Hovedmeny

Model Y Standard Range

Startet av Otkristo, tirsdag 21. september 2021, klokken 14:51

« forrige - neste »

magnetic


advale

#61
TM3 SR+ var den beste dealen når den kostet rundt 350 000. Nå er den på rundt 400 000 også setter Tesla ut Y SR for 520k?!

Tesla må jo sitte og gappskratte i bakrommet når de satt prisen (jeg kan høre den distinkte latteren til Musk).

Har stadig utsatt bilkjøp pga investeringer i bolig. Får bare sitte stille litt til. Jeg tror uansett med inntog av flere elbiler med kort levering (og hyggelige priser) viser at proppen bør absolutt løsne snart.

vinterdekk

Nå roter også inflasjonen og realvekst-nedgangen litt med hodene våre også. 350K i 21 var mye mer penger den gang enn den vil være etter lønnsoppgjøret i 23. Men det er reelt problem for produsenter at elbiler blir dyrere og at vanlige folk ikke har råd til nye biler mer. Jeg er litt skuffet over at prisen på Model Y ferdig levert ikke havnet under 500K, merker nesten hastverk å bestille en eller annen bil før alle produsenter øker prisene ytterligere.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

ViktorS

Sitat fra: advale på lørdag 27. august 2022, klokken 13:34
TM3 SR+ var den beste dealen når den kostet rundt 350 000. Nå er den på rundt 400 000 også setter Tesla ut Y SR for 520k?!

Tesla må jo sitte og gappskratte i bakrommet når de satt prisen (jeg kan høre den distinkte latteren til Musk).

Har stadig utsatt bilkjøp pga investeringer i bolig. Får bare sitte stille litt til. Jeg tror uansett med inntog av flere elbiler med kort levering (og hyggelige priser) viser at proppen bør absolutt løsne snart.

Hvilke biler med kort levering og hyggelig priser snakker du om?
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

geear

Sitat fra: advale på lørdag 27. august 2022, klokken 13:34
TM3 SR+ var den beste dealen når den kostet rundt 350 000. Nå er den på rundt 400 000 også setter Tesla ut Y SR for 520k?!

Tesla må jo sitte og gappskratte i bakrommet når de satt prisen (jeg kan høre den distinkte latteren til Musk).

Har stadig utsatt bilkjøp pga investeringer i bolig. Får bare sitte stille litt til. Jeg tror uansett med inntog av flere elbiler med kort levering (og hyggelige priser) viser at proppen bør absolutt løsne snart.
Da tror jeg du skal vente lenge. Det vi ser nå er fortsatt bare starten, elbilen er omtrent på fosterstadiet fortsatt. I Norge føles det som om vi nærmer oss "kneika", men alle andre er jo 4-10 år bak Norge på elbilfronten, og vi er bare en dråpe totalt sett. Ja, produksjonskapasitet og modeller vil bare øke på, men det kan nok være lenge før det er overkapasitet. Litt avhengig av hva som skjer med økonomien og eventuelle påbud/forbud/insentiver rundt forbi på kloden..

advale

@vinterdekk Du snakker som om biler (eller Teslaer) er boligpriser. Må kjøpe før de løper fra deg haha..

Ja kan godt 520 er "billig" eller at den skal opp. Men er bare å sammenligne den med andre tilsvarende biler og se hva man får igjen. Tesla (og spesielt "billig"-versjonen SR-modellene) er i grunn hvilket som helst andre biler. De har jo blitt tatt igjen på alle forsprangene sine. Og i tillegg liker jo Teslasjåfører å dra frem SC, og den er nå åpent osv.

advale

#66
@geear tror alle ble tatt i senga av implikasjonene av corona det hadde på bilindustrien. Der tok jeg også feil. Ukraina-invasjonen kunne heller "ingen" forutse. Hadde ikke de tingene skjedd hadde prisene synket. Blant annet med TM3 SR+ fra 350 000 og på den tiden tenkte folk greit nok, ikke at det var billig osv.

Fosterstadiet? Hehe, nei nei nei nei. Det blir snart masse ledig kapasitet fremover. Tipper etter nyttår vil slusene åpnes opp.

Kan sikkert skrive mye, men for å gjøre ting kort (og samtidig svare ViktorS), hvorfor tror du blant annet BYD kommer med en bil 0,5-klasse under Y for 370k(estimert) og modellen Han som er konkurrent til 3 - som vil helt sikkert koste under 400k for topputgaven - alle med kort leveringstid.

Og jeg tror Tesla endelig skal begynne å levere Semi'en neste år. De klargjør ikke Semi'en med 200kwh når de kan allokere batteriene til andre med høyere margin osv.

Men jeg kan også ta feil og flere "dark horses" hendelser kan inntreffe. F.eks at Kina går ti krig mot Taiwan.

Vaduz

Det er veldig høy inflasjon i vesten, men det betyr ikke at det blir deflasjon etter at det er ferdig, bare at inflasjon vil stabiliseres rundt 2% igjen, så at bilene skal bli billigere i en absolutt forstand vil sannsynligvis ikke skje. Om du ønsker å kjøpe billigere biler enn tesla finnes jo det allerede, VW, MG, Hyundai og KIA feks.

advale

#68
Ja selvfølgelig. Hvis "alle" bilprodusentene sliter med levering og økte kostnader - slikt som det har vært i de siste årene så tilsier det at prisene skal øke. Men det er ikke situasjonen lenger. BYD - som tross alt selger snart like mange elbiler som Tesla - kan levere kjapt og med hyggelige (uhørte) priser vs Tesla. Så ting løsner opp snart tenker jeg. Til og med Elon sier hvis inflasjonen er under kontroll vil de senke prisene.

Men for all del - du får hoppe på og kjøpe SR til 520 000 nå, ingen som stopper deg.

Penger er ikke et problem her, bare snakk om hva man skal bruke de til. Jeg kan sikkert slenge på flere argumenter som motdemper prisgalloppene på elbilene i det siste osv. Men det enkle er ofte det beste - vi får bare se frem til over nyttår hvem som har rett :)

Otkristo

Sitat fra: advale på lørdag 27. august 2022, klokken 21:07
Ja selvfølgelig. Hvis "alle" bilprodusentene sliter med levering og økte kostnader - slikt som det har vært i de siste årene så tilsier det at prisene skal øke. Men det er ikke situasjonen lenger. Ihvertfall ikke når BYD - som tross alt selger snart like mange elbiler som Tesla - kan levere kjapt og med hyggelige (uhørte) priser vs Tesla.
Tesla leverte 564 000 elbiler første halvår, mens BYD leverte 323 519 elbiler.
Når du ser på salg av rene elbiler (BEV) er Tesla fortsatt verdens største produsent og ingen indikasjoner at BYD tar igjen Tesla med det første. Eller kanskje du har andre kilder?

hELgenen

#70
Jeg finner litt andre tall her :

https://insideevs.com/news/602826/byd-plugin-car-sales-july2022/

BEVs: 404,511 (up 242% year-over-year)
PHEVs: 395,860 (up 384% year-over-year)
Total: 800,371 (up 300% year-over-year)

https://www.statista.com/statistics/502208/tesla-quarterly-vehicle-deliveries/

Men - det er kanskje ikke samme periode

Uansett - BYD vokser mye





tornaldo

Enig med de som sier at TMY bakhjulstrekk er priset alt for høyt. Jeg tippet den skulle selges for 499000, og det vil ikke overraske meg om det er prisen når vi nærmer oss nytt år. Burde vel kostet nærmere 480000 for at det skulle føles som et brukbart kjøp.

BYD har jeg ingen tro på at skal påvirke markedet i Norge i veldig stor grad med det første. Build Your Dreams Atto 3, gleder meg til å få presentert de grensesprengende salgsstatistikkene til bilen i Norge og Europa i 2023, gjerne presentert av "advale"...?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Daniel_0007

Sitat fra: tornaldo på lørdag 27. august 2022, klokken 22:28
Enig med de som sier at TMY bakhjulstrekk er priset alt for høyt. Jeg tippet den skulle selges for 499000, og det vil ikke overraske meg om det er prisen når vi nærmer oss nytt år. Burde vel kostet nærmere 480000 for at det skulle føles som et brukbart kjøp.

BYD har jeg ingen tro på at skal påvirke markedet i Norge i veldig stor grad med det første. Build Your Dreams Atto 3, gleder meg til å få presentert de grensesprengende salgsstatistikkene til bilen i Norge og Europa i 2023, gjerne presentert av "advale"...?

Ikke sov på Byd sin Europa satsning, ja de bomma litt med tang(utdatert model med litt stiv pris) Men atto 3 har jeg troa på, med høy inflasjon, høye strømpriser så kan jeg se at flere som velger vekk tesla for noe billigere som mg4 eller atto 3.
Model 3 2019 LR Rwd

automat

Sitat fra: hELgenen på lørdag 27. august 2022, klokken 21:54

Uansett - BYD vokser mye

I hjemmemarkedet ja.

I elbillandet Norge har de solgt færre enn 2500 eksemplarer av Tang.

Når den jevne europeer skal ta skrittet over til elbil, så har BYD en betydelig oppgave foran seg med å overbevise folk om å gå for et helt ukjent bilmerke. Den politiske vinden i Vesten blåser heller ikke Kinas vei.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: automat på lørdag 27. august 2022, klokken 23:24
Sitat fra: hELgenen på lørdag 27. august 2022, klokken 21:54

Uansett - BYD vokser mye

I hjemmemarkedet ja.

I elbillandet Norge har de solgt færre enn 2500 eksemplarer av Tang.

Når den jevne europeer skal ta skrittet over til elbil, så har BYD en betydelig oppgave foran seg med å overbevise folk om å gå for et helt ukjent bilmerke. Den politiske vinden i Vesten blåser heller ikke Kinas vei.

BYD er definitivt ikke ukjent. De har siden 2018 levert mange elbusser til Norge
Dette er et merke mange Nordmenn allerede har blitt vant til å se i gatene.

https://www.yrkesbil.no/yrkesbil/byd-med-store-leveranser-til-vy-buss-og-unibuss/142588

Det var gjennom buss jeg selv ble kjent med dette - og når bilen kom til Norge å visste jeg ganske mye
om merket og erfaringer man hadde med bussen og forsåvidt RSA. Tang var og er en ganske ineffektiv
elbil med tullete service intervall. Men merket har potensial i seg til å vokse mye i Europa.
Dersom man ikke gjør noe politisk for å fryse ute kinesere så kan jeg ikke se for meg at BYD og kanskje
ett eller to kina merker til vil utfordre Tesla innenfor elbil segmentet. Faktisk er kvaliteten på det kinesere
leverer ofte bedre enn hva Tesla klarer å få til. Mange Tesla kunder fikk vel seg en skikkelig overraskelse når
de så hvor bra skrudd sammen Tesla fra Kina var. Den eneste merket jeg vet om i Europa som klarer å skru
sammen biler like bra som kinesere er BMW. Alle de andre er allerede passert av flere kina merker.

Og vekstraten til BYD er jo formidabel - og med kvalitet på høyde eller bedre enn Tesla til en billigere pris - vel
da må en nesten inn med politiske grep for å stoppe denne kineseren fra å vokse.

Ble litt avsporing i forhold til emnetaggen - men kanskje en burde ha en egen tråd BYD vs Tesla - eller Kinabiler vs Tesla - for det kina leverer av kvalitet på bilene - det er overraskende bra  - og så lenge man kan handle fritt uten politisk innblanding vil mange kaste seg over en kina bil de kommende årene fordi man får mye bil for pengene her.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA