Har ikke funnet noen mangler så langt. USB-porter og trådløs lading er på plass. Bestilte ikke tilhengerfeste.

Fikk ikke hengerfeste, men usb-porter. Skyldes sikkert Chips-mangel :)

Archy

Sitat fra: FunkyFly på fredag 17. desember 2021, klokken 10:22

Jeg tok den InsurMyTesla også ble jeg kontaktet, men hvordan skal den aktiveres? Har ikke vin nummer og hente dato er 30.12 i Stavanger. Skal jeg ringe den forsikring noen dager før levering for å aktivere den? Takk for svar :)

Kgranli

Sitat fra: Archy på fredag 17. desember 2021, klokken 10:56

Jeg tok den InsurMyTesla også ble jeg kontaktet, men hvordan skal den aktiveres? Har ikke vin nummer og hente dato er 30.12 i Stavanger. Skal jeg ringe den forsikring noen dager før levering for å aktivere den? Takk for svar :)

Jeg valgte også 30dagers forsikringen slik at jeg har litt tid til å innhente tilbud å velge den rette forsikringen. Jeg har ikke blitt kontaktet av Codan for å fullføre avtalen slik det står beskrevet. Skal hente bilen 21.12.

Regner med at den gratis 30-dagers forsikringen allikevel er aktivert?

Edit: Ringte forsikringsselskapet og forsikringen var ikke aktivert. Fått bekreftelse på at den er aktivert og meldt inn til Tesla nå og fikk tilsendt forsikringspolise på epost. Ta en telefon du! :)

christoffer.f

Sitat fra: Kgranli på fredag 17. desember 2021, klokken 11:26
Sitat fra: Archy på fredag 17. desember 2021, klokken 10:56

Jeg valgte også 30dagers forsikringen slik at jeg har litt tid til å innhente tilbud å velge den rette forsikringen. Jeg har ikke blitt kontaktet av Codan for å fullføre avtalen slik det står beskrevet. Skal hente bilen 21.12.

Regner med at den gratis 30-dagers forsikringen allikevel er aktivert?

Edit: Ringte forsikringsselskapet og forsikringen var ikke aktivert. Fått bekreftelse på at den er aktivert og meldt inn til Tesla nå og fikk tilsendt forsikringspolise på epost. Ta en telefon du! :)

Takk for tips!

Jeg trodde den var aktivert, men jeg måtte ringe inn å opprette konto og gi detaljer om bilen :)

fiere91

Da er forsikring og betaling utført!
Så får vi bare håpe de får registrert skilt på bilen før henting førstkommende tirsdag. 😊

Noen som vet om de også gjør dette i helgene?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA