Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Peugeot 106 Electrique

Startet av jagarock, fredag 24. august 2012, klokken 07:44

« forrige - neste »

jagarock

har kjørt oppover E6 fra oslo sentrum flere ganger og oppover oppi gudbrandsdalen. (vinstra)
idag var det skikkelig regn og vind.
og det resulterte i det heftigste batteribruket hittil.
jeg starta med 100% batteri fra hjelms gate på majorstuen, og når jeg ankom statoil minnesund hadde jeg 9km igjen, 1 strek, og "low battery charge"!
sykt hvor mye regn og vind gjør. normalt er jeg der med 4 mil igjen ihvertfall.
Information Research & Analytics @ Smashup Media

dissern

Jeg opplever det samme - uten å henvise til tall så har jeg flere ganger kjørt strekning i motvind og kommet frem med Low Battery Warning hvor jeg vanligvis ankommer med 25-35 km igjen på guessometeret. Men det skal også sies at jeg har kjørt samme strekning i medvind og har ankommet med omtrent 60km igjen på guessometeret. 
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

RuneW

Har samme følelse jeg også. Her om dagen kjørte jeg Sarpsborg - Fredriksten /Halden - Sarpsborg med hele familien (på E6) fullstendig uten dramatikk og med en 3 streker igjen.

I går kjørte jeg nøyaktig samme tur i striregn (med to i bilen) og var hjemme igjen med 1 strek (og tok ikke sjansen på å kjøre E6 hele veien hjem heller). Kjørte muligens noe raskere i går, men det var ikke mye.

Begge turer med 80% lading i starten og ca 100 km/t på E6.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

erikf

Men erfaring er at ved tørr asfalt ca 15-20 grader ligger jeg på 1.2kWt/mil mens når det er vått går forbruket opp til 1.5.
Må da benytte klimaanlegget litt for å fjerne dugg, så det kan også ha litt innvirking, men har følelsen av at det er friksjonen med underlaget som tar 0.3kWt/mil ekstra.
Så vi snakker om ca 20% reduksjon i rekkevidde ved regn/våt asfalt etter min erfaring.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

gbzdoc

Dere kan jo prøve å sykle i medvind kontra motvind, helst rett oppunder syre-terskel. Forskjellen er til å grine av... ;)

Så er det motvind, kjør i "felt". Altså ligg bak en stor bil, buss eller trailer. :)

Vann får mann gjort lite med annet enn å sette ned hastigheten.

NB! Ikke ligg for nære da, vil ikke ha noen liv på samvittigheten. ;)

Kryten

Du må ligge fryktelig nære for at det skal ha noe effekt. Mythbusters har testet og mener det var fra ca en fot og inn hvor det var merkbar effekt ( med fossilbil da)

Sent from my HTC EVO 3D X515m using Tapatalk 2
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Kjeldsen

Luftmotstand og vind.
Motvind har svært mye å si for luftmotstanden. Da luftmotstanden øker med kvadratet av hastigheten så vil en fartsøkning fra 80 til 113 km/t gi dobbel luftmotstand i vindstille. Har man motvind blir det riktig så ille. Liten kuling tilsvarer en vindhastighet på typisk 45 km/t. Kjører man i 80 og har liten kuling i mot så tilsvarer dette som om man skulle kjøre i 125 km/t i vindstille og det blir 2,44 ganger større luftmotstand. Med liten kuling i mot så må man snegle seg fram i 35 km/t for å ha samme luftmotstand som vi ellers ville hatt i 80 i vindstille. Trøsten er at medvind gir motsatt effekt og kan gi ganske mange ekstra km i rekkevidde. Men nå er det slik at man på en tur sjelden har ren motvind eller ren medvind hele tiden, men mer varierende forhold. Rullemotstanden øker også med kvadratet av hastigheten, men denne er i utgangspunktet så lav på tørt føre i norske hastigheter at man ikke trenger å ta særlig hensyn til den. Men på våt vegbane eller med snø/slaps så vil den likevel kunne være betydelig.
Stavanger. Lykkelig Leaf-eier siden 06.12.2011.

Griffel

#7
Sitat fra: Kjeldsen på lørdag 04. august 2012, klokken 22:52
Rullemotstanden øker også med kvadratet av hastigheten, men denne er i utgangspunktet så lav på tørt føre i norske hastigheter at man ikke trenger å ta særlig hensyn til den. Men på våt vegbane eller med snø/slaps så vil den likevel kunne være betydelig.
Rullemotstand øker ikke.
Vær og vind kan vi ikke gjøre mye med, Rullemotstanden øker ikke med kvadratet av hastigheten men er nogen lunde konstant i forhold til hastighet, men påvirkes av andre ting en kan gjøre noe med. Lavfriksjonsdekk, riktig lufttrykk (Riktig her er nok litt høyere enn anbefalt i instruksjonsboken) og vekt. Luftmotstanden kan også påvirkes takstativ og åpne vinduer bruker energi.
Ellers er luftmotstanden også påvirket av luftrykk og absolutt fuktighet. Varm fuktig luft gir mindre motstand enn kald tørr luft. Kjører en i store høyder er også luftmotstanden redusert.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

gbzdoc

Sitat fra: Kryten på lørdag 04. august 2012, klokken 21:02
Du må ligge fryktelig nære for at det skal ha noe effekt. Mythbusters har testet og mener det var fra ca en fot og inn hvor det var merkbar effekt ( med fossilbil da)

Ja, nettopp, med fossilbil. ;)
Man merker sjelden stor forskjell på en fossilbil, med mindre det er svært store endringer.

Med elbilen merker man det med en gang, og jeg lå senest på fredag kveld bak en buss i 100 sonen. Avstand ca to sekunder, noe jeg anser som forsvarlig nok, selv om det ikke er helt "by the book".

Merker da umiddelbart at forbruket går opp i det bussen bytter felt for å kjøre forbi biler som ligger under 100 grensen. Og jo mer luftmotstand du må motarbeide, jo mer kan du spare på "slip streaming".

Griffel

#9
Ja livet er annerledes i en Elbil. En merker ting en ikke har oppdaget før. Slik er det når en kjører med en energimengde på tanken, som tilsvarer "reservetanken" i fossilbilen.

Jeg la for eksempel merke til at på vei til jobb brukte jeg mindre energi ved fuktig veibane enn når det var tørt, og mer energi når det når det gikk fra lett fuktig til vått. Dessuten var det slik at om jeg hadde litt lite på "tanken", var jeg litt lettere på fartspedalen og kunne brukte 20% mindre energi enn de dagene jeg hadde det travelt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

gbzdoc

Som jeg pleier å si: Å kjøre elbil er som å aldri fylle tanken mer enn til bensinlampa slutter å lyse. ;)

Regner med at akurat det er en forbigående trend, og at det snart kommer biler og batterier som gir oss mer Tesla liknende kjørelengde for ca. samme pris som i dag.

tomrh

I dag kjørte jeg Rindal - Trondheim (102 km) på våt veibane omtrent hele veien. Jeg har flere ganger kjørt samme strekning på tørr veibane eller delvis våt veibane. Vindforholdene i dag var omtrent de samme, dvs. omtrent stille med noen svake vindpust her og der. Jeg kom fram til jobb med akkurat like mye strøm igjen på batteriet som vanlig (dvs. to ladestolper igjen av 16). Jeg fulgte stort sett fartsgrensene og kjørte ellers som jeg pleier med elbil.

Våt veibane har tydeligvis marginal effekt på denne strekningen, ihvertfall for meg og min i-Miev.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Thomas Parsli

Jeg har 6-7 års erfaring med P106 kjørt til grensen og har bare opplevd at regn har påvirket rekkevidden ved noen få anledninger. Da har det stort sett vært "syndefall", med ekstremt mye vann (dammer) på E18 og vannplaning selv om det gikk i 50km/t.
Ved en anledning brukte jeg nesten halvanne gang så mye strøm som vanlig og måtte lade 15km hjemmefra.

Det er innlysende at man bruker energi på å kaste unna vann, men det må nok en del vann i vegbanen til før det blir en faktor.

Vind er enklere, da 10m/s er 36km/t -ligger du i 70km/t med 10m/s motvind er det som å kjøre i over 100km/t
Eller for å illudere: skal du kjøre økonomisk i 15m/s motvind, må speedometeret vise 16km/t (70km/t - 15m/s)!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

tomrh

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 08. august 2012, klokken 09:22
Vind er enklere, da 10m/s er 36km/t -ligger du i 70km/t med 10m/s motvind er det som å kjøre i over 100km/t
Fikk jammen erfare dette nå fredag ettermiddag. Hadde mer strøm ut fra Orkanger enn jeg noen gang har hatt før etter en solid middagspause med 16A lading, 12 streker (av 16). Vurderte nesten å bruke varmeapparatet videre. Men med 10 sekundmeter motvind i kastene bare raste strømmen ut! På de 6 milene fra Orkanger til Rindal forsvant 10 batteristreker på imiev'en. Normalt bruker jeg 8.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA