Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ønsker DC/DC til Partner/Berlingo

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), torsdag 23. august 2012, klokken 21:22

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: emagic på tirsdag 07. august 2012, klokken 22:31
Det er egentlig litt artig at det er så mye forhåpninger til Model S.

Husk på at en Model S er veldig, veldig stor i forhold til en normal norsk bil, 5 meter lang og 2 meter bred.   Jeg kan ikke tenke meg at Model S kommer til å bli så veldig hyggelig å navigere rundt på trange norske p-plasser.  Har nettopp vært i usa på ferie og rattet rundt i en bil som er omtrent like stor, 73" bred og 200" lang vs Teslas 77" / 196" og jeg tror svært få forstår hvor stor en slik bil er.   Mange elbilplasser vil ikke være mulig å bruke for denne.  Teslaen er faktisk større enn Ford Galaxy som har sammenlignbare mål på 74"/193"...

Stor ja, men ikke større enn behovet for vår del. Har jo kjørt Leafen på hytta denne gangen og da er bagasjerommet smekkfullt med baksetene lagt ned. Vil gjerne få med meg både bagasje og passasjerer innimellom også ;) Har kjørt VW Touran hittil, den har vært akkurat passe mhp. bagasjeplass.

Men vi kjøper S'en for langkjøring da, ikke småkjøring i byen. Da tar jeg nok Leafen isteden, også fordi den vil stå parkert lettere tilgjengelig på gårdsplassen (ute vs. inne i carport).

Elbilplasser ? Det er vel kun to jeg vet om som er mindre enn vanlige parkeringsplasser, på storsenteret i Jessheim og Torvbyen i Sarpsborg. Tror ikke det kommer så manle flere slike "småplasser", og uansett er de lite attraktive å bruke med en Model S. 1 time på 16A vil kun gi i underkant av 4% ekstra på batteriet...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: emagic på tirsdag 07. august 2012, klokken 22:31
Så jeg tro Kangoo ZE har sin plass, kunne godt tenkt meg en slik selv, men synes vel prisen foreløpig er i høyeste laget ja.

Ja, det er jo der problemet ligger. Bilen er altså priset midt mellom Leaf og billigste Model S mens den egentlig burde være priset mellom iMiEV og Leaf. Og av en eller annen grunn har de puttet inn en pytteliten motor som gjør at spurten fra 0-100 tar 22 sekunder(!). Dessuten mangler hurtiglading og den vanlige laderen er på kun 3.3kW. Upraktisk i firmabruk, der man kanskje trenger å lade litt når man er innom kontoret. Den burde ihvertfall hatt en 22kW trefase-lader...

Jeg tror nok Nissan eNV200 fort kan bli mer populær enn Kangooen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lanber

Renault kommer med mulighet for hurtiglading senere og jeg skulle gjerne hatt det på min, men sånn er virkeligheten da og jeg aksepterer det og det stopper meg ikke fra å kjøpe den selv om det legger noen begrensinger på bruken og man må planlegge deretter.

Om 5-10 år når vi har slitt ut batteriene så er det garantert større kapasitet på batterier som settes inn :-)

jkirkebo

Sitat fra: Lanber på onsdag 08. august 2012, klokken 05:41
Renault kommer med mulighet for hurtiglading senere og jeg skulle gjerne hatt det på min, men sånn er virkeligheten da og jeg aksepterer det og det stopper meg ikke fra å kjøpe den selv om det legger noen begrensinger på bruken og man må planlegge deretter.

Hurtigladingen til Renault består vel uansett av en 43kW AC-lader og slik uttak finnes foreløpig ikke i Norge.

Men jeg er personlig mer skeptisk til den lille motoren på kun 44kW. Leafen har jo en effektmåler, og jeg ser at når jeg holder 80km/t på cruise-control oppover enkelte bakker så går det fort ihvertfall 40kW til å holde farten. Med litt last i Renaulten er det ikke sikkert den klarer å holde farten oppe i 80.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Partner og Berlingo paa 1,5 tonn har kun 27 kW motor.

Dette er riktignok marginalt; men du verden hva 200 kg mindre, og litt mer spenning (og effekt) gjor med prestasjonene.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Aspiranten

Sitat fra: Lanber på onsdag 08. august 2012, klokken 05:41
Om 5-10 år når vi har slitt ut batteriene så er det garantert større kapasitet på batterier som settes inn :-)

Mtp. at en 10 år gammel Golf koster 30-50.000,- så er jeg usikker på om det egentlig er noe poeng i å bytte motor på en gammel elbil på "merkevareverksted".

Jeg har mine tvil om at det vil bli særlig attraktivt. Dog, det er mindre risiko med reperasjonskostnader på elektromotoren, så det kan jo hende noen entusiaster er villige til å betale totalt 100.000,- for en 10 år gammel elbil og spare 100.000,- de neste 10 årene på strøm vs. diesel.

Men la oss nå leve i håpet om at merkevareverkstedene bare tar 20.000,- for superbatterier om 9 år  :)
Nissan Leaf

arnejorg1

Det virker som om prisen for en 5 seter inkl.batterileie, blir dyrere Leaf. Denne blir nok for dyr for meg, spesielt forde den har liten motor og ingen hurtiglademulighet.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

emagic

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 07. august 2012, klokken 23:41
Sitat fra: emagic på tirsdag 07. august 2012, klokken 22:31
Det er egentlig litt artig at det er så mye forhåpninger til Model S.

Husk på at en Model S er veldig, veldig stor i forhold til en normal norsk bil, 5 meter lang og 2 meter bred.   Jeg kan ikke tenke meg at Model S kommer til å bli så veldig hyggelig å navigere rundt på trange norske p-plasser.  Har nettopp vært i usa på ferie og rattet rundt i en bil som er omtrent like stor, 73" bred og 200" lang vs Teslas 77" / 196" og jeg tror svært få forstår hvor stor en slik bil er.   Mange elbilplasser vil ikke være mulig å bruke for denne.  Teslaen er faktisk større enn Ford Galaxy som har sammenlignbare mål på 74"/193"...

Stor ja, men ikke større enn behovet for vår del. Har jo kjørt Leafen på hytta denne gangen og da er bagasjerommet smekkfullt med baksetene lagt ned. Vil gjerne få med meg både bagasje og passasjerer innimellom også ;) Har kjørt VW Touran hittil, den har vært akkurat passe mhp. bagasjeplass.



Elbilplasser ? Det er vel kun to jeg vet om som er mindre enn vanlige parkeringsplasser, på storsenteret i Jessheim og Torvbyen i Sarpsborg. Tror ikke det kommer så manle flere slike "småplasser"

Artig, du burde jo hatt en Audi A8 da, og ikke en Touran...  A8 er vel omtrent den eneste bilen i Norge som er omtrent like stor...  Touran er jo en latterlig liten bil i forhold.

Små ladeplasser:  Mange av gateplassene i oslo er små, på sagene, på sandaker, bak legevakta,  inne på storo senter, i kjelleren på sandvika storsenter osv...

Det avgjørende blir nok om hvor bra "sving" det blir på den, nå ser det jo ut som om den har ganske korte overheng både foran og bak, men jeg tipper nok at mange vil oppdage at en model S ikke er så letthåndtert som en vanlig norsk bil.

emagic

Rørende nok i 2012 så skal de ha ekstra betalt for tåkelys foran...

Finnes det noen annen bil i Norge uten tåkelys som std?

0-100 på 22 sek var ganske skremmende egentlig, jeg håper for all del at 0-80 går vesentlig raskere, og at det er de siste km opp mot 100 som går tregt, I.Miev'en drar tross alt som et uvær selv i motbakke.

Har noen prøvekjørt? 

Fraværet av mulighet for Chademo eller en mer std 3-fase AC lader er også stusselig da :-(

Inntil jeg har prøvd den så har jeg lyst på den uansett!

emagic

arnejorg1

Sitat fra: emagic på onsdag 08. august 2012, klokken 18:35
0-100 på 22 sek var ganske skremmende egentlig, jeg håper for all del at 0-80 går vesentlig raskere, og at det er de siste km opp mot 100 som går tregt, I.Miev'en drar tross alt som et uvær selv i motbakke.

Med 40kw motor kan man vel ikke forvente mer. Leafen drar også som ett uvær, også i motbakke. Man vil nok merke stor forskjell når man kjører Kangoo ZE
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Rio

VW Golf CityStromer veier 1,8 tonn med blybatterier, har 22 kW motor, kjører ca 100 km/t på "flat mark", men holder greit følge med trafikken omtrent overalt i Oslo, bortsett fra de bratteste bakkene.

Jeg tror 40 kW er nok i praksis, og det er sjeldent at jeg bruker mer på Leafen.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Thomas Parsli

Kangoo ZE veier riktignok bare 1580kg (egenvekt), men med en lastekapasitet på 595kg havner man altså over 2100kg. Sleng på en henger (322kg), så tror jeg CityStromer er sprek i forhold...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Lanber

Gamle Kangoo fra 2004 hadde 27kw motor og veide like mye, den var treg i bakker men ikke verre enn at flat pedal som regel gjorde susen....nå gjorde jeg sjelden det da, NiCd batteriene liker ikke så stort uttak så jeg begrenset meg til 150A som gir 20kw.

Så jeg tror en 44kw motor kommer til å fungere helt fint i praksis, noen racer eller utpreget rask blir den ikke.
Ikke trenger man være så pinlig nøye på å ikke overbelaste batteriene heller.

Lanber

Hva F skal man med tåkelys?  Tull og fjas, det hoppet jeg rett over.
Eneste ekstra jeg ville ha med var mørke ruter bak og parkeringssensor.

Joakim Sveli

Jeg tror batterileiekonseptet er bra om man tenker seg bedriftsmarkedet som hovedfokus. Her vil en slik mobilitetsavtale gi en lavere oppfattet risiko. Think hadde også en slik mobilitetsavtale med batterileien, men jeg tror ikke vi skal sammenligne disse direkte og avskrive ordningen helt fordi Think ikke leverte en god tjeneste. Det er litt forskjell på Think og Renault, spesielt infrastrukturen for oppfølging av kunder.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA