Hovedmeny

Tester av iX

Startet av LMOR, torsdag 16. september 2021, klokken 14:43

« forrige - neste »

LMOR

Sitat fra: john på fredag 12. november 2021, klokken 19:51
Har testet iX med HK og B&W, og ift listen over her vil jeg si at i3 med HK er en  dab-radio fra Wish i forhold.
Interessant med lyd i nakkestøttene og "shaker" i setet. Skal godt gjøres å fange opplevelsen med måleutstyr.
Nå har ikke jeg tilgang til B&W, og shakers kan nok ikke måles.
Men jeg er mest opptatt av god lyd, og der «hører» kalibrerte mikrofoner litt bedre enn oss.
Men lyd er som religion, ikke så lett å få alle enig i hva som er best.
Har et sett med referansemusikk som avkler høytalere. Men er rimelig sikker på at begge iX variantene kommer høyt opp.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Jan E-28

Sitat fra: daktari på torsdag 11. november 2021, klokken 23:04
Sitat fra: LMOR på torsdag 11. november 2021, klokken 22:06
Alt blir skrudd av når du låser døren. Har gjort det på de BMWene jeg har hatt.
Men skal du og rusle rundt, så spiller musikken videre, så lenge du ikke låser døren.
Det var positivt!
Håper det ligger i menyvalgene. For under testen i dag så gikk rattet inn og hadde satt seg i dvale når jeg var utenfor døren i 10sek uten å låse eller ta med nøkkel. Så måtte trykke start knapp igjen og vente på oppvåkningen før jeg fikk den i gir.
Men liten tid under testkjøringen til å forske mer på det, så mulig det ikke hadde vært noe problem om den blir stående i gir når en trykker P, eller lar den stå urørt i D/B eller noe tilsvarende som kanskje hindrer dvale.

Fikk låne ix50, og for et kjøretøy. Dette blir en deilig milsluker hvor køkjøring også blir en glede. Mange sier at dette ikke er en sportselig bil, og er enig. Men skal iX egentlig være det? Har ikke testet noen andre å sammenligne med, men vil tro iX er av den sportsligere i segmentet uansett?

Lett å skrive kritikk, så kan fort se ut til at jeg ikke likte bilen. Men jeg syntes den virket utrolig bra. God kjørefølelse, god lyd, lite støy og alt det andre positive pressen allerede har skrevet.

Setene er veldig gode å sitte i, men savnet mulighet til å senke det litt mer. Med mine 1.92 måtte jeg fortsatt sette meg opp føltes det som. Samt sittefølelsen var litt høy, men noe en fort kommer til å bli vant med vil jeg tro, som ikke har kjørt særlig SUV/SAV. Støtten på sitteputen er ikke optimal, men korsrygg sjåfør kjentes bra ut. Men litt rart at de ikke har hostet opp et sportsligere alternativ i utstyrslisten.

Generelt en god bil jeg kommer til å elske. Så får en heller banne litt angående bagasjeplassen før langturer når takboksen senkes på plass.

Var begrenset med tid til å bla i menyer i den tildelte tiden. Så vil tro noen av de litt negative erfaringen kommer av ikke satt opp slik jeg ønsker, eller at det kommer noen oppdateringer.

Lane keeping assistant var mer en assistent en god lvl2 føltes det som. Den vandret en del på bred 4-felt. Og i nyper sving med midtdeler klarte den ikke å holde seg, med dro ut over sidelinjen flere ganger. Ble skuffet over akkurat den. Men dette vet en jo kommer flere oppdateringer på 🙏

Ved følge trafikken, og farten satt 30km over så ikke uventet akselererte den når en svingte på avkjøringsrampen, og la seg pent bak en bil foran. Justerte da cruise ned til fartsgrensen på 60km/t. Når bilen foran så gled ut venstre i rundkjøringen (ditt jeg også skulle) akselerte bilen kraftig i svingen. -Skulle tro bilen ut i fra sensorer og nav viste at den var i en rundkjøring, men tydeligvis ikke 😕   

MEN, en ting jeg ikke hadde tenkt over, men oppdaget i dag -heldigvis ikke på feil måte, for refleksen berget meg. Vinduet sto oppe, gikk ut av bilen, la hånden oppå kanten og smalt igjen døren... Med iX som har ca 10cm dør stikkende ut bak vinduet som klemmer mot B og C stolpen så er ikke det en lur idè. Håper bare barna også lærer fort at den metoden ikke er så lur 😳

Totalt sett en god bil jeg bare ble mer glad for at jeg har bestilt 🤩

Bimmers: Ix50 ila 2022? (erstatter de to bruksbilene Ford/320si), 320si -06, 528i -85, 535i -87, 535dcoe300 -82,  E21 Hartge 335 og annet E28 evighetsprosjekter.

Beemers: K100LT -85, K100LT -87 & K1100RS -96.

F-Kart 200 gateregistrert.
Ford GranConnect 7-seter.

LMOR

Det du skriver om lane assist bekymrer litt. Mange sliter med vandring, og iX fikk jeg ikke prøvd før jeg bestilte. Får teste snart på veier jeg har testet mange andre.
Ift svinger og avkjøringer, er også det en utfordring for mange system, men jeg trodde det var pga at kartene ikke har riktig informasjon.

daktari

AutoBild har tatt dette bildet. Ikke rart man ikke får åpnet panseret? Forøvrig får bilen masse skryt.
https://www.autobild.de/bilder/bmw-ix-im-test-20748975.html
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

LMOR

Horge

Trond.m

Sitat fra: Horge på søndag 14. november 2021, klokken 01:47
Reklame fra Bavaria Sverige:

https://www.youtube.com/watch?v=aJl6uydmKpk
Ikke så mye nytt, men bilen ser jo gansje bra ut selv uten sportspakke.
Setene i utstillingsbilen er i sensatec, og personlig synes jeg mønsteret på de er mye penere enn skinnsetene. I skinn går rutemønsteret også ned på siden av setene, og gir meg litt assosiasjoner til en gammel sofa. Tror sensatec med ventilasjon blir bra.

Trond.m

Fikk en liten kjøretur med iX40 med 20 tom og Continental Viking Contact 7.
Dessverre hadde jeg liten tid, så jeg fikk ikke testet bilen på litt svingete veier. Men førsteinntrykket var veldig positivt. Komforten er i toppklasse. Synes felgene ser mye bedre ut i virkeligheten enn på bilder, så 20 tom 1002 felg med Conti blir definitivt mitt valg av vinterhjul.

daktari

Har fått tatt en grundig titt og kort kjøring.
Standard seter, iX40 på 20" Conti.

Bilen er stillegående og komfy. Litt mykere over ujevnheter og fartsdumper enn ID.4 med 20", men obs profilforskjell. Litt mindre støy i fart tross rammeløse dører. Båd3 vind og hjul. Men vinduene, selv om de ser ut som enkle, er tykkere enn de doble på ID.4. Gir en meget fornem kjørefølelse.

Jeg tror ikke det var adaptive dempere, man kan velge mellom efficiency, sport og sport+ men ingen valg på "individual" for demping -bare styring og drivverk.

Flott enpedalmodus som stopper helt, det var positivt, godt kalibrert både i sport og eko. Synes eko var såpass kvikk at det for første gang kan bli standarden for meg.

Skjermen er litt for liten og litt for langt vekk. Jeg på 180 må lene meg frem. Åpenbart at iDrive skal brukes, for menyene er pælma rundt og ikonene er meget små. Det er også sikkert 50 ikoner som er altfor mange og de virket random sortert. Kaos, men man kan kanskje lære seg. Fikk ikke stemmekommando til å funke.

Displayet bak rattet er ganske ubrukelig i grunn med altfor mye pynt. HUD fikser det, men det var en lcd man kunne laget mindre, deler blir borte bak rattet.

Fancy ryggekamerafunksjon med AR, men igjen skulle hatt littegrann større bilde, spesielt når det er 20 cm for langt vekk. 3d AR kamera ved navi funket fint, men AR HUD på id4 også bra.

Standardsetet er digg. Kunne gjerne fått vinklet enda mer bakover på puta. Det var ikke multicontur på denne, oppleves som god sidestøtte og fin form til min rygg.

Jeg tenker de traff veldig bra på drivverk og fjæring og støy.

Jeg synes derimot at interiørfolka har dummet seg ut. Gjelder luftekanaler under forsetet som blir en rist for møkk, ikke justerbart baksete, ikke 3-delt baksete, altfor altfor lite bagasjerom. Det er litt hastverk nærmest. Ingen frunk under det enorme panseret er jo en skandale.

Tror allikevel vi kjøper en for komforten var så god.

PS ikke egen Park-knapp men stop er park.
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Chimp

Er det ikke 3delt bak? Trodde det var det på alle nye BMW unntatt i3

daktari

Sitat fra: Chimp på mandag 15. november 2021, klokken 21:36
Er det ikke 3delt bak? Trodde det var det på alle nye BMW unntatt i3
Tenkte mer på 3 skyvbare separate seter.

LMOR

Har også fått testet grundig i dag, forventningene var skyhøye, så det ble ikke så mange positive overraskelser, men noen. Noe var ikke helt som forventet, men totalt sett like gira etterpå.

Lyden på HK var mer enn god nok i en bil for meg. Dyp bass, men litt for lavt i diskanten, se målinger. Men det er med en ganske god equalizer, så en får justere litt der. Oppsummert mye bedre enn id.4 på bass/sub naturlig nok, man id.4 har god på diskant som er viktig for å "være tilstede". Men ift hørbare frekvenser så er det ikke mange som mangler i HK anlegget på iX.

Jeg synes skjermene var fantastiske, og klart beste HUD jeg har sett, store klare tall, og spillelisten fra CarPlay kommer til og med opp, og kontaktene fra CarPlay osv. Enig i at skjermen foran føreren er litt rotete, men fant et nyttig view som komplementerer HUD. Kjørebildet med AR var veldig bra. Mye bedre enn å ha det i HUD som på id.4, der jeg irriterer meg over at pilene vises på feil sted som andre med HUD. Sikkert derfor BMW har valgt denne løsningen, for her var det spot on. Jeg kjørte kun i mørke, og imponerende at AR bildet viste et tydeligere bilde enn virkeligheten, så det må være en god sensor.

Var ikke like fornøyd med 360 side sensorene i mørket, så ingenting når det var svart ute. Men mulig at de ikke var justert riktig.

Mange klager på setene, men forstår ikke hvorfor. De var veldig gode å sitte i, og demobilen hadde ikke de beste setene. Jeg kommer fra de beste komfortsetene i 5-serien.

Bakseteplassen var imponerende, og det å kunne sitte på skrå og snakke var veldig bra. Enig i at ristene under forsetene ikke var noe spesielt premium. Men kanskje effektivt.

Svingradiusen som jeg var mest skeptisk til, var så dårlig som jeg hadde forventet. Dårligste jeg har kjørt noen gang. Men skal nok klare å leve med det. 

Ryggeassistenten var gøy, og kommer nok til å brukes hver dag ut av garasjen.

Selvkjøring var på flere måter noe av det beste jeg har kjørt, og vinglet ikke mye som noe skriver. Men det var en stor skuffelse at automatisk tilpasning av farten til fartsgrensen ikke fungerte på de veien jeg kjører. Kom opp melding om at det var 3 systemer som ikke var støttet i det landet jeg kjørte, og dette var et av de. Jeg mistenker at det er kartet som er problemet, ikke landet, så kanskje det kommer? Men systemet for å endre manuelt var mye bedre enn det jeg har sett før, f.eks. på Ioniq 5. Og på id.4 tok den feil så ofte på fartsgrensene at det kanskje er bedre å bruke det manuelle på iX. Symbolene i HUD er så stor og tydelige at en ikke overser endringene, og slipper bremsing på feil sted. Veldig bra at det ikke var noen "frist" på når en ville endre farten, og at en kan sette den til å velge +2 km/h f.eks.

Id.4 var totalt sett den beste jeg har kjørt på å tilpasse farten til rundkjøringer og avkjøring osv. Det fungerte dårlig på de samme veiene med iX. Men vet ikke om det er forskjell i kart som er grunnen eller om det er iX som ikke har dette. Men igjen så var det irriterende på id.4 at den av og til trodde at en sving på hovedveien var en avkjøring og bremset ned. Så kanskje BMW kobler det ut i området der kartet ikke har den nødvendige kvaliteten.

Totalt sett ender iX et godt stykke over id.4 på assistentsystemene, og det kan blir enda bedre etter kartoppdateringer og andre OTA oppdateringer.

Flere klager over bagasjeromsplassen, men her tror jeg det er forskjell på konservativt oppgitt liter og noen av konkurrentene som tar med alt. Er i hvert fall mer enn nok for oss, og det blir spennende med en banankassetest.

Jeg prøvde lynlading fra 65%, og fikk 50kW.. Var nok ikke forvarmet da jeg hentet den, og kjørte ikke så langt, men likevel.. Var ikke en realistisk brukstest, men greit å vite at det ikke er noen vits å koble til en lynlader i slike tilfeller.

Lysene var ikke helt som forventet, fikk ikke noe kurvelys eller laserlys wow. Men det regnet, og jeg kjøret stort sett på opplyste veier. Har kanskje gode nok lys fra før slik at forskjellen blir liten.

daktari

Sitat fra: LMOR på mandag 15. november 2021, klokken 22:33

Selvkjøring var på flere måter noe av det beste jeg har kjørt, og vinglet ikke mye som noe skriver. Men det var en stor skuffelse at automatisk tilpasning av farten til fartsgrensen ikke fungerte på de veien jeg kjører. Kom opp melding om at det var 3 systemer som ikke var støttet i det landet jeg kjørte, og dette var et av de. Jeg mistenker at det er kartet som er problemet, ikke landet, så kanskje det kommer? Men systemet for å endre manuelt var mye bedre enn det jeg har sett før, f.eks. på Ioniq 5. Og på id.4 tok den feil så ofte på fartsgrensene at det kanskje er bedre å bruke det manuelle på iX. Symbolene i HUD er så stor og tydelige at en ikke overser endringene, og slipper bremsing på feil sted. Veldig bra at det ikke var noen "frist" på når en ville endre farten, og at en kan sette den til å velge +2 km/h f.eks.

Id.4 var totalt sett den beste jeg har kjørt på å tilpasse farten til rundkjøringer og avkjøring osv. Det fungerte dårlig på de samme veiene med iX. Men vet ikke om det er forskjell i kart som er grunnen eller om det er iX som ikke har dette. Men igjen så var det irriterende på id.4 at den av og til trodde at en sving på hovedveien var en avkjøring og bremset ned. Så kanskje BMW kobler det ut i området der kartet ikke har den nødvendige kvaliteten.

Totalt sett ender iX et godt stykke over id.4 på assistentsystemene, og det kan blir enda bedre etter kartoppdateringer og andre OTA oppdateringer.

Lysene var ikke helt som forventet, fikk ikke noe kurvelys eller laserlys wow. Men det regnet, og jeg kjøret stort sett på opplyste veier. Har kanskje gode nok lys fra før slik at forskjellen blir liten.
ganske enig ang ADAS, bilen var stabil og fin og lett å aktivere på byveien. Oppdaget også slik klassisk "aks midt i rundkjøringen når bilen foran svinger", noe jeg veldig veldig sjelden opplever med ID.4. Mistenker at ID.4 enten er bedre til å tracke bilen foran med kamera også langt til siden som 90 grader, mens BMWen klassisk bruker radaren som har smalere synsfelt. Samtidig har jeg kjørt rundkjøringer med ID.4 uten bil foran (må svinge selv men den styrer farten) så lurer på om den også holder farten nede når man blinker. Kart også sentralt.  Litt rart hvis iX med EyeQ5 skal være dårligere enn VW på dette men viser kanskje at de implementerer litt forskjellig.

ID.4 har fantastisk matrix-lys så iX hopper etter Wirkola der! Jeg kjørte i dagslys.

LMOR

Ift automatikken så heller jeg til at løsningen BMW har valgt å droppe funksjoner hvis kvaliteten på kartet er for dårlig er bedre enn å kjøre med automatikk som feiler på kartdata med oppbremsing osv.

Men Laser lysene skulle ha en Matrix funksjon, men blendet ned alt for tidlig som fjernlys uten Matrix. Kan bli bra, men var skuffende.

john

Sitat fra: LMOR på tirsdag 16. november 2021, klokken 09:13
Men Laser lysene skulle ha en Matrix funksjon, men blendet ned alt for tidlig som fjernlys uten Matrix. Kan bli bra, men var skuffende.
Kort kommentar på lys
Testet lysene på belyste og helt mørke veier. Virker for meg som den blender ned mye tidligere hvis det er belysning langs veien.
Kjørte på mørk fylkesvei inni tjukke skauen og der synes jeg det fungerte utmerket. 

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA