Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor langt kommer jeg

Startet av Runeelar, mandag 27. august 2012, klokken 15:05

« forrige - neste »

Runeelar

Kjørte en tur t/r Os-Stavanger. Benyttet meg av hurtigladerne i Leirvik, Aksdal, Randaberg og den ved Nissan i Sandnes.
Når man kjører med hele familien og har bestilt hotellovernatting i Stavanger er den store skrekken at en av hurtigladerne ikke virker. Skulle det skje, går hele turen til helvette. I dette tilfellet virket alle hurtigladerne vi var innom. Da vi startet turen viste rekkeviddeindikatoren ca. 110 km. I Leirvik ved hurtigladeren var det kø ( fint at laderne blir brukt ). Rekkeviddeindikatoren viste 75 km før lading. Etter endt lading viste rekkeviddeindikatoren 89. Gikk altså fra 75 til 89 på 25 minutter. Føles litt skuffende, men jeg aner ikke om dette er vanlig eller ikke. Noen som har peiling? Er det slik at hurtigladerne skal lade ca. 80% for ikke å skade batteriene? Midt på sommeren i varme og solskinn får jeg altså ladet I-Mieven som har en teoretisk rekkevidde på 150 km til 89 km ved hurtigladeren. Samme greia i Aksdal. 35 km før lading og 91 etter lading. Etter dette stoppet kona og logge turen. Men jeg husker at på tilbaketuren viste rekkeviddeindikatoren nøyaktig 100 etter lading i Aksdal. Det var varmere i Aksdal under denne ladingen. Mellom 20 og 30 grader. Kan dette være årsaken til at den viste mer enn forrige gang? I garasjen under Scandic Forus i Stavanger er det ladeplasser til elbil, Europark skal ha betalt for ladingen, men vilkårene de viste til eksisterte ikke ved P-automaten. Vi ladet gratis og hadde oppladet bil om morgenen. Tror det sto ca. 110 på rekkeviddeindikatoren. Kort oppsumert, gikk veldig fint å bruke elbil mellom Os og Stavanger. Mye penger spart på ferger og bomstasjoner som det ikke er helt få av. Hurtigladerne virket, men skulle ønske de ga bilen større rekkevide. Frykten for at en av disse laderne ikke skal virke gjør at vi neppe kommer til å gjøre dette flere ganger før hurtigladerne dukker opp på enhver bensinstasjon langs veiene.

buestad

#1
80-100% tar mye lenger tid enn feks. 40-60%. Angående rekkevidde så kommer det veldig an på kjørestil, bruk av AC mm. Ser du har skiboks på og det hjelper heller ikke. Rekkeviddeindikatoren baserer seg erfaringsdata på forbruk per km. Kjører feks i 90 et stykke så dropper km. kjører du så inn i en 50 sone kryper km oppover igjen.
i-MiEV 2012

Lars C. Krogenæs

Min lille erfaring er at du kan hurtiglade i området 0-80%. Skal du fylle opp batteriet slik at det blir mer enn 80% fullt, kan du nesten likegodt bruke din egen ladekladd.

I praksis har du ca. 9 mils kjørelengde etter endt hurtiglading. Det betyr at første hurtiglading kan skje 11 - 14 mil etter oppstart, mens de neste hurtigladingene gir deg 9 mil videre med kjøring.

Det er ihvertfall irriterende hvis du står og lader over 80%, for å få full tank, hvis det står andre bak deg i køen for å hurtiglade i de nedre områdene. Noe å tenke på!

Heldigvis ser det ut til at problemer med hurtigladere nå begynner å avta, ettersom jordingsfeil og andre barnesykdommer blir utbedret.

Lars

Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

PK

Hei.

Det geniale ville vært om fergene hadde hurtiglading. F.eks at elbiler stilte seg opp i eget felt på kaien, og at hver ferge hadde f.eks 4 hurtigladeruttak langs ene siden på bildekk som en kunne bruke under overfarten.
Fergene på strekningen tar henholdsvis ca 40 min og 25 min...
Da slår en sammen ladetid og fergetid under ett... :-)
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

tomrh

#4
Rekkevidden på 150 km er ganske teoretisk ja, er vel mulig på sommeren med noe ekstra luft i dekkene, ingen varme på, ingen passasjerer og man kjører maks 60 km/t. Og man må tørre å kjøre helt ned til skilpadde, noe de fleste er for engstelige til. Erfarer 120 km på sommer og 80 km på vinter (med varme på), og da er jeg alene i bilen. Med passasjererer blir det kortere.

Enig med buestad, med 10-11 batteriprikker fra før er det nesten bortkastet å hurtiglade, går ganske så treigt. Men er batteriet nesten tomt så renner prikkene inn.

Rekkeviddeindikatoren er ikke til å stole på, men feilen blir mindre jo mindre strøm det er igjen på batteriet. I kveld f.eks. mente den at jeg hadde bare 73 km da jeg startet med fullt batteri fra Trondheim (m/varmen på). Etter å ha kjørt 45 km hjem, hele veien med varme på i pluss 5 grader, hevder den nå at det er 45 km igjen. Og det til tross for at det også er 90 høydemeter netto stigning på turen. ::)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

sven erik

en får da over 15 mil å indikatoren går utifra hvordan du har kjørt di 2 siste mila 
jeg tokk min bil en morgen å hadde fått 9 mil  etter 2 mil hadde jeg 12 mil  så det kommer ann på kjøring
hurtigladern lader fort desto mindre det er i gjenn  over 4 streker i gjenn kann en like godt bruke semi hurtig lader som  de mest kraftige

foxy

Sitat fra: skatvalsbygg på torsdag 01. november 2012, klokken 23:26
Rekkevidden på 150 km er ganske teoretisk ja, er vel mulig på sommeren med noe ekstra luft i dekkene, ingen varme på, ingen passasjerer og man kjører maks 60 km/t. Og man må tørre å kjøre helt ned til skilpadde, noe de fleste er for engstelige til. Erfarer 120 km på sommer og 80 km på vinter (med varme på), og da er jeg alene i bilen. Med passasjererer blir det kortere.

Enig med buestad, med 10-11 batteriprikker fra før er det nesten bortkastet å hurtiglade, går ganske så treigt. Men er batteriet nesten tomt så renner prikkene inn.

Rekkeviddeindikatoren er ikke til å stole på, men feilen blir mindre jo mindre strøm det er igjen på batteriet. I kveld f.eks. mente den at jeg hadde bare 73 km da jeg startet med fullt batteri fra Trondheim (m/varmen på). Etter å ha kjørt 45 km hjem, hele veien med varme på i pluss 5 grader, hevder den nå at det er 45 km igjen. Og det til tross for at det også er 90 høydemeter netto stigning på turen. ::)

logget noen km over 150km sist i sommer med 3 voksne i bilen- hold fartsgrense dog max 80km/h...
I-miev 2011
Asker

tomrh

Sitat fra: foxy på fredag 02. november 2012, klokken 00:40
logget noen km over 150km sist i sommer med 3 voksne i bilen- hold fartsgrense dog max 80km/h...
Du har 2011-mod ser jeg, det har vel sven erik også? Virker nesten som dere 2011-eiere har litt bedre rekkevidde?

Det var en diskusjon her om rekkevidde der en selger hadde sagt at Mitsubishi holder tilbake litt batterikapasitet som de slipper ut etterhvert som bilen blir eldre - for å kompensere for forventet batteritap. Og at batteriene nok taper seg saktere enn de trodde. Klart at man blir bedre elbilsjåfører etterhvert også og får mer rekkevidde av det, men er da grenser for hva sjåføren kan greie.

Svaret får vi neste sommer. ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA