Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

skuffende rekkevidde

Startet av thebadger, søndag 03. oktober 2021, klokken 17:28

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: BjarneD på mandag 04. oktober 2021, klokken 11:38
Piggfrie vinterdekk har betydelig lavere rullemotstand enn sommerdekk.
Tja, det kommer helt an på dekkene og temperatur. Når jeg legger om fra sommerdekk til vinterdekk går ikke forbruket ned (på samme dag).
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jeronan

Sitat fra: BjarneD på mandag 04. oktober 2021, klokken 13:14
Det gjelder uansett, og inkl. +12 grader, +30 grader, sol, regn.

That has not been my experience after driving our previous Model S for over 4 years.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

BjarneD

Vel. Det er min soleklare erfaring etter 8 år med Model S. Må krysse fjelloverganger og har derfor kjørt mye med vinterdekk (R2/R3) hvert år til langt utover våren.

thebadger

Sitat fra: geear på mandag 04. oktober 2021, klokken 12:09
Ja, der skrev du at den kun gikk 30 km lenger. Hvor mye lenger mener du den har basert på samme strekningen?

Kjørte du tur-retur samme dag? Hvordan var vindforholdene de(n) dagen(e)?
Anbefaler st du går tilbake til den tråden og leser istedenfor å gjøre denne tråden forvirrende

geear

Sitat fra: thebadger på mandag 04. oktober 2021, klokken 17:16
Sitat fra: geear på mandag 04. oktober 2021, klokken 12:09
Ja, der skrev du at den kun gikk 30 km lenger. Hvor mye lenger mener du den har basert på samme strekningen?

Kjørte du tur-retur samme dag? Hvordan var vindforholdene de(n) dagen(e)?
Anbefaler st du går tilbake til den tråden og leser istedenfor å gjøre denne tråden forvirrende
Ingen forvirring herfra, men du skrev om samme sak to steder, mikser i sammenligninger, og svarer ikke på relevante spørsmål.

Sandvika

Sitat fra: geear på mandag 04. oktober 2021, klokken 11:56
Sitat fra: Sandvika på mandag 04. oktober 2021, klokken 10:55
Det er naturligvis et kryssningspunkt mellom utetemperatur og batteribelastning, men mener bestemt at jeg har sett noen kvalifiserte vurderinger på dette og at luftmotstanden ved lavere temperatur forklarer økt forbruk bedre enn økt varmebehov. (Muffinmann er ekstremt kompetent og har skrevet mye om dette i TMS delen av forumet.) TMS/TMX har to separate kretser, men ventil som kobler disse sammen ved behov.  I skjemaet på følgende link ser man at man kjøre overskuddsvarme fra drivverk og batteri forbi radiator og til oppvarming av kabin. https://www.evcreate.nl/using-tesla-thermal-management-system-parts/
Hvor ser du at de kobler inn kupéen i skjemaet? Hvis du mener interior evaporator, så er det kun for kjøling av kupéen, der deler de samme AC-kompressoren.
Ja, det var via battery chiller jeg tenkte. Her står det jo en tre-veis ventil som sender det inn i kabinens krets, under beskrivelsen av denne står det "In addition, in mixing mode, you can use it to divert the output of a (battery) fluid heater to both the battery and a fluid interior heater."  Når det er sagt, jeg får det heller ikke til å stemme helt med schematikken nå så mye mulig du har rett.

thebadger

Sitat fra: geear på mandag 04. oktober 2021, klokken 18:34
Ingen forvirring herfra, men du skrev om samme sak to steder, mikser i sammenligninger, og svarer ikke på relevante spørsmål.
I denne tråden står det ingenting om rekkevidden på Model x.
Dersom du har spørsmål relatert til det som står i den andre tråden er det bare å spørre der, og der står det forklart nettopp det du spør om.
Legger ved link her i tillegg, der jeg skriver at jeg tok feil: https://elbilforum.no/index.php?topic=57900.msg1008309#msg1008309

Jeg vet ikke om hensikten din bare er å krangle, i så fall må du bare fortsette

sjokomelk

Sitat fra: jlan på mandag 04. oktober 2021, klokken 12:19
Når det er skikkelig kaldt så tror jeg PTC forbruket er veldig avhengig av hvilket trinn viften står på.
Et PTC-element er enten av eller på. Men det har den egenskapen at det trekker mindre strøm etterhvert som det blir varmt. Dvs. at startstrømmen er ganske høy, og så blir den "normal" når elementet er varmt. Så jeg er usikker på hvor lurt det er å bruke PWM for å styre effekten på et PTC-element.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

jlan

Sitat fra: sjokomelk på mandag 04. oktober 2021, klokken 21:09
Sitat fra: jlan på mandag 04. oktober 2021, klokken 12:19
Når det er skikkelig kaldt så tror jeg PTC forbruket er veldig avhengig av hvilket trinn viften står på.
Et PTC-element er enten av eller på. Men det har den egenskapen at det trekker mindre strøm etterhvert som det blir varmt. Dvs. at startstrømmen er ganske høy, og så blir den "normal" når elementet er varmt. Så jeg er usikker på hvor lurt det er å bruke PWM for å styre effekten på et PTC-element.
Jeg tror nok det brukes PWM. Men elementet vil uansett kjøles mer ned når det passerer mye uteluft forbi. Og det må slippes like mye luft ut av bilen som det slippes inn. Hvis utluften er varmere enn innluften så må det hentes energi fra batteriet. Jeg tenker da på en setting uten resirkulering eller varmeveksling. 
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Goran

Dagens sikkert dummeste spørsmål:
Jeg har ikke kjørt lenge i min nye Y, så jeg har ikke fått satt meg veldig inn i de ulike funksjonene på skjermen.
Fra e-golf er jeg vant med at det hele tiden står hvor mange mil man har igjen, på min Y ser jeg kun hvor mange % som er igjen på batteriet. Kan dette endres på?

geear

Trykk på prosenten rett ved siden av batterisymbolet.

Goran

Leifen1980

Første langtur med Y i går.
For å gi litt input til denne tråden.
Fint vær og fra 9 - 13 grader hele turen.
Ladet bilen full og forvarmet 2-3 minutter før vi kjørte.
Turen gikk Horten - Drammen - Eggedal - over Slokuveien - Veggli - Kongsberg - Horten.
Totalt 334 km. På plass ved Slokuvatnet etter 164 km og 900 høydemeter hadde vi 60% batteri igjen. Vel hjemme etter nye 170km hadde vi 30% igjen på batteriet.
Normal kjørestil, ikke forsøkt å spare.

Hvis jeg regner korrekt blir det da som følger:
334/70 * 100 =477km rekkevidde i tørt vær, rundt 10-12 grader inklusiv mange høydemeter. Det var også ca 55 km på motorvei i +/- 110km/t.
Kjører for øvrig på 19" sommerhjul.

Kun fossilbiler akkurat nå.
ex Tesla MY 2021
ex Tesla M3 base performance 2019
ex 2xNissan Leaf + div fossilbiler

Sandvika

Sitat fra: Jeronan på mandag 04. oktober 2021, klokken 14:20
Sitat fra: BjarneD på mandag 04. oktober 2021, klokken 13:14
Det gjelder uansett, og inkl. +12 grader, +30 grader, sol, regn.

That has not been my experience after driving our previous Model S for over 4 years.
Dekk har signifikant påvirkning, men samtidig så er dette veldig langt nede på listen over ting som påvirker forbruk. Så sant dere ikke logger og korrigerer for hastighet, temperatur, vind, topografi, dekktrykk +++  så er jeg rimelig sikker på at dere ikke har dekning for å konkludere på det ene eller andre basert på "egen erfaring"...

Når det er sagt, det vil overaske meg om vinterdekk, med mykere gummi og tverrgående lameller og mønster opptimalisert for grep skulle ha lavere forbruk enn glattere og hardere gummi i sommerdekk...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA