Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva skjer ved feil giring Imiev

Startet av coolhand, fredag 24. august 2012, klokken 08:21

« forrige - neste »

coolhand

Jeg har akkurat slått til på en Think 2001-modell. Den har gått ca 50 000. Tre celler er nylig byttet, og batteriet sjekket ut av en Terje Lied (som sier at batteriet er OK). Bremseskiver og klosser byttet, vannservice nylig tatt (av Terje Lied).

Har forstått det slik at jeg tar best vare på bilen slik:

- Lade før kjøring (helst ikke etter)
- Installere Nikometer (epost sendt til Nikometer-mannen, palm på vei i posten) og bruke dette
- Ta vannservice hver 3000 km

Høres OK ut? Er ikke kjent med Elbiler, men er ikke redd for en skrutrekker eller et multimeter.

Med tanke på vannservice, så skulle jeg gjerne tatt dette selv istedet for å betale Kverneland eller andre. Noen som vet hvor jeg får tak i demineralisert vann i Bergensområdet? Fylleutstyret kan jeg alltids bestille fra østlandet (har lest en del her på forumet..)

Ah, jeg betalte 25 000 for bilen, så jeg mener at kjøpet er bra. Skulle bilen gå til h.... så risikerer jeg ikke særlig mye.
Peugeot Ion 2011

cra

Gratulerer med valg av en bil du kommer til å bli veldig glad i! (Med mindre batteriet tar kveld etter kort tid så du bare får problemer, men det høres ut som du har fått med deg de viktigste punktene for et bra liv for batteriene.)

Det du ikke hadde på lista var å være firsiktig på gasspedalen, altså å ikke gi flatt jern, men ha så lavt strømtrekk som mulig (som trafikken forøvrig tillater, i alle fall). Nikometeret vil vel vært god hjelp til å følge med på dette. :)

Niplene du trenger for å fylle vann, samt slanger o.l. får du på nærmeste truck-service forretning. Vær obså på at niplene er uforskammet dyre! Trur de kostet 4-500 kr for en da jeg kjøpte for noen år siden. (du trenger bare en). Selgeren skammet seg oger å ta så mye, men det var det de kostet. Han hadde selv kjøpt inn 20 stk for å ha liggende når noen kom i nød og trengte en, og ble tatt på senga over kjemperegninga han fikk.

Når det gjelder vann så skal vannet på biltema være tilfredsstillende, men om du finner en forretning som driver med batterier (i Ålesund har vi f.eks. Anda Olsen) så er det ikke umulig at de har. Igjen, de som driver med trucker har muligens slikt. Evt. kan du aliere deg med industrien, hvis du kjenner noen som jobber et sted de har en truck som bruker tilsvarende vann som du trenger. Burde gå an å få en deal på en tilitring for en femtilapp eller så. ;)

Siden du ikke er redd for skrutrekkere har du alle forutsetninger for å fikse det som måtte dukke opp av mekaniske problemer, i alle fall. Det ligger oppskrifter på det meste her på forummet allerede, og det som ikke ligger her får man som regel svar på i løpet av bare kort tid. MAnge fantastiske folk her som mer enn gjerne deler av sin kunnskap til vårt alles beste. Har selv fått hjelp til mye, og har til og med skiftet bakakslingen selv, uten å ha skrudd bil før whatsoever.  :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Gratulerer med elbil! Røverkjøp, spør du meg.

Nikometeret er en god hjelp for å kjøre økonomisk (lang rekkevidde) og ikke overbelaste batteriet.

3000 km mellom hver vannservice er et godt sted å begynne. Det bør gå på maks 8 liter vann. Dersom det går på mer må vannservice gjøres oftere.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Baltor

Sønnak forhandlere leverer vann og fylleutstyr til grei pris.
Lykke til, dette er den kuuleste bilen ever  ;D

Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

coolhand

Da er bilen (nesten) hentet. Det ble ikke den til 25000.... det viste seg at eieren var N O E unøyaktig mht hvor lenge den hadde stått ubrukt, om den var EU-godkjent, og om batteriservicen var tatt som den skulle.

Men jeg fant en annen bil (noget dyrere, men langt penere), der alle papirer var i orden. Vannservice tatt hver 3000 (ca) hos Kverneland. Og i tillegg var batteripakken sjekket (målt) nylig, etter at tre celler var byttet ut, og funnet å være i orden (dette er bekreftet). Tenker jeg tar liten risiko da.

- Nikometer mm bestilt - check
- Lokal vanndealer lokalisert - check
- Vannfylleutstyr-dealer lokalisert - check

Bilen er gått 1000 km siden siste vannfylling, så jeg kan kjøre litt før jeg prøver meg på første fylling.

Peugeot Ion 2011

hens

Et tips er uteglemt her, vannfyllingsprosedyren!
Vann må bare fylles umiddelbart etter fullading av batteriet, og alle cellene må bli fylt, dvs at det renner en liter ut av hvert fylleutløp før fyllingen er ferdig.
Fyll gjerne vann etter 2000 kilometer, og mål medgått vannmengde. F. eks: Totalt 11 liter, minus 3 liter overfyll blir 8 liter. Hvis det går mer vann, må det fylles oftere.

Hvis det fylles uten at batteriet er fulladet, eller en venter for lenge etter lading, vil det fylles for mye vann, og dette vil renne ut sammen med elektrolytten ved neste lading og forårsake jordfeil og ladevansker.

Jeg ville nå heller stolt på Lied som batterikonsulent enn Kverneland. Jeg fikk en batterikasse hvor Kverneland i Bergen påsto at 3 blokker var defekte, men måtte skifte 9.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

coolhand

I dag morges når jeg skulle overta bilen, så viste det seg at kjøleviften (den ene eller begge) på radiatoren trolig har tatt kvelden.

Kverneland (Ford) i Bergen har ikke vifter og påstår de ikke kan skaffes..... lager et nytt innlegg på temaet hvordan skaffe vifter.
Peugeot Ion 2011

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA