Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjipe chips og ventesukk...

Startet av mrLockertsen, torsdag 09. september 2021, klokken 14:06

« forrige - neste »

i3/RSiV

Et innlegg jeg fant på https://www.enyaqforums.co.uk/viewtopic.php?f=8&t=254&start=2120 i dag:

Malcolm H

Post by Malcolm H » Sat Oct 15, 2022 3:23 pm

I've been reading a local Mlada Boleslav online paper (translated by Google of course) which has a Skoda news section, of course. On 6th October an article went, " The Škoda company again discussed the situation in production with the KOVO Trade Union and, although things seemed to be calming down in recent weeks, unfortunately shift disruptions at Škoda Auto continue," the weekly reported.
For example, in Mladá Boleslav some shifts in the paint shop and assembly are canceled this week , in Kvasiny all Saturday shifts are canceled this week. Next week, the assembly and welding plant in Mladá Boleslav will have the most canceled shifts, where not all night shifts will take place.
Next week in Kvasiny, the night shift from Tuesday to Wednesday and all Saturday shifts will be canceled in all car production operations. "
So, the flow of parts, particularly chips, USB ports and some panels, continues to disrupt production by the looks of it. Hopefully of use!

1yaQ

Bestilte Skoda Enyaq rett før sommerferien.. Fikk nå melding fra forhandler om bekreftet produksjon i uke 48. Dette kom som en overaskelse da beskjeden i utgangspunktet var 12-14mnd levering. Noen med erfaring om bekreftet produksjonsuke er til å stole på? Bilen er grafitt grå IV80 Sportline (info. plus "head up", park plus, henger feste, bagasjeromspakke, std felger som/vin).         

Egil S

Sitat fra: 1yaQ på onsdag 09. november 2022, klokken 13:44
Bestilte Skoda Enyaq rett før sommerferien.. Fikk nå melding fra forhandler om bekreftet produksjon i uke 48. Dette kom som en overaskelse da beskjeden i utgangspunktet var 12-14mnd levering. Noen med erfaring om bekreftet produksjonsuke er til å stole på? Bilen er grafitt grå IV80 Sportline (info. plus "head up", park plus, henger feste, bagasjeromspakke, std felger som/vin).         

Produksjons uke er temmelig usikkert frem til du får bekreftet slot på fabrikken.
Møller har nok drevet med litt "ryggdekning" i senere tid med tanke på levering.
Jeg bestilte i juni, fikk beskjed om levering uke 11 neste år, bilen ble produsert i oktober og er nå i Oslo.
Jeg fikk først "foreløpig" produksjon uke 41, så fikk jeg bekreftet uke 38, så ble det flyttet til 39, det hadde aldri min selger opplevd at en bekreftet produksjon ble endret.
bilen gikk i produksjon i uke 40, ble så "halvferdig", tatt ut av produksjonen i 2 uker og ferdigstilt i uke 42. uke 43 ble den sendt fra fabrikken, uke 44 ankom den Oslo, regner med å få oppdatering i dag på om jeg står i klargjøringskø eller om jeg kan forvente å få den neste uke.

Men svaret til spørsmålet ditt, om du har bekreftet produksjon uker 48, så er nok det 95% sikkert iallfall. Har du fått foreløpig produksjon er det litt mer usikkert.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

1yaQ

I og med det er halvannen uke frem i tid, regner jeg med det er en bekreftet uke (uke 47 ikke 48). Men dersom alt skulle klaffe (noe jeg tviler på), så er det jo nesten som den kunne kommet før nyttår med tanke på tiden din brukte fra den var 100% ferdig.

Egil S

Sitat fra: 1yaQ på onsdag 09. november 2022, klokken 16:20
I og med det er halvannen uke frem i tid, regner jeg med det er en bekreftet uke (uke 47 ikke 48). Men dersom alt skulle klaffe (noe jeg tviler på), så er det jo nesten som den kunne kommet før nyttår med tanke på tiden din brukte fra den var 100% ferdig.

Du er helt i grenseland ja, det kan vær den er i landet uke 51 med produksjon i 47.
De snakker om 4-6 uker etter ferdig produksjon litt avhengig av hvor i landet du er.
Jeg har en Coupè, så min blir klargjort på Bekkelaget før den blir sendt ut, vanlig SUV blir klargjort av lokal forhandler, så da er det kanskje mulig de kan registrere den med en gang den kommer.
Jeg spurte om det, men de hadde noe greier at bilen måtte registreres den måneden den skulle utleveres, så de kunne visstnok ikke registrere f.eks 29. desember og levere ut 2 januar.
Men, kanskje de gjøre unntak i år.....

1yaQ

Kan kanskje bli litt spennende allikevel da..

ileirtro

Jeg har forstått det slik at om bilen kommer til Norge før nyttår vil Skoda gjøre alt de kan for å få bilen registrert før årsskiftet selv om bilen ikke er ferdig klargjort.
Bilen min skulle på samlebåndet forrige uke, etter 15 måneders ventetid.
N̶i̶s̶s̶a̶n̶ L̶e̶a̶f̶ N̶o̶r̶d̶i̶c̶ 2̶0
Škoda Enyaq iV 80 Sportline

Bilskallen

Sitat fra: Egil S på onsdag 09. november 2022, klokken 16:47
Sitat fra: 1yaQ på onsdag 09. november 2022, klokken 16:20

Du er helt i grenseland ja, det kan vær den er i landet uke 51 med produksjon i 47.
De snakker om 4-6 uker etter ferdig produksjon litt avhengig av hvor i landet du er.
Jeg har en Coupè, så min blir klargjort på Bekkelaget før den blir sendt ut, vanlig SUV blir klargjort av lokal forhandler, så da er det kanskje mulig de kan registrere den med en gang den kommer.
Jeg spurte om det, men de hadde noe greier at bilen måtte registreres den måneden den skulle utleveres, så de kunne visstnok ikke registrere f.eks 29. desember og levere ut 2 januar.
Men, kanskje de gjøre unntak i år.....
Om bilen blir klargjort på Bekkelaget eller ikke kommer an på forhandleren, ikke bilmodellen. På Bekkelaget har de folk som jobber med å registrere bilene når de klargjøres, men dersom klargjøring skal foretas av forhandler så vil ofte forhandle rogså registrere bilen. Dette er først mulig når bilen har ankommet landet - hvilket vil igjen si at en forhandler i Tromsø kan registrere bilen så fort den ankommer Bekkelaget.

Som hovedregel er det alle Møllerforhandlere og en del av de store som får bilen klargjort i Oslo.

Egil S

Nå er det jo slik at Coupè er forskjellig fra alle andre Skoda modeller, og samtlige skal klargjøres på Bekkelaget, men men det blir som det blir.

Dagens oppdatering fra min side er "ingenting", bilen har vært i Norge siden 3. november (to uker) og lite har skjedd annet enn at COC er godkjent av statens vegvesen. Ingenting skjer visstnok heller før jeg har betalt, men før det må jeg få melding fra noe som heter Spense om innbetaling, først da går bilen til klargjøring.

Min selger (Stavanger) hadde èn coupè til i landet. Den ankom 27. oktober, er betalt og skal til klargjøring på Bekkelaget 22. November.
Siden min bil kom en uke senere enn denne, så antar jeg at jeg får beskjed om å betale denne uka eller over helgen, så blir det vel klargjøring uke 48 og transport til Stavanger med utlevering tidligst uke 49.

Men, og det er et stort men her......
Det har visstnok kommet mange flere biler enn forventet nå i det siste, sikkert siden de fleste som bestilte coupe fikk levering mars/april neste år, men bilene kommer nå.
Det kan fort bli at biler hoper seg opp i klargjøringskø, for de sliter visst med å håndtere mengden biler som nå ankommer.
Er Møller litt smart så kanskje de prøver å få coupe også klargjort hos de lokale forhandlerne for å avlaste Bekkelaget.

Men, de begynner altså ikke på noe før du har betalt bilen/låneinnskuddet, så da er det bare å vente på faktura.

Merk at dette gjelder coupè, da disse IKKE er kjøpt av din lokale forhandler, men forhandleren har vært agent for Møller slik at bilen er kjøpt direkte fra importør.

Bilskallen

Stemmer det. Coupéen er jo solgt på agent - det tenkte jeg ikke på i farten. Har et par tiår i Møller, men man kan visst allikevel lære noe nytt.  :-[

Bilen min beveger seg iallefall - ble produsert for en ukes tid siden. Bestilte sommeren 2021 så det er på tide at jeg får den nå.

N’Audun

Fikk mail fra forhandler i dag. Bilen (iv80) jeg bestilte 7/11-21 er nå produsert, men står i påvente av deler/komponenter. Når kan jeg forvente å få utlevert bilen? Hvordan er det med tilgang på manglende komponenter for biler som er ferdig produsert om dagen?

Regner ihverfall ikke med å ha bil før nyttår...

Egil S

min sto 2 uker i "banking" i oktober, min selger har hatt andre biler som også har tilbrakt 2-3 uker i påvente av deler.

Det begynner å bli litt knapt for å få bil til januar nå, regn 1-1,5 uke fra den er ferdig til den er i Norge.
Min brukte 3,5 uker fra den kom til landet før den kom til Stavanger.
Den har nå stått å ventet på å bli registrert siden tirsdag.
Slik det ser ut nå blir det vel ikke bil før litt ute i neste uke, tror de er temmelig overarbeidet i Oslo om dagen, kommer visst mye mer bil enn de trodde.

Får virkelig håpe de registrerer bilene som kommer i desember på Møller slik at folk slipper å måtte betale moms fordi de ikke hadde kapasitet til å ta i mot bilene.

N’Audun

Bortsett fra ventetiden så er det bare ev. ny avgift for vekt som er litt kjip. Moms blir bare en hundrings. Blir vel greit med bil for pengene uansett..

NorEss

Noe har stoppet opp på fabrikken... :-[

Min forhandler hadde i produksjonsplanen for uke 46 ca. 10 biler, inkludert min iV80x, som skulle produseres. Nå, 2 uker etter, er 1 bil påbegynt og produsert ferdig til lagring i påvente av siste deler. Resterende, inkludert min, er ikke påbegynt og de er visstnok fremdeles på produksjon av uke 46, så virker som det er en forsinkelse på minst 2 uker.

Hva som skjer, ja det vet kun Tsjekkerne. Forhandler får via importør ingen konkret årsak til forsinkelsen så det vil nok bli mange som vil være helt på grensa til å rekke registrering før nyttår...

Det skal være satt opp egen transport, med bil-trailere, av norsk importør mellom fabrikk og Bremerhaven. Så man må være ved båten rundt jul for å rekke fristen.

Bilskallen

Min 80x Sportline bestilt i fjor sommer ble regga i morges. Er jeg heldig får jeg bil til helgen ❤️❤️

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA