Hovedmeny

Tester av iX

Startet av LMOR, torsdag 16. september 2021, klokken 14:43

« forrige - neste »

Trond.m

Det tar nok ikke så lang tid før det kommer silikon cover el. mulighet for å bytte knapper hvis dette blir et problem. Tror fortsatt dette er storm i et vannglass av krystall 😉

telcontar

Tysk test med xdrive 40 på 790km Hamburg - Munchen.  Blir interessant å se denne

https://youtu.be/NPl2qbM6wG4

daktari

Jeg kan røpe litt: bra lavt forbruk men kjører efficiency uten varmen på. Ca 2,1 kWh/mil i forbruk med oppunder 130 på motorvei i regn er anstendig, men altså uten AC på... 790 km på ca 10 timer med 4 ladestopp, men han lader allerede fra ca 30% som er det bilen foreslår. Tror de kunne kuttet 1 stopp ved å kjøre ned på 5-10%.

Ikke spes imponert over ladefarten - ca 135 kW på 35%, ca 90 kW på 50%, ca 38 kW på 80%. Dette er jo bare middels i beste fall. Hadde håpet på fat-tron kurve. Det er en graf midt i filmen. Denne vinner neppe 1000 km challenge.

Kjørekomforten lovprises, men ser at kameramannen får endel humper inn i filmingen når kamera er håndholdt. Har ikke iX40 adaptive dempere? Vet den ikke har luftfjærer.
Ellers ser interiøret ut til å være standard Mocca (brunt) kunstskinn.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

Det er definitivt ikke bilen som egner seg til europa-tur. Da er det vel pt. EQC450+ som vil være overlegen vinner. 1 ladestopp vil jo være nok da. IX40 er åpenbart helt sjanseløs i en test på 1000 km, men det betyr jo ingen ting for de fleste av oss som sjelden kjører over 20 mil sammenhengende og maks 50 mil på en dag.😉 Men den bør jo klare 50 mil landeveiskjøring (inntil 90 km/t) med 1 ladestopp håper jeg.

Rettet...mener EQS450+ 👍

LMOR

EQC har ladet sakte de gangene jeg har kjørt den. Men e-tron er best så langt, men bruker mer strøm.
Tipper de øker ladeeffekten når de har fått inn litt mer data.
Ellers kan en ikke være opptatt av både å beskytte batteriet og ha maks effekt.
Hastigheten på BMW har vært optimalisert ift levetid, og har tidligere vært styrt  dynamisk. Hurtiglading er det som i Norge kan skade batteriet mest.
Og vi trenger etter hvert litt lengre ladestopp for å oppdatere oss på forum som dette underveis på turen..
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

Beklager skrivefeil. Mente EQS 450+ med 740 km WLTP.
Rart at BMW kutter ladefarten ned til under 50 kw allerede ved 80 %. Jeg mener jeg har ladet i3 på 50 kw helt opp til 87 % på en 75 kW lader en god sommerdag. Men greit for meg at de er forsiktige med batteriet.

LMOR

Den trinnvise nedtrappingen er et tegn på prøve og så måle og så justere. Kommer sikkert flere kurver etter hvert, og kanskje er de bare litt vel forsiktige i starten og grenseverdiene er satt litt for strengt.
På en helt ny bil så har kanskje ikke grenseverdiene får justert seg inn enda.

Men ellers er der ikke så forskjellig fra iX3 og andre.

telcontar

daktari

Sitat fra: Trond.m på mandag 08. november 2021, klokken 08:36
Beklager skrivefeil. Mente EQS 450+ med 740 km WLTP.
Rart at BMW kutter ladefarten ned til under 50 kw allerede ved 80 %. Jeg mener jeg har ladet i3 på 50 kw helt opp til 87 % på en 75 kW lader en god sommerdag. Men greit for meg at de er forsiktige med batteriet.
Enig og det er litt kjipt at iX 40 lader tregere på høy SOC enn iX3. 40en har tross alt 6 kWh buffer, nesten 9% selv om kanskje ikke alt er på toppen. ID.4 holder fortsatt 70 kW på 80% som er dobbelte av iX40, med litt større batteri men samme buffer.

Men uansett ligger der an til at iX40 kjøres langt ned i SOC og lades relativt kort tid, slik Teslaene bør kjøres.

Får håpe de har fikset batterivarming før lading, der sliter ID.4.
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

LMOR

Så vidt jeg kan se er kurven til iX3 og iX40 like.

Hva mener dere egentlig riktig effekt er mellom 80% og 90%, antar ingen vil hurtiglade over 90%?
Forskjellen mellom 50 og 75kWh er ca 4min? Er ikke det en god investering i å beskytte batteriet?

Jeg er i hvert fall betydelig mer bekymret over lynlading opp til 90% enn saktelading hver dag opp til 100%. Virker som BMW mener det samme.

Chimp

Sitat fra: LMOR på mandag 08. november 2021, klokken 08:59
Den trinnvise nedtrappingen er et tegn på prøve og så måle og så justere. Kommer sikkert flere kurver etter hvert, og kanskje er de bare litt vel forsiktige i starten og grenseverdiene er satt litt for strengt.
På en helt ny bil så har kanskje ikke grenseverdiene får justert seg inn enda.

Men ellers er der ikke så forskjellig fra iX3 og andre.

Det håpet vi med jaguar i starten også, fordi det var signaler om at det kunne økes noe. Har blitt økt marginalt.

Synes også det er litt for tregt, for å sammenligne med trege jaguar så er jo den raskere når man er oppe på 80%

Når det gjelder å alltid lade fra lavest mulig SoC er det en god tanke i teorien, men i praksis er det slik at man helst vil lade når man kan og ikke når man må. Dvs at hvis jeg kan lade på 30-40% til 80% gjør jeg mye heller det enn å kjøre på motorveien til neste hurtiglader og falle med til 20 %, for så å møte på kø/defekte ladere.
Så jeg synes det er en uting at man bare har full pupp helt i bunn, og ikke helt opp til 80%.
Helt enig i at man ikke hurtiglader etter 80%, det er også en uting

daktari

Med all respekt, jeg synes det blir søkt å argumentere for tregere hurtiglading. Skade på batteriet er i hovedsak knyttet til for dårlig kjøling. 50 kW DC maks ville vært enda bedre osv.

Jeg synes etron sin ladekurve er et forbilde. Synes de minimum burde matche E50 som har 125 kW på 60% og 75 kW på 80%. Da kan man ta en rask kaffekopp på 70% og reise igjen med 90%. E55 er enda bedre.
https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/360000815988-Charging-with-an-Audi-e-tron

At det på en ladeøkt går 10 min mer kan gå helt fint men kan også være en lidelse for familien som kjeder seg. J3g har selv stått i blæsten og støvet på Ionity Larvik og sparket steiner, og det er ikke stas.

For andre bilister betyr det potensielt mer ladekøer.

Jeg har bare store forventninger til BMW, som jeg vet lager veldig bra biler. Jeg liker ikke "halvveis".

Trond.m

Nå betyr det ikke så mye for tidforbruket om ladefarten settes ned mellom 60 og 80 %. Men det kan bety noe for levetiden og framtidig kapasitetstap. Fordelen med å velge iX50 framfor iX40 er bedre ladekurve, samtidig som man kan stanse ladingen ved lavere SOC og likevel ha kapasitet til å komme fram når 1 ladestopp er tilstrekkelig.

LMOR

Det er mange fordeler med iX50, ulempen er pris og litt vekt. Så kost/nytte avhenger av hvor mye rekkevidde en trenger. iX50 lades vel med høyere effekt hele veien, så om det totalt sett går opp i opp for levetiden vil bare tiden vise.

Sjokosaus

Sitat fra: telcontar på søndag 07. november 2021, klokken 21:19
Tysk test med xdrive 40 på 790km Hamburg - Munchen.  Blir interessant å se denne

https://youtu.be/NPl2qbM6wG4
Viser ikke iDrive 8 nøyaktig ladefart i kW på samme måte som iDrive 7 (iX3)? Ser bare en bar med 0-150kW, ikke et nøyaktig tall.
Liker elbiler

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA