Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Think classic 2000 model blåser sikringer

Startet av Runex, søndag 26. august 2012, klokken 21:43

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: PK på søndag 04. november 2012, klokken 11:22
Helt enig.

Sitter litt på sidelinjen og venter...
Prøvde en leaf til jobb. Har rett over 10 mil t/r, og siden mange på jobb allerede kjører elbil, så er ikke det plass til å lade for meg... Uten Varme og acem, ca 10'c ute brukte jeg ca 40% en vei.
Og arbeidsgiver ser ikke ut til å ville bygge ut strekkelig med plasser. Idag er det 8 plasser, og det skal kansje komme 5 til, og vi er ca 3-4000 ansatte...

Er det reserverte plasser eller førstemann til mølla ? Hva med å bli enige i å dele på godene, dvs. bytte ved lunsjtider ? De fleste klarer seg vel med 3-4 timers lading ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Arha

Eller sjekke på ladestasjoner.no om du har andre muligheter i nærheten.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

PK

Skulle gjerne begynt tidligere, ser at elbil plassene allerese er fulle ca 06:42. Selv begynner jeg kl 7, og da står eg opp kl 05:30. Føler det er tidlig nok for å si det sånn.:-)

Ja, det har vært snakk om å dele på godene. Utfordringen blir at det idag kun er park.plass til 43% av de som jobber der (det maksimale som fylkesmannen tillater) og alle plassene er full ca kl 08:20. så hvis en går ut og flytter bilen i lunchen, får man ikke plass noe annet sted.

Som kompenserende, så har jeg foreslått å sitte opp 2 hurtigladere, for de som ikke får plass og som må lade. Men har ikke hørt noe tilbake om det er noe de vurderer.

Så, veldig i tvil for hva jeg bør gjøre....
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

Rio

Sitat fra: PK på søndag 04. november 2012, klokken 13:35
Skulle gjerne begynt tidligere, ser at elbil plassene allerese er fulle ca 06:42. Selv begynner jeg kl 7, og da står eg opp kl 05:30. Føler det er tidlig nok for å si det sånn.:-)

Ja, det har vært snakk om å dele på godene. Utfordringen blir at det idag kun er park.plass til 43% av de som jobber der (det maksimale som fylkesmannen tillater) og alle plassene er full ca kl 08:20. så hvis en går ut og flytter bilen i lunchen, får man ikke plass noe annet sted.

Som kompenserende, så har jeg foreslått å sitte opp 2 hurtigladere, for de som ikke får plass og som må lade. Men har ikke hørt noe tilbake om det er noe de vurderer.

Så, veldig i tvil for hva jeg bør gjøre....

Foreslå at for at arbeidsgiver skal ha en grønn profil så bør de utvide antall ladeplasser, reservere disse for elbiler, og gi prioritet til elbileiere som vil ha parkeringskort.

Det er det andre som gjør (f. eks. Telenorsenteret) hvor det er over 70 ladeplasser for elbil.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Ogi

Sitat fra: PK på søndag 04. november 2012, klokken 11:22
Å kjøre uten Varme og med dugg på ruten, blir for dumt i 2012... Litt må en forvente av en moderne bil.
Og arbeidsgiver ser ikke ut til å ville bygge ut strekkelig med plasser. Idag er det 8 plasser, og det skal kansje komme 5 til, og vi er ca 3-4000 ansatte...
Bilen er nok moderne. Arbeidsgiveren henger noen tiar bak tror jeg. 3-4000 ansatte skal dele 8 elbil plasser? Har stikkontakter blitt så dyr?

PK

Ja.
Ser de er moderne. Var imponert over bilen når jeg prøvekjørte den.
Eneste jeg har ankepunktet jeg har er "strøm-fryken", at dersom jeg ikke finner ledig ladeplass, så kommer jeg meg ikke hjem igjen fra jobb... Men, ser jo at det er kommet en hurtiglader ved Rema 1000 Krambua (bergen), og der kjører jeg forbi. Så da er det jo bare en svipp innom, så er jeg klar for resten av veien hjem og.


Sitat fra: Ogi på søndag 04. november 2012, klokken 15:12
Sitat fra: PK på søndag 04. november 2012, klokken 11:22
Å kjøre uten Varme og med dugg på ruten, blir for dumt i 2012... Litt må en forvente av en moderne bil.
Og arbeidsgiver ser ikke ut til å ville bygge ut strekkelig med plasser. Idag er det 8 plasser, og det skal kansje komme 5 til, og vi er ca 3-4000 ansatte...
Bilen er nok moderne. Arbeidsgiveren henger noen tiar bak tror jeg. 3-4000 ansatte skal dele 8 elbil plasser? Har stikkontakter blitt så dyr?
Men det er klart, det beste hadde vært om arbeidsgiver hadde lagt litt mer til rette. Så regner med de andre el-bil eienerne også er med på å påvirke, slik at vi får flere plasser...
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

Elmo

#51
Sitat fra: PK på søndag 04. november 2012, klokken 19:14
"strøm-frykten"

. . . . kalles "rekkevidde-angst" på fagspråket ;) :D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

tomrh

#52
På e-NV200 eventen på Britannia i Trondheim i dag fikk jeg bekreftet fra Nissan at det IKKE blir lengre rekkevidde på 2013-modellen av Leaf. :( Så de som venter på det kan egentlig bare løpe og kjøpe 2012-mod nå.

Det er kun i USA at det vil kjøres et prøveprosjekt med Leaf med lengre rekkevidde. Her i Norge er de redd for at bilen blir for dyr, og det blir ikke gjort noe med batteripakken før i 2015.

Vi må bare henge i å kjøpe elbiler så vi blir et *større* marked enn USA, for da får vi kanskje flere godbiter også.

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Sverre_E

Her er siste nytt om hvordan 2013-modellen vil kunne leveres. G-, X- og S-graderinger.
Større bagsjeplass, ny motor og varmepumpe er interessante nyheter.

http://www.electric-vehiclenews.com/2012/11/nissan-announce-updated-leaf-with.html

Så gjenstår det å se når nyheten havner på norske veier.
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

Lars C. Krogenæs

Ingen grunn til at disse oppgraderingene ikke skal komme til Norge også, snarere tvert i mot.

Envher bilselger* vil selge de bilene de i øyeblikket kan levere, i stedet for å få kundene til å vente. I så tilfelle må de også ut med rabatter for å få solgt unna restlageret. Det er Nissan selvfølgelig ikke interessert i.

(* unntaket er Th!nk, som hele tiden fortalte om kommende forbedringer og seteløsninger, som gjorde at kunder ventet med å kjøpe, i stedet for å få opp salget av det de kunne levere).


Tror nok Nissan vet mer om kommende modeller av Leaf, enn de er villige til å fortelle om...

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

marton

#55
Jeg har fått til svar fra norsk Nissan leverandør at Disse bilene ikke kommer til Norge.
Nissan Leaf skal nå produseres i England og det er den versjonen som vil komme til norge senere i år. Det sies at produksjonen i England kommer i gang i Mai 2013.

Denne modellen vil ikke ha lenger rekkevidde, men vil være tilgjengelig i flere alternativer til interiør og farger.

Jeg har en følelse av at om man hele tiden tråler internett etter nye og forbedrede elbiler, så vil man aldri komme lenger :) Det skjer så mye på denne fronten og jeg kan garantere at når Nissan Leaf kommer i ny utgave til norge med lenger rekkevidde mm., så er det plutselig en ny modell på vei å lese om på google.

Jeg har bestillt nissan Leaf nå, og velger heller å se på kostnader jeg sparer i bompenger og dieselutgifter som utgjør mer enn det Leafen vil koste meg i mnd, inkl. lading, forsikring mm.

Verditap syns jeg også mange regner på. Klart at om du selger el-bilen etter 2-3 år, vil en nok kanskje få ett tap som er høyere sammenlignet med en fossil-bil, men skulle Leafen vare i 10 år, er ikke den årlige nedskrivingen så gærn alikevel. Jeg har de siste 10 årene skiftet bil hver 3-4år og har aldri vært under 30 tusen i året i nedskriving på bilene jeg har eid (av nyere dato).
Tesla Model S P85+, 25 000km/år
Nissan Leaf, Nov 2012 - Mars 2015, 16 000km/år
Kjøp din tesla her:  http://ts.la/frodemarton7393
Bømlo, Hordaland

Runex

Sitat fra: Sverre_E på tirsdag 20. november 2012, klokken 09:50

http://www.electric-vehiclenews.com/2012/11/nissan-announce-updated-leaf-with.html

Så gjenstår det å se når nyheten havner på norske veier.

Se her ja, dette var svært interessante nyheter! Det var jo en hel del bra forbedringer jeg ikke har trodd ville komme på lenge.

Så var det spørsmålet om dette kommer oss til gode:
Jeg har også fått med meg at Nissan her på berget holder tilbake informasjon og til og med nekter for at disse forbedringene kommer oss til gode til neste år. Det er bare det at bilene som sendes til Norge kommer jo fra Japan etter det jeg har forstått. Da har jeg vanskelig for å tro at de vil produsere den gamle versjonen for Europa og kun innføre forbedringene i sitt lokale marked fram til fabrikken i England er i gang.

Leaf opplever nedgang i salget i store deler av verden i disse dager, og det er forventet at de ser seg om etter måter å få opp salget opp igjen på etter den første bølgen med salg til spesielt interesserte har gitt seg.
I USA sliter de (Nissan og andre bilprodusenter) stort for tiden, med labert salg både av Leaf og andre miljøbiler. Jeg må si jeg syns litt synd på Nissan i USA som snart har en kjempefabrikk klar i Smyrna til å spy ut både Li-ion batterier og elbiler men mangler marked.  :-\

http://www.greencarreports.com/news/1078765_2013-nissan-leaf-edges-closer-to-production-in-smyrna-tn

Nei, i denne settingen ser jeg ingen grunn for Nissan til å tviholde på gamleversjonen så lenge som mulig. Heller på tide å komme med noen good news til folket så salget kan ta seg opp. Bring it on!  ;D
Tesla Model S85 sept 2013 (solgt)
Tesla Model S85D juni 2015
Tesla Model X #96 (2015?)

Aspiranten

#57
Markedet kommer så fort prisen går ned.

At batteriene per i dag er omtrent spesialproduksjon er jo selve hovedargumentet for den høye prisen.

Er derfor spent på hva som skjer etter at Smyrna er åpnet.

Håper bilene blir billigere! Vi nordmenn taper ikke så veldig mye på det totale 5 års verditapet uansett.



An Apple quote:



If it looks the same, how will people know i upgraded??!
Nissan Leaf

PK

Oi..

Nettopp de endringene jeg ønsket med:
- Fjernstyrt åpning av ladeluke
- Lys i ladeluken
- Forbedret varmeapperat
- Bedre kjørelengde (faktisk ankepunktet for at jeg enda ikke har kjøpt)
I tillegg ser jeg "klumpen" mellom bagasjerom og bakseter forsvinner som bonus =)

Denne er jeg klar for å bestille IDAG =)
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

cra

Og prosentvisning av restkapasitet!  :D  (Håper den kan komme som softwareoppgradering i den jeg allerede har.)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA