Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trilling på vinteren

Startet av Rymegnal, onsdag 22. august 2012, klokken 08:56

« forrige - neste »

Rymegnal

Hei!

Kommer hjem fra ferie, skal ta en tur med bilen. Ingen ting skjer, beveger seg litt frem og tilbake.

Høres ut som at det "knitrer" fra motoren. Jeg mener at jeg har lest et sted at dette har noe med børster som henger på motor? Stemmer dette? hvordan får jeg løst dette?

Skulle helst ha vært på jobb i morgen.

(Den har vært litt trøblete etter lange helger med at den har stoppet etter noen meter, skrudd av og på og kjørt videre. Men den har ikke vært så ille som dette.)
--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.
22 600 km pr. 10/8-2010 og byttet batterier da.
37 000 km pr. 18/2-2015, og solgt da.

El rayo

Sitat fra: Rymegnal på tirsdag 31. juli 2012, klokken 21:07
Høres ut som at det "knitrer" fra motoren. Jeg mener at jeg har lest et sted at dette har noe med børster som henger på motor?
Dersom det er børster som henger er en kvikkfiks (gamle startere til fossilmotor) å slå på motoren med en hammer eller lignende. Vibrasjonen kan få børstene til å bevege seg.

En mer varig reparasjon er å demontere, sjekke lengden på børster og at fjærene er OK. Hvis alt ser OK ut, rengjør for montering.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Rymegnal

#2
Sitat fra: El rayo på onsdag 01. august 2012, klokken 21:23
Dersom det er børster som henger er en kvikkfiks (gamle startere til fossilmotor) å slå på motoren med en hammer eller lignende. Vibrasjonen kan få børstene til å bevege seg.

Ja, fikk samme tips av fatter'n. (Han holder på med gamle biler som hobby) Får prøve dette en dag.

Sitat fra: El rayo på onsdag 01. august 2012, klokken 21:23
En mer varig reparasjon er å demontere, sjekke lengden på børster og at fjærene er OK. Hvis alt ser OK ut, rengjør for montering.

Snakket med Buddy i stad, og de mente at det beste var bytte av motor. Evt som du sier, men de sa prisen på ny motor eller overhaling av dagens motor var omtrent det samme. Fikk tips om å prøve å dytte bilen litt for å se om "børstene" "flytter" seg.

De mumlet noe om at de burde ha tatt service på motorene når bilene var inne til vanlig service. Dette ble vist ikke gjort i en periode. Da de stolte mer på motorene enn de tydeligivs burde ha gjort. Min bil er fra 2006 så min var etter hva jeg forstod inkludert i denne perioden hvor service på motor ikke ble gjort desverre.

Nå er jeg veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Det er ting som gjør at bilen sannsynligvis blir solgt i løpet av høsten/vinteren, og da ser jeg to alternativer, a) selge bilen som den står og bruke bil/buss/tog/sykkel/gå what ever for å komme seg på jobb eller b) ta kostnaden på ny motor og ha den til jeg evt. selger.
--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.
22 600 km pr. 10/8-2010 og byttet batterier da.
37 000 km pr. 18/2-2015, og solgt da.

elektrolux

Sitat fra: Rymegnal på onsdag 01. august 2012, klokken 23:51

Snakket med Buddy i stad, og de mente at det beste var bytte av motor. Evt som du sier, men de sa prisen på ny motor eller overhaling av dagens motor var omtrent det samme. Fikk tips om å prøve å dytte bilen litt for å se om "børstene" "flytter" seg.


Dette virker pussig. Ville spurt litt rundt. Den storste delen av jobben er aa ta motoren ut og inn, og det maa jo gjores uansett. Dersom du tar denne biten selv og leverer kun ankeret til et verksted burde det ikke koste mange kronene. Ev ta ankeret med over grensen der prisene er mer fornuftige.

Fikk f.eks viklet om en 3 fase motor til en soyleboremaskin i Polen til den nette sum av 200 kr. Det Maatte han ha siden det gikk med 80 kr i koppertraad
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hkaspenberg

Jeg hadde selv en Kewet for noen år siden som gikk over 85K km uten at børstene ble slitt eller måtte byttes, så børstene dine er nok OK. Det du beskriver kommer mest sannsynlig av at fjærene som presser børstene mot kommutatoren er for svake slik at det ikke blir nok friksjon til at du "kommer igjennom" oksydlaget som danner seg på kommutatoren når bilen står en stund.

Det er ganske enkelt å komme til å inspisere børstene på en Buddy. Du bare tar ut laderen, peller opp luka, så har du fri tilgang. Børstene sitter under et lite lokk på høyre side av motoren. Og et tilsvarende lokk under motoren. Mulig du må ta av et par av de tykke tilførselskablene for å komme til. I så fall, ta ut den store hovedsikringen (oppi kontrollerboksen til venstre bak)  først slik at du fjerner risken for kortsluting av 72V mot gods!

Hvis børstene ser OK ut kan du prøve deg med litt fin smergel på kommutatoren for å få av belegg. Det er lett å dreie motoren rundt hvis du jekker bilen opp på en av sidene.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

elektrolux

Sitat fra: hkaspenberg på torsdag 02. august 2012, klokken 08:45
kan du prøve deg med litt fin smergel på kommutatoren for å få av belegg.

Du mener selvfolgelig sandpapir, da en ikke onsker ledende aluoksyd inni motoren. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hkaspenberg

Sitat fra: elektrolux på torsdag 02. august 2012, klokken 10:08
Sitat fra: hkaspenberg på torsdag 02. august 2012, klokken 08:45
kan du prøve deg med litt fin smergel på kommutatoren for å få av belegg.

Du mener selvfolgelig sandpapir, da en ikke onsker ledende aluoksyd inni motoren. ;)

Selvfølgelig. Beklager. Ledende partikler passer dårlig i en el-motor.

@Langemyr: Jeg kom til å tenke på noe annet og meget enklere: Har du prøvd å dytte bilen igang? Kan hende at friksjon mellom børster og kommutator noen meter er nok til å spise opp oksydbelegget.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

hens

#7
Ta av børstedekselet og sørg for at børstene er løse FØR du kjører med bilen.
Å kjøre med trege børster vil forkorte levetiden betraktelig, og i verste fall brenne kommutatoren.

Hammermetoden kan duge på en starter men ikke på en elbilmotor med kontinuerlig drift.

Når ble aluminiumoksyd ledende?  Isolatoren på tennplugger er aluminiumoksyd, derimot kan kobberstøv og kullstøv lede om det ikke fjernes.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

Trodde isolatoren var keramikk?

Har bare hort fra gamle ringrever at smergelpapir er fyfy. Kanskje moderende smergel er bedre egnet enn oldtidens?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rymegnal

Sitat fra: hkaspenberg på torsdag 02. august 2012, klokken 08:45
Det er ganske enkelt å komme til å inspisere børstene på en Buddy. Du bare tar ut laderen, peller opp luka, så har du fri tilgang. Børstene sitter under et lite lokk på høyre side av motoren. Og et tilsvarende lokk under motoren. Mulig du må ta av et par av de tykke tilførselskablene for å komme til. I så fall, ta ut den store hovedsikringen (oppi kontrollerboksen til venstre bak)  først slik at du fjerner risken for kortsluting av 72V mot gods!

Dette høres i utgangspunktet ut som en enkel jobb, har jo tittet i kontrollerboksen før ved andre problemer. Får tatt en titt der. Jeg ser noe som ser ut som en luke når jeg legger meg under bilen. Er det der jeg skal titte? Denne er på høyre side når jeg ser på bilen bakfra. Er generelt skeptisk til strøm, og har veldig respekt for det.

Sitat fra: hkaspenberg på torsdag 02. august 2012, klokken 08:45
Hvis børstene ser OK ut kan du prøve deg med litt fin smergel på kommutatoren for å få av belegg. Det er lett å dreie motoren rundt hvis du jekker bilen opp på en av sidene.

Hvordan ser jeg om børstene er ok?

Jeg har prøvd å dreie hjulene rundt. For å se om det hjelper, hjalp ikke. Hører bare en rar tikke lyd fra motoren. Har ikke på tenning når dette er gjort. Jeg må kanskje det?
--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.
22 600 km pr. 10/8-2010 og byttet batterier da.
37 000 km pr. 18/2-2015, og solgt da.

Rymegnal

Sitat fra: hkaspenberg på torsdag 02. august 2012, klokken 12:26
Jeg kom til å tenke på noe annet og meget enklere: Har du prøvd å dytte bilen igang? Kan hende at friksjon mellom børster og kommutator noen meter er nok til å spise opp oksydbelegget.

Nei, ikke prøvd å dytte, trodde ikke det var mulig å få bilen i gang vha dytting. Har bare rullet den inn og ut av garagen to tre ganger, samt jekket den opp og rullet det ene dekket rundt en del runder for å se om det hjalp.

Vil det da hjelpe å taue bilen et stykke? Bilen står litt "knotete" parkert og er ikke lett å dytte den i gang. (I hvertfall ikke lett å dytte den tilbake hvis den ikke starter, slak oppoverbakke...)
--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.
22 600 km pr. 10/8-2010 og byttet batterier da.
37 000 km pr. 18/2-2015, og solgt da.

Rymegnal

Sitat fra: hens på torsdag 02. august 2012, klokken 12:38
Ta av børstedekselet og sørg for at børstene er løse FØR du kjører med bilen.
Å kjøre med trege børster vil forkorte levetiden betraktelig, og i verste fall brenne kommutatoren.

Det blir mye spørsmål her, men hvordan kan jeg se at børstene er løse? Jeg har en mistanke om at det er det du nevner som har skjedd. Etter å ha rullet bilen litt i stad, var det null respons fra motor når jeg satte på tenningen.
--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.
22 600 km pr. 10/8-2010 og byttet batterier da.
37 000 km pr. 18/2-2015, og solgt da.

hkaspenberg

Sitat fra: Rymegnal på fredag 03. august 2012, klokken 00:18
Sitat fra: hens på torsdag 02. august 2012, klokken 12:38
Ta av børstedekselet og sørg for at børstene er løse FØR du kjører med bilen.
Å kjøre med trege børster vil forkorte levetiden betraktelig, og i verste fall brenne kommutatoren.

Det blir mye spørsmål her, men hvordan kan jeg se at børstene er løse? Jeg har en mistanke om at det er det du nevner som har skjedd. Etter å ha rullet bilen litt i stad, var det null respons fra motor når jeg satte på tenningen.

Antakelig er det slik at fjærene som presser inn børstene er for svake og/eller at børstene har satt seg fast i (hva-skal-man-kalle-det) "føringsslissene" de ligger i. Ta en sjekk slik som jeg skisserte. Hvis du syns det er skummelt så bør du få bilen inn til Økern.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

cra

Sitat fra: hkaspenberg på fredag 03. august 2012, klokken 12:05
eller at børstene har satt seg fast i (hva-skal-man-kalle-det) "føringsslissene" de ligger i.

Samme prinsippet som taster på et gammelt tastatur, tipper jeg. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Rymegnal

#14
Sitat fra: hkaspenberg på fredag 03. august 2012, klokken 12:05
Antakelig er det slik at fjærene som presser inn børstene er for svake og/eller at børstene har satt seg fast i (hva-skal-man-kalle-det) "føringsslissene" de ligger i. Ta en sjekk slik som jeg skisserte. Hvis du syns det er skummelt så bør du få bilen inn til Økern.

Er ikke redd for strøm, men har bare fått respet for strøm etter å ha sett brannskader som følge av strøm.

Har gjort deler av det du sier. Har tatt ut lader og en sikring. Er dette rikitg? Mener det stod 10A på den.

Har også tatt av "luftelokket" til det jeg tror er børster. Det ser rimelig grisete ut oppi der. Jeg ser at når jeg drar motoren rundt, så er det noe som sitter fast. Dette ser ut som kobber. Ser også at noen av det jeg tror er børster hopper når motoren trefer disse partikklene.

Se på bildene, er det noe håp, eller er det sluttkjørt?
--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.
22 600 km pr. 10/8-2010 og byttet batterier da.
37 000 km pr. 18/2-2015, og solgt da.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA