Hovedmeny

Takstativ på lager

Startet av ergo, torsdag 30. september 2021, klokken 11:33

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Arne1 på mandag 28. februar 2022, klokken 23:39
Noen som har erfaring med de uoriginale takstativene som finnes?
Bra kvalitet og verd det, eller lurt å få tak i direkte fra Tesla? Som er enklere sagt enn gjort.
Det viktigste er vel at bilen kun lovlig kan ha taklast når man bruker Teslas originale tilbehør.
Hint: taklast ikke er oppgitt i vognkortet, og de gjelder manualen. Den er helt tydelig på dette.
Ellers har jeg lest flere innlegg om at kvaliteten ikke er bra på de uoriginale. De kan heller ikke låses, og det er vel (teoretisk) mulig at det da kan skru seg opp.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

lars667

Det skal godt gjøres at noe skrus opp. Mutter ligger innafor et deksel, og det er naturligvis lurt å bruke loctite e.l. En tapebit på deksel og muligens mutter er uansett lurt.

Jeg har ikke hørt om noen av disse takstativene som har knekt eller på annet vis kollapset ennå, hvorvidt det er lovlig eller ikke skal jeg ikke si noe om, det stemmer muligens. Det er sikkert en grunn til at Thule og andre mer seriøse produsenter av takstativ ikke har laget noe(?).

Det er bare det at Teslas takstativ er så hinsides dyre. Prisforskjellen til de uoriginale vil jeg si på ingen måte kan rettferdiggjøres av kvalitetsforskjellen (uten at jeg har testet i kræsj). Men er vel småpenger for mange når det kommer til bil, for mitt vedkommende har jeg strukket budsjettet maks ved å kjøpe Y hehe.

For å argumentere mot meg litt: Hvis en skal ha noe på taket, f. eks. en campingløsning, som blir tyngre når bilen står stille, så har visst ikke de uoriginale klassifisert styrke til mer enn 75 kg uansett. Mens jeg mener å ha sett på YT at de originale tåler statisk last på opptil 2-300 kg.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Arne1

Takk for svar, blir nok å gå for originale ja.

Forresten ganske sykt at folk prøver å selge de på finn for 8k.

ToWalkOrDrive

Hmmmm....da har jeg klart å briste glasstaket....hadde originale takbøyler på...da jeg skulle hjem fra hytta la vi merke til sprekker som startet under vinkelfestene som går under glasset. Ingen ytre/øvre skader. Kan virke som at den slissen som vinkelen føres inn i, under glasstaket har blitt trukket såpass høyt at det har kommet i konflikt med glasset. Kanskje glasset er limt for lavt. Kanskje jeg har strammet for mye, selv om jeg var forsiktig.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

ToWalkOrDrive, føler med deg. Har du snakket med Tesla enda? Tesla må da gi deg nytt glasstak på garanti.

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 03. mars 2022, klokken 00:44
Hmmmm....da har jeg klart å briste glasstaket....hadde originale takbøyler på...da jeg skulle hjem fra hytta la vi merke til sprekker som startet under vinkelfestene som går under glasset. Ingen ytre/øvre skader. Kan virke som at den slissen som vinkelen føres inn i, under glasstaket har blitt trukket såpass høyt at det har kommet i konflikt med glasset. Kanskje glasset er limt for lavt. Kanskje jeg har strammet for mye, selv om jeg var forsiktig.
Vet ikke hvordan du strammet, men det er mer enn godt nok å stramme med fingrene til bøylene ikke er løse. Mutterne låses og kan ikke skru seg opp, og bøylene kommer ingen vei selv om det skulle være litt slakk.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

tykkmann

Noen med erfaring fra kano på takstativ på Tesla? Vurderer å kjøpe takstativ av den grunn.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA